dinsdag 25 augustus 2009

mooi mooi Gent



De Gentse groep Absynthe minded bewerkte de tekst van het gedicht 'Envoi' van Hugo Claus naar het Engels. Dat leverde dit mooie nummer op. De videoclip neemt je mee naar enkele leuke dagdagelijkse plekjes in Gent.

ENVOI

Mijn verzen staan nog wat te gapen.
Ik word dit nooit gewoon. Zij hebben hier lang
genoeg gewoond.
Genoeg. Ik stuur ze ‘t huis uit. ik wil niet wachten
tot hun tenen koud zijn.
Ongehinderd door hun onhelder misbaar
wil ik het gegons van de zon horen
of dat van mijn hart, die verraderlijke spons die verhardt.
Mijn verzen neuken niet klassiek,
zij brabbelen ordinair of brallen al te nobel.
In de winter springen hun lippen,
in de lente liggen zij plat bij de eerste warmte,
zij verzieken mijn zomer
en in de herfst ruiken zij naar vrouwen.
Genoeg. Nog twaalf regels lang op dit blad
hou ik ze de hand boven het hoofd
en dan krijgen zij een schop in hun gat.
Ga elders drammen, rijmen van een cent,
elders beven voor twaalf lezers
en een snurkende recensent.
Ga nu, verzen, op jullie lichte voeten,
jullie hebben niet hard getrapt op de oude aarde
waar de graven lachen als zij hun gasten zien,
het ene lijk gestapeld op het andere.
Ga nu en wankel naar haar
die ik niet ken.
(copyright De Bezige Bij & Hugo Claus, uit Gedichten 1948-1993)

7 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het idee voor een tof begin van een les over Hugo Claus! Mijn leerlingen zullen je dankbaar zijn (of dat hoop ik althans...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer mooi, zeker als je van Gent bent.
    Wij wonen op een boogscheut van het keizerpark, ik zie het als mijn tuin :-).

    Lot

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Damn, ik krijg er zelfs een beetje heimwee van...

    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Waar gaat dat meisje zwemmen? Kan je daar ook echt zo gaan zwemmen? Ziet er prachtig uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de Blaarmeersen! Dat is daar echt geweldig! Ze hebben daar sinds kort een 'krekenplas', een stuk van de vijver is omwald en ondiep gemaakt zodat kleine kindjes daarin kunnen spelen uit de wind. Er staan fonteintjes en glijbanen en een eiland en vlotten! Wij hebben er al veel zonnige dagen doorgebracht! Je kan er ook wandelen en het is op de koop toe helemaal gratis.
    Ik zou zeggen dat je het wat kunt vergelijken met het Zilvermeer (er is ook een camping) maar ik ben daar al bekan 20 jaar niet meer geweest dus ja...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch liedje hé! Zit er al een week mee in mijn hoofd. En nu ook het clipje gezien, mooi hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke blog! Ik kwam hier toevallig al google-end terecht...je maakt mooie dingen en hebt echt leuke dochters! Ik ben vroedvrouw van beroep maar als hobby benik ook met creatieve dingen bezig en sinds februari maak ik ook zelf (kinder)spulletjes met men naaimachine..ik herken veel van je interesses en je liefe voor vintage en oude spullen...
    enkele van mijn dingetjes kan je vinden op http://www.flickr.com/photos/tiene83/

    groetjes, Tiene

    BeantwoordenVerwijderen