donderdag 24 september 2009

Leven zonder de zegen

Het is zover. Het stond al bijna een jaar op de planning. We gingen eerst nog op reis gaan en dan gingen we ervoor gaan. Ingrijpend!

Sinds een klein uurtje zijn we auto-eigenaar af. En ja, het was de bedoeling!




We wonen in een stad. Iedereen weet dat een auto in een stad geen cadeau is. Daarom doen we onze verplaatsingen bijna altijd met de fiets. Mijn lief fietst zelfs dagelijks 30 kilometer bijeen aan woon-werkverkeer. Ikzelf hou het op werkdagen op een kilometer of 10 en op thuisblijfdagen op 16 kilometer per dag. Onze auto was dan wel een oude bak, maar zo'n stilstaande auto kost handenvol geld. We gebruikten 'm alleen voor boodschappen en bezoekjes in de Verre Kempen. En ja, dat doet zeer in uwe portemonnee. Want verzekering, taks, keuring, onderhoud,... blijven verder tikken, ondanks het vele stilstaan. Niet nuttig vonden we dus moest ie weg!

We kregen heel veel verschillende reacties op onze plannen. Mensen die zich spontaan zorgen begonnen maken om ons. Om onze kinderen. Om onze gezondheid. Mensen die zich afvroegen of we wisten dat we in het jaar 2009 leefden. Die al honend spraken dat we rap anders zouden piepen.
Maar ook mensen die ons steunen. Vrienden en kennissen die het zelf al jaren zonder auto en mèt kinderen stellen en ons aanmoedigen. Mensen die het zelf niet zouden zien zitten maar het wel knap vinden dat we het aandurven.
En mensen die -een roloog onderdrukkend- zwijgen.

Ons leven zal dus niet zo gigantisch hard veranderen. We zullen alleen nog meer gaan fietsen. En onze meisjes zullen dan eindelijk eens op een trein kunnen stappen.

Als het nu regent dan trekken we onze regenjas aan. Als we geen zin hebben om te fietsen gebruiken we ons gratis abonnement van De Lijn. Als we naar oma en opa gaan nemen we de trein. Als we echt een auto nodig hebben nemen we een Cambiokar. Als we boodschappen moeten doen nemen we onze bakfiets (ik rijd zelf overigens amper nog met mijn gewone fiets). En als die boodschappen te zwaar door beginnen te wegen dan komen ze wel zelf naar ons. En als een van onze dochters nog eens een nietje of een gips nodig heeft, wel ja, dan bellen we gewoon een taxi.



Het voelt heel bevrijdend, waarschijnlijk klinkt dit heel contradictorisch voor velen. Het is weer wat meer onthaasten. Wat meer genieten van onze stad. Een kleine bijdrage aan het milieu. Wat minder schuldgevoelens. Verlost van een aantal (dure) verplichtingen (een bescheiden auto kost je al snel 200 à 300€ per maand!). Het is zo zalig om mijn ochtendhumeur te voelen wegsijpelen tijdens het fietsen.

Spannend is het anders wel hoor. Benieuwd hoe hard ik nog ga vloeken. We hebben afgesproken dat we het minstens een jaar moeten volhouden. Anders is het moeilijk oordelen, zeker in de winter. Als we volgend jaar deze tijd besluiten dat we een eigen auto te hard missen kopen we een andere. Niks verloren! Integendeel!

PS: Geweldig ook, ineens een groot bedrag op de bankrekening! We hebben lang getwijfeld wat we met dat geld gingen doen. Een nieuwe vloer? De badkamer vernieuwen? Het werd uiteindelijk een nieuwe verwarmingsketel. Vorig jaar kregen we een factuur waarbij we wel 1300€ moesten opleggen. Met zo'n nieuwe ketel, gekocht met het geld van de verkoop van onze auto, wint zowel het milieu als onze portemonnee twee keer!

31 opmerkingen:

  1. Proficiat, stien, echt waar!
    Hopelijk werkt je enthousiasme aanstekelijk. Er zijn nog heel wat meer mensen die zonder auto kunnen en een dagelijks fietstocht kunnen gebruiken.
    Vorige winter heeft het eigenlijk weinig geregend, vond ik, of toch niet 's ochtends en 's avonds. Als de regen wegvalt, is dat fietsen eigenlijk geen probleem. En zo schattig om je kindjes in te duffelen en de rode wangetjes te zien gloeien..

    Allez, als de muide nog vervuild is, dan ligt het niet aan jullie, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, nu is ie echt weg. en euh, n'oublie pas mijn moustach, hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Olé!
    Zorg wel dat je een beetje cash in huis hebt. Ik denk dat wij de dag dat W,J of N een nietje of gips nodig heeft, we eerst nog bij de buren moeten gaan bedelen om die taxi te kunnen betalen (of gewoon om een lift)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Vermiljoen: sorry my dear, niet aan toegekomen wegens weer gezaag van het thuisfront :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Helaas niet haalbaar voor ons, aangezien wij in een plattelandsdorpje wonen waar eens per uur een bus passeert...

    Naar school probeer ik thans wel zoveel mogelijk met de trein te doen. Nu nog met de fiets naar het station (+/-7 km verderop)? Dat is misschien nog een goed voornemen. Maar als ik dan mijn kinderen naar de opvang moet laten gaan omdat ik niet optijd op school geraak met mijne fiets, dan loont het weer niet. Deju toch! Ik zal toch in de stad moeten gaan wonen ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ambitieus en héél bewonderingswaardig. Ik ben benieuwd hoe het jullie zal bevallen. Maar in elk geval, zelfs als je na een jaar een nieuwe auto koopt kan je niet zeggen dat je 't niet geprobeerd hebt hé.
    Véél succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het echt heel erg gaaf. Wij hebben hier in de VS een jaar met 1 auto geleefd. Mensen dachten echt dat we gek waren, en uiteindelijk ging het ook echt niet meer. Dus nu 2 auto's. Maar met pijn in mijn hart.
    Ik heb echt heel veel bewondering voor jullie beslissing en ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Respect! Ik wou dat ik het kon! Wij tanken de laatste maanden maar één keer in de maand, wat betekent dat de auto vaak stilstaat. Maar mijn ouders zijn onbereikbaar met het openbaar vervoer, dus het blijft zo'n beetje noodzakelijk kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Riet: geen idee waar je woont maar misschien is autodelen ook voor jullie een oplossing? Voor ons alleszins wel want ook voor familiebezoekjes zullen wij ook regelmatig een auto nodig hebben. Ik heb nog nooit met de meisjes de trein genomen dus dat is wel heel spannend.
    Hier in Gent heb je Cambio maar zij hebben ook staanplaatsen in verschillende andere steden. Naast Cambio hebben we hier ook Dégage maar zij hebben nu een ledenstop en ze hebben geen auto's in onze buurt staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bijna twee jaar geleden hebben we onze auto de deur uit gedaan, manlief heeft een auto van de zaak en twee auto's vonden we teveel. Ik doe alles op de fiets en dat bevalt me heel goed. Boodschappen doen is veel rustiger omdat ik eerst een mooie route fiets ipv te vechten om een plaatsje om te parkeren. Fietsen met een kind in het zitje is ook nog eens heel gezellig, alles wordt aangewezen. Ik wil dus geen auto meer terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Wij hebben net een kindje gekregen en hebben onze (gedeelde) auto nu veel meer nodig. Maar in de stad is dat echt geen cadeau he! Dus we hebben al snel een bakfiets gekocht (die zalige Cabby), en dat is de aankoop van het jaar! Ik hoop dat we, als we uit de baby's zijn, jullie voorbeeld kunnen volgen. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waw, echt tof! En moest je toch een blijken nodig te hebben, kan je zeker niet zeggen dat jullie er niet over nagedacht of het geprobeerd hebben! Krijg je dan levenslang gratis een abonnement van De Lijn? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Liesel: niet levenslang jammergenoeg. Maar wel een voor drie jaar voor het hele gezin. Als we dan nadien een abo zouden nemen dan krijgen we weer een fikse korting op cambio (autodelen).

    @Marijke: de cabby is de max! Ik rij er liever mee dan met mijn eigen fiets. Zo zalig dat ie rijdt! En ons bengels vinden dat ook heel plezant en omdat ze vooraan zitten is het ook een deel verkeersopvoeding!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook wij hebben het jarenlang zonder auto gedaan in Gent. Van Cambio altijd supertevreden geweest, van Collivery ook trouwens.
    Maar toen kwam er een kindje, en bijna gelijktijdig een bedrijfswagen, die ik echt wel nodig heb voor mijn huidige job.
    Op dagen dat ik in Gent werk blijft die auto gewoon thuis staan, en ook in de weekends doen we zoveel mogelijk met de fiets en te voet.
    En wat ziekenhuisbezoekjes met de taxi betreft, dat lukt perfect, ook zonder cash in huis. Gewoon even vragen aan de chauffeur om te stoppen bij een bankautomaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dapper hoor!
    't Is dat mijn man 'm nodig heeft voor z'n werk, maar nu we weer in de buurt van familie wonen, kunnen we verder prima zonder ;-) Ik fiets sowieso bijna alles, heerlijk!
    En ach...Onze auto is een leasevariant dus die kost ons alleen de bijtelling en dat is wel te overleven :-)
    Geniet van je fietsers- en treinbestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow ik vind dit heel erg goed van jullie, hier kan je dat helaas niet doen op de boerenbuiten want je hebt voor alles een auto nodig, ben dus wel stiekem jaloers :-) In ieder geval je mag er trots op zijn hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Cis en Douwe scoren altijd op de trein! Direct vriendjes en bewonderaars. Cis vindt treinen echt fantastisch, je zou hem geen groter plezier doen dan een ganse middag op het station gaan zitten. Ander voordeel van autoloos zijn, is dat die zeldzame ritten, even exotisch worden als een trein...altijd brave kinders dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Knap van jullie! Echt super! Wij fietsen ook redelijk veel, maar hier in het dorp heb je echt een auto nodig. Er is bijna geen openbaar vervoer.
    Laat maar eens weten hoe het bevalt! Ik ben benieuwd (en een beetje jaloers ;-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heey,

    sorry dat dit niets met het thema te maken heeft, maar ik zie niet direct iets staan ofzo, om je een mail te sturen. Ik had nog een vraagje over appliceren. Ik ben bezig een kersenpitkussentje aan het maken, en kwou er ook zo'n bambietje opstrijken eh. Ik dacht ergens te lezen dat je ook vliespapier had van de Hema? Kben echt nen enormen dommerik eh, maar ik snap het dus niet...ik versta niet wat je zegt over een velletje aftrekken erna, kheb daarjuist een hertje op de hoes van de strijkplank geappliceeerd :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goed, goed! Een grote stap die zeer snel een gewoonte wordt! Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hier wat bescheidener van 3 auto's naar 1
    nu de enige auto in het buitenland is, rijd ik met een huurauto (wel duur maar spiksplinternieuw en ik heb er geen zorgen aan! en ik kies met wat ik rij, cabrio in de zon, volumewagen met gezelschap, patserig tijdens stoefdagen,...)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wauw, dat vind ik fantastisch!! ik wou dat wij het ook konden. Maar ik heb echt teveel kinders om op mijn fiets te vervoeren (lees: 1 die echt goed kan fietsen, 1 die kwakkelfietst, 1 die nog niet kan fietsen en 2 'babies')...niet haalbaar voor ons. Ik kan wel 2 in de fietskar, 1 achterop de fiets zetten, maar dan blijft het probleem van de kwakkelfietser, we wonen echt aan een te drukke baan, levensgevaarlijk voor dat wicht...ik kan voorlopig dus niet alleen weg met 5 kinderen op en rond mijn fiets.
    chapeau dus! ik vind het echt heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Liesel: voor applicaties (uit stof) gebruik ik vliesofix. Dat gaat goed op kersenpitjes. Die vliesofix haal ik bij Veritas. Je tekent je figuurtje in spiegelbeeld op de papierenkant. Dan strijk je dat op je stof (knip eerst in een vierkantje ofzo) en knip dan je figuurtje uit de stof en trek de papieren kant eraf. Strijk dan het figuurtje op de stof waar je je figuur op wilt. Dat kan je dan zo laten of vastnaaien.

