maandag 24 januari 2011

Nesteldrang (2): La Kallounette

Ik zei het al, ik heb iets met jasjes. Toen ik dit patroon zag smolt ik helemaal.

La Kallounette

Het zag er gemakkelijk uit, en dat zou het ook zijn, aldus de handleiding. Mijn Frans heeft een behoorlijk kapsel ondertussen maar 't meeste begreep ik toch.

La Kallounette


Een kapje, beentjes, wantjes en het kan helemaal opengelegd worden. Ferm praktisch dus!

Het blauwe stofje is van die harige fleece, knuffelzacht! En in een van mijn favoriete kleurtjes: petrolblauw. Ik kocht het dekentje in het Kruidvat, het is dus de moment want zo'n fleece is moeilijk te vinden. In de Zeeman liggen ook zulke dekentjes.
De bruine ruitjes knipte ik uit een tafellakentje uit de kringloopwinkel.

La Kallounette


Ik heb gevloekt op dat ding. En dat ligt vooral aan mezelf, ik heb precies moeite om mijn hoofd erbij te houden tegenwoordig want ik heb echt onnozel dingen gedaan. Het pakje is volledig met de overlocker gemaakt en het is een hel om dat stiksel los te tornen.

Fout 1: de beentjes moeten normaal uit den hele zijn, maar ik vergat ze te knippen op de stofvouw. Nu ja, met een naad in 't midden is dat opgelost, niet zo'n groot probleem.

Fout 2: ik stikte het kapje er als eerste aan, waardoor ik op het laatst twee 'blote' stukjes had aan de schoudertjes. Niet doen dus, het kapje moet eigenlijk een beetje onder de overslag-voorpanden zitten. Mijn kapje is dus ook wat kleiner dan voorzien omdat de naden heb losgeknipt (ik had namelijk net de punt van mijn tornmesje net helemaal in mijn handpalm gestoken en had het zowat gehad met tornen).

Fout 3: ik stikte regelmatig dingen verkeerd aan elkaar, bijvoorbeeld de beentjes over de overslag-voorpanden, de voering verkeerd aan de buitenstof...

Het pakje is dus gedubbeld maar de naden zijn aan de binnenkant wel zichtbaar. Werken met een overlocker is dus ideaal daarvoor. Zelf zou ik het eerder omkeerbaar maken, dat lijkt me netter en nog tof ook! Maar ik weet dus niet of dat helemaal haalbaar is met de wantjes over de mouwen en de overslag over de beentjes die elkaar overlappen.
 
Op deze blog kan je ook nog gratis patroontjes downloaden van wikkeldekentjes en slaapzakjes. Het kriebelt om dat wikkeldekentje ook te maken!

32 opmerkingen:

  1. Oh kijk en dat wikkeldekentje hebben ze ook in het engels ;-)

    Superpakje en een superfleece-je zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je het liever eens maakt in het nederlands: ottobre heeft een gelijkaardig patroontje gehad http://www.ottobredesign.com/lehdet_js/2003_3/all_designs_3_2003.pdf
    Maar in elk geval: het klein venteke zal lekker (en schoon) liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supertof jong!
    Ondanks alle strubbelingen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dat van Ottobre is ook een tofke seg! Maar ik heb echt geen goesting om opnieuw te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schoon zenne, dat komt op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik had die langharige pertolblauwe fleece bijna gekocht op de stoffenverkoop van Strass waar ze daar een hééééééél grote rol van hebben. en ik deed het niet :( dju, daar heb nu veel ik spijt van. een heel schoon kalounetteke is dat geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuk pakje/dekentje/ding!!

    ik heb de wikkeldeken uit de knippie een paar keer gemaakt als kraamcadeautje, die lijkt erg op de wikkeldeken uit je linkje, die is erg makkelijk te maken! (ik heb wel wat aanpassingen gedaan in het patroon, maar toch...) er staan plaatjes op mijn flickr (linkje onder mijn naam)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. maar zo mooi! dat jongetje gaat nogal succes hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, wat een lief schattig pakske.
    Ik denk dat ik eens in het kruidvat ga binnenspringen, want zo'n langharige fleece is niet gemakkelijk te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe mooi gedaan! Denk er nu nog zo'n schattig kindje in en het is helemaal af!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms vind ik het jammer dat ik uit de baby's ben...
    Daar had ik mijn kleintjes graag ingerold!
    ~ Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo schoon. En petrolblauwe fleece hebben ze alhier in Leuven bij Pauli!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat wordt een zoon op plat te knuffelen in al die hippe pakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. so nice! I love your colors choice!! :)
    I'll add you to the photo galerie!
    thanks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Breng dat ventje maar mee naar een blogmeeting in deze wikkeldoek. We gaan hem met plezier knuffelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah dat ziet er zalig om dragen uit! Ik heb een tijd geleden ook zo'n fleece dekentje gekocht in het Kruidvat met het plan er iets uit te maken, maar voorlopig lig ik er 's avonds gewoon zelf onder voor den tv:)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had de nieuwsbrief ook gehad met dit patroon en evenzo was ik gesmolten... Maar helaas heb ik geen baby noch buikbewoner, dus ik heb het toch (nog) maar niet besteld... Een héél schone lekker warme versie, die van jou!
    en ik heb wél de petrol teddy-stof van Strass-stoffenverkoop meegenomen :) - you never know why, Pippelotje! (en de roze ook trouwens)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Faaaaaaaaaaaaaantastisch! Wat een pracht van een pakje weer! Bookmark, check!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Aawwww! So cute!! =) Dat kindje gaat nogal eens geknuffeld worden!
    Ha! Knuffelzachte fleece bij Kruidvat, merci voor de tip, ik ben ook op zoek naar zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. het wikkeldeken staat in een ottobre ook als je het nog graag wilt maken
    ik vind het enkel jammer dat dat zo per maat is en ze er dan zo rap uit zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het patroon van dat wikkeldekentje van Kallou is gratis en het is er in drie verschillende maten (waaronder ook prematuur, dus ook iets voor de popjes denk ik dan!). Dat patroon staat ook in de Knippie. Maar ik denk eigenlijk he, dat mijne zoon dat allemaal niet echt vandoen heeft, maar ja...die nesteldrang he!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo schattig!
    Ik ben benieuwd naar de schattige baby die erin komt te liggen! Ook zeer benieuwd naar zijn naam! Naast Stella en Lili kan niet anders dan een mooie naam komen te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Erg mooi geworden toch, ondanks al het gezwoeg heb je het maar voor mekaar gekregen. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. heel schoon zeg!!
    Oja, ook: die dekens in de zeeman, ik stond er mee onder mijn arm aan de kassa, zowat te pulken en echt alle haren vallen daar uit. Niet doen dus.
    Voor de overlockdraden, moet je er maar ene losmaken hoor, de rest volgt. Ervaringsdeskundig in het dingen los moeten maken..
    Ben zo nieuwsgierig naar jullie zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh ja, 't is echt heel tof. En we gaan allemaal nog eens ferm glimlachen als ge binnenkort dat venteke dan in het echt in dat pakje laat zien. Ik stel mij nu al een blonde krullebol voor ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Da's echt een heel toffeke. Schone stofjecombinatie en tof met die tekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo schattig!
    En merci voor de kruidvat-tip, ben er net met 4 dekentjes naar buiten gegaan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb er vandaag ook een gemaakt! zie de foto onder het linkje bij mijn naam. bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi meisjesmama...

    Ik heb het dus gemaakt, als 3de project... Het is quasi helemaal af maar ik zit met een probleem: de spriet trekt ofwel naar voor of naar achter... Al hergeprobeerd ook.. Wat doe ik mis? :-s
    Help?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hey,
    Ik vind dit gewoon een super patroontje!! Mijn schoonzus is zwanger en zou dit graag maken. Heb jij toevallig dit patroontje? Want via de site bestellen lukt me niet om te betalen. Ik krijg steeds een foutmelding.
    Groetjes Evy Van Impe
    Mijn e-mail adres is vanimpeevy@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen