woensdag 26 januari 2011

De wieg

Tegenwoordig liggen nog weinig babietjes in een echte wieg. Toch, ik vind dat zo schoon he, zo'n vers kindje in een wiegje, roze wolk ten top. Oh romantiek. 

De meisjes lagen in sober modern wiegje. Met een door hun oma handgemaakt hemeltje erboven. Schoon, maar klein. En eigenlijk heeft Stella er amper in gelegen (ze heeft haar eerste drie maanden huilend en rechtop doorgebracht).

Omdat het deze keer echt de allerlaatste keer is dat er hier een wiegje zal staan wilde ik het helemaal naar mijn zin. Ik wilde een retro-wiegje zoals in Knofje. Ik moest er niet lang naar zoeken, op Marktplaats stond namelijk het perfecte exemplaar! Mijn vader was zo lief om de wieg voor mij te gaan ophalen.


Ik ben zo gelukkig dat zijn wiegje af is! Als ik nu smeltend naar dat wiegske kijk (duizend keer op een dag natuurlijk) dan zie ik 'm er al zo in liggen en zou ik 'm al zo graag in mijn armen willen...maar als ik 'm dan alien-gewijs voel rondzwemmen dan krijg ik al de krop in mijn keel dat het werkelijk de allerallerlaatste keer is dat ik dat mag meemaken! Hij mag nog eventjes blijven zwemmen, mijn kereltje.

binnenkant



De stof voor de bekleding komt van een dekbedovertrek van Ikea. De ideale stof want ik ben helemaal into groen tegenwoordig, er staan beestjes op, het is niet te druk maar er is wel contrast en dat zien baby's graag. En er zijn twee kanten aan: eentje voor de binnenkant en eentje voor de buitenkant. 
Vastgebonden met groen lint met witte stipjes. 


buitenkant


Ik wilde graag zoveel mogelijk van het riet bloot laten, omdat ik het zo mooi vond. Maar dat was niet zo eenvoudig want de bekleding moet toch ietwat strak staan.
Dus meten-meten-meten en onderaan zit er een rekker onder het matrasje.
Dat matrasje is dus ook zelf gemaakt want bij retro-wiegjes wordt dat niet bijgeleverd, althans niet in frisse variant. Het matrasje is gesneden uit een kussen van een zeteltje dat nog op onze zolder lag weg te kwijnen. Ideaal!

bovenaanzicht


Bijpassend lakentje en dekentje. Het hemeltje is hetzelfde als dat van het wiegje van de meisjes, handgemaakt door oma.

Wieghanger


En een wieghangertje. Aan het wiegje van de meisjes hing ik een fopspeenketting. Ik had dat gekregen maar ze hadden geen van beiden een tutje. Ik vond dat wel lief, zo'n rinkelend belletje als er beweging was in de wieg. Datzelfde kralenkettingske haalde ik uit elkaar en de parels en het belletje hergebruikte ik voor deze hanger. De boom maakte ik uit wat restjes vilt van deze kroon.

boom

Nog meer gelijkaardige wiegjes vind je bij Tante Hilde en Riet. Merci dames voor de tips!

58 opmerkingen:

  1. 't Is prachtig geworden! Ik zou bijna zeggen: 'ik heb ook nog zin in een zoon na mijn twee dochters'. Maar nee, ik zeg dat toch niet. Ik kom wel smelten bij die van jou als hij er in ligt ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fan-tas-tisch. Echt geweldig mooi gemaakt, en speciaal net omdat je het allemaal zelf hebt gedaan. Bijhouden voor jouw kroost, later!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi! Je hebt wel energie voor 10! Niet te doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. T is hier zo gezellig en schoon é, met uwe nesteldrang, t spat van t scherm, lucky boy dat ventje in uwen buik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amaai, maar gij zijt flink bezig precies!
    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hij is echt prachtig!!!! alle babietjes zouden in een wieg moeten liggen...
    wij hadden hier ook zo'n wiegje voor kas. Ik word er emo van..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend! Hier hebben de 4 kindjes ook gelegen in een lekker ouderwets wiegje, midden in de living en iedereen errond, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar jong toch, gij zijt niet te stoppen! Echt goed gedaan!

    Wij hebben normaal een wieg die door mijn overgrootvader (hij was mandenvlechter) gevlochten was! Die gaat al generaties langs elk pasgeboren kind van de familie, maar nu mijn nicht enkele maanden verder is dan ik, heeft zij voorrang. Misschien ook maar eens kijken voor een recyclagewiegje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi!!

    Hier staat de wieg ook al klaar, maar het is de familiewieg waar opa ook nog in gelegen heeft en de stof van toen ik een baby was en er in gelegen heb is ook nog in perfecte staat. Dus ons minimensje gaat net als zijn/haar grote zus in de wieg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw Stien, zooo mooi! Ben best wel jaloers want ons zoontje zal zijn eerste maanden wel al slapend in een box moeten doorbrengen omdat de 'familiewieg' ditmaal in gebruik is door mijn nicht. Heb er echt wel spijt van want onze Jasper en ons Elies hebben er wel in gelegen... Ik vind een wieg ook zoveel mooier en knusser voor de baby...
    groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die is mooooooooi!
    Hier hebben beiden ook in een wiegje gelegen.
    De een in een geleend schommelwiegje en de ander in een moderner wiegje. Beiden tot ongeveer 6 maanden.

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben ook een echte wiegjesfan en vooral dat van u, ik ben namelijk zot van dat groen, zo fris, helder en lenteachtig. U wiegjeshanger zo lief, smelt, smelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi! Dat heb je knap gemaakt! Groen is mijn lievelingskleur en de Ikea stof is zo vrolijk en lief. Jammer dat ik nooit meer een kleine in een wiegje zal hebben. Zoonlief lag in de rieten wieg waar mijn nichtjes, mijn broer en ik in hebben gelegen, met de originele bekleding, van mijn tante geleend. Retro mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Héél mooie wieg. Maar ook mooi hoe erg je al uitkijkt naar zijn komst, hoe welkom hij is. Amai, ik zou er al zelf bijna opnieuw aan willen beginnen ... bijna hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtig wiegje,
    alleen al daarvoor zou ik het nog eens over willen doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo mooi, zo mooi!

    Hier ook een allerlaatste keer ... en aldoende leerde ik dat mijn babietjes niet in een wiegeke willen slapen en bedacht deze keer doe ik niet aan een wieg maar nu ik dit schoon exemplaar zie ... misschien is dit kindje wel een wiegkindje? zal ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het wiegje met de stof en hemel erg mooi. Zie het kindje er al in liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zalig, zo enthousiast als je bent! En groot gelijk heb je, koester dat ventje maar! Onze nummer 3 is nu net geen 9 maanden, en ik moet soms wel eens slikken als ik denk dat ik nu nooit meer een borelingetje zal hebben. (De zware momenten zien we natuurlijk over het hoofd dan.) Geniet er maar van, ik heb wéken op een roze wolk gezweven toen ze er was.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk die wiegjes, hier hebben alle vier de kinderen ook in eentje gelegen. Waar de papa en zelfs de oma ooit in lagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn buikbewoner gaat binnen enkele maanden ook in de familiewieg liggen, als eerste achterkleinkind in de rij! Kijk er al naar uit. Ik volg de laatste dagen trouwens met veel plezier je berichten over de baby-voorbereidingen, nog veel plezier ermee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tjonge wat een mooie wieg, je hebt er weer wat moois van gemaakt. Hopen dat het een klein ventje is, kan die er lekker lang in liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ziet er héél Knofje-achtig uit! Mooi! Die aanstaande nieuwe wereldburger boft maar. Hoop voor je dat het er heel wat zoete uurtjes door zal brengen! Enne lekker verder zwijmelen hoor!
    groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Supermooi! 't Is echt gewoon àf en 1000x schoner dan de wiegjes in de gemiddelde babywinkel.
    Hier ook een fan van wiegjes, mijn zoon was de 5de generatie die in het familiewiegje lag...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat ben je druk bezig de laatste dagen! ik ben er erg blij mee hoor zo heb ik steeds iets te lezen bij mijn kopje thee!

    het zijn echt stuk voor stuk schitterende projectjes! Ik begrijp opeens dat jullie babys te vroeg komen, als er zulke mooie dingen op me stonden te wachten zou ik het ook geen negen maanden kunnen uithouden !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat is echt wel heel mooi geworden!Dat ventje gaat daar geweldig in kunnen slapen..en er super uit zien in al de mama haar creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. amai jij bent snel klaar met de voorbereidingen van de baby! zo tijdig ben ik nooit klaar geweest ;) maar mijn babys kwamen altijd te laat. Mooie wieg geworden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hele mooie wieg...
    Mijn 2 kids hebben allebei in de wieg gelegen waar ik als baby nog heb ingelegen...
    Een rode wieg... ik zal de foto's eens moeten zoeken en eens op mijn blog zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wiegjes zijn niet ouderwets, wiegjes zijn helemaal leuk!

    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat mooi!
    Zo'n wieg hebben wij ook, inclusief originele bekleding, waar onze twee oudsten al in hebben gelegen. Voor de derde wilde ik graag nieuwe bekleding maken. Nu weet ik waar ik moet zoeken voor de stof. Wat een goed idee om een dekbedovertrek te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw wat een mooi wiegje,
    was ik maar een vliegje.
    Dan vloog ik nu naar dat wiegje toe,
    en deed dan moe mijn oogjes toe...
    (als het dan toch gedichtendag is!)
    Pracht van een blog trouwens!
    Groetjes en nog veel plezier met de zwangerschap!
    Voor wanneer is het kindje eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een prachtige wieg! Ik lees je blog nu en dan, grote schande was het dus weer heel lang geleden want ik wist niet eens dat je zwanger was!
    Onze zoon is al weer 3 mnd... het kijken naar rokjes verleer je snel hoor.. ook al is de kleding voor jongetjes toch minder leuk, beetje eentonig, weinig keus. Maar gelukkig maakt het kind zelf heel wat goed.. lekker baby knuffelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hé, eerst tegelijk bezig met een babybjornovertrek en nu heb ik twee dagen geleden dezelfde overtrek zitten wassen om er iets mee te doen. Ik weet enkel nog niet wat.
    Maar echt heel schoon als wiegbekleder. Leuk dat die beesten wat groter zijn dan op de meeste stoffen. Komt zo goed uit rond een wieg.
    En zo'n schone pootjes dat die wieg heeft.
    Mijn zoon is nu aan het slapen in zijn wieg. Wel bekleed met een gewoon wit katoentje en dus zeker niet zo mooi als de jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @anoniem: ik ben nu 30 weken ver, dus in principe nog twee maanden (begin april) maar zijn zussen kwamen op 36 en 37 weken dus houden we alvast rekening met die deadline ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waw, wat ben je actief geweest de afgelopen dagen! En allemaal zo mooie resultaten!
    Het wiegje is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ah, wat mooi! Precies een mooie kleur groen voor zo'n wiegje! Ik hartje groen...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Aangezien dat de tijd altijd snel vooruit gaat,
    is dat niet meer zo lang,
    het wordt dus een echt lentekindje!
    Samen met de openkomende bloembollen wordt dat kindje geboren!
    Nog veel plezier!
    En geniet er van.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. mooi & helemaal eens met hoe mooi retro wiegjes zijn! isis sliep in mijn oude, waar ook neefjes en nichtjes in sliepen. alle namen staan eronder geschreven / geverfd, och nostalgie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ♥♥+♥
    wat een mazzel, he?
    wat een pracht wieg
    kindjesmama!
    x g

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een supergave wieg!! Heerlijk dat retro in die kleur! Mooi gedaan.. en hopelijk komt er een prachtig gezond kindje in ;)

    groetjes.. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel mooi! Die wieg moet je nadien toch op de een of andere manier toch in gebruik houden..

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mor kijk zeg, hoe schoon!
    Daar gaat dat ventje goed in slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heel mooi! Ik ben ook helemaal into groen, heb dan ook een paar overtrekken van ikea liggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. oooh mooi en een grotere wieg is idd handig hihi in de mijne passen ze in tot ze zelf gaan zitten of zich recht trekken... en is ook groen maar met ruitjes, lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. En volgens mij wist ik nog niet eens dat je zwanger was, maar dat is nu wel duidelijk! :)
    Gefeliciteerd! En verder: wat een fan-tas-tische wieg!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. De wieg is prachtig ! Nog even geduld dus ...
    En dan nog een nieuwe naam voor je blog zeker
    ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Het wiegje is prachtig aangekleed!Mijn meisjes lagen in een zelfde retro wiegje. Mijn zwager ( en de twee kindjes van heme n mijn zus) hebben er in gelegen en ik vond zo'n klein mandje naast ons bed toch ook wel een fijn idee.
    Het was heerlijk, die kleine murmel geluidjes zo dichtbij en niet helmaal vanaf de andere kanr van de overloop.... Geniet van ieder moment! Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat een fantastische blog!!! :D

    Enkele weken geleden, toen ik mijn zoektocht naar handgemaakte wiegbekleding begon, kwam ik bij jou terecht... en zou ik jouw bekleding als voorbeeld nemen voor ons eerste Snuitje.

    Pas vandaag, bij het nog eens opdoen van inspiratie bij jou, merk ik op dat het bericht al van 2011 is, en Astor inmiddels een grote meneer is.
    Eventjes raar... zo'n sprong :D

    Doet me beseffen dat de tijd vliegt... en te genieten van elk moment...

    Dankjewel voor de mooie blog en het voorbeeld!!


    Sanne

    Ik blijf zeker jouw blog in 't oog houden.



    BeantwoordenVerwijderen
  48. Supermooi wiegje! Ik ben ook hopeloos op zoek naar zo'n modelletje, maar niks te vinden. Mocht je het jouwe toevallig verkopen, ik ben kandidaat! :-)

    BeantwoordenVerwijderen