woensdag 15 december 2010

Ha! Jongensgerief!

Al maandenlang hield ik mezelf én mijn dochters in bedwang. Er zouden geen babykleertjes gekocht worden vooraleer het geslacht bekend was. Nodig, want toffe uniseks kleren voor borelingen zijn zo goed als onvindbaar.

We hoeven ons ondertussen al enkele weken niet meer te bedwingen. Toch wordt er weinig gekocht. Voor jongens is het des te meer beige en bruin en donkerblauw...en eigenlijk ben ik dat als echte meisjesmama totaal niet gewend. Ik zit ook nog echt in de meisjesmama-modus, mijn ogen screenen automatisch op meisjesgerief. Ik loop in winkels ook altijd recht naar de rokjes. Ik heb dus nog véél te leren!

Waar ik wél zot van ben en wat in de jongensafdeling des te meer te vinden is zijn streepjes! Jeuj! Als tiener al greep ik steevast naar streepjestruien en streepjessokken. Streepjestruitjes it is!

olifantje


Wild paard

De olifant en het wilde paard zijn met flockfolie op een t-shirtje gestreken. Het ene komt van de H&M, het andere kocht ik in de Hema toen Stella nog in mijn buik zat en ik overtuigd was dat ik een zoon ging krijgen. Ze heeft het nooit gedragen.
Het paardentruitje hangt trouwens aan de retrowieg die nog bekleed moet worden. Een matrasje heb ik al gemaakt.

Ik koop amper nog de Knippie. Omdat ik er meestal niet veel soeps in vind, omdat ik al heel wat tijdschriften heb waar ik nog nooit iets uit gemaakt heb, omdat ik de pasvorm niet vertrouw en omdat ik niet hou van de tierlantijntjes bij hun patronen. De nieuwste Knippie kocht ik wél, omdat er een supersnoezige salopet in tricot in stond.
salopetje

In gedachten ging het de meest fantastische jongenssalopet ooit worden. In realiteit is het heel wat minder. Ik vind het wat hebben van poppenkleertjes, het ziet er té zelfgemaakt uit. De gele stof kocht ik bij de Turk aan 2,5€ de meter. Veel moest ik er dus niet van verwachten, maar hey, welke baby verslijt nu een salopetje in maat 56? Het is niet echt tricot maar de stof is precies schuin van draad en rekt dus wel behoorlijk. Het liefst van al had ik de salopet afgewerkt met bruine ribtricot en bruine elastische biais maar ik had dat niet in huis en had wel goesting om eraan te beginnen.

vos

In plaats van het zakje zette ik er dit schattige vosje op. Ik tekende het na van een tekening op mijn eigen pyjama, wel wat vergroot. Ik moet het nog wel vastzetten.

Het allermooiste maaksel van deze reeks is wel dit tenuetje!

zacht wikkeltruitje


zacht broekske


Een prachtig duo vind ik! Bedoeld als een maatje 56 maar wat ruim uitgevallen. Maar ach, wie weet is de zoon ook wel wat ruim uitgevallen.  Ik kan al bijna niet wachten om 'm er in te zien liggen.

De petrolkleurige nicky velours is een van de eerste stoffen die ik kocht, bij de Turk. Ik maakte er eerst dit jurkje mee, dan deze kimono. Ik heb de stof al duizend keer gereserveerd voor vanalles en nog wat. Ik ben er echt weg van! En binnenkort zal ze dan ook echt op zijn. Jammer.

Het broekje komt uit een Knippie baby, ik geloof uit de winter 2007 editie. Maar zulke eenvoudige broekjes vind je in heel veel tijdschriften en zelfs online.
Het wikkeltruitje tekende ik na van een sponsen exemplaar van de Hema. Het was eventjes puzzelen maar uiteindelijk zit het kleinood rap in elkaar. Zonder zijnaden. Je zou eigenlijk hetzelfde kunnen doen op basis van dit patroon.
Ik ben wel iets vergeten, namelijk de sluiting. Drukknoopjes misschien? Of toch een lintje? Maar waar moet dat dan tussen, zo zonder zijnaden? Hmmm.

Ik gebruikte ribtricot voor het eerst op deze manier (de manier waarvoor 't bedoeld is) en niet als vervanging voor biais. Toen en toen merkte ik dat het daar eigenlijk niet zo goed mee gaat, diegene die ik heb is nogal breed geribt. Voor de randen van de overslag gebruikte ik elastische biais, dat is eigenlijk dubbelgevouwen elastiek. Ik heb geen flauw idee waar je zo'n toffe kleurtjes in elastische biais in België kunt vinden. Ik kreeg deze van Bombombilla (zij kocht 'm op het Stoffenspektakel! Een dikke merci!

31 opmerkingen:

  1. Oh, wat mooi is dat geworden met dat rood-witte randje! Ik zou het pakje zo al platknuffelen, wat gaat dat geven met een baby erin?
    Ik heb u anders wel wat nikki velours 'afgepakt', weet je nog? Als je 't wil mag je 't wel hebben voor uw zeuneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Stien, zo mooi dat velouren pakje! En wacht maar, eens je de mooie jongenskleertjesbronnen hebt gevonden. Mijn zonen hun kast ligt vol! Wel vooral online hoor. In de gewone (betaalbare) winkels is 't idd. vooral bruin, beige, grijs en schreeuwerige opdrukken. Ik vind dat gele salopetje best oké. 't Heeft iets van die vreemde jaren '70 stofjes. En als dat ventje daarin ligt te schitteren, gaat dat prachtig zijn!
    Als je weet waar je van die elastische biais online vindt, mag je dat altijd delen :-)
    Oh ja, let op met drukkers in die velours, dat schiet daar gemakkelijk door. Maar dat wist je waarschijnlijk al...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig en ik herken je meidenmodus zo, ook ik heb daar erg aan moeten wennen toen onze 3e een jongen bleek te zijn, maar ik kan je zeggen ... het went binnen het jaar en als je goed zoekt is er ook genoeg voor jongens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zoontjes verdienen patroontjes uit ottobre. Allé dat is wat ik er van vind. Mijn twee zoontjes zijn er toch blij mee en ik ook. In knippie zie je niet zo veel voor jongens. Het laatste pakje met blauw en streepjes is echt geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat laatste tenue'tje is om te smelten!

