maandag 8 februari 2010

Over draken en roodkapjes

Roodkapjes


Draakje Stella /Dragon

U ziet, draken en roodkapjes wonen niet alleen in het Sprookjesbos! Ze zijn namelijk ook vrij gemakkelijk te spotten in de buurt van een verkleedkoffer. Of ze gemakkelijk te temmen zijn hangt volledig af van het kind dat erin kruipt. Maar ik kan je alvast wel uitleggen hoe je ze zelf maakt!

Roodkapje Lili

Draak

De inspiratie haalde ik bij LiliMie!
Dit is een gemakkelijk project, ideaal voor beginners dus!

Benodigdheden:
  • fleece: ik kocht in Ikea fleece dekentjes. Je krijgt 1 cape uit zo'n dekentje.
  • stof (1,5m)
  • klittenband
  • bijpassend garen
  • eventueel ogen voor de draak en lijm om ze op te kleven (ik gebruikte een of andere extreme power glue)
Werktijd: 1,5u à 2u (de draak neemt wat meer tijd in beslag)

Hoe? Zo!

Hier vind je het patroon:

roodkapjescape + drakencape                                                    

1. Als je een dekentje van Ikea gebruikt knip je best eerst de roezelrandjes eraf. Je kan die dan later nog gebruiken.

2. Leg je stof dubbel in de breedte.

3. De capes zijn eigenlijk halve cirkelrokken. Neen, wees gerust, ik zal je hiervoor niet aan het rekenen zetten. Dat gegoochel met stralen en diameters en 3,14 en omtrekken en...dat is ook niks voor mij. Je tekent gewoon een halve cirkel op 15cm van de hoek en een grotere halve cirkel op 55 cm van de kleinere cirkel. Dit gaat gemakkelijk als je vanuit de hoek, met een lange lat, verschillende puntjes zet op de bepaalde centimeters.
Uitknippen!
 
Op deze foto gebruikte ik een ander fleece dekentje, eentje dat ik ooit eens kocht in de Zeeman. Ik tekende er ook eerst een beetje naast...ahum...

4. Knip uit de resterende fleece en stof de capuchon. Omdat je je capuchon uit twee delen maakt en je cape maar uit 1 stuk stof bestaat moet je dus naadwaarden rekenen daar waar je de twee delen van de capuchon aan elkaar gaat zetten. De naad zit bovenop het hoofd en op het achterhoofd. Meet voor de zekerheid de omtrek van de hals van de cape nog eens na, zodat de onderkant van de capuchon even groot (+1cm voor de naad) is. Geef knipjes in de bochten.


5. Knip nu de rechthoekjes voor de klittenband. Twee keer uit fleece en twee keer uit de stof.

6. Herhaal dit alles voor de stof die je aan de binnenkant wilt. Dit is niet absoluut noodzakelijk omdat fleece niet rafelt. Je kan dus je cape ook gewoon zo laten, zonder de binnenkant af te werken. Voordeel van het afwerken van de binnenkant is dat je je cape zo ook omkeerbaar maakt en zoals iedereen wel weet is dat dus wel keihard in he!
omkeerbaar


7. Zet de capuchon aan de cape. Dit doe je door het midden van de cape (daar waar de stofvouw zit) vast te spelden aan het midden van de capuchon (daar waar de naad zit). Speld mooi vast en stik de capuchon aan de cape. Doe dit zowel voor de fleece-buitenkant als voor de binnenkant.
Je hebt nu twee capes!


8. Stik nu de rechthoekjes waar de klittenband op komt. 1 stukje fleece tegen 1 stukje stof. Laat 1 korte zijde open om te keren. Na het stikken knip je de hoekjes schuin af en knip je de naadwaarden af.


9. Stik de klittenband op de rechthoekjes. 1 stukje klittenband op de fleece-kant, 1 stukje klittenband op de stoffen kant. Dus op elk rechthoekje 1 stukje klittenband.


9. Als je graag het roezelrandje van je dekentje gebruikt dan is het nu het moment om dat te doen! Stik de twee repen roezels aan elkaar zodat je 1 lange roezelrand krijgt. Zet de roezelrand aan de fleece-cape, ik deed dit voor het roodkapje aan de onderkant. Je hebt niet genoeg om de hele cape zo af te biezen. Je kan de roezelrand ook rond de capuchon zetten.

11. Speld de twee capes aan elkaar. Leg de goede kanten tegen elkaar en speld de naden op elkaar. Dus de naden van de capuchon van de binnen- en buitenkant moeten overeenstemmen.

12. Speld de rechthoekjes voor de klittenband tussen de twee capes, net onder de naad van de capuchon. Let erop dat de fleece-kant van de rechthoekjes tegen de fleece-kant van de cape ligt



13. Stik rondomrond en laat onderaan een gat  (10cm) om te keren.

14. Keer het geheel en strijk de naden mooi plat.

15. Stik alles smal op de kant door.

Klaar!

Voor de draak gaat het ietsje anders! 
- Je knipt je halve cirkelrok door op de stofvouw. Je moet natuurlijk een naad hebben op de rug om er later de pieken tussen te steken. Omdat je nu een naad creëert in de cape hoef je geen extra naadwaarden te rekenen bij de capuchon.
-Je moet natuurlijk pieken maken die je later tussen de naad steekt.

Hoe pieken maken:
1) De strook was bij mij 1.12m lang. Elke piek was 10cm breed en 10cm hoog.Onder de piekenrij liet ik nog een wat centimeters naadwaarde (want je moet de strook straks tussen de naad stikken).


2)Zet op een strook (dubbele stof!) elke 10cm een punt, herhaal dit 10cm lager en begin met 5cm, zodat elk puntje van de tweede rij net in het midden valt tussen twee puntjes van de bovenste rij.

3) Speld elk piekje goed vast en knip uit.

4) Stik de piekjes. Je kan kiezen, ofwel laat je je piekjes met het stiksel aan de buitenkant ofwel keer je ze. Als je kiest voor het keren, knip dan de hoekjes die naar beneden wijzen goed in en knip de puntjes af tot vlak tegen het stiksel!
 
Zoals je kan zien op de foto was mijn poging om het stiksel aan de buitenkant te houden niet zo succesvol. Ik raad het dan ook echt af als je geen overlocker hebt. Fleece rekt en lubbert.


5) Leg je piekenstrook eventjes op je cape zodat je kan zien waar je staart kan beginnen (Ik ben dit vergeten uit te meten voor de handleiding en de draak is al afgegeven!).


6) De staart maak je door de strook onderaan gewoon dicht te stikken. De eerste piek, die op het hoofd komt, moet je ook dichtstikken.

7) Stik 1 deel van de capuchon aan 1 deel van de cape. Dit is enkel nodig voor de buitenkant, fleece dus. Voor de binnenkant blijft de werkwijze dezelfde als die hierboven. Let er wel op dat de twee delen elkaars spiegelbeeld zijn (want met fleece is het niet altijd duidelijk wat de goede kant is!).

8) Stik de pieken tussen de twee cape-delen. Stik de eerste en de laatste centimeter niet, zo heb je ruimte om straks de voering vast te stikken.

9) Werk verder af zoals hierboven beschreven staat. Let er wel op dat je de pieken, en dan vooral de staart en de eerste piek op de capuchon, niet mee tussen de naad stikt.

Opmerkingen:
  •  Mme Zsazsa gaf me de raad van de pieken te knippen in de vorm van de cape, dus bochtjes maken waar er bochtjes in de cape zitten. Zo staan de pieken mooier rechtop. Ik heb dat niet gedaan en dat zie je eraan. Ik zat al in tijdsnood en ik was moe en het was al laat enzo...
  •  Ook leuk is om twee verschillende kleuren fleece te gebruiken voor de drakencape.
  • Je kan ook vilt gebruiken om de pieken te maken.
    •  Tof is ook om eventueel tanden te maken bij de drakencape, bovenaan in het midden van de capuchon, als een soort zonneklep.
    • De klittenband kan ook vervangen worden door een striklint. Ik vond klittenband het best zodat de kleuters de capes zelfstandig konden aan- en uitdoen.
    • De cape is echt lang. Dat kan je op de foto's goed zien. Als Lili de drakencape aanheeft sleept zijn staart op de grond. Voor jongere kindjes maak je 'm dus best wat korter 
    • Leuk met een applicatietje erop! 
    • Tip van Mme Zsazsa: geen zin om veel te naaien? Koop een ruim vestje of truitje met capuchon, knip het open op de rug en op de capuchon (in het midden) en naai er drakenstekels tussen! Een voorbeeldje vind je hier.
          • Als je een cape maakt met deze handleiding geef me dan zeker een seintje! Ik vind het leuk te zien wat anderen ervan maken. Ook, als er opmerkingen, foutjes of onduidelijkheden zouden zijn: let me know! 

          Nog een drakencape en een drakenmuts bij Miekks en nog een roodkapje bij Octaview!
          En bij Ottobre ook nog een volledig patroon en handleiding voor een drakenmuts!


          Deze handleiding, de afbeeldingen en het bijbehorende patroon zijn enkel voor persoonlijk gebruik, en dus niet voor commercieel gebruik, bedoeld.

            96 opmerkingen:

            1. Wat is carnaval toch leuk! (NOT!)
              Heb ik 'chance' dat ze hier nog in't prinsessenkleed van vorig jaar past.
              Verkleedtoestanden zijn echt nie mijn ding, maar die coole capes van jou,vind ik een supergoed idee! Zo schoon en ze moeten er tenminste geen jas meer over aan doen die heel hun kostuum verbergt.
              Knap gedaan!

              BeantwoordenVerwijderen
            2. Aha!Dit is zelfs nog beter dan verwacht!
              Bij de Ikea geraak ik niet meer deze week...maar ik heb nog een lap rode fleece liggen.'t is geen mooi recht stuk meer,maar ik denk dat ik het er nog uit krijg.Hopelijk is de dochter even enthousiast als ik...wordt vervolgd!
              De draak is ook keischattig:)
              Bedankt voor deze handleiding!

              BeantwoordenVerwijderen
            3. hoe mooi! en goed idee, zo kunnen ze inderdaad hun verkleedkleren over hun jas aantrekken, dat komt van pas als ze 'optocht' doen in de straat bij ons op't schooltje. Had ik nu maar een grote lap felle kleur fleece, dan kon ik ook nog snel eentje maken...

              BeantwoordenVerwijderen
            4. Whow super! En dit lukt me nog wel denk ik! De jongste dochter in de maxicosi straks, en ik ben riebedebie naar Ikea! Bedankt voor deze geweldige tutorial!

              BeantwoordenVerwijderen
            5. Ik ken er eentje die heel blij is met de IKEA Gent die bereikbaar is met het openbaar vervoer :-)
              Tof idee, Stien!
              Ik ben ook dol op het katoentje dat je gebruikt hebt voor de roodkapje-cape. Waar heb je dat gevonden?

              BeantwoordenVerwijderen
            6. Wohow! Heel leuk!

              En ik zie nu met schaamrood op de wangen dat we niet op jouw vraag geantwoord hebben...Sorry!
              Ik kan wel zeggen dat Lili de roodkapjes-outfit helemaal volledig gemaakt heeft... Volgt waarschijnlijk ergens deze week op onze blog.

              BeantwoordenVerwijderen
            7. Ik maakte twee roodkapjes en een draak. Een van de roodkapjes was voor de verkleedkoffer thuis en zal Stella dragen met Carnaval.
              Alle stofjes komen van Ikea. Die roodkapjescape, zonder roezels, heeft ook een Ikea katoentje. maar in Gent is die stof niet meer te krijgen. Ik was twee weken geleden in Ikea A'pen (we hadden een auto gehuurd en we kwamen van de Kempen, nog wat groot gerief nodig dus ineens langs Ikea nu we dan toch een auto hadden) en daar hadden ze die stof nog wel, aan 2€ de meter want ze verlaat het assortiment! Jammer he!
              Voor de draak gebruikte ik de kinderstof die je in Ikea in een pakketje van 3m kunt kopen. Voor het andere roodkapje gebruikte ik de stof met zwarte takken en groene vogels.

              BeantwoordenVerwijderen
            8. @Mie: geen erg jom! Ik trek mijn plan he, ge ziet da! ;-)

              BeantwoordenVerwijderen
            9. Leuk ^^ Trouwens, tis maar een idee he, maar om die cirkels te trekken... Als je nu zorgt dat je stof een beetje vast ligt door iets op de hoeken te zetten, dan kun je toch ook gewoon een stuk touw nemen van 15 en 55 cm, vasthouden/spelden aan de ene kant, en aan het andere eind een potlood/stiftje hangen en zo een cirkel tekenen?

              BeantwoordenVerwijderen
            10. ja dat kan ook, maar ik vind dat teveel gedoe :-)
              Gewoon meten met een lange lat vond ik veel gemakkelijker.

              BeantwoordenVerwijderen
            11. Oh wat leuk! Ik ben hier ook bezig met drakenpakjes voor de jongens en de vleugels worden ook een soort cape (maar dan wat kleiner) :-)

              BeantwoordenVerwijderen
            12. Ik als beginnende naaister en 3 kinds die dol zijn op verkleden, ben echt heeeeeeel blij met de uitleg! echt kei-bedankt... Ik ga vanavond nog aan de slag!
              Groetjes Cindy
              www.uttemetut.blogspot.com

              BeantwoordenVerwijderen
            13. Hé, dat van dat bloemenstofje is echt jammer, ja.
              Maar Antwerpen vind ik te ver om daar nog om te gaan.

              BeantwoordenVerwijderen
            14. Mijn roodkapjescape is af!Dat wil dus zeggen dat je handleiding geslaagd is.Ik vond het een heel duidelijke uitleg!

              BeantwoordenVerwijderen
            15. schattig!
              moet ik als beginner ook eens proberen :-)
              Dankjewel voor het patroon!

              BeantwoordenVerwijderen
            16. Ja, jij trekt zeker je plan! En je hebt er weer iets helemaal uniek van gemaakt. Ik vind jou echt en waarachtig een héééél creatieve madam!!

              BeantwoordenVerwijderen
            17. Zeer leuk!
              En ik heb idd geen verdere uitleg gegeven merk ik nu... Maar voor zo'n creatieve meid als jij is dat absoluut geen probleem zie ik! Ook het draakje is trouwens zeer geslaagd :-)
              Normaal volgt tegen vrijdag het vervolg van 'roodkapje' met een bijpassend jurkje...

              BeantwoordenVerwijderen
            18. moh hoe leuk! ik wou dat ik al kindjes had om dit zelf te kunnen maken

              BeantwoordenVerwijderen
            19. Hahaha, die onschuldige snoeten onder die capejes... Als je je eerdere Lili-verhalen mag geloven is dat anders soms één van de minder tembare draakjes. :-)

              BeantwoordenVerwijderen
            20. Ok, ik ben volop bezig en heb net de fleece geknipt... het knettert hier nog :o) Maar een vraagje: fleece raffelt niet, maar je hebt toch het randje omgestikt hé? (ben echt helemaal leek wat stikken betreft, sorry)Het moet gewoon lukken... ik ben niet zo slim geweest en heb m'n dochter je foto's laten zien, ze is verkocht (help)!

              BeantwoordenVerwijderen
            21. prachtig weer! Ga ik zeker proberen! Ben net vanavond aan het prutsen geweest met juist die IKEA stof maar dan als voeringstof voor een tas. Ik heb nog grijze fleece liggen dus misschien maak ik wel een olifant, geinspireerd door de draak!

              Fre

              BeantwoordenVerwijderen
            22. Zo schoon en het lijkt inderdaad makkelijk te maken. Dit moet ik ook eens proberen

              BeantwoordenVerwijderen
            23. Oh Leuk ! We gaan hier een poging wagen om die draak te maken.

              BeantwoordenVerwijderen
            24. Mijn stof ligt klaar om er in te vliegen. Als juf moet ik vrijdag ook in 'de stoet' gaan. En ze voorspellen dat het erg koud wordt, dus heb ik geen zin in het dunne pinguïnkostuum en ook een kimono met jas onder is geen zicht! Dus geweldig deze cape!
              Zou ik dezelfde afmetingen kunnen gebruiken voor mij als voor jouw 2 kleuters? zal misschien iets te kort zijn! Ik zal moeten zien hoeveel ik uit mijn fleeceke krijg! Ik laat je straks weten of het me gelukt is!

              BeantwoordenVerwijderen
            25. Raar maar waar, het is gelukt (met behulp van m'n schoonmoeder en haar naaimachine)!! Die domme vraag van hierboven mag je vergeten, echt compleet irrelevant. Foto's (met verwijzing naar jouw blog uiteraard!) zullen binnenkort te vinden zijn. Nog eens bedankt!!

              BeantwoordenVerwijderen
            26. @Katrijn: dat gaat zeker! Ik heb de cape ook gepast en dat ging goed, alleen zou ie wel wat langer mogen zijn. Veel succes

              BeantwoordenVerwijderen
            27. errug, errug leuk zeg! Ooit ga ik dat ook maken...laat je blog nog lang bestaan, hoera!!!

              BeantwoordenVerwijderen
            28. Ow boy... en ik loop te stressen over een belachelijke kroon...
              Prachtige dingen heb je weer gemaakt!

              BeantwoordenVerwijderen
            29. Jij hebt mij dus aangestoken met de cape-microbe, want ik was helemaal niet van plan om er te maken, maar ik heb het nu toch gedaan. En omdat ik uw foto's heb laten zien aan mijn koters, wouden ze dus ook een roodkapje en een draak zijn ;) Merci voor alle tips!

              BeantwoordenVerwijderen
            30. Tof!
              Zo spijtig toch dat Grote Pruts geen cape aanwil. Ah neen, "da's iets voor meiskes". Dan moet Kleine Pruts er binnenkort maar aan geloven ;-)

              BeantwoordenVerwijderen
            31. Mijn cape is af! Heb hem inderdaad iets langer gemaakt en maakte er een rokje onder in rood-wit geruit stofke! En nu maar hopen dat we morgen niet uit ons kostuumpkes vriezen!
              Waar de 'Music for life sussekes' niet goed voor zijn!

              BeantwoordenVerwijderen
            32. Ik vond deze capes zo superleuk, dat ik er eentje voor m'n dochtertje (3 maand) heb gemaakt, maar dan voor alledaags gebruik. Met wat aanpassingen kon m'n kleine spruit de cape aandoen in haar draagdoek, koud zal ze alvast niet meer hebben.
              Bedankt hoor!

              BeantwoordenVerwijderen
            33. Super! Zoonlief is weg van de draak en zal zo in de stoet van zijn school meegaan. Het resultaat kun je zien op mijn blog.
              Over enkele jaren maak ik voor dochter de roodkapje-variant.
              Bedankt voor de handige handleiding.

              BeantwoordenVerwijderen
            34. En ook hier werd carnaval met de drakencape gevierd. Bedankt voor de super handige eenvoudige handleiding !

              BeantwoordenVerwijderen
            35. Inspiratie voor mijn poncho-ideetje! :-)
              het zal er uiteindelijk wat anders gaan uitzien, door de iet-wat andere functie natuurlijk, maar toch bedankt! :-)
              Erg mooi!

              BeantwoordenVerwijderen
            36. Ik heb voor halloween een vleermuizen versie gemaakt! Kijk eens op mijn blog...

              BeantwoordenVerwijderen
            37. Ponchootje is af (foto's op mn blog) en ben er heel content van! merci voor de uitleg nogmaals!

              BeantwoordenVerwijderen
            38. Bedankt voor de handleiding! Nu kunnen de dochters in stijl karnaval vieren in school binnenkort! Vandaag heb ik er 1 afgewerkt (gisteren begonnen, ik doe er twee avonden over ipv 1,5uur), en morgen numero 2! Zo gaat dat met 2 meisjes in huis. Maar daar weet je ongetwijfeld alles van.

              BeantwoordenVerwijderen
            39. Bedankt meisjesmama
              Echt een super leuke roodkapje cape.
              Wij gaan maandag hier naar het sprookjesconcert
              En mijn dochter gaat daar aan komen in stijl dankzij jou geweldige creatie en uitleg.
              Mijn zoontje die niet mee gaat zei maar dan wil zo'n draak en die gaat er ook nog wel komen
              En wou ook nog even zeggen dat ik je blog echt super leuk en handig vindt.

              BeantwoordenVerwijderen
            40. Nou de cape ik gemaakt het was echt simpel en leuk om te doen.
              Te vinden onder http://thehappynuthouse.blogspot.com/2011/06/nou-hier-komen-mijn-maaksels.html

              BeantwoordenVerwijderen
            41. Hoi meisjesmamma,

              Ik val denk ik niet bepaald in de doelgroep die logischerwijs uw blog leest (net samenwonend en nog lang niet denkend aan kinders). Toch ben ik er op gekomen toen ik voor een photoshoot een instructie voor het maken van een roodkapje-cape zocht (ik ben een fanatieke amateur-fotograaf). Ik heb de verhoudingen wat moeten uitrekken want het was voor een volwassene, maar ik moet zeggen, het resultaat is geslaagd. Nu de photoshoot geweest is, ga ik hem bewaren ergens diep in de kast... voor het geval dat ik zelf ooit een meisjesmamma wordt!

              Hier enkele foto's: www.sufkipje.tk => klik op 'modellenshoot'.

              groetjes
              Tamara

              ps: ik heb erg moeten lachen om de 'meisjespraat'!

              BeantwoordenVerwijderen
            42. Hallo!
              De herontdekking van het naaimachien en een bijna-jarige zoon - 4 wordt hij - hebben hier geresulteerd in "project verkleedkoffer". en het eerste stuk dat van mama's naaimachine is gerold, is een drakencape geworden.
              Ergens in het achterhoofd circuleren ook vage plannen voor een blog, maar die is er nog niet. Ik bezorg je enkele foto's via een andere weg. Ze staan ook in mijn facebook-album, met een linkje naar hier (ere wie ere toekomt...)

              BeantwoordenVerwijderen
            43. Hallo Meisjesmama, bedankt voor je handleiding, onze cape is super! k heb naar je gelinkt vanaf mn blog.. groetjes Did

              BeantwoordenVerwijderen
            44. Hoi meisjesmama,

              Ik heb ook de roodkapje-cape gemaakt, en mn dochter is er blij mee! Ik heb ook even naar je gelinkt in mijn blog. Daar staat ook een fotootje van het resultaat:)

              Groetjes Willemijn

              BeantwoordenVerwijderen
            45. Dag meisjesmama,

              Ik ben een complete beginneling en heb me toch aan de drakencape gewaagd en het is welliswaar gelukt!!
              Niet volledig juist maar ik ga hem morgen zeker afgeven aan mijn metekindje.
              Heel erg bedankt voor het leuke idee en goede beschrijvingen. Het is tof om als beginneling ook leuke dingen te kunnen maken.
              Bedankt!
              Joke

              BeantwoordenVerwijderen
            46. Ben al verschillende keren hier terug komen kijken en heb me er vandaag aan gewaagd. Een van de meisjes van deze meisjesmama mag zich met komend carnaval alvast roodkapje noemen. Een rokje geraakte nog vlot uit de rest van de fleece, volgt nog een schortje van de binnenstof van de cape en misschien een mandje. Bedankt voor de inspiratie!

              BeantwoordenVerwijderen
            47. ik heb vandaag een omkeerbaar lieveheersbeestjes-cape gemaakt :)

              hopelijk werkt de link ;)
              https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/426069_10150644251555775_732730774_11625614_2125027330_n.jpg

              BeantwoordenVerwijderen
            48. The dragon is awesome! Brilliant! Thank you for the idea and the manual with lots of pictures :-) I've manage to make a dragon although I don't understood a word http://mamyfaktura.blogspot.com/2012/02/smok.html

              BeantwoordenVerwijderen
            49. hoihoi,

              Ik maakte jouw draken/dinocape voor het schoolcarnaval van de zoon. Bedankt voor de handleiding. Enkele foto's kan je vinden op
              http://little-miss-pineapple.blogspot.com/2012/02/aaah-er-loopt-een-dino-in-onze-keuken.html

              BeantwoordenVerwijderen
            50. Ik maakte beide capes voor carnaval en er werd al heel veel mee gespeeld. Binnenkort zal ik er eens reclame over maken ...

              BeantwoordenVerwijderen
            51. Dag meisjesmama,
              Ook bij ons waren de capes een groot succes op het schoolcarnaval. Handig ook dat ik mijn kinderen zo uit de optocht kon pikken omdat zij ongeveer de enigen waren die hun verkleedsel OVER hun jas konden dragen. En met de handleiding was het zo klaar (wat best fijn is als je twee nieuwe carnavalsoutfits wilt maken). Bedankt!

              BeantwoordenVerwijderen
            52. Ook van ons niets dan dankbaarheid voor een geslaagde carnaval!

              BeantwoordenVerwijderen
            53. Ik heb een Batmanversie gemaakt naar aanleiding van de reactie van mama Saartje, het is de eerste keer dat zoonlief van 5 echt blij lijkt te zijn met iets dat ik voor hem genaaid heb! De dekentjes zijn trouwens in prijs verlaagd bij Ikea, nu nog maar €1,99! Heb ook al een groene klaarliggen voor de draak en nog een zwarte voor een draculaversie voor de oudste van 7, bedankt voor het geweldige idee en de heldere uitleg!

              BeantwoordenVerwijderen
            54. Bedankt joh, superleuk! Ik heb deze afgelopen week gemaakt :) http://creacuties.blogspot.com/2012/03/drakencape.html

              Groetjes!
              Jantina

              BeantwoordenVerwijderen
            55. Ik heb er ook 1 gemaakt, superleuk geworden, dankjewel. Zie zusjeb.blogspot.com!

              BeantwoordenVerwijderen
            56. Ik wil eraan beginnen, maar helaas verkoopt Ikea die fleece dekentjes niet meer. Dan maar eerst eens op zoek naar fleece in stoffenwinkel.
              Bedankt voor de inspiratie!!!

              BeantwoordenVerwijderen
            57. Ook ik heb er eentje gemaakt! supergoed patroon, hij is erg mooi geworden! zie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/558528_10151002351391767_724348427_n.jpg en https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/552123_10151002351471767_355177458_n.jpg

              heel erg bedankt! ik denk dat ik de drakencape ook nog ga maken!

              BeantwoordenVerwijderen
            58. ik heb hem gemaaaaakt :) Superleuk!
              http://sistermokkel.blogspot.be/2012/10/een-sprookje.html

              BeantwoordenVerwijderen
            59. Ik heb hem ook gemaakt, twas een plezier. Merci voor de duidelijke uitleg! Over enkele dagen kun je het resultaat zien op http://trijnewijn.wordpress.com/2013/02/07/naaisel-7/

              BeantwoordenVerwijderen
            60. Bedankt voor dit leuke patroon en de duidelijke uitleg. Ik heb de roodkapjecape gemaakt voor het sprookjes kleuterfeest. Van de restjes heb ik een zelfde, kleinere cape gemaakt voor de pop. Het valt hier goed in de smaak. Resultaat kan je zien op: http://dekawear.blogspot.nl/2013/05/zeg-roodkapje.html
              Groetjes, Mirjam

              BeantwoordenVerwijderen
            61. Mijn versie van de cape staat nu ook op mijn blog met een verwijzing naar jouw blog: http://creatieveduizendpoot.blogspot.be/2013/07/juli-naaisels-op-een-rijtje.html

              groetjes, Sara

              BeantwoordenVerwijderen
            62. Wat een goed & makkelijk patroon! Ik ben meteen aan de slag gegaan voor mijn dochter, die op het moment ook helemaal into roodkapje is. Zie hier het resultaat:
              http://binnenstebuitelen.blogspot.nl/2013/08/zeg-roodkapje.html

              Ik heb hem zelf gemaakt van rood velours, waardoor het wel een prijzig capeje is geworden, maar ik vond de kleur zooo mooi! De sluiting heb ik ook anders gedaan, ik heb een knoopsgat met mooie grote metalen knoop. Hierdoor ben ik bij de jongste wel steeds bezig met de knoop open en dicht maken, maar de oudste weet hem al steeds beter open de fruniken. Klittenband is handiger, ja ;)

              De cirkel heb ik op een andere manier opgelost, ooit van mijn mama geleerd:
              http://binnenstebuitelen.blogspot.nl/2013/08/patroon-cirkelrok.html

              BeantwoordenVerwijderen
            63. Hallo
              ik zou voor halloween een dart maul willem maken (star wars) nu dit personage draagt een zwarte cape met kap. Het is voor een volwassen van ong 1m90 hoelang zou u de cape dan maken?

              BeantwoordenVerwijderen
              Reacties
              1. Geen idee, zolang als jij wil dat de cape komt. Ik heb daar echt geen zicht op, sorry.

                Verwijderen
            64. Heel vervelend maar het lukt me maar niet om jouw patroontje af te drukken, is nochtans een handige handleiding

              BeantwoordenVerwijderen
            65. Man man man.....zo handig ben ik kennelijk toch niet met de naaimachine. Ik houd moed! Zit wat te frusten met de muts maar het gaat vast lukken. Bedankt voor je handleiding!

              BeantwoordenVerwijderen
            66. Dank je wel voor de inspiratie!!
              Je vindt mijn volwassen cape terug op:
              http://querida-jotixa.blogspot.be/2014/08/voor-een-vriendin.html

              BeantwoordenVerwijderen
            67. Klopt het patroon? Als ik de omtrek bereken zou de capuchondelen aan de onderzijde 24cm moeten meten ipv 27 om passend te maken aan de cape?

              BeantwoordenVerwijderen
            68. Net terug vd Efteling en dochter speelt dagelijks Roodkapje. Ik ga er vanavond dus maar 1 voor haar maken. Heel fijn deze handleiding daarbij!
              Wellicht nog een leuke tip bij de opmerking over drakenstekels op een trui of vest naaien. Als je het nog makkelijker wilt maken, knip dan de stekels dubbelzijdig uit met de onderkanten aan elkaar (dus zeg maar een uitgerekte ruitvorm). Je hoeft enkel de vouwnaad op de trui te stikken en de rest van de stekel kun je aan elkaar plakken of anders ook rondom stikken. Dit oogt ook mooier omdat je dan niet de trui doormidden hoeft te knippen..

              BeantwoordenVerwijderen
            69. Super patroon!! Voor mijn dochter van 1,5 heb ik de cape 10 cm korter gemaakt. En met een tussenstuk in de capuchon, twee oortjes en we hebben een bere-cape! Misschien nog een pompom als staartje toevoegen en wij kunnen naar de optocht!!!!!

              BeantwoordenVerwijderen
            70. Bedankt voor je duidelijke uitleg en patroon! Dochter (groep 7) wil als Roodkapje naar Carnaval. Lengte van de cape aangehouden, dus die is bij haar kort. Capuchon iets verlengd. Dochter is er helemaal blij mee!

              Groetjes, Saskia

              BeantwoordenVerwijderen
            71. De cape werkt ook prima voor ridders! Bedankt voor het patroontje.
              http://theneedleofchoice.blogspot.be/2016/02/hoe-word-ik-een-ridder.html

              BeantwoordenVerwijderen
              Reacties
              1. He Joke,
                Heb je het patroon toevallig nog op je computer staan? Ik krijg het via de link niet gedownload.

                Verwijderen
            72. Dankjewel! Ik heb hem gemaakt voor dochterlief die mee mag naar de Roodkapje musical :-)

              BeantwoordenVerwijderen
            73. Fantastisch patroon. Net ook een drakencape gemaakt. Bij mijn cape komt er maar 1 tip uit voor de staart en niets aan de kap en ik heb alle afmetingen gevolgd. Maar ik vind het, al zeg ik het zelf, mooi geworden.

              BeantwoordenVerwijderen
            74. Ik heb een drakencape gemaakt voor zoontje van 14,5 maand, afmetingen aangepast. Hij ziet er echt heel mooi uit!!

              BeantwoordenVerwijderen
            75. Erg leuke capes om te maken. Ik ga voor Halloween een zwarte cape gebruiken om een draak te maken

              BeantwoordenVerwijderen
              Reacties
              1. Dag Renske, Ben jij er in geslaagd om het patroon te downloaden? Mij lukt het niet.

                Verwijderen
            76. Hoi,

              Welke leeftijd waren je kinderen toen je deze maakte of welke lengte hadden ze? Mijn kinderen zijn denk ik iets ouder dan de jouwe op de foto, hoe kan ik de cape langer maken, in welke verhoudingen?

              Ilse

              BeantwoordenVerwijderen