maandag 5 oktober 2009

Handleiding wijduitstaand rokje

Zoals beloofd een handleiding! Hopelijk hebben jullie er iets aan!

wijduitstaande rokjes

Ok, we gaan van start. Rommel in je naaispullen en haal boven: stofjes, elastiek (2,5cm breed), garen, naaimachine, strijkijzer, spelden, schaar en een beetje tijd (een uurtje of 3).



Stap1: knip de patroondelen uit de stof. Alle vier de patroondelen moet je dubbel knippen! Je kan werken met verschillende stoffen, of met slechts 1 stof. Met dunnere stoffen zal het rokje niet zo wijd uitstaan. Voor Stella's rok gebruikte ik de oranje Ditte stof van Ikea, die is redelijk stug. Voor Lili's rok gebruikte ik dunne groene stof. Doordat beide rokken een stugge tricotlaag (de bloemetjes) hebben staat het rokje bij allebei even hard uit.

De patroondelen van boven naar onder (vanaf nu zal ik de patroondelen genummerd noemen zoals hieronder):
  • patroondeel 1: tailleband
  • patroondeel 2: 1e gerimpeld laagje (bloemenstof in mijn geval, bovenrok)
  • patroondeel 3: rechthoek (bovenste deel van de onderrok)
  • patroondeel 4: 2e gerimpeld laagje (onderkant van de onderrok)



Deze maten zijn niet absoluut. Ik moest werken met overschotjes bloemenstof. Ik ben van daaruit vertrokken met de afmetingen. Ik had dus eerst een strook bloemenstof en paste de rest daarop aan. Volgens mij past Lili ook in Stella's rok, en kunnen zelfs kindjes die amper 2 zijn ook in Lili's rokje. Flexibel dus.
Ik moet zeggen dat de rokjes redelijk kort zijn. Ik vind dat wel leuk, omdat ze zo wijd uitstaan. Je kan gerust naar hartelust aanpassen als je liever je rokje wat langer maakt. Als je graag je rok wat langer hebt dan pas je best patroondeel 2 en patroondeel 3 aan in de lengte.




Stap 2: stik de zijnaden bij elk van de vier patroondelen. Werk ineens af met een zigzagsteek.




Stap 3: maak een zoom aan patroondelen 2 en 4. Het kan ook later maar nu zijn er nog geen rimpels en is het volgens mij minder prutswerk om het nu te doen dan wanneer er al een hele rok aan de patroondelen vasthangt. Ik nam 1,5cm voor de zoom (dus eerst 0,5cm omslaan en strijken, dan nog eens 1cm omslaan en strijken, daarna vast stikken).



Stap 4: rimpel patroondelen 2 en 4 aan de bovenkant (dus de enige zijde die je nog niet hebt bewerkt). Stik je rimpeldraad zo dicht mogelijk bij de rand, zo kan je er later gewoon over stikken en hoef je 'm er niet uit te prutsen.

Rimpelen gaat heel makkelijk met dit trucje:
zet je steekbreedte van de rechte steek zo groot mogelijk. Op de foto hieronder kan je zien dat de standaardinstelling op mijn machine 2,5 is. Ik kan maximum gaan tot 5.
Zet ook je bovenspanning zo hoog (en dus zo strak) mogelijk. Normaal staat de spanning bij mij op 4, nu zet ik ze op 9.



En dan rollen de rimpels zo onder je naaivoetje!



Bij mijn vorige naaimachine werkte deze truc niet. Nu, met mijn nieuwe machine, dus wel. Het gaat niet met alle stoffen even vlot. Met de groene en de oranje stof hier ging het perfect. Ook met het tricot ging dat best (al moest ik daar nog wat bijrimpelen met de hand).
Oh ja, en vergeet zeker de instellingen na het rimpelen niet terug op normaal te zetten...bespaart je wat gevloek!


Stap 5: zet patroondeel 3 aan patroondeel 4. Leg beide delen met de goede kanten tegen elkaar (dus steek je eigenlijk beide kokers in elkaar, sorry ik ben er een foto van vergeten te nemen). Begin met de naden mooi te laten aansluiten. Speld dus de naden eerst vast en pas dan de rimpels aan zodat je beide patroondelen even groot zijn. Stik vast en zigzag de rafelranden.


Stap 6: Vergelijkbare werkwijze als in stap 6. Zet patroondeel 1 (tailleband) aan patroondeel 2. Op de foto hierboven kan je zien welk resultaat je moet krijgen. Het rokje begint nu vorm te krijgen!




Stap 7: Nu moet je de onderrok aan de bovenrok zetten. De onderrok wordt vastgezet tussen de tailleband. Beetje moeilijk uit te typen, de foto maakt het duidelijker. Je kan de onderrok eerst vastzetten aan de bovenrok op de eerste naad (dus de naad waar patroondeel 1 vastzit aan patroondeel 2). En daarna de tailleband naar binnen plooien en die dan apart vastzetten. Zo stik je dus 2 keer over dezelfde lijn. Op zich kan je dat allemaal in 1 stap doen maar dan moet je wel alles goed vastspelden (foto 3 in de collage hierboven) zodat je zeker alles mee vaststikt! Ik deed het in 1 stap. Ik stikte wel aan de buitenkant omdat het stiksel zo properder is aan de buitenkant (foto 4 in de collage hierboven). Let op dat je een opening laat voor de elastiek! En ook dat je de rimpels van de bovenrok niet mee tussen je naaivoetje krijgt (door het spelden trekt zo'n kopspeld soms wel wat stof mee naar boven).


Stap 8: elastiek doorrijgen en opening dichtstikken. Klaar!

de gerokte gezusters

De foto's zijn niet schitterend, blijkbaar is het licht niet je dat in mijn naaikamertje. Ook was de rok van Lili te laat klaar om nog daglicht te hebben.

Overigens heeft deze post me wel héél véél moeite gekost! Er zat ergens een html-foutje in. Ik had wat zitten knoeien met tabelletjes en lettertypen en ja toen zat ik met de gebakken peren. Sowieso is zo'n handleiding veel werk en als je dan post-klaar bent en je krijgt dan zo'n foutmelding...grrr!!! Ik heb nog zeker een half uur mijn html zitten uitpluizen en ontdekte zo wel waar de fout zat maar besloot dan maar dat het eenvoudiger was om de blogpost gewoon opnieuw te maken....Zal dus nog wel even duren eer ik me weer aan zoiets waag!

23 opmerkingen:

  1. Dank je wel! Ik denk dat ik morgenavond weet wat doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar je gevloek was de moeite waard hoor! Zijn dit niet de posts waar wij naaiverslaafden het meest van houden? Duidelijke stap-voor-stap-beschrijvingen van leuke spulletjes. Bij gebrek aan dochters, niet voor direct, maar wie weet ooit als cadeautje. Bedankt voor je werk en laat je niet ontmoedigen om dit nog eens te doen. Ge doet dat goed! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merci voor het vele werk, ik ga er zeker gebruik van maken hoor!Ik heb de stofjes al gekozen, nu erin vliegen :-)!
    Je hebt dat goed gedaan!! Heel duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai ge hebt er uw werk van gemaakt, super, gaan we eerstdaags eens proberen, zal ook wel met het
    nodige gevloek zijn :-)

    Thx!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig dat ge zo'n zalig machientje hebt, scheelt al veel in vloeken hé :-)

    Heel erg bedankt voor de duidelijke beschrijving. Ga'k zeker eens proberen, maar wel als ze wat groter is, nu groeit ze veel te hard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Liesel: oh maar zo'n rokje gaat lang mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, maar kvind het toch leuker zo'n rokje als ze al kunnen staan, komt dan beter tot zijn recht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk!! Ik was al een tijd van plan een kinderrokje met onderrok te maken. Zo'n post maakt de goesting alleen maar groter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mercie voor de handleiding!
    Helaas lukt de rimpeltruc dus niet op mijn machine... gaat het beter met een stuggere stof of juist niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak geen rokjes o.d. maar ik lees wel graag dit soort handleidingen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Eloleo: Awel, Vermiljoen en ik hadden het er laatst nog over! Dat het zonde is dat jij geen kleren maakt! Zoveel precisie, nauwkeurigheid en ordelijkheid! Dat kan alleen maar heel mooi worden! Waarom niet eigenlijk?

    @Miestaflet: het gaat het best met een dunne stof volgens mij. Zoals ik al zei ging het ook niet met mijn Lervia, al ging het rimpelen zo wel vlotter dan met een normale draadspanning.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik weet niet of je je oude reacties kan terugvinden, dus ik reageer maar even hier op dit logje n.a.v. je log rottweiler. Ik heb gisteren een logje gschreven :honing en daarmee verwijs ik naar jouw log. Misschien vind je heet wel leuk om te lezen en evt. te reageren. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe je dochter vooral het geheel heeft verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoe, de foto's zijn niet jedat? Ik ging juist spontaan zeggen dat die van de naaivoet op de stof, die hele compilatie heel mooi is, en die van je dochters onderaan fantastisch!
    En de rokjes, trouwens, ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waw!! Heel fel bedankt hiervoor!
    Rest mij alleen nog een naaimachien aan te schaffen (tips?) en een leuk kringloop stofje te vinden.
    Hoe vaak loop jij eigenlijk binnen bij de kringloop om al die mooie stofjes te spotten?
    Mijn eerste rokje is bijna klaar (helemaal retro, ben er best wel fier op)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zeg! Merci! Dat zou in de nabije toekomst wel eens van pas kunnen komen. Nu alleen te hopen dat mijn naaimachine het aankan (geboortejaar ergens in het interbellum vrees ik...)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt! Zo'n handleiding is altijd handig. Ze is ook zeer duidelijk. En 't zijn heel mooie rokjes geworden. Dus wellicht ga ik deze in de toekomst -als Kleine Pruts wat groter is- ook eens maken.
    Dat van het posten van zo'n handleiding en alle problemen vandien... tja... 't is bijna meer werk dan het maken van de rokjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi!
    Ik vind het leuk dat er zo'n gekleurd randje uit komt piepen, dat geeft het geheel meteen iets feestelijks en vrolijks tegelijk.
    Maar toch een vraagje over je rimpeltruc: laat je die rimpeldraad dan aan begin en einde los hangen (dus niet hechten) zodat je er eerst nog eens met een gewone steek overheen stikt en zo de rimpels vastlegt (waarna je die eerste rimpeldraad er weer uittrekt), of is de rimpeldraad meteen ook de definitieve naad?

    Bedankt alvast!

    Belle

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Belle: ik hecht de rimpeldraad niet vast, laat zelfs een heel eindje draad loshangen aan het begin en aan het einde. Want bij mij rimpelt ie vaak te hard en moet je de rimpels nog op maat kunnen verschuiven om de verschillende patroondelen te laten passen. Eens het gerimpelde deel op maat is van het andere patroondeel, speld ik alles goed vast (zeker de naden zodat ze overeenkomen) en probeer ik net over de rimpeldraad te stikken zodat ik 'm achteraf niet moet uithalen. Dat lukt wel niet altijd. De rimpeldraad is zeker niet meteen de definitieve draad, dat kan niet want je weet niet hoe hard er gerimpeld zal worden (dat is afhankelijk van je soort stof en de dikte en van je machine).

    @Joke: Ik heb sinds kort een Brother Innov-is 10 Anniversary! Gekocht bij Matri.nl en supercontent over de hele lijn! Maar ja, ik heb 'm nog maar net he!

    @Janneke: heb even moeten zoeken naar je blog en toch gevonden! Heb je logje gelezen. Lili zegt er niks meer over. Pas als ze dieren (en dan vooral katten en honden) ziet merk je het wel aan haar. Ze is duidelijk bang. Ook toen ik 2 dagen later 'leeuw' speelde werd het voor haar wat te echt...stom van mij...ik had daar dus niet aan gedacht. Overigens, vorige week nog de straat overgestoken voor een loslopende pittbull op het fietspad. Eenmaal overgestoken trof ik diezelfde rottweiler aan, vastgebonden aan de deur van de frituur. Ik zag 'm pas toen ik op 2m afstand was en ik viel bijna flauw van 't verschieten. Gauw rechtsomkeer gemaakt en weer overgestoken (andere loslopende hond was gelukkig al verdwenen!). Ikzelf ben er nog altijd niet goed van, ik voel me ongemakkelijk op straat, bang om akelige beesten en dito baasjes tegen te komen...stom he!
    Oh, en die hond moest dat boekentasje helemaal niet bewaken hoor, die vader had gewoon geen goesting om het op te rapen. Het lag in het midden van de straat en auto's reden erover. Natuurlijk wel een 'normale' reactie van dat dier om zijn 'eigendom' te verdedigen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Sorry, ik had me niet "aangemeld via e-mail" en dan worden die vervolgberichten niet doorgestuurd hè. Waarom geen kleding? Welleuhhhhh, kleding maken lijkt me zo moeilijk (echt waar) en dan zeker broekjes (ik heb enkel een zoontje) dus ik heb me er gewoon nog niet aan gewaagd. In het begin interesseerde het me ook niet, nu al iets meer... maar tijd, waar vind ik de tijd om alles te doen wat ik zou willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt eloleo, jij gaat dat ook kunnen. En je mag altijd starten met een rokje voor mijn dochters ;-)

    Tof meisjesmama, die handleiding! En ook de rokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat de angst van Lili betreft zou het wel eens goed kunnen dat het helpt om van leeuw te spelen, maar dan van hele lieve, die wel eens gromt maar niks doet.
    Allez, dat is dan mijn idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik ben hier al een paar keer komen kijken naar uw rokskes, maar ik beloofde mezelve, allee ja, eigenlijk winand eerst een paar broekskes. Da arm manneke had alleen nog maar korte zomerbroekjes. Zijn broeken zijn nu geregeld en dus nu zet ik me aan de rokjes à la deze uitleg! Mercikes he daarvoor!
    en ik wou ook nog als tip geven: als het 'te hard' rimpelt, helpt het dan niet om de spanning toch een tikje losser te zetten? (haha,wat een zin, alsje niet weet dat het over een naaimachine gaat, dan verklaren ze je voor gek)

    BeantwoordenVerwijderen