zaterdag 17 oktober 2009

Astronautenkleedje

Juicht ende zingt! Want mijn meest perfecte naaisel is af!

Astronautenkleedje

Ik ben echt over the moon van dit astronautenkleedje! Het is echt waar, helemaal perfect. Geen foutje te bespeuren en het zit mijn dochter als gegoten. Echt ongelooflijk wat een supergeslaagd naaiproject met een mens kan doen! Het is me nog nooit overkomen.

details astronautenkleedje

Ik hou van de grote gele knopen, ik hou van de snit en ik ben stapelgek op het stofje. Stof komt uit de Vermiljoenshop!

details astronautenkleedje

Het patroontje komt uit de Knipmode van april 2007 (geleend van Vermiljoen). Het is een wikkelkleedje. Ik heb er wel mijn eigen ding van gemaakt.
Ik heb de kraag en het knooplint weggelaten en in plaats van een beleg rond de voorpanden en de hals heb ik gewoon 2 kleedjes gemaakt. Zo is het zeker lekker warm en veel properder afgewerkt. Ik maakte eerst een volledig rood kleedje, daarna een volledig astronautenkleedje en heb die twee dan eerst vastgestikt aan de hals en de voorpanden en in een tweede stap de onderkant. Dan gekeerd en heb ik de voering aan de randjes wat laten piepen aan de voorkant. Zo krijg je wat het effect van paspelband maar het is veel gemakkelijker zo. Een truc die ik heb van Mme Zsazsa. Helemaal katholiek is dat niet want zo is de voering aan de binnenkant toch niet helemaal op maat. Ik bedacht pas op het einde dat het leuk zou zijn als het drukke patroon van de astronauten wat werd doorbroken, anders had ik de voering net iets groter geknipt.

DSC05634

Het is de allereerste keer dat ik met een designerstofje werk eigenlijk... Ik durf daar gewoon niet goed aan beginnen uit schrik het te verknoeien. Maar dit keer durfde ik het wel omdat ik toch eerst dat rode binnenkleedje moest maken. Die stof komt van de rommelmarkt. En lap, al chance dat ik dat deed want ik had meteen al de twee zijpanden van het rugpand (er zitten deelnaden in het kleedje) omgekeerd vastgezet. Ik vond al dat het rugpand er vreemd uitzag maar dacht dat het allemaal wel duidelijker ging worden eens ik verder was. Dus zigzagde ik vlijtig de naden (achteraf gezien niet echt nodig want het zit toch vanbinnen) en stikte ik de naden properkes door. Niet meer los te krijgen natuurlijk dus het rugpand maar opnieuw geknipt. Stom van mij natuurlijk want ik was te lui geweest om de tekentjes op de patroondelen over te nemen op de stof. Maar daarna ging het goed!

De mouwen inzetten ging erg vlot. Er zit elastiek in, ik vind dat heel mooi! En dat was supergemakkelijk omdat ook de mouwen gedubbeld zijn. Dus geen gepriegel met zoompjes enzo.

Dit is nu de tweede keer dat ik iets maak met een patroon uit een boekje. Eigenlijk doe ik dat helemaal niet graag omdat ik moeite heb om een overzicht van het kledingstuk te krijgen. Daardoor maak ik makkelijker fouten omdat ik het kledingstuk gewoon niet 'snap'. Zoals toen. Ik hou heel veel van de simpele tutorials op het net, met veel foto's voor de duidelijkheid, zodat ik voor ik begin te knippen en te naaien alles helemaal begrijp.

Maar nu dit kleedje zo superduperperfect is zal ik het in de toekomst misschien iets beter aandurven.

Ik ben nu bijna een jaar als een autodidact aan het naaien. Een jaar geleden had ik nooit durven dromen dat mijn dochter in dit kleedje zou rondlopen!

Voor diegenen die ook graag een wikkelkleedje willen maken maar niet aan een goed/leuk/makkelijk patroon geraken heb ik ooit eens een handleiding geschreven en die vind je hier.

PS: In de Knipmode verschijnt er regelmatig moeder & dochter mode, patronen die zowel in een volwassen als kinderversie bestaan. Dit is er zo eentje. Misschien maak ik voor mezelf ooit ook nog wel eens zo'n kleedje. Een mooi voorbeeldje van dit patroon in de volwassen versie vind je hier.

46 opmerkingen:

  1. Waw! Dit is idd. perfect. Ik ben ook verliefd op dat stofje. En het kleedje is helemaal juist: zalige knopjes, mooi modelletje, schattige mouwkes... Terecht dat je er zo trots op bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel sjiek! Met dat label zou 't zo uit de winkel kunnen komen.En je hebt een op't eerste zicht jongensstofje heel erg unisex gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend gewoon!Ik zou het zo mijn meisjes aantrekken. Je mag er fier op zijn!

    Annouk Buddykids

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dju hoe langer ik er naar kijk hoe leuker ik het vind. IK WIL OOK EEN KLEEDJE (2) voor mijn dochters!

    Annouk Buddykids

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Annouk: koop het stofje en zoek een patroontje! Ofwel, teken zelf het patroontje voor een wikkelkleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet te doen...megawijs! Helemaal af met die geweldige knopen en dat rode biesje. Ge moogt terecht super fier zijn...je zou het idd zo kunnen te koop aanbieden: Spoonfull of Sugar?
    Als mijn dochters dit ooit zien....

    Ik vind het eigenlijk wel leuk om te werken met een patroontje omdat alles dan gewoonweg 'klopt', if you know what I mean. Maar het vraagt idd wel wat hersenwerk om uit te zoeken hoe het allemaal moet, want de uitleg in die boekskes is nogal summier, niet?
    Ik snap nog steeds niet echt wat een beleg nu juist is...ik vermoed dat dat het binnenste stuk stof van vb. een tailleband is?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @polkadotjes: dat heeft bij mij ook heel lang geduurd! Ik werkte alles af met biais omdat ik niet beter wist, maar met een beleg is het eigenlijk stukken makkelijker!
    Stel je maakt een gewoon simpel A-lijn kleedje zonder mouwen. Dan knip je dus een een voor en een achterpand en als beleg knip je dus het bovenste deel van je voor- en achterpand nog eens extra uit de stof. Dus het stuk waar de hals en de armsgaten zitten tot ongeveer het middel. Je naait dan eerst het beleg van je voorpand en het voorpand aan elkaar, enkel langs de armsgaten en de halsopening. De schouders en de zijnaden dus niet!!! Want die laatste moet je aan elkaar zetten met het achterpand!!! Zo heb je dus ineens mooi afgewerkte randen, de randen die anders 'bloot' zouden blijven en waar je dus ook biais aan zou zetten als je geen beleg zou gebruiken. Als je je beleg er hebt aangezet moet je dat dus ook nog even smal op de rand doorstikken zodat het niet flappert of blaast. Je kan natuurlijk ook je hele kleedje dubbelen, je hebt dan een omkeerbaar kleedje als je wat let op de afwerking (knopen enzo). Dit astronautenkleedje zou ook omkeerbaar kunnen zijn als ik nog een biaisbandje aan de randen van de mouwen zou zetten (want die zijn nog zichtbaar aan de binnenkant, enkel gezigzagd) maar ik vond dat geen must.

    kijk ook eens hier: http://meisjesmama.blogspot.com/2009/03/boomjurk.html
    bij de comments staat ook nog wat over beleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh ja, en natuurlijk ook een belegje maken voor je achterpand he!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, een super schattig jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is toch wel ongelooflijk!
    Ik doe nu voor het derde jaar naailes, maar ik denk niet dat ik al zoiets moois zou kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @janina: oh jawel, ik heb de indruk dat naailessen mensen soms onzeker maken. Omdat je in zo'n schoolse sfeer zit en je eigenlijk heel afhankelijk bent van wat de juf je uitlegt... Ik ga veel meer op mijn gevoel af, ben heel vaak onzeker over wat ik kan maar als ik het niet probeer dan ga ik ook niet vooruit in het naaien natuurlijk. Jezelf stimuleren om je grenzen te verleggen en niet te veel schrik hebben om te mislukken brengt je best ergens hoor. Ik begrijp dat je geen zin hebt om te mislukken omdat je in een kledingstuk enorm veel tijd steekt als je het maakt in de naailes, maar als je het op jezelf doet gaat dat sneller en als dat dan mislukt is dat niet eens zo erg (wel zonde van de stof, daarom werk ik meestal met erg goedkope stofjes) want je hebt er weeral van bijgeleerd.
    Ik heb ook gemerkt dat een goeie naaimachine veel doet! Een slechte machine maakt je onzeker over je kunnen terwijl het eigenlijk gewoon aan de machine ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hééééél héél mooi!!
    Ik zit in mijn 6de maand autodidact dus dat beloofd binnen nog eens 6 maand! Ik kijk er al naar uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bewonderenswaardig...zegt zij, die amper een draad in een naald krijgt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow dat ziet er heel hip uit! En helemaal niet "zelfgemaakt".
    Ik ben ook een tijdje bezig (half jaartje) en ook zonder les. Het erge is dat ik zelfs al lesgeef in dit vak hihi. Maar goed, dat zijn alleen de basisprincipes.
    Vind het heerlijk om te zien/lezen dat anderen dat ook zo doen, en de resultaten te zien natuurlijk!

    Ik ga mijn moeder eens vragen of zij die knippie heeft, vast wel...
    Ben zelf niet zo van de patroontjes, maar als ik zie wat jij ervan maakt! Ziet er niet uit alsof het uit de knippie komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. petje af!
    knap zo zelf geleerd allemaal. Ik heb er een school voor gedaan, maar maak nog steeds dingen uit een boekje. Ik bewonder je doorzettingsvermogen en smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Maaike: amai! Da's ook niet vanzelfsprekend zeker? Lesgeven en het tegelijkertijd zelf leren!
    Dit kleedje komt niet uit de knippie maar uit de Knipmode. Soms verschijnt er in de Knipmode van die moeder & dochter mode, dit is daar dus een voorbeeld van want dit kleedje bestaat ook in een volwassen versie. Vaak is het zo, vind ik, dat je in zo'n boekjes wat door de stof moet heen kijken om te zien wat de mogelijkheden zijn.

    @Muriel: dat is dan wederzijds hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai, dat is echt supergoed gelukt, proficiat!
    En ook proficiat aan je flinke dochter die gisteren op het forum heel flink heeft gezongen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super mooi!!! Het is er ééntje dat ik zou kopen mocht ik het in de winkel tegenkomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Nele: och gij? Daar heeft ze nog niks over verteld! Jammer dat ik dat gemist heb :(

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is een van de mooiste kleedjes die ik ooit gezien heb! Als ik het in een winkel zou zien, zou ik het zo kopen!!! Ik heb ondertussen wel uw rokjes nekeer nagemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Meisjesmama ... ik haalde al een te groot wikkelkleedje uit de kast, als er vanavond niks op tv is en ik een tussen mijn stofjes duik dan moet ik er wel wat van kunnen maken denk ik ;o) Ik vind wel dat je het patroontje heel mooi hebt aangepast. Je moet doorheen de stofjes kijken in de boekjes maar ook doorheen de details en de kunst van het stileren van de modelletjes. Toppie!

    Annouk Buddykids

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 't Is prachtig! Ik heb daar weinig andere woorden voor, behalve adembenemend - formidabel - merveillleus - uniek - smaakvol - beeldig - ...
    Je wordt al goed gezind van er alleen nog maar naar te kijken :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel heel mooi en kewl en stoer en schattig. Je postje loopt over van trots maar het is dan ook meer dan terecht.

    Ik ben al blij en euforisch als ik voor mijn dochters een superleuk kledingstuk gevonden heb in de winkel, wat moet dat dan wel niet zijn als je dat kledingstuk helemaal zelf gemaakt hebt? :)
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wow, ik blijf hiernaar kijken terwijl de kwijl uit mijn mond loopt.
    Dit wil ik ook maken voor mijn dochter!! En het liefst wel nu meteen!

    Zoiets maakt mij nog meer gefrustreerd, want voorlopig ben ik beperkt tot naaien in de naailes (zonder naaimachine), wat maakt dat ik maar liefst 5 lessen (5 weken) over 1 rokje heb gedaan. Maar goed, het was het begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel erg mooi Stien, het kan zo uit een winkel komen vind ik. Erg mooi labeltje ook, heb je ze laten drukken of zelf gemaakt à la Mme Zsazsa?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Ilse: http://meisjesmama.blogspot.com/2009/09/labels.html
    ;-)

    @Joke: he, da's balen! Kan je geen machine lenen voorlopig? Niks zo frustrerend als je naaikriebels te moeten wegstoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. 'gewoon' kopen denk ik. Of heel braaf zijn en hopen dat het 'binnenkort' door de schouw valt??

    Vandaag in Ikea toch ook maar een voorraadje DITTE stof opgedaan, om die prachtige jurkjes te gaan namaken (mag ik? - al smekend)

    Groetjes van de hopeloos-zoekende-naar-iets-oranje-voor-op-mijn-eerste-rokje-Joke
    (mits tricot naar 't schijnt nog veels te moeilijk is, grrr)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @polkadotjes: hier een foto van een beleg: http://www.flickr.com/photos/meisjesmama/3410221302/

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Moh, zo knap! Ik heb ook altijd een beetje schrik om in dure stof te beginnen knippen, maar jouw schrik was nergens voor nodig! Het kan zo in één van die kinderwinkels-met-leuke-kleren-die-eigenlijk-toch-erg-duur-zijn-want-ze-groeien-er-zo-snel-uit-mevrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Waaw! En het grappige is: ik heb net hetzelfde stofje mee van NY én het wikkeljurkje uit die knipmode ligt hier klaar als volgend project(trouwens ook in de mama-versie)!
    Heel schoon!
    En aangezien ik nu helemaal terugben ga ik er ook opnieuw invliegen. Ik kan niet wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zeer mooi! Ik bestel er ook twee ;-)
    De meisjes heb ik al.

    Groetjes! Griet

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Vlijtige Vink: Allez! Zo tof! Welk stofje ga je gebruiken? Ik snapte iets niet in het patroon: er staan 2 openingen (in elke zijnaad 1). Waarvoor dienen die? Voor het knooplint misschien? In de werkbeschrijving staat ook niets over de afwerking van die openingen en hoe je dat knooplint vast moet maken aan het jurkje. Daarom heb ik dat maar laten vallen, weeral iets minder waar ik mijn hoofd op moest breken :)
    Ik heb er ook al aan gedacht van de moeder-versie voor mezelf te maken. Moet heel makkelijk zijn nu ik de kinderversie eens heb gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @vlijtige vink: http://www.knipmode.nl/knip-en-ik/lezeresmarloe/
    Kijk hier eens! Een voorbeeldje van de volwassen versie! Wel héél mooi he! Zij maakte het wel in tricot maar ik dacht dat dat geen must was.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oooooh! Azo schoon!! Echt waar, proficiat! Dat wat je zei over een goede naaimachine kan ik alleen maar beamen. Veel van mijn frustraties zijn opgelost door mijn nieuwen Brother!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Die openingen zijn inderdaad voor het knooplint. Ik was van plan het zo te maken, maar nu in de knoopversie heb gezien weet ik het niet meer zo...
    Ik denk dat ik voor een zwart Roodkapje stofje ga van Kokka.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het ziet er inderdaad geweldig uit.... het zou recht uit een "designer"winkel kunnen komen...
    Ik wou al langer dat stofje bestellen bij Vermiljoen, en jij hebt mij (of beter gezegd manlief) over de streep kunnen trekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Jeetje, wat is dat schoon! Ik heb serieus waar deze blogpost wel drie keer opnieuw bekeken en terug op 'unread' gezet. Ik kan er blijven naar kijken en ben serieus onder de indruk.
    De basis is dan wel een patroon, maar je hebt er op je typische manier die ik hier steeds weer vind, iets heel 'eigen' van gemaakt. Echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Heey, nog een dom vraagje hé, ik snap niet goed wat je zegt over de twee kleedjes aan elkaar stikken en dan keren. Heb je de kleedjes dan averechts op averechts op elkaar gestikt en dan erna omgedraaid? En hoe blijft het rood biesje dan uitsteken? Of stik je dat dan nog eens extra vast? Ik ga eens proberen om een kleedje te maken voor mijn meisje, merci voor de inspiratie!Leuke botjes ook van Stella!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @Liesel: ik maakte 2 aparte kleedjes: een rood en een blauw. Nog geen mouwen eraan gezet! Zeker nog geen mouwen eraan zetten want dan kan je het niet meer keren! Dus je legt de twee mouwloze kleedjes met de goede kanten op elkaar en speld ze vast zodat alle naden en deelnaden en schouders enz. perfect kloppen. Je stikt dan rondom rond alles vast (dus de hals, de schuine kanten van het voorpand, de onderkant maar niet de armsgaten want daar moeten de mouwen nog aan), dit kan in 1 stiklijn (dus zonder het stikken te onderbreken, het mag hoor maar ik bedoel gewoon dat je in 1 keer door kan stikken en dus niet moet gaan afhechten om ergens een andere naad te beginnen). Let er wel op dat je aan de onderkant een opening laat om te keren. Dan keer je alles zodat de goede kanten weer zichtbaar zijn. Normaal moet je dan alles netjes doorstikken aan de goede kant zodat het niet gaat flapperen of uithangen. Vooraleer door te stikken strijk ik alles netjes zodat alles goed zit. Toen ik ging doorstikken heb ik gewoon de rode binnenstof wat laten piepen aan de buitenkant (ook zo gestreken) en dan heel zachtjes en voorzichtig vastgestikt op dat 'nepbiesje' dat ik net had gemaakt. Je kan natuurlijk ook gewoon een biaisbandje gebruiken om de binnen- en de buitenkant vast te zetten of er een paspelbandje tussenstikken maar dat is veel meer gepriegel want dat kan natuurlijk allemaal verschuiven. Op deze manier kan dat niet want alles is al vastgestikt (toen ik de twee kleedjes binnenstebuiten vastnaaide). Als je ook zo'n 'nepbiesje' wilt maken is het aan te raden van je binnenste kleedje een halve cm breder te knippen dan je buitenste kleedje, zo klopt je binnenkant beter nadien. Ik heb dat hier niet gedaan, dus is mijn voering eigenlijk kleiner dan mijn buitenkant, niet helemaal katholiek zo maar eigenlijk merk je er niks van (nochtans heb ik mij rode en blauwe stof samen geknipt en zijn ze perfect even groot). Dat rode biesje is dus eigenlijk geen biesje, dat is gewoon de binnenkant die ik aan de buitenkant nog eens extra heb vastgestikt.
    Hopelijk is het duidelijk zo, dat is zo moeilijk al typend uit te leggen he!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel erg bedankt! Nu snap'k em ;-) Ik kan er echt blijven naar kijken, zo mooi vind ik het! Die labels zijn ook fantastisch hé, maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hela, kheb juist nog eens deez berichtje en jouw berichtje over beleg herlezen en ik ben echt zo nen dommerik eh! Ik had mijn oranje kleedje inderdaad zo moeten maken, het zou veel mooier afgewerkt geweest zijn ipv met de biais! Ik ga volgende week nog eens eentje maken, maar dan azo!
    Met doorstikken, bedoel je dan een sierstiksel geven op de mooie kant?

    BeantwoordenVerwijderen