dinsdag 27 januari 2009

Rood met witte stippen

Voilà de kimono is klaar! Ik ben trots!
Ik had het patroon van Habitual al enige tijd geleden gedownload maar dacht dat ik zoiets absoluut nog niet kon. Tot Vermiljoen me overtuigde om het ook eens zelf te proberen!
Na wat geworstel met de biaismaker kocht ik dan toch maar kant en klare biais in de Veritas en dat werkte prima. Het patroon zelf is echt heel gemakkelijk en helder uitgelegd. Ik ervaar vaker dat dingen erg ingewikkeld kunnen zijn neergepend maar eens eraan bezig wijst het vaak zichzelf uit.
Ook iets dat me het naaien makkelijker maakt is de ontdekking dat stiptheid loont. Ik ben nogal slordig en knipte voorheen maar wat aan. Nu teken ik bij het patroon al de kniplijn erbij. Zo heb ik 2 keurige lijntjes en klopt alles veel beter. Dit patroon vond ik nog makkelijker omdat de patroonlijn de kniplijn was en ik zo gewoon op het aanduiding op het plaatje van de naaimachine kon vertrouwen en alles is natuurlijk gewoon recht!
Ik heb er meer zelfvertrouwen in het naaien van gekregen en begin met frisse moed aan nog wat projectjes!
Ik maakte maat 12m-24m maar heb geen idee voor welke dochter het nu het beste zal passen. Eerlijk gezegd lijkt het me nogal groot voor een kleintje van een jaar, zelfs voor mijn masjoeffeltje van 21 maanden. We zullen morgen passen en een schoon fotootje nemen van de kimono mèt model!

Intussen maakte ik nog een exemplaar. Met pomponband. Niet zo makkelijk om die pomponband onder de biais te krijgen.
Pomponnekes

11 opmerkingen:

  1. oh ja, mooi.
    Goed gedaan! mooie stofkeuze trouwens..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vinden mijn dochters ook, ze maken er ruzie om want eigenlijk passen ze er allebei wel in. Ik denk dat ik vanavond nog eentje maak zodat er weer vrede heerst tussen de gezusters!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk zijn ze! Ik zag het patroon laatst al ergens staan, ik had hem al gedownload, maar nu is de stippenkimono zo zie kan ik niet meer wachten, en wil ik gelijk aan de slag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De oranje kimono was een cadeautje voor een jarige meid. De rode met stippen past (ruim) voor Lili. Nu moet ik er dus nog eentje maken voor de oudste dochter. Ik ben erover aan het denken om een kimono-jurkje te maken voor Stella. Maar ben er nog niet uit of ik het met of zonder mouwen zal doen. Met mouwen is wel leuker maar ik vrees dat het jurkje dan wat zal gaan 'trekken' omdat het dan wat langer wordt. Ik denk ook dat ik het dan niet gewoon recht kan naaien, ik bedoel dan de verlenging, maar eerder wat uitlopend. Ik ga eens wat proberen, maar als er iemand tips heeft hoor ik het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Meisjesmama,

    ik had je al eens gelezen op zappy, maar ik reageer niet zo graag op forums.
    Ik wilde even laten weten dat je een toffe blog en schattige dochters hebt!Ik wilde ook eens even polsen over waar en hoe je het gebruik van een naaimachine onder de knie hebt gekregen. Mijn hood zit vol met leuke ideeen en het kriebelt om ze in de praktijk te brengen, maar ik ben een beetje bang om in het wilde weg te beginnen proberen. Heb jij het jezelf geleerd, cursus gevolgd,...? ik ben nogal een autodidact, maar dit is een hele nieuwe wereld...

    alvast bedankt voor je tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Ann,

    Ik heb zelf nog niet zolang een eigen naaimachine. Ik kreeg ook zoveel zin om het eens zelf te proberen door al die leuke dingen die ik tegenkwam op de blog van Mme Zsazsa. Ze legt het zo helder uit dat vele dingen helemaal niet zo moeilijk lijken. 3 maanden geleden vroeg ik mijn moeder om eens langs te komen met haar naaimachine en me in gang te steken. Ik ben begonnen aan de poppenlakentjes (zal ik later nog wel eens gedetailleerder fotootjes van plaatsen)omdat dat ook gewoon recht was en de materialen spotgoedkoop waren. Mijn moeder legde me uit hoe haar machine werkte, stikte eens wat verschillende steken en liet me daarna alleen achter mèt haar machine.
    Ik volgde geen les, hier is het gewoon trial en error hoor. Ik heb al heel vaak gevloekt en dingen doen mislukken, maar hey die zet je niet op je blog he ;-)Ik wil heel graag op naailes, maar de initiatiecursus die ik wil volgen start pas opnieuw in september.
    Ik heb ook veel gelezen over naaien, vooral toen ik heel graag wilde naaien maar nog geen machine in huis had. Op het net maar ook in boeken. Zo heb ik eigenlijk nog maar recentelijk ontdekt wat een 'beleg' en 'biais' nu eigenlijk is haha.
    Ik merk ook dat door te naaien je veel van je eigen foutjes leert. En ik heb het al gezegd, ik heb nog niks gemaakt waar niks aan mankeert :-) En zo sukkel ik nog altijd met de biaismaker
    Ik merkte ook al wel dat de patronen uit de boekjes niet altijd even duidelijk zijn, ik ben nog niet beginnen naaien aan zo'n patroon, maar al wel overgetekend, de werkbeschrijving gelezen, de stoffen geknipt. Ik vind knipmode en knippie de beste en de duidelijkste en de mooiste!
    Dus als je veel ideetjes hebt zou ik in jouw plaats een stapel goedkope leuke stofjes in huis halen en er gewoon eens aan beginnen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hey, bedankt voor je reactie,
    ik zou er inderdaad gewoon eens aan moeten beginnen, misschien als ik ergens een goedkoop tweedehands exemplaar op de kop kan tikken...

    Ik passeerde vorige week een stockverkoop van 'vintage' kleding in de nationalestraat in Antwerpen waar je kleding per kilo (!) kon kopen. Bakken vol met rokken, sjaals, jassen,... in de meest foute kleuren en prints (een net iets te hoog 'rommel' gehalte om vintage te zijn, maar kom, 't was spotgoedkoop)
    Op zulke gelegenheden zou ik dan willen spullen kopen, gewoon om de stof voor iets anders te gebruiken, maar ik weet niet hoe eraan te beginnen.

    Tja, 'k zal best eerst eens aan een literatuurstudie beginnen zekers...

    doei!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik houd 't meest van 't bolletjesexemplaar. Idd. een heel gemakkelijk modelletje. Bij gebrek aan een dochter heb ik er gisteren één voor mijn zoontje gemaakt. Als 't te verwijfd zou blijken, zou 'k 't als schilderschortje gebruiken, maar 't is eigenlijk best stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ann: zo tof dat je er eentje maakte voor je zoontje! Nu ben ik wel benieuwd in welk stofje dat gedaan hebt. Had er ook al aan zitten denken, maar bij gebrek aan zonen zijn die plannen niet echt concreet :-)
    Had al wel bedacht dat het stoerder is met drukknopen dan met lintjes en met een applicatie erop...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Meisjesmama, 'k heb me voorlopig gewoon aan het modelletje gehouden, dus wel met lintjes, geen drukknopen. Ik doe er wel geen strikje in, maar gewoon een knoopje. Mijn mama vond hem toch wat meisjesachtig, mijn zus vond hem wel 'alternatief' zo :-) Ik doe een poging om binnenkort een foto te nemen en dan stuur ik die eens door. Maar mijn zoontje zit momenteel met een serieuze verkoudheid, dus zijn het voorlopig dikke truien i.p.v. kimono's.
    BTW leuke blog, ik kijk steeds uit naar nieuwe posts.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,
    Waar kan ik het patroon vinden?
    Vind kimono zo leuk :)
    Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen