maandag 26 oktober 2009

feestkleedje

Afgelopen zaterdag gingen onze meisjes voor het eerst naar de kerk. Naar een trouwmis! Ze vonden het geweldig en waren in de wolken over het bruidspaar! Ze keken hun ogen uit naar de 'prins en de prinses' aka onze lieve buren die eigenlijk eerder vrienden zijn geworden.
Uiteraard wisten we al héél lang op voorhand wanneer de feestelijkheden zouden doorgaan en had ik het plan opgevat van zelf een kleedje voor mezelf te maken.
Het plannen maken begon al rap, in augustus al denk ik. Ik was eerst van plan iets te doen met een cirkelrok. Ik zou een patroon zoeken van een bovenstukje en dan daaraan een cirkelrok maken, wat retro-feeling. Ik vroeg me natuurlijk wel af of dat me zou staan, ik ben namelijk geen fotomodel. De ene dacht van wel, de andere wist zeker van niet. Dus plan afgeschreven. Misschien dat ik het ooit nog eens probeer hoor, maar dan niet voor een gelegenheid.

Dan toch maar op zoek gegaan naar een volledig patroon. Gelukkig heeft Vermiljoen een heuse collectie boekskes staan. Al snuisterend botsten we op een patroon uit de Burda van mei van 2007. Het model bestaat in drie varianten, ik wilde voor de versie met de paspelbandjes gaan.



Probleem nummer 1 stak de kop op: maten! Ik heb mezelf helemaal opgemeten en kwam erbij uit dat mijn boezem wel 2 maten groter is dan de rest...(en laat die maat nu net niet op het patroon staan...zucht). En dat de patronen uit de Burda gemaakt zijn voor een lengte van 1.68m terwijl ik 1.75m ben... Vergroten dus! Dat ging al bij al nog makkelijk. Als je goed kijkt zie je op de patroontekening dat het borststuk uit 4 deeltjes bestaat en daaronder een tailleband. De achterkant bestaat uit 4 delen. En dan dus nog de rok. De stukken die rond mijn borst moesten gaan moesten wel perfect passen natuurlijk. Ik vergrootte die stukjes met 2 maten. Ik keek eerst hoe de patronen vergroot werden door Burda zelf en tekende dan evenveel extra erbij naast de bestaande patroonlijnen. Voor de lengte van het totale kleedje verlengde ik de tailleband met een aantal centimeters en de rok. Het is niet verstandig alleen de rok te verlengen want dan is het kleedje uit proportie.

Probleem nummer 2: onzekerheid. Ik ging dus maar voor een effen groen stofje dat ik nog had liggen. Ik had in Amsterdam een superknap stofje gekocht, met de bedoeling er een kleedje voor mezelf van te maken. Maar ik durfde het niet te gebruiken! Voor de paspels ging ik voor wit/ecru.

Probleem nummer 3: tijd! Ik ben een eeuwige uitsteller. Ik had er geen zin in omdat ik schrik had dat het kleedje toch niet goed ging passen, dat het volgen van het patroon te moeilijk ging zijn. De tijd begon te dringen dus nam ik afgelopen donderdag verlof om te naaien. Heerlijk was dat! Mijn naaimachine en ik, de hele dag ongestoord samen zijn! Me-time zoals ik dat nog nooit had gehad!

Tot mijn verbazing ging het echt supergoed vooruit! Het bovenstukje bleek dan ook nog eens perfect te passen! Vermiljoen was zelfs zo lief om mijn dochter op te halen op school zodat ik nog wat langer kon doorwerken. Toen ze hier aankwam lag ik al in een deuk. Ik had net de rok eraan gezet en begon spontaan -maar wel wanhopig- mijn eigen creatie uit te lachen. Zo lelijk! Zo boers! Maar ik wilde de hoop nog niet opgeven want het bovenstukje op zich zag er best ok uit. Maar hoe lang Vermiljoen en ik er ook naar staarden we bleven het mottig vinden.
Er weerklonk: "bomma-kleed", "amish-style", "precies een verkleedkleed voor als je een boerin wilt zijn uit de jaren stillekes", "komt zo te zien recht uit de Zoot...NOTTTTT!!!" en "precies uit Alice in Wonderland, maar dan wel een troelakostuum"...
En lap daar had ik probleem nummer 4!



