woensdag 2 mei 2012

Het autoloze leven: de balans na 2,5 jaar

Toen ik meer dan twee jaar geleden deze post schreef had ik een ietwat vreemd gevoel in mijn buik. Het voelde wat leeg, een beetje raar, het voelde goed maar het was vooral keispannend!
Het was wel enkele dagen wennen aan de lege plek aan onze achterdeur. Ik had toen ook onbewust het gevoel dat ons leven veel meer georganiseerd zou (moeten) verlopen, iets waar we voordien niet echt aan meededen.

Eigenlijk wilde ik vorig jaar al deze post schrijven maar ik ben het gewoon vergeten. Zo doodgewoon is dat dus, leven zonder eigen auto. We hadden ons voorgenomen van het minstens 1 jaar vol te houden, omdat we dan alle seizoenen doorlopen hadden. En dat eerste jaar kabbelde voorbij, net als het tweede jaar. Mét toch wel twee strenge sneeuwwitte winters.

In de praktijk komt het erop neer dat ons leven rustiger is geworden. De tijd op de fiets doet deugd voor lichaam en geest, en in de stad win je tijd door te fietsen. Grappig als je samen met de buurman naar de supermarkt vertrekt en er minuten eerder toekomt met de fiets dan hij met de auto. Heerlijk ook, beseffen dat onze kilometers ons en het milieu quasi niets kosten. Voor velen klinkt het contradictorisch maar het niet bezitten van een auto voelt zo bevrijdend!

Gent op de fiets



















En hoe dat dan met onze kindjes gaat? Die vinden dat normaal. Doodnormaal. Ze kennen al heel wat verkeersregels, zo weten Stella en Lili perfect wanneer we op een fietspad, een fietssuggestiestrook of een oversteekplaats voor fietsers rijden.
Onze meisjes kunnen allebei al een hele tijd zelfstandig fietsen en ze doen dan ook niet liever. Stella rijdt vlotjes 40km!
En ook die kleine Astor vindt het heerlijk op de fiets, vooral als we over kasseien dokkeren. Ook toen hij nog een baby was -slik- en zijn maxi-cosi lekker heen en weer wiebelde, of als zijn zussen liedjes voor hem zingen en aan zijn tenen kriebelen.
Kou hebben ze ook nooit, zelfs niet als het echt steenkoud is buiten. Warm ingepakt met de nodige dekentjes en onder de regentent lijden ze niets.

Bakske vol




















Het autogebruik op zich is er nog steeds. Weliswaar niet met onze eigen auto. We maakten de som van twee jaar cambio: 4475km autogebruik (op exact 2 jaar autloos)! Ik vind dat meer dan geweldig! Met onze eigen auto reden we zo'n 15.000km per jaar. Dat is een daling van 85%. Ik sta hiervan versteld eerlijk gezegd, nu ik het zo eens in cijfers giet. Het voelt helemaal niet aan alsof we zoveel minder met een auto rijden. Ik heb altijd gedacht dat we ook al weinig reden toen we nog wel een auto hadden maar bovenstaand rekensommetje toont dat het toch niet zo was.
De Cambio-auto wordt alleen gebruikt voor familiebezoekjes in de Kempen. Zo'n 120km enkele reis. Of voor een occasionele trip naar het containerpark, of een avondje uit dat niet op fietsafstand ligt. We hebben gemiddeld 1 keer per maand een auto. Soms zijn er maanden dat we geen auto lenen, soms is dat twee keer per maand.

U voelt het al wel, de balans helt over naar de positieve kant!
Het nemen van de fiets is een reflex geworden, zoals het omdoen van de gordel in een auto. Ik schrik wel eens van de evidentie die een auto voor anderen is. Ik vind het raar dat mensen die in een stad wonen soms niet eens een fiets hebben maar wel twee auto's voor de deur. Door het vele fietsen ben ik ook een àndere fietser geworden. Vlotter, bewuster van mogelijk gevaar en misschien soms wel wat brutaler, want voor velen blijft een fiets een stuk speelgoed of iets recreatiefs terwijl ook fietsers hun plaats op straat verdienen.

Wat cijfermateriaal:
  • manliefs woon-werkverkeer: 30km/dag
  • mijn woon-werkverkeer: 10km/dag
  • school-thuis: 4,5km enkele rit (en Stella rijdt elke dag zelf)
  • thuis-stadscentrum: bijna 4km
  • gereden Cambio-kilometers: 4475km op 2 jaar tijd
  • gereden stadsfiets-kilometers van manlief: 8000km op 1 jaar tijd
  • ons fietsenpark bestaat uit 11 stuks: een bakfiets, een mountainbike, een fixed gear, een pistefietsframe, een koersfiets, een herenfiets, een damesfiets, twee grote meisjesfietsen (eentje op de groei voor Lili), een kleine meisjesfiets, een kleine jongensfiets (op de groei voor Astor) en een eerste fietsje (dat de meisjes ontgroeid zijn). We hebben ook nog een follow-me, een fietskar en een loopfiets. En neen wij hebben geen garagebox, we hebben gewoon een keirommelige kelder en volle koer.
Om dat allemaal te vieren kocht ik in oktober mijn droomfiets. Het model was rap gekozen (oeh en check out hun nieuwste!), over de kleur heb ik menig uur getwijfeld.

mijn beste vriend



















Mijn Achielle is écht mijn beste vriend. Ik reed nooit eerder op een zaliger ros. En naast oerdegelijk en bloedmooi is hij ook echt supercomfortabel én echt een fiets van bij ons.

<3 Achielle!

En sinds gisteren heb ik er een beschermengel bij! Meet mijn Benny! Hij mag elke dag mee, lekker dicht bij Astor en al even snorrig!

Mijn Benny

100 opmerkingen:

  1. Ik heb zelf nooit een auto gehad en voor mij was het wennen toen ik een dikke 10 jaar geleden iemand ontmoette mét. Ik heb een paar jaar met hem samengewoond en heb toen mee gebruik gemaakt van de auto - meestal als passagier trouwens.
    Maar toen ik terug op mijn eentje verder moest heb ik er geen seconde over getwijfeld om een auto in huis te halen.
    Ik doe alles met de fiets of het openbaar vervoer.
    Een een keer of 3 per jaar moet ik op zoek naar een andere oplossing : zo ben ik nu op zoek naar iemand die eens met mij een paar zakken potgrond wil gaan halen. Maar als ik die iemand niet vind, doe ik dat toch ook gewoon weer met de fiets, ik rij gewoon een keertje extra dan.
    Ik woon in de stad, de tram stopt voor mijn deur, ik werk een kwartier fietsen van waar ik woon en ik ben single. Dat maakte het allemaal wel wat makkelijker natuurlijk, maar nee : ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een auto zou aanschaffen... Ik vermoed zelfs dat ik mijn rijbewijs dat ik sowieso erg laat haalde en weinig gebruikte, nooit meer ga gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel ooit een auto gehad. 4 jaar om precies te zijn. Paar maanden na de eerste keuring hem terug naar de garagist gebracht en mijn geld (toch gedeeltelijk) terug gekregen. Nu ben 15 jaar zonder auto. Ook ik ben single en dat maakt het opzich wel gemakkelijker, maar er zijn voorbeelden genoeg op het net waar behoorlijk grotere gezinnen het ook doen. In eerste instantie is het wat meer organiseren, maar na een tijdje had ik dat gevoel niet meer. Je zou je vrijheid beperken? In eerste instantie voelt het misschien zo aan, maar ik had van het begin een groter gevoel van vrijheid. En nu moet ik wel eens lachen als autogebruikers weer eens klagen over een of ander factuur die ze moeten betalen. Ik woon ook in de rand van de stad en werk op 5 km en bus-trein-winkelcentrum op wandel afstand. Ja deze woonplaats is wel bewust gekozen.

      Verwijderen
  2. Prachtig dat jullie ooit deze beslissing hebben genomen. Veel teveel mensen nemen onnodig de auto voor belachelijk kleine afstanden. En het heeft een positieve invloed op jullie leven. Jullie zijn een voorbeeld voor velen onder ons.Stof om over na te denken. Knappe fiets trouwens.
    groetjes
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wacht al een jaar op deze post ;-) ... ik vraag me al een hele tijd af hoe het lukt zonder auto.
    Wel jammer dat je jouw fietskilometers op die 2,5 jaar niet kent (ik ben een cijferkesmens)
    Toegegeven, ik denk niet dat het mij zou lukken. Chapeau dus!!!
    Dienen Benny is echt wel super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind dat ook spijtig! Maar ik had geen kilometrikske en ik wil er ook geen op mijn Achielle, al dat kinderstoelekesgerief erop is al mottig genoeg ;-) En het zou ook echt geen goed beeld geven want ik rijd ook vaak op de bakfiets en op mijn eigen fiets (en soms, om eens zot te doen op de fixie of de koersfiets). Ondertussen heeft manlief ook geen kilometrik meer dus het cijfermateriaal wordt niet meer aangevuld :)

      Verwijderen
  4. Ik ben onder de indruk! Heb echt respect voor jullie besluit en leuk en inspirerend om te lezen dat het jullie zoveel positiefs heeft gebracht. Mmmm, morgen toch mijn auto misschien om te beginnen eens een dagje vrij geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh, nen Benny! Ik had ook graag één gehad, ware het niet dat eergisteren mijn twee fietsen op vier uur tijd uit de kot-garage werden gepikt. Leve de kotgenoten! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, dat klinkt als een motivatie.
    Wij zijn gaan bakfietstesten en overwegen (nog steeds) om de moederauto buiten te gooien. Maar serieus... als ik geen schrik had dat ik geen karakter zou hebben in de winter, 't was allang beklonken!
    Wat je schrijft... het lijkt zoveel extra planning. Al hunker ik zo fel naar wat fietstoerekes met de kinderen. Sinds de oude bakfiets weg is kan dat dus niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een klik die je moet maken. Afstappen van de afhankelijkheid Katrien. Eens je dat hebt gedaan zal je vanzelf merken dat het allemaal zoveel moeilijker niet is! Ik ben verre van een sportieve meid (hehe) of een extremist. Ik ben zelfs niet eens streng voor mezelf en heb nogal rap compassie met mijn eigen en toch lukt dat ook! Ik had zelf echt schrik toen die auto wegging. Ik heb lang de onbewuste gedachte gehad van "ooit, als we terug een auto gaan hebben", dat heeft me in het begin wel wat gesust maar eerlijk waar, als ik nu nog maar dénk aan een eigen auto keert mijn maag al. Nee jong, wij willen echt nooit nog een auto. Wat een last is er van onze schouders gevallen! En wat 'gedoe' en planning betreft, ge merkt dat niet!

      Verwijderen
  7. Zo een mooie fiets! Zou je daar probleemloos een kinderzitje op kunnen monteren? En waar kocht je hem?

    Ik vind dat echt knap, dat autoloos bestaan en ik vind het confronterend om hier voor al mijn bezwaren om er toch ene te hebben (baby -nogheeleventjes-, familie die ver weg woont, winkelen ...) zo mooi het tegendeel bewezen te zien. Ik rij sowieso bijna nooit, maar eerder omdat ik er een hekel aan heb, dan voor het milieu. Maar evenwel doe ik mijn kilometertjes als passagier. Ik laat dit tekstje zeker ook eens lezen aan mijn lief!

    Ik vroeg het misschien al, maar hoeveel kindjes kunnen er in uw Gazelle bakfiets? Ik zie dat Astor zijn maxi-cosi er ook nog bij kon van voor? Of moest er sowieso een kindje van achter? En kan je die laten buiten staan? Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja kinderzitjes geen probleem! Ik heb er nu een bobike vooraan en achteraan op staan, en zelfs dan past mijn mandje nog.

      In de bakfiets kunnen er drie met de MC op de adaptors, helaas is Astor de MC al ontgroeid. Nu staat er een peuterschaal op het bankje en zal er eentje achterop moeten zitten ofwel op een kussentje op de vloer van de bak. Maar Stella fietst nu wel quasi overal zelf. Zelfs als het regent ;-)

      Verwijderen
  8. Wij hebben het heel lang met 1 auto gedaan. De dagen dat manlief hem nodig had, carpoolde ik, of nam hij een cambio.

    En toen veranderde ik van vestiging op het werk, gedaan met carpoolen, en openbaar vervoer meer dan een uur onderweg. We hebben toen cambio overwogen, maar er is dus toch een tweede auto gekomen, en ik voel mij daar schuldig over, dat wringt bij mij. Manlief begrijpt dat niet...

    Toen ik nog in Gent werkte, ging ik ook altijd met de fiets naar het werk, door regen en wind. Als je je daar op instelt dat je sowieso met de fiets gaat, dan is dat de normaalste zaak van de wereld, je zorgt ook dat je de juiste (regen)kledij hebt. Nu is die keuze er, met de fiets of met de auto... Naar de stad bij mij sowieso nooit met de auto.

    Naar het werk is 20 km, langs de Schelde zelfs iets langer denk ik. Dat is te doen (45 à 50 minuten stevig doorfietsen) toen er nog geen kinderen waren. Maar nu moet ik daar zoveel vroeger voor vertrekken en ben dan zoveel later thuis. Ik weet het, allemaal excuses... Grr, je hebt alweer eens de vinger op de wonde gelegd.

    Mijn droom blijft om op fietsafstand te werken zodat 1 auto wegkan (moet!) (andere kan niet, manlief moet over gans Vlaanderen voor het werk) zodat fietsen weer een evidentie wordt. Als compromis, we proberen nu toch zo energielaag mogelijk te verbouwen en hebben compromissen gesloten om de garage e kunnen houden voor al onze fietsen (we hebben er toch ook 7 en een fietskar).

    Maar wel super hoe jullie het doen. Hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eén en al bewondering voor jullie! Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai Chapeau! Ik ga ook iedere dag met de fiets naar school/werk en wij doen het met 1 auto. wij hebben een auto nodig want Mathias is zelfstandig en moet heel vaak weg! Maar we willen ook de voetafdruk zo klein mogelijk houden door ons te houden aan 1 auto! En het lukt perfect! Ik heb welliswaar wel geen kinderen! Maar ik vind het echt super knap van jullie!
    Hopelijk kunnen je man en jij de kilometers omzetten in centjes (door het werk). Dat is toch op het einde van de maand/jaar toch ook een super leuk extraatje é ...
    En die fiets ... EEN PARELTJE! Zo eentje staat toch ook op mijn verlanglijstje hoor! Ik ga eerst meedoen met "met belgerinkel naar de winkel" en als ik hem niet win ... dan zal ik na de bouwplannen er eentje kopen! (nu kan ik niet want die fiets weegt echt veel é en wij moeten hier onze fiets naar binnne dragen ...)!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh nee, die fiets weegt echt niet veel hoor!

      Verwijderen
  11. Chapeau, en stiekem ben ik stikjaloers op jullie. Hier is de afweging ook al enkele keren gemaakt, maar leven op de boerenbuiten en manlief die vrij ver werkt met een vroege-late systeem in combinatie met opvang van de kinderen maakt dat helaas niet mogelijk. 2 jaar geleden ging ik wel op 11 km van huis werken en deden we al 1 auto weg, in ruil daarvoor schaften we ons een bakfiets aan. Daar hebben we nog geen moment spijt van gehad. We proberen onze auto ook zoveel mogelijk te laten staan, en gingen van 30 000 naar 15 000 km per jaar met die éne auto (van de andere auto hielden we de kilometers niet echt bij). Moest hier degelijk openbaar vervoer zijn, dan zou onze tweede auto ook weg kunnen. Helaas moet er nu zelfs een grotere auto gekocht worden met de gezinsuitbreiding in het vooruitschiet. Maar doen jullie vooral zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schuldig ! ... 2 auto's én in de stad. Oei... Maar ons werk is 35 km verderop. We werken op dezelfde school, dus rijden samen.
    Maar, maar, maar... ik ben deze week alle keren op de fiets naar de stad en afspraken geweest. En het beviel. Als mijn auto niet meer goedgekeurd wordt, komt er geen nieuwe voor terug. Dat weet ik al wel. Stiekem hoop ik, dat het nog wel even duurt ;-).
    Hele mooie fiets btw... en verdiend. Petje af !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Chapeau, maar gewoon niet haalbaar voor ons. We wonen ongeveer op den boerenbuiten. Ventje heeft bedrijfswagen: zit altijd op de baan. Kinderen gaan 6 km verderop naar school, winkels niet binnen fietsbereik, geen cambio in de buurt, ... Vooral te doen als je in de stad woont denk ik.
    Wel ne hele sjieke fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah maar Inge, hier is dat net hetzelfde hoor!

      Verwijderen
    2. 6 km is toch niet zo ver?

      Verwijderen
  14. wij doen het ook autoloos (in Gentbrugge) - mijn zoontje is een jaartje jonger dan Stella. Ik vind het heeel knap dat je dochters al zelf zo veel fietsen.
    Gaat dat in de stad? Ik durf hem nog niet alleen te laten fietsen in het centrum - heb een aanhangfiets die ik dan gebruik. Het hangt af van de route we nemen, maar in sommige straten zie ik het echt nog niet zitten. Hoe doe jij dat?

    Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is je zoon even oud als Lili (2007). Lili fietst ook wel eens zelf maar vooral aan de follow-me. Deels omdat ze op een maatje kleiner fietst dan Stella en het met die kleine wielen zo traaaaaaag gaat. Deels omdat ze niet zo 'rijp' is als haar zus was vorig jaar, toch wat fietsen en vooral verkeer betreft. Maar ook Lili fietst geregeld 10km zelfstandig, maar dan enkel en alleen op een gezapig fietspad (Meulestee-Bourgoyen meestal).
      Stella reed vorig jaar al geregeld de veilige stukken zelf, de onveilige vast aan de follow me. En zo zijn we stilletjesaan wat gaan oefenen. Op zondag mocht ze al eens van Meulestee over de Visserij naar Gentbrugge fietsen bijvoorbeeld. Of langs de Coupure. En omdat het zo'n pittige madam is staat ze op haar strepen. Elke keer een hysterische bui als ze niet zelf mocht fietsen, sja, zo'n gedrevenheid mag je niet in de kiem smoren he :)

      Ondertussen kent Stella de route school-thuis op haar duimpje, weet ze waar ze moet vertragen of stoppen of wachten op mijn instructies. Ik ben ook echt wel mega-streng en enorm geconcentreerd als ze naast me fietst. En ja, ik heb al een paar keer een halve hartverlamming opgelopen... maar ze moet het ooit leren he! Natuurlijk is een achterbank van een auto veiliger, maar als het niet vooruit gaat ben je daar ook vet mee ;-)

      Nu ja, er zijn echt wel stukken waar ik haar nooit zou laten rijden. Het is ook maar omdat ze de route zo goed kent dat dat goed gaat. Op vreemd terrein is dat allemaal al wat moeilijker. En die 40km bijvoorbeeld, dat is dan grotendeels langs de Leie en het fietsknooppuntennetwerk.

      Verwijderen
  15. Moest dit in een boekje staan, dan zou ik het waarschijnlijk uitscheuren en bij de andere "Inspirerende artikels die ik binnen een aantal jaar opnieuw wil lezen" leggen.

    Ik herinner mij nog dat ik 2,5 jaar geleden ook benieuwd was hoe het jullie zou vergaan, zo zonder auto. En stiekem denk ik (onbewust) wel aan jou als het gaat over met de fiets in druk verkeer terecht komen, of het opeisen van mijn rechten als fietser.

    Een grote hoop -bewijs dat je geen auto hoeft te bezitten- voor mijn toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knap hoor maar ik kan me er alles bij voorstellen. Wij wonen dan niet in de stad, zelfs niet ín een dorp maar toch zou ik de auto minder nodig hebben dan dat ik hem nu gebruik. Ik ben er een tijd bewuster mee omgegaan maar merk dat het nu toch weer versloerd. Het wachten is ook wel op mijn jongste tot die op het fietszitje kan, want zo met de maxi cosie op de fiets, dat ziet er best wel eng uit! Een daling van 85%! Wat zal jullie dat ook wat euro's besparen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat scheelt ENORM in de portemonnee! Het zorgt er voor een deel voor dat ik niet fulltime hoef te werken.

      Verwijderen
  17. Toffe blogpost! Ik weet nog dat je startte bij cambio enkele jaren geleden, en ik ben heel blij dat alles zo goed verloopt!
    Je bent een voorbeeld dat het kan met de fiets en af en toe een auto... Zo zien wij het graag!
    Groetjes van een cambio-medewerker én Justina Maria Louisa-bloglezer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Moest het aan mij liggen, we hadden ook geen auto. Maar Vriendlief heeft die wel nodig (werk, voetbal). Dus zorg ik voor de nodige fietskilometers. Al moet ik bekennen dat ik de laatste tijd ook wat vaker met de auto ging. Jouw post deed mijn ogen wat meer open. De fiets, met of zonder fietskar, komt hier vanaf nu wat meer van stal.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben het helemaal met je eens! Een fiets geeft meer rust. Je moet ook wel je tijd nemen. En in de stad ben je sowiso sneller ter plaatse. Onlangs zei een moeder met twee kindjes tegen mij; 'Amai, is dat niet onhandig in de stad, zo'n bakfiets?' Eh??? Waarop ik zei: 'Ik moet nooit parkeerplaats zoeken.' En toen moest ze me toch wel gelijk geven. Zo jammer hoe die auto voor zoveel mensen een evidentie is, zelfs in een bomvolle stad met te weinig parkeerplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een motiverende mooie post. Eerlijk gezegd, sinds wij niet meer in Gent wonen, nemen wij veel meer de fiets. In ons rijhuisje in Gent moesten de fietsen telkens uit het tuinhok komen, door de tuin, keuken, living en gang door de voordeur naar buiten. De aanhangwagen voor de jongens, moet telkens opgeplooid worden anders kon hij niet door de deuren. Een ganse organisatie dus ... en enkel voor geplande fietsuitstapjes toen. Nu rijden wij gewoon rechtstreeks uit ons tuinhok naar straat, zalig. Onze jongens kunnen ook met gemak een ganse afstand afleggen zonder problemen. Maar echt eerlijk ... ik ben toch nog altijd blij dat er een auto in de garage staat (hij staat er echt zeker 2 à 3 dagen onaangeroerd) voor zo'n regenbuien zoals de laatste dagen, want fietsen in de regen, dat is echt niet mijn ding !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wauw super knap hoor,ik kan niet zonder auto,ik gebruik hem niet dagelijks,vaak de hele week niet,maar voor ziekenhuis bezoekjes en ortho,s en zo en familie bezoek hebben we hem toch echt nodig,en zondags naar de kerk,dus wij kunnen niet zonder,maar wij wonen dan ook niet in een stad.

    ga zo door,
    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prijs voor blogpost van het jaar!
    Hier in Brussel hebben we sowieso geen auto, al begint de wederhelft daar wel af en toe commentaar op te leveren. Fietsen in Brussel betekent véél hoogtemeters overbruggen, en een bakfiets is hier al helemaal geen optie vrees ik (maar zonder kinders ook nog lang niet nodig). Maar ik hou dit alvast bij de hand voor als de auto discussie helemaal de kop op steekt. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai! Sjieke post!!!Die lees ik straks op mijn gemak nog eens door...

    Mijn Achielle is inderdaad ook mijn allerbeste vriend. Ik heb een olijfkleurige pickup met lederen handvaten en zadel en beige zadeltassen...gewoon op mijn maat gesneden! Fiets van de eeuw!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik bewonder je, echt waar en ik heb er al meermaals aan gedacht om zo'n bakfiets aan te schaffen om met de kids naar school te kunnen. Nu HAAT ik het om elke morgen in de file te staan, opgejaagd te worden omdat je toch maar weer eens kantje boordje te laat zal zijn ook al ben je vroeg vertrokken.
    Een bakfiets zou fantastisch zijn, maar ze kosten ook tamelijk wat geld. Ik heb een gewone fiets met zo'n aanhangfiets en een stoeltje aan het stuur. 3 dochters en Febe kan nu nog maar pas zelfstandig rijden (wordt 7 in december) Ik durf gewoon weg niet om nu al met haar zelfstandig te laten rijden naar school te gaan. We moeten 2 drukke straten kruisen en ik vind het nog te vroeg. Ik hoop vanaf sept elke dag de fiets te kunnen nemen.

    We hebben 1 auto, maar die kunnen we niet wegdoen omdat mijn man zijn werk 45min rijden van hier is en omdat we nog regelmatig grotere afstanden afleggen in de week.

    Maar chapeau voor jullie, echt waar, ik bewonder dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Knappe post, echt! Ik bewonder je héél hard. Ik heb altijd in de stad gewoond, ook nu en dat is echt een bewuste keuze om dan alles met de fiets / te voet te kunnen doen. Toch hebben we nog een auto (werk man), dus wat jullie doen: hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Schoon, schoon! Een voorbeeld voor velen!
    En ooh, wat wil ik graag die nieuwe Achielle eens testen. Ik mis al jaren die eenvoudige fiets waar je alles mee kon (inclusief zonder handen fietsen ;) en waar je nooit mee viel.

    Zo'n kilometrikske.. ik zou dat wel zien zitten, eigenlijk! Als we nu eens een heel jaar ons bakfietsverbruik meten?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hier al 10 jaar geen auto meer. Lukt prima. Zelfs het auto lenen (autodelen) is in de loop der jaren verminderd. Dat je als single altijd wel kostendelend kan meerijden met mensen die wel een auto hebben, speelt natuurlijk mee. Cambio vind ik wel duur in vergelijking met Dégage (particulier autodelen): http://www.degage.be/ Bij Dégage betaal je niet per uur, wat het voordeliger maakt als je een kleine verplaatsing maakt, maar toch een aantal uren weg bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gebruiken sinds een paar maanden beide, degage voor de verre geplande ritten en cambio voor de impulsievere of kortere ritten. Want degage is goedkoper maar wel een pak minder handig dan cambio.

      Verwijderen
  28. Mooi voorbeeld!
    Wij doen ook zoveel mogelijk met de fiets (plooifiets, bakfiets, aanhangfiets, .... we hebben er ook een hele verzameling). Maar we hebben wel nog 1 gezinswagen. Moesten we Cambio in onze buurt hebben en/of in een grote stad wonen, zouden we het ook wel overwegen om onze wagen weg te doen. Maar nu hebben we net een nieuwe besteld, maar bij onze keuze was het milieu-aspect een belangrijke overweging. Het is er één op aardgas geworden.
    Enkele jaren geleden hebben we onze tweede wagen weggedaan, en dat was geen gemakkelijke stap. Uiteindelijk kwam de klik om die los te laten door de redenering dat we met de kost van de jaarlijkse verzekering en de verkeersbelasting van 1 jaar een aanhangwagen konden kopen. En dat is voor ons veeeeel handiger dan een tweede wagen. Opeens waren de bezwaren om de stap te zetten niet meer belangrijk.
    Proficiat met je mooie voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wij hebben ook net onze auto weggedaan, en het klopt, 't is een heerlijk gevoel! Geen gezever meer met tanken (duur!), lichtjes die branden (waarom? wat willen die zeggen?), allerlei kosten (verzekering, keuring, garage...). Intussen lid van Cambio, en we rijden ons zoontje van 9 maanden rond met een Gazelle bakfiets, heerlijk is dat! En die Achielle staat ook op mijn lijstje...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wauw, hier doe ik mijn hoedje voor af!

    Al kan ik momenteel ook niet klagen. Wij wonen in het centrum van Turnhout en hebben 1 auto voor de deur staan, maar proberen het gebruik daarvan toch ook te beperken. Met ongeveer 7000 km per jaar doen we beter dan vele andere mensen denk ik... De fiets gebruiken we wel niet zo vaak. Wij doen veel te voet. Turnhout is niet zo ontzettend groot, dus te voet is er veel te doen. Al zou ik - nu de kindjes iets groter worden (5,5 - 4 - 2,5) toch graag eens wat meer met de fiets gaan doen. Ik hoop dat onze dochter van 4 deze zomer leert om zonder zijwieltjes te fietsen en dan kunnen we wat kleine ritjes gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken Turnhout wel, ik ben er geboren :)

      Verwijderen
  31. chique! proficiat! ik zou het niet kunnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wauw, petje af voor jullie ( ik weet niet of je deze Nederlandse uitdrukking kent ).
    Als, en ik zeg nog steeds als, we besluiten dat ik tijdelijk ga stoppen met werken om onze peuter, bijna kleuter niet naar de na-schoolse opvang hoef te brengen, dan gaat er bij ons ook een auto de deur uit. Dan zal het voor mij ook fietsen worden. Ben geen echte fietser, maar voor milieu en portemonaie zal het wel schelen.
    Knap hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen. Maar fietsen in Gent is volgens mij geen straf. Wat een mooie stad. Ben vorig jaar met mijn lief daar geweest en wat was dat een romantische stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. bewonderenswaardig - écht dit verdient ontzettend veel respect! Ik zal deze post echt moeten bewaren en nog wat vaker mijn stalen ros van stal halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ik zou het heerlijk vinden zonder auto, ik haat auto rijden en ik verga van de stress op autosnelwegen, maar ik werk te ver, niets aan te doen, of ik moet een job zoeken dichter bij huis maar dat moet dan al wel de moeite zijn. mijn man heb ik wel op de fiets gezet da s al een begin!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. schoon en knap en chapeau en ferm en amai chique dinges en al! wij waren goed op weg (http://tinyurl.com/cgosv8f) en zijn na 40 dagen toch hervallen. dju toch hé. ik wil wel graag, maar ik zit daar veel te veel over na te peinzen, alle mogelijke scenario's al uit te denken, maar volgens mij moet je dat op een dag gewoon DOEN, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. precies, helga! Dat gaat je lukken!

      Verwijderen
    2. Hier is de beslissing om de auto weg te doen ook niet raprap genomen. We hebben 3maand voor we m verkochten even vooralsof gedaan, en dat beviel goed!
      Zoals ik al zei, ik ben helemaal geen sportieve stoere en ik heb keirap kou en kan echt beestig goed zagen en toch mis ik die auto niet! Het is een klik die je maakt, ineens bezie je autogebruik met een hele andere blik.

      Verwijderen
    3. Dat is het 'em juist: ik bezie dat autogebruik al lang met een hele andere blik en toch geraak ik er precies nog niet vanaf. Elke keer als we de auto gebruiken (dat gebeurt nu maximum 2 keer per maand, nooit in de stad en enkel voor grote afstanden) voel ik me er kweetniehoe mottig over, maar ik probeer dat mottig gevoel dan te compenseren met allerlei feel good smoezen en onnozele redenen waarom we toch nog even een keertje de auto mogen gebruiken. Enfin, Naais heeft veel vertrouwen in mij, ik bezie dat als een extra motivatie :). En nu eerlijk gezegd: ik ben een mega sportieve stoere, ik hou van modder, regen en een strakke, gure tegenwind en zagen doe ik enkel als er geen chocolade in huis is, dus hé, waar wacht ik toch op?

      Verwijderen
    4. Ja waar wacht je op Helga?
      Je kan natuurlijk ook je auto in een deelsysteem steken zoals bv Dégage. Dan hoeft hij niet weg!

      Verwijderen
  36. Haha, zalige Benny! De mijne heeft geen snor maar rijdt ook vrolijk mee in Gent :)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb in 1973 - na het lezen van het Rapport van de Club van Rome - mijn auto verkocht. Pas in 1986 heb ik terug een auto gekocht en ben weer beginnen rijden na opnieuw enkele rijlessen gevolgd te hebben. In de periode dat ik geen auto had ben ik ook met niemand meegereden. Geen auto is echt geen auto. Niet parasiteren en niet genieten van het gedrag van anderen dat niet strookte met mijn principes.
    Na 13 jaar heb ik het opgegeven: te vermoeiend, te traag (slow, non-achieving, niet prestatie gericht), openbaar vervoer te slecht. Ik was 42 toen ik terug begon te rijden. Als ik op mijn ouwe dag nog mobiel wou zijn was het tijd om terug te beginnen.
    Het gemoraliseer van groene jongens en meisjes vandaag ligt mij zwaar op de maag. En de autohaat en pesten van automobilisten van stadsplanners (nu ik 68 ben en graag zou willen dat er nog IETS bereikbaar zou zijn met de auto, bv het station, administratieve diensten, en andere noodzakelijkheden) verafschuw ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond je mijn post moraliserend? Zo was het niet bedoeld, eerder inspirerend! Jammer voor jou dat je autoloze leven je niet beviel. Parasiteren doen wij ook niet, als we een auto nodig hebben dan betalen we daarvoor. En dat werkt echt supergoed!

      Verwijderen
    2. Je post is helemààl niet moraliserend! Inderdaad inspirerend. En goed herkenbaar. Ik heb ook 8 maand geleden m'n auto weggedaan, en dat is zoo'n bevrijding gebleken! Mensen vragen me vaak: "mis je hem niet?" maar neen hoor! Gisteren nog door- en doornat geregend in het onweer, maar dat geeft niet, je kleedt je om en klaar is kees. Het is precies zoals je zegt: je stelt je daarop in. En dan is er geen probleem meer! Het gebeurt me meer dat ik me juist zalig prijs als ik anderen bezig hoor over hun zoektocht naar parkeerplaatsen of hun hoge onderhoudsfactuur of hun rekening aan de pomp. Dan denk ik bij mezelf: hihi daar ben ik lekker vanaf :-) En ik heb net een nieuwe fiets kado gekregen van mijn man dus mijn geluk kan niet op. Nog veel succes Stien!!!

      Verwijderen
  38. pfioew... Ik zit er al een hele dag mee in mijn hoofd. hoe doen jullie dat als jullie op reis gaan? Of naar vrienden die niet zo bus of trein bereikbaar zijn? Stof tot nadenken want je verhaal klinkt heeeeel aanstekelijk. meer centen én meer tijd om buiten te zijn of bij te babbelen op de bus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah dan gebruiken wij een deelauto he! Simpel! :)

      Verwijderen
  39. Applaus!
    Hier ook een autoloos koppel, maar dan zonder kinderen. We hebben elk een plooifiets (ik zo een zwaar log ding uit de jaren stillekes, maar hij plooit en fietst), waar we al per trein mee op reis geweest zijn. Geweldig, uit de trein stappen en recht de fiets op.
    Daarnaast wel een Cambio abonnement, vooral ook voor familiebezoekjes of een kringloopwinkel vondst buiten formaat :)

    Ik zal een rinkelen als ik jou en je Benny zie passeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Proficiat! Ikzelf ben ook een fietser van het eerste uur... elke dag 20 km voor het werk waarvan ik er 18 doe met 2 kindjes op (of tegenwoordig met de follow me) eentje aan de fiets. Ons Raya (2006) fietst regelmatig al eens alleen (kan zo'n 10km aan... met 1 hand!).
    En wat ben ik jaloers op die mooie fiets! Als mijn 2 meiden alles zelf kunnen fietsen wil ik een batavus old dutch... maar nu is een personal bike een betere optie gezien ik naast die 2 meiden ook nog 3 boekentassen (ik sta in het onderwijs)op die fiets zet...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. dank je voor de benny-vermelding! :)
    Mooie blogpost.

    Gentse fietsgroetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat mooi om het verschil in een rekensommetje te zien, dat zijn nog eens harde feiten! Wij zijn ook autoloos. Niet eens bewust. We hebben er gewoon geen. En wij redden ons ook prima. Maar als ik de reacties zo lees, krijg ik het idee dat autoloos leven in Nederland misschien makkelijker is dan in België. Er is hier niemand die zich afvraagt hoe we in vredesnaam zonder auto kunnen leven en we zijn ook absoluut geen uitzondering. Er zijn heel veel mensen zonder auto. Misschien is Nederland meer ingericht op fietsers? Kan dat kloppen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja absoluut! Nederland loopt ver voor op België wat infrastructuur en mentaliteit betreft. Vlaanderen is ook heel versnipperd bebouwd wat mobiliteit alleen maar moeilijker maakt.
      Toen ik voor t eerst in Amsterdam kwam wist ik niet wat ik zag, al die fietsers!

      Verwijderen
    2. Nu ik er zo over nadenk, kun je in NL zo ongeveer overal fietsen. Er is zelfs een fietspad tussen Amsterdam en Utrecht, mocht je zo ver willen fietsen. Automobilisten zijn ook bedacht op fietsers, wat het een stuk veiliger maakt. Toen ik laatst in Gent was, viel het me op dat er veel fietsers waren. Maar het viel me ook op dat fietspaden op onlogische plekken ineens stopten. Waar moet je dan heen als fietser? Ik hoop dat de infrastructuur in België snel aangepast wordt op de fietser. Want de fiets is een mooi vervoersmiddel! Dankzij die mooie fietspaden heeft onze overbuurvrouw tot haar 90ste kunnen fietsen. Dat hoop ik op die leeftijd ook nog te kunnen zeggen!

      Verwijderen
    3. Oh! Wauw! Ik word nu soms al treurig bij de gedachte dat ik ooit misschien fysiek gewoon niet meer kàn fietsen... Wat super voor je buurvrouw!

      Verwijderen
  43. Hartverwarmende post en heel herkenbaar.
    Wij hebben bewust nooit een auto gehad. En toen er kindjes kwamen op zoek gegaan naar manieren om ze met de fiets te vervoeren. Met een maxicosyhouder op het bagagerek om te beginnen. Wij hebben ook een bakfiets en zijn daar ontzettend tevreden van. Boodschappen, containerpark, vriendjes meevoeren na school, het kan allemaal. En gezellig dat ze het vinden, zelfs bij regenweer zitten ze lekker droog. Mijn dochter is net zo oud als Stella en fietst ook al flink mee op straat.
    't Is super met de fiets in Gent! De keren dat ik in een auto zit, erger ik me blauw aan de traagheid.

    Wij zitten ook in een autodeelsysteem (dégage) voor bezoekjes bij vrienden die niet of moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, maar dat zijn maar een paar honderd kilometers per jaar. Het is een zalig gevoel om niet afhankelijk te zijn van een wagen, ook al vinden de meeste mensen dit een vorm van vrijheid.

    Ik snak naar een stad met véél minder auto's en véél meer fietsers zoals wij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik snak daar ook naar! Dat kan toch echt alleen maar fijn zijn?

      Verwijderen
  44. Wij doen zo goed als alle verplaatsingen met de fiets.Mijn man rijdt per werkdag ongeveer 20 km (heen- en terug)en ik doe alle boodschappen per fiets (gewapend met mijn rugzak of met een bananendoos op de bagagedrager van mijn fiets) We hebben wel een auto maar rijden amper 5000 km per jaar wat dus vrij weinig is. We 'houden' de auto omdat onze ouders bejaard zijn en af en toe hulp nodig hebben en met de fiets raken we er zeker niet aangezien de afstand te ver is.We hebben het al eens uitgerekend en de auto gewoon in de garage 'houden' zonder dat er mee gereden wordt, kost ons per maand ongeveer 60 euro (verzekering, taksen, jaarlijkse keuring)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij maakten destijds ook eens de rekensom en kwamen uit bij een bedrag tussen 200 à 300€ per maand voor een bescheiden autootje. Daarin zit wel aankoopprijs, tax, verzekering, keuring, klein onderhoud, groot onderhoud, kleine reparaties en brandstof. Dat is wel al bijna 3 jaar geleden, met de huidige brandstofprijzen zou ik gewoon misselijk worden van zo'n rekensommetje.

      Verwijderen
  45. Stien, hoedje af! Ik vind dat fantastisch hoe jullie dat doen. Ik ben het volledig met je eens dat de fiets bevrijdend is. Toen we nog in Gent woonden deed ik alles met de fiets en stond de auto tijdens de week meestal stil. Alleen gebruik tijdens weekend.
    We zijn dus eind vorig jaar verhuisd naar het platteland, maar één ding hadden we afgesproken op voorhand: geen tweede auto! Dit is niet altijd evident, zo heeft Jan vorige week 's avonds na een muziekrepetitie in Gent de afstand Gent-Asper gedaan met de plooifiets omdat hij laatse trein had gemist, hihi. Misschien toch maar een electrische fiets aanschaffen?
    Ik fietste ook heel graag met Anna van ons huisje naar de Blaarmeersen of naar de markt in Ledeberg. Mijn moeder verklaarde me gek (= gevaarlijk), maar het is aan de moeder om in te schatten of het haalbaar is: Anna is gewoon voorzichtig en luistert naar mijn instructies. Met Marie zou ik het al wat minder zien zitten ;-))
    Ik verlang in ieder geval naar September als kindjes naar plaatselijke school gaan, dan neem ik trein+plooifiets, want ik haat rijden met de auto in de stad!

    Dat je een inspirerend voorbeeld mag zijn voor vele anderen!

    Groetjes, Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wauw wat goed van jullie.
    Ik fiets graag en geniet van het moment dat ik met mijn dochter op school kom en we een van de weinigen zijn die lekker fietsen (ook met slecht weer en dochterlief zegt: mag het is gezond om te fietsen.
    Ook ben ik wel blij met mijn auto. (vakantie, werk en soms een uitje)
    Ga zo door, je bent een voorbeeld voor velen!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Zeer herkenbaar verhaal! Heb een link gepost op onze Facebook groep "Bewust geen eigen auto". http://www.facebook.com/groups/195952863654/

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wij hebben ook bewust maar 1 auto en een bakfiets waarmee we kindjes naar creche en zo voeren en boodschappen doen etc. En dat doe ik alle dagen, weer of geen weer, dat maakt mij helemaal niet uit. Hoewel ik zo veel als mogelijk met de fiets doe, zou ik de auto ook niet kunnen missen. Maar ik denk dat dit vooral komt door het feit dat ik pendel naar Brussel. Mocht ik die extra 2 uur per dag hebben, dan zou ik zeker nog meer fietsen. Maar nu moet het af en toe sneller (als je pas om iets voor 7 thuiskomt en nog moet eten en dan nog ergens naartoe wil) en efficiënter (als in boodschappen voor meer dan een week doen bv.) en dan komt die auto toch van pas. En waar ik mij af en toe heel schuldig over voel, maar wat ik zo leuk vind: de mountainbike in de auto om in een leukere regio dan het gentse te gaan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik zou het meteen doen, hélemaal overtuigd. Mocht er Cambio in de buurt zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Bravo! Wij hebben het ook jaren zonder auto gedaan, tot we in een dorp gingen wonen ipv de stad. Mijn 2 oudsten (1e en 2e kleuterklas) gaan al van in het begin met de fiets naar school ( 1km enkel) en zijn daarbij de enigste kleuters die dat het hele schooljaar doen en niet alleen als het verkeersweek is. Onze bakfiets staat nu al een jaar op stal wegens zwangerschap en net bevallen van nr 4, maar ik sta te trappelen om hem terug te gebruiken. En toch, zou ik nu ook niet meer zonder auto kunnen. Cambio is hier niet in de buurt en een minibus is eigenlijk met momenten toch verdomd handig met zo'n groot gezin ( ik denk dan aan de momenten dat ik onverwachts naar het ziekenhuis moest rijden met het gezin, winkels een paar dorpen verder ... openbaar vervoer is niet gemaakt op een gezin met 4 kinderen onder de 5)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hoed af voor hoe jullie het aanpakken! Zelf ben ik ook een verwoed fietsster. Helaas kwam ik 5 maanden geleden met mijn fiets tegen het wegdek terecht omdat ik moest uitwijken voor een auto die op het fietspad geparkeerd (!) stond. Resultaat: een gebroken schouder, die ondertussen al twee keer geopereerd werd. Vorige week kon ik voor het eerst in vijf maanden weer met mijn fiets rijden. Ik keek er enorm naar uit, maar het was toch met een bang hartje. Ieder putje en bultje in de weg heb ik gezien en de andere weggebruikers hou ik angstvallig in het oog. Maar dat zal wel slijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Zo net kreeg ik dit blogbericht doorgemaild van mijn vent omdat hij zoveel gelijkenissen met ons autoloze leven ontdekte. Wist hij veel dat ik deze blog dagelijks kom checken omdat ik het er zo leuk lezen vind.
    Eigenlijk kan ik gewoon zeggen dat ik alles wat je schrijf herken. Geen idee hoe mijn leven er met een auto zou uitzien, maar zonder auto vind ik het fantastisch.
    Ons fietsenpark telt 11 fietsen: 1 bakfiets, 3 fietsen (=2 Brugse en 1 Gentse) voor mezelf, 2 fietsjes voor Feline, 1 stadsfiets voor mijn vent, 1 mountbike voor hem, 1 triatlonfiets, 1 koersfiets, 1 Gentse fiets = volle garage! (Da's wel een luxe als fietser e.)

    Misschien komen we elkaar eens al fietsend tegen in Gent in ieder geval geniet ervan! (mijn vent heeft blijkbaar ook bericht achtergelaten onder Pieter M.)

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Inspirerend inderdaad. Ik hoop ook ooit autoloos door het leven te kunnen gaan. Waar ik nog benieuwd naar ben: hoe ver wonen jullie van een Cambio-standplaats?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Helemaal waar, dat het niet bezitten van een auto zo bevrijdend is! Wij hebben een paar maanden autoloos geleefd, tot mijn vriend van zijn ouders een auto KREEG. Verschrikkelijk vond ik dat, en nog steeds heb ik het er moeilijk mee. Nu goed, ik klaag niet: we gebruiken hem zo'n 2 keer per maand, bijna uitsluitend in het weekend. Maar ikzelf vind dat dan eigenlijk alweer reden genoeg om hem weg te doen: zo duur in onderhoud én zo weinig gebruikt, eigenlijk helemaal overbodig.
    Ik rijd er zelf niet mee, mijn fiets en fietskar zijn mijn goede vrienden (ik ben wel jaloers op jouw fiets, die van mij is zooooo brollig!). En intussen leef ik met de hoop dat we ooit weer autoloos zullen leven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Toch erg, he, dat je je als fietser bijna moet verantwoorden waarom je geen auto hebt? :-)
    Mochten er nog mensen twijfelen om hun auto helemààl weg te doen: wij kochten er eentje samen met de buren en werden daarbij ondersteund door vzw Autopia. Ook een aanrader! Lees hier meer: http://sarahzegthallo.blogspot.com/2011/03/tuut.html

    Nog veel fietsplezier, Stien! x

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Heel stoer zonder auto! Wij hebben wel een auto maar die gebruikt manlief. Ik moet het met de fiets doen en dat doe ik ook liever! Net als jij zegt vind ik het handiger en sneller. Het verbaasd me wel dat je een 'gewone' fiets hebt gekocht. Niet dat ie niet mooi is, want dat is ie zeker! Om de bakfiets, ik gebruik hem altijd nog ondanks dat alleen onze jongste er nog inzit. Veel te handig met al die boodschappen en zo. Ik denk dat het nog heel lang duurt voor mij voor ik weer een gewone fiets ga fietsen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. chapeau, en ge hebt gelijk, en ik hoop binnen een jaar of anderhalf (of ooit...) ook alleen nog maar fietssleuteltjes te hebben, merci voor de inspiratie nogmaals!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Het werk van manlief is te ver weg om op de fiets te gaan maar de andere ritjes probeer ik steeds meer te doen op de fiets. Het is niet alleen goed voor met milieu en portemonnee (ik durf niet eens meer uit te rekenen hoe duur een auto +gebruik nu is) maar ik voel me zelf ook zoveel lekkerder als ik fiets.
    Fiets ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ook ik vind dit een superpost! En die peuterschaal, wat een idee, daar had ik nog niet aan gedacht! Wij hebben dezelfde cabby en met een 3rde op komst in september vreesde ik dat we de bakfiets nog maar een jaar met alle kinderen erin zouden kunnen gebruiken. Ik doe er ook alles mee. We hebben er na onze verhuis naar het platteland wel een motortje van V-fiets laten opzetten. Elke dag 16km heuvelachtig traject met 41kg kinderen erin vond ik iets te vermoeiend, zeker nu ik in verwachting ben. Superchapeau voor jullie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat motortje interesseert mij wel! Was dat duur? Elektrisch? En moet je dan het hele achterwiel vervangen? En hoelang gaat dat mee?

      Verwijderen
    2. Wel het staat nu op de website voor 840euro (http://www.v-fiets.com/shop/Bakfiets-Set-c-288.html), niet goedkoop dus. Maar een bakfiets.nl met elektrische motor kost 1129euro extra. Ik heb wel gehoord dat je in Gent een subsidie van 300 euro kan krijgen van de stad voor een elektrische motor op je bakfiets!
      Het V-fiets-systeem is heel eenvoudig want het zit in je voorwiel, daarom moet de fietsenmaker die het installeert geen 'grote' totaalverbouwing van de fiets doen. Ons motortje zit ter hoogte van de bak aan de stuurstang, dus we kunnen onze bagagedrager nog gebruiken. Op het stuur kan je de trapondersteuning activeren met een simpel knopje (low-medium-high). Er is ook nog een knopje '6km/h' voor als je wat hulp nodig hebt met op gang komen aan de stoplichten bvb of bij vertrekken in bergop. Ook keihandig!

      Verwijderen
  60. ah en het motortje is elektrisch en gaat bij ons ongeveer 22 km mee. Maar wij hebben een zeer heuvelachtig parcours, indien vlak parcours gaat het een stuk langer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. inspirerende post. ik ben vandaag nog eens teruggekomen om ook alle reacties te lezen :-)
    bakfietsen, dat zie je in Brussel eigenlijk niet. en sta je dan ook niet gewoon mee in de file? (met de fietspaden is het hier niet echt goed gesteld. en als er zijn, parkeren ze erop :-(
    heb je ook ervaring met de maxi cosi op de bagage drager?
    en vanaf wanneer kan een kind op zo'n aanhangfiets?
    ik doe nu veel te voet en de kleuter op de loopfiets. hij rijdt dan voorop en staat aan elk kruispunt braaf te wachten. je ziet de mensen dan wel kijken, zo van 'is dat kind hier op z'n eentje?'
    maar ik zou dus wel willen kunnen fietsen met de 2 (baby 2 maanden en kleuter 3 jaar)
    wel tof dat je je ervaringen met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ik kom vandaag ook nog even terug om de reacties te lezen.
    Een jaartje geleden hebben we onze auto ook weggedaan, en het 5 maanden volgehouden. Na die 5 maanden zat onze oudste er een beetje door, we hadden ook een bakfiets, maar toch moest er iedere keer wel een meefietsen, oudste had ook koudeuitslag 's morgens en dus kwam er opnieuw een auto en bakfiets ging weer weg... maar... nu zijn we toch opnieuw aan 't twijfelen, wie weet proberen we het nog een keer, maar dan zonder bakfiets (manlief is nog niet overtuigd).

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ja, alleen mogelijk als je in de stad woont, niet in de Vlaamse Ardennen waar wij in niemandsland wonen. maar zelfs in de stad zijn er maar weinig die de stap zetten, dus chapeau! Eén vraagje maar: hoe doe je dat dan als je op reis wil? Je kunt niet met een cambio naar zuid-frankrijk, denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan komende zomer met een deelauto op vakantie! Eentje van Dégage (particulier autodelen)omdat dat het goedkoopst is. Met cambio kan het ook hoor maar er zijn heel wat voordeliger alternatieven, zo kan je ook gewoon een auto huren bij een autoverhuurbedrijf. Als Cambio-abonnee krijg je soms zelfs korting dan!

      Verwijderen
  64. Vraagje: hoe lang heeft Astor in de maxi-cosi gezeten in de bakfiets? En kon hij daarna meteen op het bankje of hebben jullie nog een peuterschaal gebruikt? Is blijkbaar een heel gedoe om zo'n ding te installeren bij een gazelle (beweerde de fietsenmaker). Leuke post trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Astor zat tot voor kort in de MC, en hij is heel groot voor zijn leeftijd. Voor op de bakfiets maakt lengte niet zoveel uit, zelfs als dat hoofdje er wat bovenuit piept is dat niet zo'n probleem. Gewicht natuurlijk wel, en ook de mate van tegendraadsheid en het gil-talent bij het inriemen.
      Astor zit nu op een peuterschaal op het bankje. Niks moeilijk aan! Gewoon de riemen van het bankje zelf door de gaten rijgen en klaar. Wil je de peuterschaal wat meer liggend dan maak je de riempjes wat losser en schuif je de schaal wat onderuit. Hij zit nu echt op een troon, zalig vindt hij het!

      Verwijderen
    2. Dankje voor de info! Lengte zal het probleem niet zijn bij ons, 't is vooral breedte. 10 maand nu, en de MC wordt wat te smal voor hem, hij zit er zo gewrongen in. En gillen, ons zoontje kan er ook wat van, hem opspannen om toch maar niet in de MC te moeten, en eens hij er toch in zit zo kijken van 'gemene folteraars'. Zo'n peuterschaal zal hij wel de max vinden!

      Verwijderen
    3. Wij hebben deze schaal en dat lukt prima:
      http://hollandbikeshop.com/fietskarren/chariot-fietskarren/chariot-fietskar-onderdelen/melia-fietskar-peuterschaal-aron/

      Verwijderen