dinsdag 12 mei 2009

groenblauw en roze

groenblauw en roze

Ziehier het gekukkel!
Mijn allereerste kledingstuk uit een boekske. Dit bloesje komt uit de recentste Knippie. Ik maakte maat 104 voor Stella, allez dat was toch de bedoeling.

Uitdagingen:
  • eerste keer met een patroontje (met wel 2 jaja 2 bollekes erbij!)
  • mouwen!
  • 15 verschillende stukjes stof (ik kocht zoals gewoonlijk 1m, de stof is 90cm breed. Dat alleen al was een uitdaging want in de Knippie stond er dat ik 80cmx140cm nodig had. Eat this Knippie!)
  • rimpels!
  • kraag!
  • pas!

Evaluatie:
  • Alle 15 stukjes gingen vlot uit de stof, ik had zelfs nog een grote boord van 10cm over, en die kwam nog goed van pas! Dus een bloesje van 3€ (2.5€ stof en dan nog wat biais en draad erbij...)
  • Rimpelen ging fantastisch goed
  • Mouwen inzetten ging fantastisch goed
  • Figuurnaden van je patroonpapier op je stof krijgen ging ook goed. Ik had er wel Vermiljoen voor nodig om te weten hoe dat moest. Nochtans is het erg logisch: je knipt ze gewoon uit op je patroonpapier zodat je langs de randen kunt overtekenen op de stof.
  • Helemaal enthousiast begon ik te freewheelen: roze biais aan de pas! Schoon schoon schoon!
  • De kraag ging al bij al nog ok, al is de binnenkant van het bloesje vrij rommelig...ahum
  • Maar dan! Ik tekende de voorpanden te kort. Het patroon bestaat ook als een jurk. Op het patronenblad staat er dan een lijn waar je moet knippen als je enkel het bloesje maakt. Daar moet iets fout zijn gegaan. Eerst dacht ik dat de knippie-patronen gewoon geweldig klein uitvielen. Pas als het bijna af was viel het me op dat de lengte-breedte proportie totaal niet klopte. Balen balen!!! En boos ook! Het bloesje kwam tot aan Stella's navel, en laat dat nu net niet in de mode zijn.
  • oplossing: roezelrandje! Al chance dat ik nog wat stof over had! Ok het is wat truttiger dan ik het eigenlijk had gewild, maar hey weggooien ging nu toch ook niet he!
-veegt het zweet af-


Ik post later nog een fotootje als Stella het bloesje draagt.

19 opmerkingen:

  1. WOW, supermooi en schattig ! Jaloers op uw kunnen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, want Stella kon het niet meer passen, want die was natuurlijk murw van een dag zee met juf Claire... Chique dinges, hé zeg. Gewoon doen die dingen, en dan lukt dat allemaal, ik had 't gezegd hé. Hup, op naar het volgende...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! en origineel!
    ik vind de truttigheid wel meevallen, tis eerder lief gewoon.
    lang aan gewerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amaai: en een pas, en fronskes, en een kraag, en mouwtjes... En dan vermeld je de knoopjes nog niet. Zo'n knoopsgat maken, dat vind ik niet zo gemakkelijk. Werkt dat knoopsgatvoetje bij jouw machine? Bij mij nl niet.
    Die roze biais maakt het, vind ik, helemaal af.
    Niet truttig. Eerder schattig. En die binnenkant ziet toch niemand. Ik vind dat het mag gezien worden dat het handgemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Vermiljoen: ze was helemaal teut. Overal snot ook, en rode ogen. Hooikoorts denk ik, wel bizar dat ze dat krijgt aan zee. Ik was ook pas klaar rond elven gisterenavond en dan ligt ze natuurlijk allang te knorren.

    @Hilke: Toch best lang aan gewerkt. Omdat ik een mama ben die ook af en toe eens naar haar gebroed moet omkijken ;-) kan ik niet vaak lang doorwerken. Dus moet het naaien gebeuren tussen de soep en de patatten, op de momenten waarop de perfecte huisvrouwen strijken ofzo. Ik tekende en knipte de stof op een namiddag. 's avonds de figuurnaden en de zijnaden. Paar avonden later de rimpels, de biais en de pas, om het daarna weer los te maken omdat ik zag dat ik de zoom van de onderkant mee tussen mijn pas had gestikt. Eergisteren de kraag en de biesjes om dan te constateren dat het bloesje te kort was. Gisterenavond de roezelrand en de kraag doorgestikt en de drukknoopjes erop geslagen. Dat laatste ging anders ook niet gemakkelijk, ik sloeg er elke knoop naast en krijg dat dan nog maar eens los. Slecht tangetje denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En Stella heeft het bloesje aan vandaag! Ze was erg blij! Maar de rimpeldraadjes moeten er eigenlijk nog terug uit en ik moet de rafelranden aan de binnenkant nog zigzaggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @prutsen: drukknoopjes :-D Ik heb 1 keer een knoopsgat geprobeerd, in een kindersjaaltje van fleece, en sindsdien is het rubber van mijn voetje losgekomen. Het leek wel goed te gaan maar ik denk dat mijn fleece te dik was en daardoor werkte de transporteur niet goed. Sindsdien durf ik het niet meer en hou ik het dus op drukknoopjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw, dat is een prachtig bleosje geworden! dat patroon moet ik ook eens opsnorren! de kleuren zijn geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het toch heel knap geworden hoor! En inderdaad: niet truttig, maar gewoon lief :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi stofje!!! enneuh toch een goed resultaat...
    Als je het niet vertelde zou ik zo denken dat het roezeltje erbij hoorde.....
    (Nee helemaal niet truttig: origineel, en apart)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is een pas eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een pas is het stukje stof waaraan de roze biais zit, op de borst en op de rug. Daaraan zitten de voorpanden, achterpanden, mouwen en kraag. Mijn schoonmoeder noemt dat een 'hemmeke'...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi!! En wat knap!!
    Ik ben al eeuwen bezig met een rok, nouja, ik wil hem al heel lang maken, maar het komt er niet van.
    En dat komt door diezelfde Knippie ;)
    Alleen ben ik dus aan het werk gezet, heel fijn hoor, zoveel reacties als ik op dat stukje in Knippie gehad heb!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kom hier via, via. Wat een gaaf bloesje. Prachtig. Ik ben ook een meisjesmama en meisjesmama zijn is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt om me nog eens te herinneren aan de dingen waardoor ik vooral zo dol ben op jullie websites. Handige tutorials enz. :)

    Helaas zit ik met een eindwerk dat maandag af moet en moet ik mijn kriebels onderdrukken. (Wat dus niet echt lukt...)

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. correctie: mijn schoonmoeder noemt een 'pas' een 'gemmeke' :-) Kwestie van correct te zijn niewaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou ook wel z'n jurkje willen maar ja ik ben al 33 jaar. mooi werk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind hem heel mooi geworden. Oefening baart kunst toch?
    Knoopsgatjes maken gaat mij wel makkelijk af, ik volgde gewoon de gebruiksaanwijzing van de naaimachine en toen kon ik het!
    Wat heb je een leuke log trouwens, en wat gaaf al die patronen...

    BeantwoordenVerwijderen