woensdag 19 augustus 2009

Vol verwachting klopt ons hart...

Het is zover, mijn Lervia (De Lidl-machine met de eigenzinnige klop onder de stopplaat) heeft het begeven. Vorige week eigenlijk al maar toen werkte ie toch weer terug na een grondige schoonmaak- en smeerbeurt. Ik kon nog net een zak stikken om de regentent van de bakfiets in op te bergen (overigens lelijk maar praktisch, moest al maanden gebeuren en was eigenlijk klaar op 10 minuten). Toen ik aan het hoesje voor het fietsstoeltje wilde beginnen liep het mis. Lussen en broddels onderaan, bovendraad die constant knapte, spoel die niet meer meedraaide en vooral luid gezoem toen ik op de pedaal trapte. Weeral alles uitgekuist en toen ging ie weer op een dun lapje katoen, zolang ik rechtdoor ging. Maar na 2 cm rechte steek weer gerakketak en broddels en zoem-zoem en kletter en flikkerende lamp. Ik werd echt woedend! Ik kon ze natuurlijk terug naar Lidl dragen voor herstelling maar ik vrees dat die machine en ik gewoon niet meer bij elkaar passen. Ik denk dat ze niet gemaakt is voor intensief gebruik (ik naai echt wel meermaals per week, soms lig ik wat stil maar dat ligt dan vooral aan zomerse activiteiten die echt wel leuker zijn dan naaien) en dat ik ze misschien wel wat gemolesteerd heb door er veel lagen dikke canvas door te jagen.
Compleet hopeloos door het vooruitzicht van gewoon niet meer te kunnen naaien terwijl er zoveel in mijn hoofd rondspookt. Ik kon bijna beginnen wenen.

Lang getwijfeld wat ik nu moest doen, een tweedehandse binnen mijn budget of een nieuwe. Veel centen (allez, in naaimachinetermen dan toch) had ik niet te besteden maar het werd deze beauty.


De Brother Innov-is 10A. Een jubileummodel dat bij Matri.nl in de aanbieding was. Ik las op Sancho veel goede dingen over zowel Brother als over Matri en omdat Fia van Spoonful of Sugar (zeker eens bezoeken als je in Gent komt btw!) er ook erg content van is ben ik er dan maar voor gegaan. Nu met een groot verlangen en gigantisch veel opgekropte naaigoesting wachten tot ze gebracht wordt!
Oh ja, en de rest van de maand eten wij hier alleen nog maar droog brood...mmm

20 opmerkingen:

  1. Tof, ik heb ook een Brother, wel een ander type, maar ik denk niet zo heel erg verschillend. 'k Ben er nog steeds zeer content van!! Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een brother en tot nu toe heel content van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En in Kruidvat staan Singers in reclame voor ongeveer 80 euro??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey meisjesmama,
    iets anders
    je bent graag aan t naaien en ik vind maar geen vierde deelnemer voor de lapjeswissel (je verstuurt 10 lapjes en krijgt er 72 van over de hele wereld terug om een quilt of meerdere kleine projectjes van te maken)
    toch een tof project om je nieuwe machine mee in te zegenen
    interesse??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In panne? Dat zal wel! Je hebt vast een plastic-etend knaagdier op het binnenwerk losgelaten om zo'n aankoop voor je huisgenoten te verantwoorden! ;-)
    Je brengt me op een idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik roep niet dikwijls, maar nu moet het even: IK HEB NET DEZELFDE MACHINE!
    De roze feesteditie van de brother, joehoew!

    Je gaat content zijn hoor, het is echt een leuk en makkelijk machientje, zonder veel poespas maar met alles wat je nodig hebt.

    Veel veel veel plezier er mee!

    Ik voel me nu zo verbonden en al :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Janina: haha zo grappig! Weeral iemand die dezelfde heeft! Nu maar hopen dat het smocken nog lukt want er zijn al smock-troubles gemeld bij deze machine blijkbaar...

    @Anoniem: Ik heb echt geen zin in die kettingbrief, sorry. 'k zou 't wel willen doen voor jou hoor maar om dan wéér 5 mensen te vinden...pfiew...dus om het hele ding niet te laten mislukken hou ik mij afzijdig. En ook omdat ik paars niet zo mooi vind misschien ;-)

    @mama van Stella: Ik denk dat die machines best ok zijn om zelf wat mee te experimenteren als beginner. Ze zijn eenvoudig. Ik naaide ook op de singer van mijn moeder in het prille begin, toch vond ik mijn Lervia R.I.P. beter... Nu ik zeker weet dat het naaien geen bevlieging is en ik alleen maar meer en beter wil gaan naaien wilde ik een degelijkere machine. Maar om meteen zwaar te gaan investeren in een machine die je misschien amper gaat gebruiken omdat naaien toch zo niet je ding is...kweenie...da's niet zo'n goed plan! Dus ofwel een lenen van tantie of mammie en anders een goedkoop beginnersmodelleke aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, 'k wou dat ik het was die eentje kocht.
    Ik heb er twee staan, mijn hele oude van in mijn schooltijd (bestaat uit gietijzer en zo sterk als een beer) maar die kan niet mooi knoopsgaten maken,moet ze zelf instellen, dus kocht ik eentje die goedkoper was maar die is in plastiek en bij stevige stof schuift 't machientje ook achteruit.
    Dan heb ik een overlock die aan vervanging toe is ,hij kan maar met 1 naald meer stikken ,jammer want ik maak veel in trico en dan zou ik niet van de ene naar de andere machine moeten springen.
    Om te stikken die ene en dan om te overlocken naar de andere.
    Ben benieuwd hoe je nieuwe machientje bevalt en van de service ..veel succes en naaiplezier nog..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Vermiljoen: nee, mijn lief is de code van de visa vergeten en het was een beveiligde betaling. Dus moeten overschrijven, wel binnen dezelfde bank (ze hebben een Belgisch rekeningnummer), en dus als ze de betaling binnenkrijgen verzenden ze meteen. Hopelijk dus snel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oeioei, ik was al bang dat mijn Lervia het niet meer lang gaat uithouden, maar nu vrees ik helemaal het ergste. 'k Zal me al maar stilaan beginnen voor te bereiden en eens uitkijken naar wat ik mij zal aanschaffen als de mijne het ook begeeft. Hopelijk houdt hij het nog uit tot het einde van de maand. Dan kan ik in mijn verlof toch nog volop naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @prutsen: ik ken iemand die er 2 jaar lang 4u per dag op naaide! Dus wie weet he! Waarschijnlijk heeft mijn beginneling-geklungel er ook wel iets mee te maken :-O

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wauw een nieuwe machine. Toen ik mijn nieuwe machine kreeg, was ik zo blij!!! Ben eerst eens even met een kopje thee ernaar gaan kijken wat hij allemaal kon.
    Het is echt super leuk om daar dan mee te naaien. Veel plezier met je nieuwe machien!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat fijn! Ik weet zeker dat je er heel veel mooie dingen mee gaat maken.
    Ik heb in de VS een nieuwe goedkope Singer gekocht, omdat de stopcontacten en stekkers hier anders zijn. Dus ik kan mijn Nederlandse machine niet gebruiken hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi meisjesmama
    Bij het rondsnuffelen op je reuzeleuke blog, kwam ik bij de granenkussentjes terecht. Ik ben nog een complete leek, en zou graag hier eens mee beginnen. Zou je me kunnen zeggen hoe ik de uilen-kussentjes kan maken? Alvast bedankt!!
    Groetjes
    Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi meisjesmama, hier de mama van 4 dochters... ik kocht me in mei van dit jaar (naai nog maar sinds oktober 2008) ook zo'n brother! Echt een fantastische machine!!! Mijn vorige, een Singer, knoopte soms, maar met deze brother heb ik nog geen enkel probleem gehad! Hopelijk ben je er even tevreden over als ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super blog heb je hier! En super leuke dingetjes maak je! Bij mij kriebelt het ook al een tijdje om te leren naaien en iets proberen te maken...maar ik vrees dat ik niet echt de tijd kan vinden om één vaste avond per week op cursus te gaan. Denk je dat het mogelijk is om het jezelf aan te leren??? Ik ben niet echt handig, maar heb er wel veel goesting in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Jessie: Ik zit ook niet op naailes hoor en dat gaat zoals je kan zien best. Het begon te kriebelen toen ik bijna een jaar geleden de blog van Mme Zsazsza ontdekte. Ik leende de machine van mijn moeder en begon met enkele eenvoudige projectjes zoals granenkussentjes en applicaties. Daarna de kimono...enfin, blader maar eens wat rond hier en je zal heel wat eenvoudige projectjes terugvinden. Ik leer heel veel al doende en kan altijd wel iets vragen aan Vermiljoen, die kan namelijk heel goed naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste,

    Graag had ik ook een machine gekocht maar hij zou wel jeans moeten kunnne naaien voor de broeken van mijn zoon.
    Welk model van Brother raden jullie mij aan?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen