zondag 6 september 2009

Meulestee Koerse 2009


Gisteren ging de tweede editie van Meulestee Koerse door. Een ludieke koers met categorieën zoals moeder+kind+buggy, tieners in volle crisis, baas met hond en mémé en pépé, dit alles gepresenteerd door de lokale BM-ers* zoals PJDS en Sioen. Héél gezellig!
Vorig jaar reed onze Stella als eerste over de witte lijn in de categorie 2 tot 4-jarigen en mocht ze van op het hoogste schavotje haar eerste prijs in ontvangst nemen van de Burgemeester himself. Het potje perenstroop werd gekoesterd en opgesmuld. Tijd voor een nieuwe editie!

Dit jaar was de opkomst bij de kleuters en peuters zowat verdrievoudigd, wat de overwinningskansen voor mijn gebroed aanzienlijk deden dalen. En natuurlijk zat Stella's knieblessure er ook voor iets tussen (is overigens nog altijd niet helemaal in orde -zucht-). De kleine dame eindigde op de vijfde plaats, verdienstelijk vinden wij, zo zonder enig competitie-besef. Ook was de indeling in categorieën niet echt duidelijk en bleek achteraf dat Stella eigenlijk een groepje jonger had moeten zitten.

Lili deed ook voor het eerst mee, bij de peuters maar had nog veel minder besef van wat de bedoeling nu eigenlijk was. Ze ploeterde op haar dooie gemakje met haar loopfietsje naast de dranghekkens en keek geamuseerd naar de juichende en aanmoedigende supporters aan de zijlijn. Ze zou bijna aan de finishlijn beginnen prutsen als ik haar er niet had overgetrokken.



Vorig jaar ontpopte Stella zich tot een waar podiumbeest toen ze op het hoogste schavotje klom. Ze is nog maanden onder de indruk geweest van 'de burgemeester', en dan had ze het niet over Daniel Termont maar over de organisator van dit buurtfeest. De man in kwestie droeg de dag zelve een koerstenuetje en een fietshelm. En hij fietst ook dagelijks langs onze achterdeur en kreeg dus regelmatig een "Dag burgemeeeheester"-groet van onze oudste dochter. Gisteren hebben we haar dan maar uitgelegd wie de echte burgemeester was. Ze wilde 'm prompt de hand gaan schudden en dat vond de man in kwestie meer dan ok: "allez mama maakt nekeer ne schone foto van ons!"

Na het sportieve luik volgde de ambiance! De Meulesteekoersband maakte enkele zeer eigenzinnige covers met een eigen Gentse tekst. Allemaal alluderend op het wel en wee hier in onze levendige volkse Gentse wijk. Het was geweldig! We kijken al uit naar volgend jaar!



'K Weune kik op Meulestee
(Sitting on the dock of a bay-Otis Redding) gezongen door Sioen


kzitte kik 's morgens in de zon
ben kik aan 't wachten tot den avond komt
ik zie kik al die boote ligge
en kijk kik ofte dat er nen andere komt

Jaa 'k woone kik op Meulestee
hé schoon wijveke kijkte gij nie mee
jaa 'k woone kik op Meulestee
kom zet u nevest mij

k verliete kik de vrijdagsmarkt
voor het schiereiland van mijn hart
en k hebbe kik nie veel te doen
k drinke kik pintjes voor en achter de noen

Jaa 'k woone kik op Meulestee
hé schoon wijveke drinkte gij nie mee
jaa 'k woone kik op Meulestee
kom zet u nevest mij

ja, kzeg het u, niets moet er ier verandere
zoekte boel, ga tons maar op nen andere
ik benne nie moe, moar kheb het hier zou goe
dus, ik blijf kik op Meulestee

ja, kzit hier zo op mijn gemak
mé een pintje en een schel tabak
kpeins nie da kik ooit verhuis
want aan de dokke voele kik mij thuis

Jaa 'k woone kik op Meulestee
hé schoon wijveke woonde gij nie mee
jaa 'k woone kik op Meulestee
kom trekt in bij mij




* Bekende Meulestedenaars of ist Meulestediens?

2 opmerkingen:

  1. da's echt 100% Termont, de man van zijn Gentenaars. Ben aan geen kanten "nen soc", maar die vent kan ik wel smaken.

    BeantwoordenVerwijderen