zondag 6 mei 2012

Helemaal zelf

Geïnteresseerd bladerde ze door Allemaal rokjes, lachend om de vuile voeten maar even later begon ze ook de handleidingen te lezen. En natuurlijk ook heel wat vragen te stellen. Na veel gezaag begonnen we eraan. Stella's eerste helemaal zelfgemaakte rokske!

Stella & Allemaal Rokjes

Ze koos voor een A-lijn uit allemaal rokjes. "Nee, zo geen met een plooi in want dat ja...euhm...ja dat is dan zo precies een spleetje seg".

Stella & Allemaal Rokjes

"Amai Kim kan dat precies wel heel goed seg, zo rokskes tekenen. Ik ben daar eigenlijk wel heel blij mee want ja, anders kon jij ook zo goed niet naaien hoor mama!"

Hélemaal alleen!

Na het patroontekenen en het stofkiezen verhuisde mijn brother naar de knutseltafel van de dochters. Zo kon ze goed aan het pedaal.

Hélemaal alleen!

Concentratie!

Hélemaal alleen!

Ze stikte en zigzagde de zijnaden zelf, de naden van de tailleband en de zoom. Het naaien van de zakjes en het strijken van de zoom nam ik voor mijn rekening. De naaimachine op de traagste stand en een extra brede naadwaarde maakten het haar wat makkelijker.

Voorkant A-lijn rok met zakken

En zie! Zo fier!

Achterkant A-lijn rok

Straf! 

De stof kocht ik jaren geleden bij Vermiljoen, het is Liberty. Het is echt een van mijn favorieten! Ik had er nog net een restje van na dit misbaksel
Zakjes maken in een rokje is heel eenvoudig! Je hebt wat extra knip- en naaiwerk maar moeilijk is het niet. En natuurlijk legt Mme Zsazsa dat goed uit!

Zoals het een echt Freinet-kind betaamt maakte ze er ook nog eens een verslagske van!

69 opmerkingen:

  1. 't Is een prachtig rokje geworden. En zo tof dat ze dat al leert! Go Stella go!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Straffe stoot van stikkende Stella!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Zo knap van Stella, dit is gewoon geweldig. En wat een prachtig liberty'ke, als ik dat ooit ergens zou tegenkomen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik word daar gans week van. Zo zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schoon, effenaf, schoon! En gij hebt veel vertrouwen in het handvat van uw machine, ik durf dat bij het mijne niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh maar zeg, daar droom ik ook van, van zo'n stikkende dochter :-) Knap zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! En wat een prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig zeg, da's pas reclame voor dat boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil ook mijn dochters zelf laten naaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Ik hoop dat me dat ook nog te wachten staat.
    Ze mag terecht fier zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoop ook wel dat de mijne dat graag zou doen. Mooie foto's en mooi rokje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw zeg! En ik moet nog aan mijn eerste rokske uit het boek beginnen. Hopelijk doe ik het even goed als je meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ben onder de indruk dat ze dat al helemaal zelf doet, en 't is nog een mooi rokje geworden ook! Ze kan terecht fier zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oink, dat is een krak, dat jong!! en meteen met Liberty, straf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Liberty is zo'n ambetante stof om te naaien! De draad brak geregeld en steken werden overgeslagen, heb de naald 2 keer verwisseld maar het beterde niet echt. Maar omdat ze zo traag naaide ging het wel, met een korte steeklengte.
      De naden zijn wel héél scheef :)

      Verwijderen
  15. Heerlijk om te zien, dat geconcentreerde koppie. Ik vind het knap van haar! Misschien post ik over 2 jaar zo'n zelfde bericht, ik had niet gedacht dat een naaimachine en een 6 jarige zo goed samen zouden gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. excuseer... maakt uw dochter, hoe oud precies? , gewoon efkes zelf een rokske?! En ik zit daar altijd op te vloeken... chapeau zeg ik dan!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah maar goeie begeleiding doet wonderen ;-)
      Wel zonder rits he! De elastiek zit in de rug en heb ik erin vastgenaaid. En alle andere moeilijke stukken heb ik ook gedaan. Oh en ze is 6 :)

      Verwijderen
  17. Amai, Stella kan dat precies wel goed, seg ;-) Wow, wat een talent! En zo fier, terecht! De appel valt niet ver van de boom!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Keigoed zeg. Wat kan ze dat al goed. En wat fijn dat ze zich zo kan vermaken met een hobby. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo mama, zo dochter. Dan ben je toch wel superfier als mama hé? Maar ja wat wil je, zo een voorbeeld van een mama. Stella wordt,excuseer, IS een supertalent!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig! Ik kan niet wachten totdat mijn dochter ook oud genoeg is!! :-) Wat heeft je dochter het knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. 6??? Dat wordt/is gewoon een wonderkind! Zo moeder zo dochter he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Twee duimen in de lucht voor Stella! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. maar maar, dit is niet te schatten! Een natuurtalent! Knap gedaan Stella!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ooh waaw, ze ziet er zo trots uit, en jij waarschijnlijk nog fierder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super! Ik vond dat als kind ook geweldig als ik mocht naaien op de echte naaimachine. En nu nog haar eigen blogje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. jeuj! hoera voor Stella! Ik mocht als kind ook meekijken en meenaaien met mijn moeke. Zalig toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw schitterend gedaan. Een dikke pluim voor de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. O wauw! Ze heeft precies meer naaiervaring dan ik nu! Wat leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Die van 6 februari zijn straffe tantes ;-)
    en euh, ze kan dat beter dan ik precies!! Knap,ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wow Stella, wat een prachtige rok heb je gemaakt! Vrolijke kleurtjes en erg knap van je! Ik ben benieuwd wat we nog meer van je gaan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Carline uit Den Haag7 mei 2012 om 08:40

    Wow!!! Wat superknap en heel leuk. Als mijn dochter groter is hoop ik dat ze dit voorbeeld volgt. Ga zo door allebei!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Amai wat knap!!! Dat heeft ze kei goed gedaan!! We zijn allemaal diep onder de indruk!! Proficiat aan moeder en dochter!! Die gaat het nog ver schoppen! Binnenkort is ze zelfvoorzienend wat kledij betreft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Die eerste t-shirt op de foto's... geweldig schoon!!

    Volgens mij kon die stof mij indertijd niet bekoren, maar mijn smaak evolueert ook wel en vandaag vind ik dat echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat knap gedaan zeg van haar!
    Emi is 4 en kan niet wachten tot ze achter de naaimachine mag van mama ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oooooh geweldig! Een heel mooi resultaat, zowel het fotoverslag als het rokje zelf. Hopelijk ziet mijn dochter het ook zitten om (binnen een paar jaar) haar rokjes zelf te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zie ze blinken! :) Heerlijk zeg, zo fier dat ze is.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ooooo ik hoop zo hard dat Lilith er later ook interesse in zal hebben! Ze is nog maar 2,5, maar komt toch al graag meekijken als ik zit te naaien. Dus wie weet? Alvast heel sjiek gedaan van Stella, ze is terecht fier. En heeft ze het rokje vandaag al aan naar school?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Maar zo tof! En inderdaad een heel mooi stofje! En ik ben al blij dat ik een simpel rokje kan maken, da's eigenlijk nogal belachelijk in vergelijking met de prestatie van uw dochter...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dikke proficiat voor Stella, het is een héél mooi rokje en een superschattig verslagje! Goe gedaan!
    Die foto, door de naaimachine door, waar je haar zo supergeconcentreerd ziet naaien, prachtig!
    Doe zo verder mama en dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wow ik ga eens les moeten volgen bij haar denk ik! ze kan er wat van!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Lieve Stella,
    jij mag wel héél fier zijn op jezelf, zo een mooi rokje! En wanneer mag ik eens langs komen om voor mij eentje te maken?

    (dat snoetje op de concentratiefoto: geweldig!)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat geweldig! Wat een mooi rokje is het geworden en wat straalt ze op de foto!
    Wat knusjes om zo met z'n tweeën een rokje te maken. Daar kijk ik nu al naar uit (maar dochter is pas 3..)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Oh heerlijk! Ik hoop al vanaf haar geboorte dat mijn dochter ook zo graag naait als ik, en nu ik zie dat dat al zo vroeg kan, kan het aftellen beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Oh wow! Ik ben sprakeloos... En als ze het nu al zo goed kan, belooft dat een heleboel voor de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Brilliant! That's way better than what I can do! And quicker!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. zo tof zeg. terecht dat ze fier is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Oh wow wat gaaf!!! Superknap! Ik ben benieuwd of mijn meiden ook willen naaien straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wauw, wat knap! Grote Dochter naait ook al weleens iets op haar eigen naaimachientje, maar een heel rokje lukt haar nog niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Super mooi rokje Stella! Daar mag je trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hoe geweldig is dees!!!! Ja die Freinetkids , 't zijn der toch een slag apart, he! ;-) Toch altijd super fier als mama, he ;-) Sjiek sjiek sjiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Great pictures, I love to see this cute girl sewing!!! (I do sewing lessons for kids and sew childrens clothes)
    Greetings from Berlin, Sandra (Libellas Berlin)

    BeantwoordenVerwijderen