woensdag 25 februari 2009

Hoe teken ik zelf een patroon voor jurkje? Awel, zo!

Ik ben absoluut geen expert, laat dat even duidelijk zijn. Erger zelfs, ik ben een beginneling met zero ervaring. En toch heb ik de pretentie om jullie tips te geven. Diegenen die het beter weten en beter kunnen hebben hier dus geen fluit aan. Diegenen die, net zoals ik, graag willen maar niet durven des te meer!

Stap 1: kies een slachtoffer. In mijn geval mijn oudste dochter, als het jurkje dan wat kleiner uitvalt past het zeker nog voor de kleinste meid. Past het wel goed dan kan het langer dienen want kleine zus kan het afdragen, de duts. Bij gebrek aan dochter kunt u ook kiezen voor een buurmeisje, petekindje, nichtje of toch effe gendergewijs wat aanrommelen en zoonlief een jurkje aanmeten.

Stap 2: neem een goed passend bestaand jurkje. Pas het eens aan bij het slachtoffer en noteer de minpunten of dingen die je anders wilt. Bijvoorbeeld lengte, armsgaten ruimer, breedte...


Stap 3: Leg het voorbeeldjurkje op je patroonpapier en teken de omtrekken van het rugpand over. Losjes maar wel nauwkeurig. Leg het jurkje aan de kant en bekijk welke kant het best is overgetekend. Als je hebt gekozen dan ga je nog eens over de getrokken lijnen met een latje voor de rechte delen, eventueel met een dikkere stift. Zorg dat de lijnen mooi strak zijn.


Stap 4: Trek een middenlijn exact in het midden van het rugpand. Meet op verschillende plaatsen het midden, zeker in de hals en op de onderkant. Wil je het jurkje aanpassen dan moet dit nu erbij getekend worden. Langer of korter, smaller of breder, wijduitlopend... Knip het gekribbel op het patroonpapier ruim uit (in mijn geval een vierkant).

Stap 5: Plooi nu het uitgeknipte vierkant precies op de getekende middenlijn en knip de stipte vette lijnen uit. Als je na het knippen je patroondeeltje weer open plooit heb je 2 symmetrische zijkanten. Waarom is dit nu nuttig? Wel bij het knippen in de stof maak je gebruik van de stofvouw, om dezelfde reden. Zo heb je mooie symmetrische kanten. Maar omdat je het voorpand nog moet tekenen heb je een volledig rugpand nodig. Doe dit 2 keer (een keer voor het rugpand, een keer voor het voorpand).



Stap 6: duid op je uitgeknipte patroon volgende punten aan: middenpunt in de halslijn (normaal staat die er al, getekend in stap 4, zoniet trek dan ook een middenlijn), schoudertop en een punt 4 cm onder de oksel (deze afstand kan verschillen naarmate het maatje van de jurk, ik tekende ongeveer maat 98).



Stap 7: Trek een lijn van schoudertop naar het punt 4 cm onder de oksel, doe dit lans de beide kanten. Het kruispunt op de middenlijn is de halsuitsnijding aan de voorkant. Ik vond dit zo nog te hoog liggen en verlaagde dat punt 5 cm (=punt A). Ik trok dan een nieuwe lijn van de schoudertop naar punt A, en van punt A naar punt 4cm onder de oksel. Zo heb je dan een geknikte lijn, zorg dat deze niet te hoekig loopt.Knip nu langs de lijn die schuin over de borst loopt. Het patroon voor het voorpand is nu klaar!




Stap 8: Voor het rugpand gebruik je slechts de helft van je patroon, knip het patroon dus op de middenlijn. Leg beide geknipte patroondelen op de dubbelgevouwen stof. Leg de rechte randen tegen de stofvouw aan. Dus voor het rugpand de middenlijn. Voor het voorpand gebruik je de binnenzijde (dus niet de zijkanten die de naden zullen vormen). Als je een stof met een motiefje gebruikt let er dan wel op dat de stof mooi recht gevouwen is en dat het motiefje in de juiste richting loopt. Teken de patroondelen over op de stof en teken dan ook de naden erbij! Ik reken meestal 1cm, maar dat is zoals je het zelf het makkelijkst vindt. Op de plaatsen waar je biais gebruikt moet je geen naden bijrekenen! Als je dan na het overtekenen knipt dan leg je best ter controle alles nog eens op elkaar, mochten er delen zijn die niet even lang zijn dan knip je best bij.

Stap 9: Stikken! Stik de schoudernaden aan elkaar. Stik de zijnaden aan elkaar maar let er zeker op dat je aan de beide zijkanten een stuk dichtgestikte biaisband van 30cm tussen de naad steekt (4cm onder de oksel uiteraard want daar komen straks beide lintjes samen en komt er dus een strikje). Aan de ene kant loopt het biaisband naar binnen, aan de andere kant loopt het biaisband naar buiten! Zoom de binnenzijkanten (dus de rechte kantjes van het voorpand, niet de schuine zijde die over de borst loopt want daar komt biais) en de onderkant.