    Transferpapier heb ik wel van de Hema, maar enkel voor een lichte ondergrond. Daar print je dan je figuurtje op, uitknippen en op je stof strijken (zit een handleiding bij). Maar dat transferpapier zou ik absoluut niet op een kersenpitje gebruiken. Ik denk dat dat de opwarmingen in de microgolf niet overleefd.

    Je moet anders maar eens zoeken op applicatie of vliesofix op mijn blog (al werkt die zoekfunctie niet perfect)voor meer info.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Laat het een zegen zijn dat ie weg is! Echt chapeau. Jullie zijn wijs.
    (En ik kom nog uit de kempen, dus ik bedoel uiteraard de wijs van wijsheid. De Gentse wijs ligt niet goed in mijn mond ;p)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh boy, die dt-fouten lezen jullie toch niet he?

    @celestine: ochot! Nog een Kempische!!! Goeie grond daar he ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ Liesel, dan heb je toch tenminste een mooie strijkplankhoes hé. Waar heb je dat bambi'tje gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heey, merci voor de uitleg! Kheb vandemiddag vliesofix gaan halen, blijkbaar is dat toch nog iets anders of gewoon vliespapier. Kdenk dat'k het nu wel snap :-)
    Dat transferpapier van de Hema heb ik ook al ietske mee tegengekomen, omg! Khad op het kantoor van mijn vriend een figuurtje ingescand en dan proberen af te drukken op het transferpapier en kweet niet echt wát er juist is mee misgegaan, maar de printer liep vast en al die lijm van op het papier zat op de printerrol vast...en daz juist nen printer van 500 euro! Tlief was razend! Hogh, 't is voor een babymeisje en kwou ne keer iets zelf maken, maar kdenk datk de volgende keer weer gewoon iets van de babylijst ga kopen :-)
    Het hertje heb ik eigenlijk gewoon van jouw blog gehaald, de foto uitvergroot in paint van de poppedekentjes en dan een het papier op het scherm en overgetekend, hopelijk vind je het niet erg? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Liesel: dat transferpapier werkt alleen met inkjetprinters. Misschien op een verkeerde printer gebruikt (kan er nu niet meteen opkomen, printer met een toner)? Normaal is dat dezelfde werkwijze als met gewoon papier. Je merkt amper dat het ander papier is. Je instellingen kan je ook wijzigen naar fotopapier ofzo.

    En die bambi, geen probleem voor mij hoor, ik haalde 'm ook ergens van 't net hoor. Als je googelt op bijvoorbeeld 'bambi silhouet', 'deer silhouet', 'bambi colorplate', 'bambi stencil' en dan via afbeeldingen vind je ongetwijfeld een hele hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Respect! Dat is toch wel een voordeel van wonen in de stad. Hier op den buiten is het openbaar vervoer niet erg praktisch geregeld. Maar een belangrijk deel heeft toch wel te maken met gewoonte. Onze vroegere buurvrouw had geen rijbewijs en wist zich ook prima te verplaatsen. Wij hebben twee (firma) wagens en ik moet bekennen dat ik het zelfs al moeilijk zou hebben met eentje minder. Nogmaals: respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen