woensdag 30 september 2009

Zo moeder, zo dochter

Weet u nog, die ene kringloopwinkelbuit? Wel, dit stofje werd nu eindelijk een rok! Donkerblauw met veel kleurige boeketjes bloemen erop. Ik was bij aankoop al overtuigd van de rok-credibility van deze stof! Geen idee wat ik ervoor betaalde, meer dan 2€ zal dat alleszins niet zijn geweest.

me

Het is tricot die in 1 richting rekt. Maar wel redelijk stugge dikke tricot, goed te doen dus met een gewone naaimachine. Mijn nieuwe naaimachine heeft zoals vele andere een stretchsteek. Bij mijn vorige ging dat super-super-supertraag en trok de stof de hele tijd scheef. Kilometers draad kropen er in zo'n naadje. Maar mijn nieuwe held heeft regelbare snelheid! Aha! De beste uitvinding ever op een naaimachine vind ik! Voor kleine prutswerkjes heel traag, voor lange rechte stukken op volle kracht vooruit! De stretchsteek hier is een soort zigzagsteekje, niet overlockend, dus minder draadverbruik. Niet dat ik er een dun tricotje mee zou stikken...

Ik nam deze rok als model. Ik ben nog altijd te lui om een patroontje te tekenen dus teken ik rechtstreeks over van het basismodel op de stof. Het is dus een tailleband met een rits (als je de foto vergroot kunt u zien hoe netjes die rits er wel in zit! Aan zowel binnen als buitenkant superproper! Ze zit tussen de buitenstof en de binnenstof, maar dat is dan ook de enige manier waarop ik ritsen kan inzetten). Alles ging heel vlot, geen boycot van de naaimachine ofzo. Een verademing!!!

Wel zitten er enkele foutjes in.
  • De rits stroeft, dat komt omdat ik de naden doorstikte en dus ook naast de rits. Ziet er heel netjes uit maar daardoor zit er een ribbeltje stof te dicht bij de rits.
  • De rok is te groot. Zucht. Altijd he! Ik maak die tailleband, vooraleer de rok eraan te zetten pas ik die en besluit dan meestal dat ie al van de eerste keer perfect zit. Dan stik ik het rokdeel eraan en eens dat gebeurd is is de tailleband dicht en kan ik 'm niet meer aanpassen. Tenzij ik elke steek lostorn maar dat is met tricot en draad van dezelfde kleur niet evident. Dus ofwel neem ik de ene zijnaad wat in, ofwel stik ik op mijn poep wat figuurnaadjes om de rok te versmallen...
  • Er zit een 'blaas' onder mijn buik. Dat komt doordat ik het rokdeel niet heb afgerond. Gewoon vergeten! De rok was namelijk weer heel rap klaar.
Toch vind ik 'm heel plezant! Nu nog wat smaller en het wordt een van m'n favorietjes!

Met de overschot maakte ik dit wijduitstaande rokje voor Stella.

mini-me

Ik had niet meer genoeg voor een rokje met een rekker bovenaan en de stof is ook niet heel dik. Dus nam ik wat oranje stof (die ik nog had liggen van toen ik deze kimono maakte) en maakte een aparte tailleband en een onderrok. Ik heb nu een jaloerse dochter, de ene is namelijk in de wolken met haar nieuwe rok die 'helemaal dezelfde is als die van mama' en de andere pruilt. Ik heb, denk ik, nog wel genoeg over om ook voor Lili eentje te maken op deze manier. Als dat er nog van komt post ik er een handleiding met afmetingen bij. Want dit is echt een ideaal winterrokje!

36 opmerkingen:

  1. als de rok te breed is, is ernog een andere oplossing he: zelf ook wat dikker worden ;)
    heel mooi, ben wat jaloers, ik wil ook zo eenrok en ook zo'nrokjes voor mijn dochters...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rokjes. Kan best wel geloven dat er daar eentje jaloers is. Zou ik ook zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héél schoon,die rok mét tailleband;),die stof is echt niet te doen hè.Ik heb hetzelfde met dat tekenen,liever vanuit iets bestaand vertrekken.Ik teken mijn rokken gewoon over van de perfecte A-lijn rok(een Vera Modake dat al twee jaar in mijn kast hangt en vandaar haal ik dus dat model zonder tailleband,maar ook mijn laatste was ietsje te groot hoor)
    Weer heel ferm gedaan,in elk geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk. allebei, maar vooral het wijduitstaande rokje. als je een handleiding maakt zet ik die meteen bij mijn eeuwig groeiende 'stel-dat-ik-eens-leer-naaien-lijstje' :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super idee! Leuk zo assorti rokjes!!
    Dat wijduitstaande rokje is echt heel leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw en zo kleurig. Ik wil ook een nieuw stikmachien (ik krijg er zelfs één van de sint, maar ik ben te lui om een vergelijkend onderzoek te doen).
    Op dat vlak is ene meisje en jongen wel gemakkelijk. Ik veronderstel niet dat Vic jaloers zal zijn op een rokje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi weer! Een superstofje :-) Bij rekbare stoffen heb ik dat ook gemakkelijk dat het eindresultaat te groot is. Altijd bang dat het zeker niet te klein mag zijn, en dan eindig je met een te wijde rok...
    Heel eerlijk: ik vind de rok van Stella nóg knapper! Heel mooi die combinatie van de 2 stoffen én een leuk modelletje. Je hebt er echt talent voor.
    Eén vraagje: wat bedoel je met het rokdeel afronden om een 'blaas' te voorkomen? Ik heb zoiets (denk ik) nog nooit gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @An: Deze voormiddag hadden Vermiljoen en ik (en ons gebroed) koffieklets, en het is zij (as usual) die me dat heeft uitgelegd. Je tailleband is nooit een rechthoek (tenzij bij kinderrokjes als er elastiek ingaat), die is altijd wat afgerond aan de boven- en onderkant. Ik maak 'm tenminste altijd zo. Dus ook het rokdeel moet wat afgerond zijn in plaats van recht. Dit is een A-lijn rokje, mijn rokdeel was dus een trapezium met rechte zijden waarvan ik beter de bovenkant beter had afgerond.... Allez volgens Vermiljoen he! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel geslaagd alle twee!!! Maar vooral het kleine rokje vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai sjiek zeg enne je zou het niet zeggen dat het een kringloopstofke is, in de kringloopwinkels in de buurt vind je zo geen leuke stofjes :-( ?

    Ik vind het kinderrokje ook heel erg schattig, zéker het patroon eens op je blog zetten hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ikke ook jaloers :-), zowel op de stof, als de leuke rokjes!!Amai,als ik dat ooit ga kunnen...Heel schoon gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Handleiding voor het kinderrokje...jaaaa graag! Het is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah zo! Dan doe ik het dus wel :-) Het rokdeel laten aansluiten op de tailleband eigenlijk... Ik begon me al voorstellingen te maken over hoe ik de zijkanten moest boller tekenen, enz. :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtig! wat een mooie kleur!
    maar gaat die dikke stof in de winter niet aan je nylonkousen blijven hangen? das zo'n typisch statische stof hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk leuk leuk ! Zo moeder zo dochter! Ik zoek net nog een winterrok-modelletje voor mijn meisjes, laat maar komen die werkbeschrijving !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super!!
    Een mooi stofje doet toch alles hé.

    En uw uitzonderlijk naaitalent natuurlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh ja maak er voor Lili ook één zeg!
    tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi hoor, zowel jouw versie als de kindjesversie!
    Een heel schattig stofje.
    Maak je eigenlijk in jouw rokken een voering?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel geslaagd! Dat ga ik ook eens doen, iets matchend maken voor mijn dochtertje en mij, echt tof! Heb je dat gevonden in de kringwinkel op de Vlaamse Kaai? Kben er vorige week eens geweest, maar niets leuks gevonden. Jij was er zeker net gepasseerd? :-) Moest het in de winter aan je kouzen blijven hangen kan je nog altijd een voering in naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Die dochterrok, wat een plaatje! De jouwe ook hoor, maar die dochter showt hem ook zo uit-de-boekjes ;-).
    Een beginnersvraag: waar ik altijd last mee heb: als ik onderaan ze de zoom van zo'n rokje omspeld en daarna vastzet krijg ik altijd plooitjes. Hoe los jij dat op? Driegen? Of gewoon heel veel speldjes gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. waaaaw, amai! Ik ben weer zwaar onder de indruk. En vanwaar komt die stof toch? Fantastisch..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig!!! Zowel groot als klein!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @tante Hilde: NOT!

    @Annelyse: diegene die ik heb (en Liesel en Janina en...en...en...) is echt een aanrader!!! Zalig machientje!

    @Janina: nee, nog nooit gedaan...zou dat moeilijk zijn?

    @Mme Zsazsa: ja die knipoog bij mijn uitzonderlijk naaitalent is wel nodig hoor, ik moet ook altijd een oogje dichtknijpen als ik het eindresultaat aanschouw :D

    @Saskia: ja dat zou wel kunnen, echt zo'n plakstofje. Al haat ik broekkousen (lange benen) en draag ik vaker leggings in de winter. Misschien steek ik er later nog een voering in.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow, dat kleine rokje is echt super schattig! Zitten daar ook zakken in?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Riet, bedoel je het stikken van een afgeronde zoom? Dat lukt bij mij ook echt niet. Bij een smal zoomje kan het er nog door, maar eens het breder is, trekt het tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Ann: nee joh, geen zakken. Veel te moeilijk :)

    @Riet: ik weet wat je bedoelt maar bij deze rok was dat geen probleem. Geen idee wat eraan te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. That blue skirt you wear is adorable.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een voering is niet zo moeilijk, maar wel een pak extra werk. Je maakt eigenlijk een tweede tailleband, die dan aan de binnenkant komt en daar hang je dan de voering aan.
    Het helpt tegen plakken aan kousen en zo, maar soms is het mij ook die moeite niet waard :o).
    Wat betreft de ronde zoom instikken onderdaan: wat eventueel kan helpen is een fronsdraadje trekken ( losse draad op de grootste steeklengte), waar je dan een beetje aan trekt zodat je de zoom beter kan plooien en leggen zoals je wilt. Zonder daarom een gefronste zoom te hebben, natuurlijk! Ook de zoom met de hand inleggen (met een onzichtbare steek, hoe noemt dat, flanelsteek of zoiets), zou helpen.
    Nu ja, ik ben alles behalve een expert... Meestal schort er vanalles aan mijn creaties :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wat ook helpt tegen rokjes die aan uw kousen blijven plakken: haarlak onder oder de rok spuiten, dat werkt anti-statisch.
    En ja, prachtige rokjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ons niet te lang laten wachten op dat patroontje hé van dat rokje van uw meisje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig gewoon!! Ik krijg er helemaal zin van om ook naar de kringloop te gaan,...
    Stomme vraag misschien: waar haalde je dat leuke oranje vestje en t-shirtje van Stella? Ik zoek nl. iets in dezelfde kleur voor op mijn eerste zelfmaakproject te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Joke: dat oranje t-shirtje met donkeroranje stippen leende Stella van haar kleine zus. Ik heb dat vorig jaar gekocht voor Stella in de Wibra! Dat groene bolero-vestje komt van de Zara, gekocht in de solden... Waarschijnlijk ben je hier niets mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mmmm, inderdaad! Ik zal mijn zoektocht dan maar verder zetten. Wil er eigenlijk niet te veel geld aan uitgeven (wegens een reeds behoorlijk gevulde kleerkast), dus misschien de zeeman maar eens binnen stappen. Een groen vestje heeft ze al (met korte mouw, super schattig).

    Had ik je al gezegd dat je prachtige kleding maakt? Ik hoop dat ik ooit de tijd vind om ook zoveel te maken. En dan kom ik hier ongetwijfeld inspiratie opdoen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. oh leuk leuk! nu wat tijd nog....;) Er staan nog een regenjas voor voor dochter en moeder in de rij.....maar mijn pc is kapot dus ik zoek me een slag in de rondte naar alle blogs, mailtjes enzo. Ik vraag tijd aan Sinterklaas. Heel veel tijd en dan ga ik zo'n rokje maken ;)

    BeantwoordenVerwijderen