woensdag 12 augustus 2009

I ♥ Amsterdam!

Omdat ik jarig was nam mijn lief mij mee naar Amsterdam afgelopen weekend. Het was even spannend of we wel konden gaan met ons ingegipste meisje, maar oma en opa zouden haar oeverloos in de watten leggen en net dat soort afleiding had ze nodig.

Tent en luchtmatras in de koffer en weg waren wij! Amsterdam is eigenlijk zo dichtbij! Ik wilde er al jaren naartoe maar door die moeilijke zwangerschappen en huilende babietjes die te snel na elkaar kwamen kwam het er maar niet van. Nu dus wel!


deze foto's maakten we niet zelf, ik vond ze op flickr. Ik vind het namelijk een beetje stom om foto's te maken van dingen die prachtig zijn zonder mensen erop, en waar je op het internet de meest prachtige foto's van kunt terugvinden. Van Links naar rechts en boven naar onder: Amstardam fietsstad!, grachten, Vondelpark, Koninklijk Paleis op de Dam, Albert Cuypmarkt in de Pijp, de Walletjes

Vrijdag
Aangekomen op de camping rond 18u. Rond 19u30 liepen we al rond in Amsterdam. Wandeling door de walletjes. De rosse buurt. Het lijkt misschien vreemd om daar rond te wandelen maar het is er erg mooi met al dat water en die typische grachtenhuisjes. Het loopt er ook vol met volk van alle soorten; toeristen, hoerenlopers, Amsterdammers, jongelui op weg naar een coffeeshop, zielepoten die hun vrijgezellenavond doorworstelen... Je hoort tig talen om je heen en wordt zelfs consequent in het Engels aangesproken, zelfs als je duidelijk maakt dat je Nederlands spreekt. Het leek ons onmogelijk om een rustig plekje met redelijke prijzen te vinden in deze krioelende toeristenmassa. Na onze kroket uit de muur belandden we toevallig in café De Zeevaart. Een bruine kroeg waar je enkel het sappige Amsterdams hoort. Heerlijk!

Zaterdag

Naar de Pijp! Een van de tofste buurten waar we zijn geweest! Rondstruinen op de Albert Cuypmarkt en hier en daar een stoffenwinkeltje binnenspringen. Tips zijn de boerenbonthal en Jan de Grote Kleinvakman. Op de markt zelf staan er ook stoffenkraampjes en achter de kraampjes zijn er verschillende stoffenwinkels. En omdat het voor mijn verjaardag was hoefde ik me niet in te houden...aldus mijn lief...


Dit zijn foto's van de winkel van Jan de Grote Kleinvakman! Ongelooflijk hoe hard ik daar mijn ogen heb uitgekeken! Zoveel bandjes, knoopjes en lintjes!!!



We brunchten in de supergezellige Bazar! Je waant je meteen in een sprookje van duizend-en-een nacht. We namen het Turks Ontbijt, nu ja ontbijt...om 12u...

In de Pijp zit ook de winkel en een werkhuis van de Fietsfabriek. Als fervente bakfietser wilden we heel erg graag eens gaan rondkijken in de showroom. Zoveel te gekke fiets-dingen! Zo zagen we een kinderbakfiets, compleet gelijkaardig aan het volwassen model! Echt de max!



Als afsluiter van ons namiddagje Pijp belandden we bij de Taart van m'n tante. Jongens, ik kan met geen woorden uitleggen hoe gigantisch lekker die taart was! We bestelden een grote pot en kregen er verschillende theezakjes bij. Ik koos voor de Zweedse Prinsessentaart, mijn lief moest geen taart hebben (hij heeft wat gemist, sja no birthday-feeling zekers...).

In het centrum kocht ik ook nog wat stof en bandjes bij A.Boeken. Een heerlijk snuisterwinkeltje met een heel oude dame achter de toonbank.

Dan, hop de tram op richting de Negen Straatjes. Heerlijk stadsdeel, gezellig en mooi. En vooral heel veel superleuke winkeltjes!!! Veel vintagewinkeltjes ook. Ik kocht er van King Louie een kleedje voor Stella en een rok voor mezelf (sorry Vermiljoen, 'k kon 't niet laten...Ik heb wel de rode versie) voor een soldenprijsje. Voor Lili kochten we een geweldig knalgeel retropak bij Ladyday, een vintagewinkel waar ze ook kinderkleren hebben. Niet spotgoedkoop alla kringloopwinkel of rommelmarkt maar wel prijselijker dan bijvoorbeeld Laura Dols die ook in die buurt zit.

Toen we honger kregen stapten we binnen bij Taj Mahal (hoe origineel seg!), een Indiër in de Pijp. Het was zeker 4 jaar geleden dat we nog eens Indisch hadden gegeten. Destijds zat er een goede Indiër aan het Sluizeken hier in Gent, vriendelijke man en superlekker eten. Maar de pret bleef niet duren. Ons enthousiasme bekoelde fel toen we "het leven zoals het is: voedselinspectie" zagen en opmerkten dat er muizen in de bloem van onze Indiër rondcrossten... U begrijpt dat het restaurant in kwestie rap opgedoekt was...zo jammer...
Maar dus, de Indiër in Amsterdam. Erg lekker en niet duur!

Na wat gestruin door de stad, langs de grachten en door de Jordaan terug richting tent met de metro.


Zondag

Eerst het Rijksmuseum. Ikzelf wilde heel graag het Anne Frank huis bezoeken, mijn lief wilde heel graag naar Van Gogh (wa wilde nu, met een kunsthistoricus op stap). Maar het werd dus het Rijksmuseum. Echt ideaal, op een uur of 2 heb je het echt gezien en heb je de tijd kunnen nemen voor elk werk dat er hangt of staat. De Nachtwacht hangt er ook overigens... En ze hebben er ook gigantische poppenhuizen. Nog een tip: koop je tickets op voorhand. Dit kan voor bijna elk museum! Dit kan bij de VVV of online en zo bespaar je dus fileleed of teleurstelling omdat het kot al vol zit.

Daarna richting Vondelpark. Echt knap is dat stadspark! Tof is ook dat je in de omliggende straten heel wat zaken hebt die take away serveren, voor een gezellige picknick in het park. Jammergenoeg was alles dicht toen wij passeerden en moesten wij het stellen met wat koeken van de Turkse bakker. Maar wat er wel enorm lekker uitzag was de Peperwortel. In het park zelf is er een groot maar gezellig terras van het Blauwe Theehuis. Erg sfeervol ook zijn de rondvliegende papegaaien!

Hop de tram op en richting Jordaan! Voor de winkel van Kitsch Kitchen en een ijsje van bij Jordino. En dan naar huis, allez eerst langs de boerenkempen om de meisjes op te pikken.


Het was heerlijk in Amsterdam. Al van de eerste minuut in de stad voelde ik me er op mijn gemak. Er heerst zo'n ongedwongen vrije sfeer, het is kleinschalig en toch zo stedelijk. Awel ja, ik denk zelfs dat ik er graag zou wonen... en dat zeg ik -wegens totale verliefdheid op Gent- eigenlijk nooit!

Ik viel bijna omver van de hoeveelheid fietsen die ik er zag! In Amsterdam is de fiets duidelijk koning. Altijd en overal belgerinkel. Je moet als voetganger goed uitkijken om niet van je sokken gereden te worden. Ik ben zelf nogal fietsminded, gebruik mijn fiets dagelijks en doe niet liever! We zijn er vrij zeker van dat we op redelijk korte termijn zonder eigen auto willen gaan leven. Dus was het echt heerlijk om te zien dat het dus echt kan, dat het dus echt mogelijk is dat fietsers het stadsbeeld domineren. Er is duidelijk altijd en overal aan de fiets gedacht, behalve als het op fietsenstallingen aankomt! Duizenden fietsen in alle kleuren, maten en modellen die vaak op een hoop gegooid aan de kant staan. Vaak ook niet goed onderhouden terwijl veel van die fietsen stukken van mensen gekost hebben. Onbegrijpelijk. Gent heeft nog heel veel te leren als het over fietsinfrastructuur gaat, al is het een van de fietsvriendelijkste steden van ons land. Wat fietsenrekken betreft hebben ze alvast een streepje voor. Mijn lief is nogal geïnteresseerd in fietsen en bleef dus geregeld stilstaan om wat te staren naar de stalen rossen van de Amsterdammers. We zagen er dit, dit en dit en willen dat allemaal ook!


Hopelijk hebben jullie wat aan deze citytrip-tips!

Lieve Muriel, duizendmaal dank voor de vele nuttige tips! Ik heb er enorm veel aan gehad! Je woont in een prachtige stad! Ik wil nu al terug!
Ook nen dikke merci voor Vermiljoen en Fia en al die andere schattekes met hun gouden tips.

Overigens is ook de Lonely Planet altijd een goeie reisgids om mee te hebben.

19 opmerkingen:

  1. Amsterdam staat op mn lijst van "steden die ik zo snel mogelijk nog eens opnieuw wil zien", en dan ga ik dit lijstje van leuke dingen zeker meenemen :o).
    Het zag er een erg leuk weekend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een massa's tips! Was jij maar vóór mij naar amsterdam gegaan, dan had ik alles eens kunnen uittesten. Vooral die taart spreekt tot de verbeelding

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kitsch kitchen ben ik vergeten vorige maand, wil er al een hel tijd wasmanden halen, A.boeken ben ik nooit geweest, moet ik toch echt eens doen! In de negen straatjes is er winkelke dat altijd dicht is als ik er ben, en een ander dat de laatste keer dicht was en toen lag er echt iets fantastisch in de etalage. Mmm, ik denk dat ik binnenkort nog eens een dagje Amsterdam doe... Gademee? Kunnen we dan allebei onze rokken aandoen (grapje)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben de Hema vergeten, die moet in Amsterdam gigantisch zijn...Als ik die van Gent vergelijk met de Hema in Turnhout zitten wij er hier maar povertjes bij hoor. Dus ja, ik wil ook nog eens terug!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. da's echt wreed, die links van jou in de rechterbovenhoek. De vorige keer roekeloos twee-euh-een boekentas gekocht, en nu een sjakos. Als 'k er weer twee krijg, dan krijg jij de andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een uitgebreid verslag. Echt een uitnodiging om eens naar Amsterdam te trekken. Alvast bedankt voor de massa tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Doet mij denken aan mijn favoriet - waar kinderen de baas zijn en je eindeloos veel leuke (maar dure) spullen kan kopen: Kopenhagen. Voor je volgende verjaardag, stien! Oh, ik wil eigenlijk zelf gewoon heel graag terug.. kinderen, he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog een fan van Amsterdam! Wij gingen twee jaar geleden voor onze vijfde trouwverjaardag en ik was op slag verkocht aan de stad. De gezelligheid, de vriendelijkheid, de mooie winkels, de ontspannen sfeer...
    Dit jaar doen we voor onze zevende trouwverjaardag Gent. Tips? 't Is de week voor Kerstmis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalige stad inderdaad.
    En die taart!
    Jezus, daar krijg ik hooonger van!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hihi... ik ben toch een beetje trots op "mijn Amsterdam"! Ik zet ook meteen Gent op mijn lijstje!

    I AMSTERDAM

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ontzettend grappig om te lezen hihih krijg spontaan zin om heen te gaan en amsterdam is voor mij maar 15 min met de trein, erg he, en toch ben ik er eigenlijk nooit te vinden!
    toch eens een keer verandering in brengen!

    En wat een geweldig kado van je man! je heerlijk mogen uitleven in een lapjes en dingetjeswinkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hey meisjesmama,
    iets anders
    je bent graag aan t naaien en ik vind maar geen vierde deelnemer voor de lapjeswissel (je verstuurt 10 lapjes en krijgt er 72 van over de hele wereld terug om een quilt of meerdere kleine projectjes van te maken)
    interesse??

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat fijn dat je het zo ervaren hebt allemaal! En gezien je lijst; je hebt werkelijk alle leuke plekken gezien!
    Auto? wat is dat? wij fietsen alles en altijd, omdat ik zo geboren ben hier, inderdaad heel fijn.
    Maar ik ga ook een keertje naar Gent komen, dus dan klop ik nog wel bij je aan voor wedertips!
    groetjes Muriel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Via Sancho kom ik op je blog. Wat ontzettend leuk om je verslag over je amsterdam bezoek te lezen over het buurtje waar ik gewoond heb (de pijp).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Merci Meisjesmama, ik heb dit postje al afgedrukt
    (en ik mag dan misschien geen creatieve kleedjesmakende geest zijn, mijn mama is dat wel dus met die stoftips ben ik toch wel iets:))
    en die taart, nu al het hoogtepunt van mijn weekend:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In mijn studietijd ben ik in Amsterdam terecht gekomen en ik ben er gewoon niet meer weg te krijgen. Heb jaren vlakbij de Cuijp gewoond, bij Jan kenden ze me (dat vond ik toch wat ver gaan zelf hoor ;-)) en ik werk nu om de hoek bij Boeken. Hoe gevaarlijk is dat allemaal... Leuk om te lezen, dat enthousiasme, ik woon er nu al bijna 20 jaar, maar ik vind het nog steeds heerlijk om er rond te dwalen.
    De Hema aan de Nieuwendijk (bij de Dam) dat is de grootste dacht ik en het was ook de eerste en daar wordt ook van alles geprobeerd. Heerlijke winkel, zeker ook een bezoekje waard :-)

    Gent ken ik vanuit een vorige baan - geweldige stad, ik heb ervan genoten! Dus kan me je enthousiasme daarover goed voorstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Loved the post. This is really well written, easy to understand and very useful. :) Thanks for this.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amsterdam is such a beautiful city. I would love to reside there someday!

    BeantwoordenVerwijderen