Stap 10: Meet ruim na hoeveel biaisband je nodig hebt voor de halslijnen. En reken ongeveer 30 cm lint om de strikjes te binden.
Stik de biais op de randen van de halslijn. Deze methode is wel interessant, wel dubbel zoveel stikwerk maar je bent zekerder van een goed resultaat. En anders kan Wondertape ook echt wonderen doen haha, verkrijgbaar bij Veritas. Het is een soort dubbelzijdige uitwasbare plakband die even breed is als je biais.
Ik gebruikte biaisband van 2cm breed (eens gestikt is dat dus 1cm). Meet nu hoeveel biais je nodig hebt voor de armsgaten en stik de biais eraan. Je kan dit ook doen voor de beide delen aan elkaar zet, dan gaat het iets makkelijker en kan je de eindjes in de zijnaad verstoppen, maar ik vind het resultaat mooier als je het in 1 stuk doet. Zo loop je ook niet het risico dat de biaisbandjes van beide delen niet mooi aansluiten.

Variaties: Ik koos als eerste jurkje deze wikkeljurk. Zo kon ik ingewikkelde dingen zoals knoopsgaten, ritsen en andere sluitingen vermijden en had ik wel wat speling met de maat. Later maakte ik deze. Voor deze sluiting tekende ik gewoon 2x het rugpand op de stof en tekende de halslijn van het voorpand wat dieper. Voor de sluiting tekende ik dan een ovaaltje. Voor deze jurk tekende ik weer 2x het rugpand op de stof, diepte ik de halslijn van het voorpand opnieuw wat uit en tekende ik flapjes van 5 cm aan de schouders van het rugpand.

Succes! Ik hoop dat het duidelijk is, en hoop nog meer dat ik de twijfelaars een zetje heb gegeven om het ook eens zelf te proberen.


PS: Een tip van Omabetty: "Leg een bestaand kleedje op een dekentje met een patroonpapier ertussen. Prik met spelden het kleedje rondom op je patroonpapier. Nadien de gaatjes verbinden met een lat. Zo kan je ook de zakjes en zo erop prikken, want dat kan je door het stof."

25 opmerkingen:

  1. De foto's zijn niet zo goed, maar 't was al donker. En mijn patroonlijntjes zijn niet zo schoon recht overal, ik volg dus eigenlijk mijn eigen richtlijnen niet goed :-O Maar dit patroontje gebruik ik niet, het is enkel getekend en geknipt om er foto's van te kunnen nemen. En ik ben nogal slordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben zelf beginner en heb enkele stofjes klaarliggen om eraan te beginnen. Ik vrees wel dat ik jouw resultaat niet ga kunnen evenaren. Het zijn echt hele mooie kleedjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb jij dat gisteravond nog allemaal zitten doen? amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en de overdosis Vermiljoengebak gisterennamiddag deed ook zijn duit in het zakje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het voorbeeldjurkje hier is ook niet gestreken, misschien is een keurig gestreken exemplaar wel makkelijker over te tekenen. Ik haat strijken en doe het dus ook zo weinig mogelijk. Dank u schoonmoeder voor die vele keren dat jij het in mijn plaats deed...schaam op mij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Katrien Beirinckx28 oktober 2009 om 12:58

    Ik vind je blog echt fantastisch en krijg echt terug naaigoesting, hoewel ik mij zeer bewust ben van m'n onhandigheidsgehalte! Ga na de verhuis nog eens een poging doen.
    Veel succes nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. thnx! Ik ben ook een gigantische kluns, echt...vraag maar eens aan D., hij ergert zich blauw aan mijn onhandigheid! Blijkbaar heeft Stella dat ook, heel vervelend soms! Maar als het ook klunzen lukt om te naaien dan lukt het zeker ook opnieuw bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben zelf beginner en heb enkele stofjes klaarliggen om eraan te beginnen. Ik vrees wel dat ik jouw resultaat niet ga kunnen evenaren. Het zijn echt hele mooie kleedjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige creaties , leuke blog ! Ik denk dat ik mijn nieuwe hobby heb gevonden , geïnspireerd door creatieve mensen zoals jij !
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. *bedenkt zich dat dit voor zichzelf misschien ook wel een mooi jurkje kan opleveren*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeer leuke blog! Groetjes vanuit Spanje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt; soms goe gelachen met u; de wijze waarop je iets brengt is plezant, duidelijk met verwijzingen naar andere blogs, goed te verstaan. In één woord : geestige blog die ik zeker verder opvolg !
    Marie Danneels

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen