woensdag 11 november 2009

Milkmaid Skirt

Polkadots en zakken, meer was er niet nodig om een kleutermeisje héél blij te maken!

Stella and her new skirt

Mijn hart maakte een sprongetje toen ik gisteren deze tutorial ontdekte! Ik moest en zou dit rokje meteen maken!

Milkmaid Skirt

Ik had nog wat restjes polkadots liggen van mijn Zsazsa en heb in het verleden al gemerkt dat groene biais supergoed werkt met rode polkadots. Zoals in Lili's zonnekapje en kimono.

Op zich is de tutorial redelijk goed gemaakt, al zijn er wel enkele dingen die ik niet begrijp. Zo moet je het achterpand 2 Inch breder maken dan het voorpand, ik heb geen flauw idee waarom dat moet. Zeker als je vooraan rimpelt, dan heb je achteraan toch ook genoeg extra voor de elastiekrimpels als je beide panden even groot knipt?

Ik heb er dus maar weer mijn eigen ding van gemaakt.

details Milkmaid Skirt

In plaats van rimpels tussen de zakken op het voorpand wilde ik liever plooien, zo wat de college-stijl maar dan in een speels stofje. Dus knipte ik het voorpand een pak breder. Mijn achterpand is plooi-vrij en moest dus eigenlijk smaller geknipt worden. Uiteindelijk bleek de rok kilometers te breed uit te vallen voor Stella (dat ligt aan mij, niet aan de handleiding...ik moet ergens een rekenfoutje hebben gemaakt ofzo...sja that's me!). Maar dat was geen probleem want ik ontdekte dat nog voor ik de tailleband dichtzoomde. Dus aan de zijnaden een ferme 3 cm er afgeknipt en klaar was kees!
De zakken waren een aha-erlebnis! De eerste keer dat ik ze maakte en nooit gedacht dat het zo eenvoudig was!
Er zit enkel elastiek aan de rug, de tailleband aan het voorpand is dus mooi plat. Heel netjes vind ik.

Vindt u ook niet dat het modelleke heel hard lijkt op deze?

Ziezo, en nu ga ik knopen aannaaien. Straks meer maaksels op deze blog.

29 opmerkingen:

  1. Super super mooi! En inderdaad, dat groene biesje past er perfect bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel mooi modelletje! En veel mooier met jouw polkadots dan in de tutorial. Je hebt er echt een oog voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh ik loop al een paar dagen met een gelijkaardig idee in mijn hoofd rond. Stof heb ik al, nu nog eens tijd maken!

    heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, een heel mooi rokeje! Vanwaar heb je die rode-polkadotjes stof? Want ik ben zelf ook gek op rood met witte stippen stofjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog niet eens de tijd gehad om over je vorige werk iets te zeggen en je komt al met deze prachtige rok aanzetten. Echt super-de-super-de-super mooi! Ook dat cadeautje voor Abel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had de tutorial deze week ook gezien en dacht er een rok voor mezelf mee te maken. Zag er inderdaad rekelijk simpel uit.
    Zo'n mini model is ook schattig. Misschien maak er ik hier ook nog eentje.

    Heel mooi rokje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel knap! Als je je verveelt mag je ook zo eentje voor mij maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben zoooo jaloers op dat prachtige rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super!!! die komt gelijk bij mijn favo's

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi. Ze ziet er plots wat ouder uit, je kleuter! Komt door dat lange staartje denk ik. En zo'n college-look maakt dat helemaal af, begin al maar een kot te zoeken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. amai, gij zijt een naaimachien op uw eigen gij!! wat een productie-tempo in vergelijking met mijn slow-motion van de laatste tijd!! Beestig schoon rokske, stof, bies, patroon, alles klopt en alles klopt samen nog meer. Way to go! St... 't naaimachien (ajee, dat rijmt!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had de tutorial ook al gezien en op mijn lijstje gezet...want het middelste Polkadotje vraag al lang om een rokje. Maar gij hebt die gewoon al gemaakt? Gisteren gezien en nu al klaar....hoe vlug kan een mens zijn?
    Prachtige combinatie van kleuren en sjiek gepersonaliseerd met die plooien!
    En die dochter van U...dat wordt zeker een fotomodel later?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tof zenne, komt ook op mijn lijstje (maar dan doe ik het ook op uw manier)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @bombombilla: voor jezelf? Volgens mij kan je dan beter dat patroon van de knip (zie de link naar Vermiljoen, maar volgens mij heb jij die ook al gemaakt) gebruiken, dat is met een rits he. Dit is met een elastiek. Je kan er natuurlijk zelf een rits insteken maar het is toch veel gemakkelijker met een patroon uit een boekje denk ik dan. En de rok is zo goed als hetzelfde zo, misschien is het interessanter om het patroon van de knip aan te passen naar dit model?

    @Vermiljoen: Nu heb ik echt echt luidop moeten lachen se, met uwe comment! Stien 't naaimachien...'k weet nie of ik da als een compliment moet zien...och zolang da gij da zegt ;-)
    En wacht he! Ik ben nog niet klaar voor vandaag zenne!

    @Polkadotjes: ja, ik zat gisteren...euh deze morgen om half 1 nog achter mijn naaimachien. Typisch he, ergens aan begonnen en dan niet meer kunnen stoppen. Om half 1 begon mijn lief te zagen om te gaan slapen, dus ging ik maar mee. Vanmorgen de biais onderaan eraan gezet en de naden gezigzagd. Op zich is dat rokje wel keirap klaar hoor, maar omdat mijn afmetingen niet klopten duurde het bij mij langer. Het is echt niet zo moeilijk! Ik denk dat ik er zo nog ga maken!
    En die foto's van Stella, ze wilde eigenlijk gewoon dansen en vliegen haha.

    @Riet: het staartje maakt haar inderdaad veel ouder! En natuurlijk haar poses he, ze kan soms zo van die manierkes krijgen en dingen beginnen doen en zeggen die ze zelf eigenlijk niet snapt maar die ze wel volwassen hoort of ziet doen :) Eigenlijk is Stella het evenbeeld van haar vader maar als ze zo'n staartje heeft lijkt het alsof ik naar mezelf zit te kijken! Ze is even onhandig en bruut als haar moeder in elk geval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, weeral zoooo'n schoon rokske!!!

    Sinds ik hier thuis een naaimachien heb heb ik het ook nog gene ene avond 'gerust' kunnen laten. Ik zal er binnenkort eens foto's van maken en op Flickr zetten.
    Maar ik blijf met een naai-faalangst zitten, dus echt 'grote' werken durf ik niet aan te vatten zonder het goedkeurend oog van de 'juf'.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat rokske staat sinds een paar dagen ook op mijn lijstje. Ik had er rood-witte polkadotjes voor gereserveerd. Wel kleine bolletjes. Ik dacht er ook plooikes in te doen ipv fronsjes. Had me dezelfde vragen gesteld ivm het grotere achterpand. Maar je bent me dik voor! Het is heel mooi gelukt en met die botjes eronder is het echt knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw! Ik ben stapelverliefd op dat rokje. Supermooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. waw ! prachtig die bollekes met die groene biais
    ik benijd - waarschijnlijk samen met mme zsazsa - moeders die dochters hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O, zie ik dit geweldige rokske nu pas. Om half twaalf. Als ik eigenlijk moet gaan slapen. Natuurlijk wil ik daar nu ook direct aan beginnen. Toch eens kijken in mijn stoffenkast of ik iets heb liggen. Het hoeft tenslotte toch niet af vandaag hé.
    Tssss, Meisjesmama, jij neemt mij mijn nachtrust af!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat rokje maakt niet enkel kleine meisjes gelukkig hoor, ik zou daar ook heel blij mee zijn ^^ Ik hoop binnenkort met naailessen te kunnen beginnen, dat ik ook zo'n leuke dingetjes kan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. leve de polkadotjes! prachtig gewoon!
    mag ik stella voordragen als de bestgeklede oost-vlaamse kleuter? (lili is ook heel schattig hoor maar de laatste dingen die je voor stella gemaakt hebt zijn zo supercool en mooi).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow..
    Ik ga die ook maken.
    Maar dan met een bloemetjes stof.
    Of met grijs linnen.
    Als ik hem heb gemaakt zet ik het op mijn blog met een link naar jou, naar jou gaat de eer!

    Liefs, Fleur
    P.S. Stella ziet er heel leuk uit, met dat staartje en die krulletjes. Ook het vestje en het t-shirt erbij is geweldig! Compliment voor meisjesmama

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super rokje!! Erg gaaf..En wat een herkenning in je verhaal. Ik heb vanmiddag trouw de maten genomen en patroon getekend volgens instructies. Begreep helemaal niets van die achterkant, veels te wijd naar mijn idee ( maar he, wie ben ik, dus wel zo wijd geknipt) Ik lees dus dat jij die niet breder knipt dan het voorpand. Doe ik ook niet meer volgende keer, de plooien vind ik ook mooi zo. En ik was niet helemaal zeker of er idd alleen elastiek aan de achterkant moet, had niet verwacht dat het dan zo mooi zou zitten aan de voorkant. Wel dus! Morgen maar in de herkansing...Waarom lees ik zulke dingen nu altijd achteraf???

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier toevallig geen Nederlandstalige tutorial van?
    Mijn kennis van het Engels reikt niet tot aan het naai-vakjargon en de vertaling die google translate er van maakt is op zen zachtst uitgedrukt 'bizar' te noemen...(of chinees) ;)
    Ik wil het rokje superrrrgraag maken :)))

    BeantwoordenVerwijderen