vrijdag 8 mei 2009

Verrijkende Mustang!

Ik ben in een nostalgische bui. Zonet kreeg ik mijn gidsensjaleke terug. Mijn zus kwam op bezoek en had het sjaaltje teruggevonden bij het opruimen. Jarenlang waren we gescheiden, maar nu het kleinood weer rond mijn hals hangt voelt het aan alsof we gewoon bij elkaar horen. Ik heb het sjaaltje nu al enige tijd aan en ik krijg er kriebels van en mij hart maakt kleine vreugdedansjes.

verrijkende mustang

Mijmerend denk ik terug aan die vele zondagmiddagen waarop ik me klaarmaakte voor de gidsen, uniform al dan niet gestreken en gewassen aan: bruin hemd met bewezen eretekens, groen rokje dat niet kort genoeg kon zijn, schoenen die nog net om mijn voeten bleven hangen en vaak nog met een kater in mijn hoofd. Klaar om een groene long van de Kempen te verkennen, naar de buren (=jongensscouts) te gluren, sauna's te sjorren, onderbroeken in de vlaggenmast te hijsen en een stel pubers te amuseren.
Kamperen in het buitenland, geile Italianen van het lijf slaand, brutale stelende Hongaren trotserend. De eerste confrontaties met verantwoordelijkheidszin en organiseren.
Vrijheid, blijheid! Zorgeloze, onnozele, jolige en uitbundige jaren!
Mannekes! Waar is de tijd?!

Mijn totem: Verrijkende Mustang!
Dit wild prairiepaard is onstuimig, driftig en bruisend van leven. Het leeft in kudden en toont zich als de leider die door iedereen gevolgd wil worden.
Iets dat hem hindert op zijn weg, wordt vertrapt. De mustang is heel moedig en bezorgd voor het welzijn van de anderen. Hij zou voor hen zijn leven geven.
Wie zijn vertrouwen kan winnen, mag hem als vriend beschouwen.
Kreeg ik toen ik 17 was, bijna 10 jaar geleden dus, op kamp in Rome. Erg spannend was het toen, erg confronterend ook om van anderen te horen welke totem jou typeert. Er zijn mensen die echt problemen hebben met hun totem, maar ik draag 'm met fierheid... Wel frappant is dat mijn ex-lief ook een Mustang is...Maar mijn huidig lief is een Vastberaden Wasbeer, past veel beter ;-)
Wasbeer: Deze kleine boombewoner kan zich goed handhaven. De wasbeer is intelligent en bevallig. Hij maakt met zijn behendigheid en lenigheid een aangename indruk.
Hij is vrolijk, opgewekt en nieuwsgierig. De wasbeer is plagerig en guitig. In nood is hij moedig en behulpzaam.

3 opmerkingen:

  1. mooi koppel zou 'k zeggen!

    fijn weekend,

    sprankelende vos
    1e Notre Dame - gidsen Berchem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder kreeg als totem "eenzame reiger" en sindsdien is ze getraumatiseerd door alles wat naar jeugdbeweging ruikt :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo leuk! 'k mis het allemaal wel! maar heb het geluk er nu te werken.
    groetjes,
    origineel winterkoninkje
    haha, of An is ook goed)

    BeantwoordenVerwijderen