vrijdag 3 april 2009

Hieperdepiep hoera!

Vandaag was mijn lieve kleine Lili jarig! Vanmorgen haalden we haar al zingend uit haar bed en ze was euforisch! Zalig!

jarig

Twee jaar geleden beviel ik na 37 weken zwangerschap van mijn dikste baby onder de volle maan. Het was perfect!
Het begon met een knalroze streep eind augustus 2006, Stella kroop toen lustig rond en we hadden het gevoel dat we onze draai hadden gevonden. Ik was in shock, het lief kon alleen maar lachen. Blij werd ik pas na een week of 2, maar dan wel ineens hypergelukkig!
De zwangerschap en bevalling van Stella waren verschrikkelijk. De zwangerschap van Lili liep ook niet van een leien dakje. Omdat ik bij Stella zwangerschapsvergiftiging had bestond er een kans dat ik dat bij Lili opnieuw ging krijgen. Mijn bloeddruk piekte op 26 weken alweer boven de 100 onderdruk en het verdict was dus: bedrust... 11,5 weken lang! We waren die eerste weken erg ongerust, al zo vroeg! Zou ze de levensvatbaarheidsgrens wel halen? Zouden ze het met medicatie nog lang genoeg kunnen rekken? Bij Stella duurde het hoop en al 2 weken tussen diagnose en geboorte. Maar de weken kropen ontieglijk traag voorbij en de situatie bleef min of meer stabiel. Ik had veel contracties en al erg vroeg ontsluiting, hing uren aan de monitor, kende het hele personeelsbestand van het verloskwartier op den duur. We wisten dus wel dat onze tweede jongedame zich wat vroeger ging laten zien, ten laatste op 38 weken zou ze gehaald worden. Gelukkig was dat niet nodig. Ik liep al een tijdje met 4 cm ontsluiting rond en die voorweeën maakte me echt chagrijnig. Die 2e april 2007 was het prachtig weer, zomers, na alweer een sessie monitor zei ik dat ik straks wel zou terugkomen. We hebben nog een overheerlijk slaatje gegeten op onze koer. En een grote ijs. En een gini gedronken. Het rommelde wat en ik besloot in bad te gaan, ik had ergens gelezen dat echte weeën niet stoppen na een bad, voorweeën wel. Na een heerlijk bad bleef het rommelen, maar ik had al zo lang en zoveel contracties, al weken. Dus dan toch maar gaan slapen. Het lief legde zijn handen op mijn buik maar ik kon het niet verdragen. Het begon dan toch venijnig te worden en dus wipten we die kleine Stella uit haar bed, zwierden we haar de auto in alsook mezelf mèt opgespannen buik en kotszakje. Midden in de nacht reed mijn lief ons zenuwachtig doch beheerst richting tante en daarna richting ziekenhuis. In de auto werden de weeën erg heftig maar ik kreeg ze vlotjes weggepuft. Op de parking van het ziekenhuis werden we vertederd aangekeken door een verpleegster die huiswaarts ging: ah jullie komen voor een nieuw leventje... ja deuheu, ik sta daar niet in het midden van de nacht, al puffend en grommend om effe een frisse neus te halen!
Het was razend druk op de verlosafdeling, de volle maan was de schuldige volgens de vroedvrouwen. Een stel monitorkabels en enkele pittige weeën later werden we alleen gelaten. Die eerste vlogen er nogal snel af, kon ze niet verdragen. Weeënstorm. Meepuffend lief. Geroep en getier.Twee keer persen. Prachtige gezonde dikke dochter op mijn buik. 3860g voor slechts 37 weken! Uren later belandde ik dan eindelijk op mijn kamer op de materniteit met gi-gan-tische hoofdpijn. En toen ik mezelf voor het eerst in de spiegel zag bleek ik overal rode puntjes op mijn gezicht te hebben. Dat lag aan de supersnelle bevalling (slechts 2u!). Dochterlief had het ook, rode stipjes, ook van de snelle geboorte. Voor een baby is het beter om geleidelijk aan geboren te worden, maar tijdens de bevalling voelde ik, na het breken van mijn vliezen net voor een perswee, Lili keihard tegen mijn bekken botsen. Baren doet gigantisch veel pijn, echt heel veel pijn, en daarom perste ik zo hard. Anyway, het is met haar helemaal goed gekomen: ze ziet er superschattig uit! Het was een hele mooie bevalling!

Lili 3 seconden oud

De weken die volgden zaten we hier thuis allemaal op een hele mooie roze wolk. Echt zomerweer in april, het lief met erg veel verlof thuis, zoete Stella en droombaby Lili. En dat hadden we verdiend na al die miserie met Stella. Lili bleek na 3 weken ook een refluxer maar ze kreeg snel medicatie en werd na enkele moeilijke huilerige weken terug de droombaby die ze van in het begin was.

pasgeboren Lili


En vandaag werd deze meid dus twee. Tijd voor een derde zou men denken. Maar blijkbaar ben ik de enige hier thuis die daar zo over denkt...Wie weet...ooit...
De vilten kroon werd opnieuw gebruikt en er werden kaarsjes uitgeblazen. Voor haar verjaardag gaan we een dagje naar de Efteling, maar voorlopig is grote zus nog te pips. Omdat ik haar toch wel iets wilde geven maakte ik deze poppenkleertjes.

poppenjurkje

omkeerbaar poppenjasje

mislukt

Ik zag ze in het tijdschrift OOK dat ik doorbladerde bij oma, de werkbeschrijving en de patroontjes vind je hier. Er staan geen foto's bij, die stonden in het tijdschrift. Het poppenjasje is erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. Het was de allereerste keer dat ik een kap en een mouw maakte. De kap, dat ging vanzelf, maar die mouwen! Oh boy! Daar heb ik echt lang op zitten kijken, hoe die erin moesten. Uiteindelijk staan ze erin maar het trekt wel wat, ondanks de vele knipjes. Ik steek het op het patroon haha. Het jasje is omkeerbaar, het goeie daarvan is dat je dus geen ieniemienie zoompjes moet inleggen. En ook leuk is dat het jasje zowel voor een meisjes- als een jongenspop kan dienen. Van deze patroontjes probeerde ik ook een broekje. Dat is grandioos mislukt. Ik heb nog nooit een broek gemaakt en snap dus niet hoe zo'n ding in elkaar moet. Ondertussen heb ik er al uren en uren over nagedacht en denk ik te weten hoe het dan wel moet. Misschien probeer ik het later nog wel eens. Het blauwe jurkje maakte ik van een keukenhanddoek, het patroontje tekende ik zelf.
Het ruitjestenuetje is mislukt. De stofjes zijn wel leuk: rode ruitjes met een kerststofje aan de andere kant, het was de bedoeling dat het ook omkeerbaar zou zijn. De armsgaten zijn zo klein dat ik ze niet mooi afgewerkt krijg en het broekje past niet over de poep en de pijpen zijn te smal. Omdat het broekje van het patroon niet lukte tekende ik zelf een patroontje, maar het past dus niet...

Dit is een beleg:
beleg

25 opmerkingen:

  1. Wat knap! 'k Ben vooral onder de indruk van het jasje, echt leuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Heeft ze een fijne dag gehad?
    En wat een mooie kleertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel dikke proficiat!!! Ik hoop dat ze een super dag heeft gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat voor Lili! Wat straalt ze hè!

    En zo leuk, die popenkleedjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je kleine meisje!
    Wat een bevalling is dat geweest zeg. Maar je hebt een pracht van een dochter wat alle moeite vast meer als waard was.

    Leuke poppenkleertjes heb je gemaakt. Wat een gepriegel lijkt me dat! En die uitdeelzakjes zijn ook super leuk zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja zenne, ze had een leuke dag! Met zo'n weer! En ze is in de wolken met de poppenkleertjes, 't is zo'n poppenmoedertje!

    @An: ja die poppenjas is super he, ben er echt trots op. De stofjes zijn niet echt superhip, maar ik had ze gekregen en vond ze perfect voor een poppengarderobe. Ik had het jasje klaar op een kleine twee uur, patroon overtekenen en tobben en bestuderen inclusief :-)Denk dat ik 'm nog wel eens maak, in een leukere stoffencombinatie, bijvoorbeeld die ruitjes en de kerststof. Had dat bewaard voor op het laatst, zodat het zeker niet zou mislukken...tssss

    @Creamama: ja idd, een gepriegel, eigenlijk alleen maar bij het mislukte setje hoor. Het jasje en jurkje gingen vanzelf. Die uitdeelzakjes zijn eigenlijk de geboortesuikerzakjes van Lili. Toen had ik geen naaimachine en ging ik ervan uit dat ik zoiets niet kon. Mijn schoonmoeder naaide de zakjes en ik knipte en naaide de bloemetjes erop. De overschot van de bloempjes naaide ik op een klamboe. Was prachtig maar een dag later hadden de meisjes alle bloemetjes eraf getrokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat! Leuk he, zo zwangerschaps- en bevallingsverhalen ophalen.
    De poppenkleertjes zijn heel leuk. Lijkt me veel moeilijker dan iets grotere kleren. En op de foto zie je helemaal niet dat die broek niet gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De poppekleertjes zijn inderdaad heel schattig! Morgen is ons "missken" jarig en zij zou dit ook wel heel leuk vinden. Ik zou mij toch mss beter eens een naaimachine aanschaffen.
    Je verhalen zijn trouwens heel herkenbaar voor mij. Ik ben op 23 maart 2005 ook opgenomen in het ziekenhuis met een zwangerschapvergiftiging. Vijf april is de bevalling dan "eindelijk" ingeleid! Ons "missken" had ook enorm veel last van reflux... Enne, de amandelkes zijn er ondertussen ook al uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd!! En wat bent u toch vlijtig zeg, wat een mooie kleertjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bevallen doet helemaal geen pijn!!
    Kunnen we dat afspreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. sorry, no can do. Ach, neem toch gewoon een epidurale en je ligt daar te fluiten meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooi,....
    wat een verhaal
    en wat een leuk kadootje.... super.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lili vind ik een prachtige naam, mijn metekindje noemt ook zo! Leuke kroon, leuke kleedjes!
    Ik ben jaloers op je creativiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind dit een superblog!! Ik kom toevallig op jouw blog terwijl ik op zoek was naar retro behangpapier voor onze kleine meid. Mijn dochtertje heet ook Stella. Lily is een meisjesnaam die op ons lijstje staat voor nummer 2. Supermooie meisjeskamer. Ik ben van plan om iets gelijkaardigs te doen. Ik ga morgen eens bij de zusterskes Priem langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hé zo tof seg! Nog een Stella! Ik kom alleen maar op virtuele wijze andere Stellatjes tegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik moet zeggen dat ik er gisteren niet goed van was... om zoveel gelijkenissen te zien. Even vertellen waarom:
    -ons meisje, nu 15 maand, is ook een wit krullebolletje. Ik toonde jouw Stellatje aan mijn lief gisteren en die zij direct "Ook zo een krulletje".
    -een zusje zou eventueel ook Lily kunnen heten, voor een eventueel broertje hebben we nog geen naam
    -het Boch-servies met de kat is één van mijn favorieten, helaas heb ik maar 1 kopje
    -fervente rommelmarktlopers, maar jij bent stukken beter in het vinden van 'buit'
    -gefascineerd door de naaimachine maar nog de moed niet gehad om zelf iets ineen te flansen
    -Stella's kamertje wordt een beetje als die van jouw meisjes (ik denk wel aan een rood bedje)
    -Bataclan, Baudelo... gekend terrein... wonen dus ook in Gent

    Allé, dat moest ik precies even kwijt.

    Mocht ik jouw met je krullebolletjes eens tegenkomen, dan toon ik jouw zeker eens mijn krullebolletje.

    En misschien probeer ik ook wel eens de naaimachine uit. Een kleedje voor Stella, wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En nu zie ik joekels van taalfouten staan die mijn ogen uitsteken. Hij zij, jaja, en jouw jouw... en dat kan ik nu natuurlijk niet meer wissen. Ik heb de hele dag behang afgestoken. Rn steenpuin geruimd. Doodop. Helpt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. :-D Och, dat overkomt mij ook te vaak zenne!

    Allez seg, zo toevallig!!! Dan hebben wij elkaar misschien al wel eens onbewust ontmoet! Kan bijna niet anders want wij waren elke dag wel enkele uren op Bataclan :-D

    Tot in den draai he!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier ben ik weer. Ik noem mezelf dan maar 'mama van Stella'. Zo kan je me ook herkennen als ik je binnenkort wat vraagjes stel. Want... mijn mama zal mij de basiskneepjes van het naaien leren... Zij heeft zelf heel veel voor mij genaaid als ik klein was. Toen ik vertelde over jouw website was ze wel enthousiast. Ze zal me dus inwijden in het naaien van meisjeskleren. Ben es benieuwd. Wat ik wel al leuk vind zijn jouw applicaties op T-shirtjes voor de meisjes. Zoals dat laatste nieuwe voor Lili met de rode boom en paddestoel. Uit welke soort stof knip jij die applicaties?
    En wie weet, tot in den draai eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hey mama van Stella, appliceren is een goei ding om mee te beginnen! Niet moeilijk en snel resultaat!
    Zo werkt het:
    1. Koop in de Veritas vliesofix (met een meter kan je al heel veel doen!)
    2. vraag er zeker ook een handleiding bij, dat zijn zo van die kleine kaartjes
    3. koop een stofje dat je leuk vindt (alles kan!)
    4. kies een figuurtje, ofwel teken je het zelf ofwel zoek je via google afbeeldingen op silhouet, stencil, kleurplaat, cartoon... De boom en de paddestoel tekende ik zelf, maar je vindt online veel leuke dingen zoals het roodkapje, het hondje, een poes, een bambi, een hond, een eekhoorn,...kijk eens in mijn kolom bovenaan 'plezant' daar staan wel interessante dingen tussen. Wees wel realistisch want je moet het goed kunnen uitknippen en daarna netjes rondom rond kunnen stikken, dingen met veel kleine bochtjes enzo zou ik pas doen als je al wat genaaid hebt
    5. teken je figuurtje over van je computerscherm op een blad (gewoon blad op je scherm houden)
    6. teken je figuurtje in spiegelbeeld op de papieren kant van de vliesofix
    7. knip grof uit, in een vierkant ofzo
    8. Strijk het vierkant vliesofix waar de tekening op staat op je stof en knip het
    figuurtje keurig uit met een stofschaar
    9. trek het papiertje van de stof en strijk het figuurtje op je t-shirt (met een theedoek ertussen en goed drukken, zie handleiding vliesofix)
    10. naai het figuurtje vast met een kleine rechte steek, zigzagsteek of knoopsgatensteek. Enkel bij die laatste weet je zeker dat het niet gaat rafelen maar ik vind dat geen aanrader voor een beginneling. Als je voor een rechte steek gaat kan het zijn dat je figuurtje wat gaat rafelen na enkele wasbeurten (is hier eerlijk gezegd nog niet gebeurd!) maar dat is meestal niet lelijk hoor.

    en voila! klaar!
    Veel pimp-plezier!

    Meer info vind je in mijn eerdere blogposts over appliceren, vooral in mijn eerste postjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. je kan ook de zoekfunctie op mijn blog gebruiken en zoeken op applicatie/appliceren of vliesofix ofzo...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dikke merci! Ik ga er volgende week eens werk van maken. Een dagje bij mijn ma op naailes. Joepie!
    Vandaag even langs in de veritas en bij de Turk.
    Misschien heb ik ook nog een tip voor jou. In Ledeberg is er een leuke, ietwat rommelige stoffenwinkel. Leuke stofjes tegen lage prijzen. Als je wil kan ik de naam van de straat wel eens opsnorren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ondertussen al ergens op je blog gelezen dat je De Strik en de rare venten aldaar al kent.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. super dit postje! Ik ben voor mijn nichtje haar kerstmis poppenkleertjes aan het maken! Leuk om hier wat inspiratie te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kan je mij het patroon van de poppen kleertjes eens doorsturen vind het niet direct terug? marleen.vanden.brande@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen