maandag 12 oktober 2009

Wiegje

Weet u nog, toen ik me suf zocht naar vleugelvijzen?
Wel ik heb er 4 van de 5 teruggevonden, her en der verspreid door ons huis. En nee, niet alle vijf tegelijk. Druppelgewijs kwamen ze weer in mijn bezit. Voor de vijfde ontbrekende vond ik in onze kelder een alternatief.

opgemaakt poppenwiegje van de rommelmarkt

Dit wiegje kocht ik enkele weken geleden op een goeie rommelmarkt in het Groot Begijnhof aan 't Rabot, hier in Gent. Ik kocht het voor 2 € en moèst er een lelijke pop en een stel poppenkleertjes bijnemen. De pop, Anneke gedoopt door mijn dochters, kreeg een nieuwe thuis in de Kringloopwinkel. De poppenkleertjes werden gewassen en meteen in gebruik genomen.
Het wiegje was oorspronkelijk bekleed met witte nylonachtige stof met een ander bleek stofje met bloemetjes. Het was best een mooi retro-stofje maar er zaten vieze vlekken op die ik niet meer wegkreeg. Nu ja, ik kocht het wiegje ook alleen maar omdat ik zin had om er iets van te maken natuurlijk! Het was het eerste project met mijn nieuwe naaimachine!

De meisjes waren erbij toen ik de wieg kocht en diezelfde zondag reden we nog naar de Turk in de Sleepstraat voor stof. Ze mochten zelf kiezen en het werden dus rode ruitjes.

wie ligt erin te slapen?

De wieg is dus al enkele weken af en mijn meisjes waren ze al compleet vergeten. Superblij is Lili nu! Want grote zus zit op school en ik naaide zonet nog gauw een dekentje. Ik zette op het laatst ook nog dat retrobandje eraan. Dat vond ik ook op een rommelmarkt. Op het dekentje zit dat bandje ook. En nu zou ik precies aan de hemel ook graag nog een stukje band naaien. Wat denken jullie? Helemaal onderaan aan de zoom? Of aan de zijkanten waar de hemel openvalt?
Ik appliceerde op de hemel een meisje en een vlinder, elk op een kant zodat er wat dynamiek in zou zitten. Maar ik had niet gedacht aan rood op rode ruitjes... De contouren zijn dus niet zo goed zichtbaar. Ik heb nog een stukje met witte draad gestikt maar dat maakte het alleen maar slordiger.
ssssstttt!!!

Het is wel duidelijk dat ik met popverslaafden in huis zit. Ik heb me voorgenomen om aan Sinterklaas te vragen dat hij niet teveel brengt, want mijn kindertjes hebben al zoveel. Maar wat handgemaakte kleine poppenspullen zijn misschien wel leuk. Als jullie tips hebben hoor ik het graag!

14 opmerkingen:

  1. Wauw, prachtig! Als echt wiegje zou het ook supermooi zijn trouwens.

    Dat retrobandje is ook heel mooi en maakt het geheel af. Op de hemel zou ik persoonlijk het retrobandje aan de zijkanten plaatsen, voor het 'evenwicht'.
    En eigenlijk vind ik het niet erg dat het meisje en de vlinder in het rood zijn, het valt niet meteen op, maar dat is het leuke en het subtiele eraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de (nieuwe) pop van mijn dochter naaide ik een mini badcape, zodat ze, net als mama met de baby, de pop echt kan afdrogen zoals zij ook graag afgedroogd wordt ;-)
    De pop ligt overigens nog onuitgepakt op zolder en de badcape ook, aangezien er na de geboorte van onze zoon zoveel andere cadeautjes kwamen voor haar! Ik denk dat hier dus ook het één en ander blijft liggen tot het moment van de goede Sint :-) Zijn we dan weer lekker goedkoop klaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo tof!,

    ik zou de retroband horizontaal net boven de vlinder naaien..... (nog een andere invalshoek...)

    hier kan je GRATIS breipatroontjes vinden....

    http://www.breikraam.nl/breien-62.html

    http://www.breienmetplezier.nl/babypop.htm
    (onderaan, gratis poncho- deze maakte ik zelf en is echt easy! en broekje)
    en hier GRATISnaaipatronen.....
    http://www.hobbydoos.nl/naaien/poppenkleding.asp

    groetjes,
    Mie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hééél mooi!
    Ik zou de band aan de zoom zetten,ik denk dat dat het 'ordelijkste'is...

    Bedankt voor de tip trouwens,ik heb hier een gietijzeren bedje staan,waar mijn overgrootmoeder en de rest van de familie nog heeft ingelegen.Mijn ouders hebben 't ook voor mij gebruikt en daarna heeft het 27 jaar op zolder gestaan.Tot ik het vanonder het stof haalde,en uiteindelijk hebben onze kindjes er ook nog alledrie ingelegen!
    Nu,ik ben niet meer van plan om't af te geven,
    maar aangezien wij hier echt geen baby's meer krijgen zocht ik nog een reden om't in ons nieuwe huis toch weer op te stellen.
    Inderdaad weer een leuk naaiprojectje dus!
    En dan kan't dienen als poppenbedje,uiteraard;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is echt iest dat kleine poppemeisjes fantastisch vinden!!. Op die foo's lijkt het wel een echt babywieg. Ik zou er geen extra band meer opnaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap wiegje en mooi bekleed! Dat retrobandje maakt het echt af. Voor mij moet er ook geen bandje meer op de hemel, de applicatie had ook niet persé gemoeten voor mij. Nogal logisch dat die kleine poppenmoeders daar gek op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja die applicatie...achteraf gezien overbodig maar ook weer niet zo storend dat ik ze eraf zou trekken (met vliesofix dus geen idee of dat vlot zou gaan). Het was de bedoeling om het zo te laten. Ik heb nog eventjes aan een broderie-kantje gedacht maar had geen zin om er toen nog gauw voor naar de Veritas te fietsen. Daarstraks op verzoek van Lili snelsnel dat dekentje gemaakt. In het hoesje zit een lelijk bruin dekentje maar dat moest ik op een of andere manier vastnaaien want anders verzakt dat he. En toen dacht ik aan een bandje! Ik vind het leuker met bandje dan zonder, het 'klopt' beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. meisjesmama, kom eens bij mij kijken: was dit wiegje oorspronkelijk zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super tof...helemaal af! Als jouw meisjes even poppengek zijn als de mijne, dan zal dit nog jaaaaaren meegaan...en wie weet spelen je kleinkinders er nog mee.
    Toch leuk he als je zo dingen kan naaien voor je kindjes...zo dankbaar dat die zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wreed tof! Geen extra bandjes meer nodig.
    Tips: ik denk dat de Sint hier een voetenzak zal maken voor in de buggy. Dan heeft de pop geen koud meer als we naar de bakker gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! Ik kan niet wachten tot Kleine Pruts groot genoeg is om met poppen te spelen. Hopelijk wordt het ook zo'n poppenmoedertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel tof! Ik zou vanonderen zo'n bandje nog stikken denk'k. Hoe stik je dat eigenlijk die bandjes? Ik heb er op Sint-Jacobs ook gekocht, maar gehaakte, met gaatjes in dus. Gewoon der eens over gaan met de machine, langs alletwee de zijden?
    Ik heb overlaatst nog zo'n sokaapje gemaakt, plezant eh, die dingen, en echt niet moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar hoe mooi is dat! Leuk, zo'n oude dingen opknappen. En als de dochters per sé willen dat het een centrale plaats in je woonkamer heeft, dan heb je daar tenminste een leuk ruitenwiegje staan en geen lelijke plastieken keuken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. veel stoffen luiers
    slaapzakje
    reservekleertjes

    en een draagmand voor op verplaatsing is ook altijd fijn

    BeantwoordenVerwijderen