Het lijkt op de foto misschien nog wel mee te vallen maar -geloof me- dat is het niet.
Terug naar af dus. En het was al donderdagavond! Vermiljoen en ik tuurden in mijn stoffenkast, doorbladerden Knipmode's en Burda's maar vonden geen oplossing. Ik begon serieus te balen. Ik had nog wel een jurkje hangen maar had mijn zinnen echt gezet op iets handgemaakt. Ik besloot dat ik geen tijd meer had om een nieuw patroon te gebruiken en ook geen tijd meer had om nog een stoffenwinkel te bezoeken.


Dit is het uiteindelijk geworden!
kleedje

Ik ging voor de Pied-de-poule die ik nog in mijn kast had liggen. Komt van de soldenhoek van Artevelde aan 2,5€ de meter. Ik rommelde nog wat rode paspelband bijelkaar en wat rode biais (past niet 100% bij de paspels maar ik had geen keuze, de Veritas was allang dicht!). Ik begon te naaien op donderdagavond 20u30, naaide verder op vrijdagavond 20u. Zaterdag ging ik in een jeans (met nog rode pluisjes en draadjes aan!) naar de kerk om na de (gelukkig korte) mis verder te werken. Luttele minuten voor vertrek was het kleedje klaar!

kleedje

Eerst had ik me voorgenomen de voering te laten en de randen af te werken met biais maar door de voering heeft het kleedje toch een mooiere pasvorm. De blinde rits is niet helemaal perfect, ze is niet helemaal onzichtbaar en ze sluit ook net niet tot boven. Ik had geen tijd meer om dat af te werken. In plaats van de rok met 6 brede plooien zoals in het patroon maakte ik slechts 1 brede stolplooi.

Ik denk dat ik het groene kleedje nog wel ga afwerken, het is anders zonde van al de werktijd. Maar die boerinnenrok vliegt er wel af! Dit was puur slechte stofkeuze, de effen donkere kleur maakt het zwaar en het is dan ook nog eens een stugge stof. De pied-de-poule is luchtiger en vloeiender waardoor het geheel minder zwaar lijkt en de rok beter valt.

Enfin, ik moest dan toch niet naakt naar dat trouwfeest. Ik voelde me er best wel onzeker in. Want door al dat getwijfel, gebaal en mijn verkeerde stofkeuze wist ik het gewoon totaal niet meer. Ik moest gewoon roeien met de riemen die ik had. Mijn lief vond het geweldig...maar of dat een betrouwbare mening is??? Anyway, ik vond het een leuker kleedje dan mijn plan B dat ik de kast had hangen.

Overigens een geweldige tip voor het werken met biais en paspelband is Wondertape! Verkrijgbaar bij Veritas. Dat is dubbelzijdige plakband die uitwasbaar is. Zo kan je eerst je biais of paspelband plakken en daarna vaststikken. Minder gevloek, meer tijd!

Tijd voor rust nu! En voor opruimtijd rondomrond mijn naaimachine!

36 opmerkingen:

  1. Goh, ik durf het nu bijna niet meer te zeggen, maar ik vind dat eigenlijk toch wel een heel schoon kleedje. Vooral dat rode bandje vind ik geweldig! En ook dat groene kleedje trouwens (ben ik nu een boerin als ik dat schoon vind :-)?)
    En de Zoot, ik leefde altijd in de waan dat dat een coole winkel was...
    (rozebril)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hola... wat de zoot betreft: dat heb ik precies verkeerd gelezen daarnet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Binnen veertien dagen trouwt mijn zus. Kon ik ook maar naaien want ik heb nog niets om aan te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ah ja, ik ben toch een boerin in wording, dus het is mij gepermitteerd om dat groene kleedje mooi te vinden.
    en trouwens, je had bij mij moeten aankloppen voor een jurk met cirkelrok-onderkant. Ik heb zelf zo eentje gemaakt een tijd geleden: http://www.tantehilde.be/wrdprss/?p=160 het ziet er op de foto nogal boertig en breed uit, maar geloof me: dat is het niet ;)
    Trouwens dat pieddepoule kleedje is prachtig mooi!
    ik ken dat probleem van een mooie stof hebben en helemaal in je hoofd hebben hoe je het kleed wil en geen geschikt patroon vinden en niet durven zelf op goed geluk te beginnen...ik heb zo een prachtige lap stof liggen van bij sloffen en stoffen en ik durf er echt niet aan beginnen en die stof ligt daar maar te kreukelen onderaan mijn stapel en volgende zaterdag is het een trouwfeest waarvoor ik het klaar wou hebben..fieuw, das veel geschreven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kan me voorstellen dat dat groene ding nog best mooi lijkt op de foto. Ik vond het ook geweldig voor de rok eraan ging. Maar als ik het rond mijn lijf speld is het echt supermottig! Mocht ik er ooit een andere rok aanzetten dan post ik wel een vervolgverhaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Lies: de Zoot is werkelijk geweldig knap! Die bepaalde opmerking liep dan ook over van de ironie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awel, ik vind dat groene kleedje precies toch schoon, zoals dat daar ligt...Maar dat volgende met dat rood zit u toch echt als gegoten! Met dat giletje erbij, heel erg knap!! Chic gedaan!!
    Hier gelukkig geen trouwfeesten in t vooruitzicht :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een verhaal. Jij mag meedoen met mijn collectie mislukte experimenten. (Alleen met dit dan hè, al de rest van je producties zijn voltreffers.)
    Zo op foto valt het allemaal heel erg mee, dus wat het verhaal helemaal af had gemaakt was een foto van dat groene kleed mét vulling. Maar daarvoor wacht ik geduldig carnaval af. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk! Is dat moeilijk zo'n stolplooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waw, wat een prestatie!
    Ik vind het heel leuk geworden, het uiteindelijke kleedje.
    Ook het groene ziet er leuk uit, vind ik, maar alle, ik zal je maar geloven dat dat enkel schijn is :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo op de foto, liggend, valt dat groene kleed wel mee, maar 't was, met mens erin, geloof me werkelijk afzichtelijk. Knap werk, meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Liesel: zo'n stolpplooi is heel gemakkelijk hoor! Ik had de middenlijn van de lap stof nog in mijn rokdeel gestreken staan. Dan neem je op gelijke afstand van die middenlijn aan beide kanten je stof vast (bv op 4 cm van die middenlijn) en legt de twee hoeken samen tegen elkaar op de middenlijn. Strijken en vastspelden of vaststikken en dan de rok aan het lijfje of tailleband zetten. Heel gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. amai zeg, uw naaitalenten gaan er nogal op vooruit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Tante Hilde: oh tijd met overschot! Ik begon pas donderdagavond aan dat pied-de-poule-geval en ben de hele vrijdag nog gaan werken...Nu ja, de buitenkant is klaar maar de binnenkant...heb zelfs niet alle naden kunnen zigzaggen haha.

    @Tijdtussendoor: ga eens naar de Zoot he, superknappe dingen daar! En als 't voor de trouw is van uw zus dan mag het toch wel een specialleke zijn he!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lol Vermiljoen,"met mens erin":)
    Ik vind dat zo wel allemaal sjiek gedaan.
    Die groen-wit-combinatie vond ik anders ook zoooo geslaagd...Lotte heeft ook een kleedje in die combinatie.Ik hoop dat je daar toch ook nog iets van gemaakt krijgt.Maar iets in mij zegt dat je daar de eerste dagen geen zin meer in hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi! De combinatie met het rood is echt leuk. Net als de meesten, vind ik het groen op foto ook wel tof. Hopelijk kan het bovenstukje idd. nog gerecupereerd worden... En als uw lief u prachtig vond, dan zal dat ook wel zo geweest zijn, ongetwijfeld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hmm... ik ben nu toch wel bijzonder benieuwd HOE affreus dat groene kleed nu eigenlijk feitelijk wel niet was. Kan je nergens geen pasmodel van straat plukken?
    (tweede versie is supermooi!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi hoor!

    En zo herkenbaar je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind dat je een foto moet posten waar je het groene jurkje aanhebt. Dan kunnen wij ook eens oordelen! Het ziet er heel mooi uit op foto, maar ik heb in mijn kast een heleboel jurkjes hangen die mooi zijn op het zicht, maar niet op mijn lijf. Hihi.
    Wel straf dat je dat jurkje op zo korte tijd hebt gemaakt! (Beetje jaloers op jouw naaitalent)
    ;-)
    Griet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Knahap. Op zo'n korte tijd. ik was al lang even naar de winkel gelopen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. OMG...gij kunt er nogal wat van zeg! No reason at all om je onzeker te voelen in deze outfit. Hij staat je prachtig!
    Werk je op bestelling?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zou je ook wel eens willen zien in dat groene jurkje ;-) Want zo ziet het er wel goed uit. Die combinatie groen en wit vind ik erg mooi.
    Maar het uiteindelijke pied-de-poule kleedje zit je als gegoten. Die stolpplooi vind ik toch wel mooier dan de originele versie.
    Totaal geen reden om je onzeker te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja sèg! Wat is dit alweer mooi afgewerkt! Ik lees ook heel graag je (werk)beschrijvingen. En ik moet natuurlijk niet uitleggen dat ik helemaal weg ben van die afgewerkte paspelrandjes ;-). Héél gaaf jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nog even laten weten dat ik dankzij deze blogpost de moed heb gekregen om morgen, als ik een dag verlof heb, aan mijn winterjas te beginnen. Als je er binnenkort niks van bij mij kan lezen, is het dus grandioos mislukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @prutsen: geniet ervan! Verlof om bij je naaimachine te zijn is zalig!!! Ik duim voor je dat het wat zal meevallen...een jas zou ik direct nog niet zien zitten eigenlijk :)

    @Eloleo: waar zie jij die mooie afwerking ;-) Moet je weten dat ik de naden aan de binnenkant amper heb gezigzagd en dat de voering alleen vastzit aan de bovenkant haha...Als ik dus plannen heb om het kleedje nog eens te dragen (en die zijn er wel, in de zomer ofzo) moet ik wel eerst de naden zigzaggen en de rits er deftiger insteken.
    En ja paspelband is zooo mooi! Ik heb er lang wat schrik voor gehad maar met die Wondertape is dat een eitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat een doorzettingsvermogen !
    ik liet mijn mama stressen om mijn trouwkleed op tijd klaar te krijgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Waw zeg! Ook voor de moed om er zo een aantal dagen in te vliegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. mijn voorkeur gaat toch ook duidelijk uit naar het tweede. Niet echt een tint groen die me ligt. Enfin, toch al beter dan op de foto uit de Burda met de bloemen ;-)
    maar die stolplooi valt toch mooier denk ik persoonlijk dan al die plooitjes bij het origineel kleed.
    Je staat hoedanook fantastisch met dat kleedje, no doubt about it!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heykes!!
    Ik vind dit kleedje wel iets hebben!
    Iemand een ideetje hoe ik hier aan dat patroon geraak??
    Hoe geraak je aan patronen van x-aantal jaar geleden uit Burda, Knipmode, Knippie,... of wat dat ook??
    Alvast mercietjes!
    Toedeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vaak hebben naaijuffen een hele collectie, ofwel viavia natuurlijk, bij collega-naaisters. Vaak kan je patronen van Burda ook via Burdastyle.de aankopen, of diezelfde patronen op die site kan je ook via Veritas kopen. Via Knipmode.nl kan je ook patronen kopen. Op marktplaats of kapaza ofzo kan je soms ook oudere boekjes kopen.

    Of in de bibliotheek gewoon natuurlijk, niet alle bibliotheken hebben die tijdschriften.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ahaaa! De bibliotheek? Dan gaan we daar eens kijken. Burda mei 2007. Mercietjes!
    En anders zal ik eens gaan kijken bij Veritas.
    Maar eerst even die burdastyle.de bekijken.
    Toedeltjes!
    Trouwens die slab met mouwen is een SUCCES bij ons venteke ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. :o/ Hoe hard ik ook zoek... Ik kan het maar nergens vinden... Nog een tip van waar ik het kan vinden?
    Toedeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. awel, zo'n toffe blog dat ik er ook ene begonnen ben!
    http://moekeveerlemaaktvanalles.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ook hier hetzelfde probleem met burda patronen ... boezem 2 maten groter dan de rest =(
    Jammer genoeg zijn wij niet zo handig met het aanpassen van patronen =( De burda's liggen hier dan maar weer in de kast ...
    Mooie kleedjes!

    BeantwoordenVerwijderen