    Ik hoop in België ook wat nicky velours in te slaan!

    Je maakt het me verdorie moeilijk, maar ik blijf bij mijn belofte aan mezelf: eerst zelf een schoon zwangerschapskleedje en pas daarna gerief voor buikbaby :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Valt me nu nog maar te binnen. Hier gaan we dus jongensspullen zien, HOERA! Ik ben vooral fan van 't petrolpakske!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed bezig, Stien! Ik denk dat je al gniffelend achter de naaimachine zit. Genietend van die kleine kleertjes voor stampertje.
    Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat pakske.... Oooh.... Chance dat Zanne al een 68 heeft of ik kwam het 'lenen' tot je zeuneke er in past.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amaai! Goed bezig zeg! Leuk gevonden allemaal!

    (en elastische biais:hier in Hexagoon wel wat kleuren!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie dingen! Ik vind turquoise-met-rood een geweldige combinatie (ook voor meisjes trouwens). En nickyvelours is zoooo knuffelig...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo schoon allemaal! Ge doet er wel aan voort precies. Dat petrol pakske is écht de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. truitje en broekje zijn heel mooi met die streepjesboord! en leukste kleertjes voor jongens vind je bij fred & ginger, wacht tot de solden: omdat ze zo duur zijn hangt daar in de solden echt nog heel veel schoons en zijn er direct fikse kortingen
    als je een beetje uitkijkt vind je veel leuke jongensspullen hoor, mijn zoontjes hebben in ieder geval een kleurrijke kleerkast

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De max!Uwe zoon gaat er even fantastisch op gekleed gaan als uw dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, zo geweldig. Dat petrolkleurige is gewoonweg super!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien kan je op dat vestje (stukjes) velcro stikken, en dan zo dichtdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, ik ken het. Ben een rompertje, ik vind hem unisex maar daar verschillen de meningen over :D( http://doorlotjesrozebril.blogspot.com/2010/11/rrrrromperrrr.html )uit een t-shirt aan het maken. En werk de randjes af met stof ( tricot) uit hetzelfde T-shirt maar dan een andere kleur...PFffffft. Wat een vreselijk werkje! Ben het accuut aan het uitstellen. Zijn er nog mensen met magische tips en trucs hiervoor om het te veraangenamen. Had ik toch baisband moeten halen, dat is ook behoorlijk pielen geloof ik he? Hier spreekt een beginner. Het pakje is trouwens echt heeeeeeeeel mooi. Fantastisch en wat is het knuffelgehalte hoog. Laat staan met het beebje erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi mooi mooi! Het petrollen pakske is top!Ik heb het blauw-wit-streep-truitje ook maar dan zonder paardje en mijn Stella heeft het wel -heel veel- aangehad. Er hoorde trouwens nog een mutsje bij ook. Ik heb net alles in dozen gestopt want mijn zoontje is het ook al ontgroeid. Snif.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Man man , zo schoon dat tenuetje. Nu wil ik ook nog zoiets maken, maar mijn deadline komt wel al wreed dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dat tuinbroekje uit de nieuwe knippie ligt hier klaar om in sweaterstof geknipt te worden. Ben eens benieuwd of het resultaat er anders gaat uitzien. Maar het ziet er wel allemaal super schattig uit! En beeld u het al maar eens in op zo een mini-mannetje... *smelt*

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I ♥ jongensspullen! Superleuk allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hoe gaat uw blog dan heten? Als het een jongen is? Ik leer ook een beetje naaien, maar talent heb ik er niet voor en zo'n mooie kleertjes, dat is voor mij een mijlenverre illusie. Ben wel wat jaloers...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waaw! Echt heel mooi, dat tweedelig pakje!!! Ik denk niet dat ge dat ventje nog kunt wegleggen als hij dat pakje aanheeft... Echt, super schattig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. mooi!! het blauw-met-streepjes is precies een winner bij iedereen!
    Ik koop mijn t-shirtjes voor de zonen meestal op rainbowbabies, die zijn zonder print, in bijna alle kleuren, en dan ook met flockfolie er op. Ze zijn superkwaliteit (ook in droogkast), gaan niet af, vervormen niet, en de service is daar ook heel goed. (en goedkoop)
    veel succes met je zwangerschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ooh, dat petrol blauwe setje is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is inderdaad een hele uitdaging om jongens leuk-en-niet-te-duur te kleden, maar troost je, het lukt. Het vergt alleen maar wat oefening, maar dat kun jij zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. oh zo mooi - toch wel grote fan van het vossensalopetje hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat salopetje is super! Ik heb de knippie ook daarvoor gekocht, ga het ook eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoihoi,

    even een vraagje... ik lees stof van bij den Turk. Zal wel in het Gentse zijn. Weet iemand of het in Antwerpen centrum ook te vinden is? Ik weet dat jet op de baan tussen het Astridplein en Borgerhout ook enkele van die winkels zijn.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Leuke spullen voor je zoon-in-wording! Geen idee hoe het is om jongens spullen te kopen of te maken ;)

    BeantwoordenVerwijderen