maandag 2 februari 2009

Krokante kip

Het lijkt wel alsof wij hier alleen maar eten. Maar er wordt hier tussen de kiekens en de taarten door ook gespeeld, voorgelezen, gezongen, opgeruimd, genaaid,...


krokante kip

Jaren geleden maakte ik deze kip voor de eerste keer. Sindsdien niet meer. Niet omdat het niet lekker was, gewoon vergeten eigenlijk. Ik heb totaal geen idee waar het recept vandaan kwam, zeker niet uit een boek... Ik had het ook niet opgeschreven dus heb ik vandaag maar wat mijn plan getrokken. Het is gemakkelijk, snel klaar en lekker.

Deze hoeveelheden zijn voor ongeveer 3 kipfilets: 1 ei, 2 handjes cornflakes, 1 eetlepel sesamzaadjes, 1 eetlepel volkorenbloem, 250gr. bladspinazie, 125g gorgonzola, tandenstokers, kippenkruiden, olijfolie.
Stoof de bladspinazie met wat peper en zout (mmm Vogelzout!). Als de spinazie geslonken is de gorgonzola toevoegen en laten smelten, daarna kan de pot van het vuur. Snij de kipfilets overlangs open maar laat een zijde vast, zodat de filet een soort 'mapje' is waar het spinaziemengsel tussen kan. Eens opgevuld speld je de kipfilet dicht met de tandenstokers.
Wentel de pakketjes eerst door het losgeklopte ei en daarna door het krokante mengsel. Dit laatste maak je door de bloem te mengen met wat kippenkruiden, sesamzaadjes en de cornflakes (beetje samenknijpen). Leg de cornflakes-kip op een bakplaat die bekleed is met bakpapier en druppel er olijfolie over. Kwartiertje in de oven op 180° en klaar.

Ik maakte er wortelpuree bij met een overschotje van het spinaziemengsel eronder. Maar ik denk dat de kip ook erg lekker is met pasta met groene pesto. Ik denk dat ik de vulling ook eens probeer met zongedroogde tomaten ofzo...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten