donderdag 4 juni 2009

Smockerdesmock!

Vandaag smockte ik!

smock

Ik zag het al eerder op verschillende plekjes op het www. Het leek me niet zo moeilijk maar het was toch weer een stap verder, specialer. Omdat ik weet dat Prutsen ook een autodidact is en nog niet zolang naait, en zij het aandurfde om het te proberen kreeg ik zelf ook de moed om eraan te beginnen. Ging dat goed seg!!!

Het is werkelijk het allergemakkelijkste dat ik ooit gemaakt heb! Zeker als je een smockjurkje maakt in ruitjesstof. Dus als je een beginner bent, dit is absoluut een aanrader!
Heerlijk vond ik het om nog eens jurkjes te maken voor mijn madammen, het was alweer een tijdje geleden. Stella is overigens uit elk handgemaakt jurkje uitgegroeid! Dit jurkje is ideaal voor de zomer, hele lichte katoenen ruitjes van bij de Turk (3€ per meter haha!).

De beste tutorial vond ik bij Martha Stewart. Ondanks haar hoge seutiepreutie-gehalte heeft ze vaak erg leuke craft-ideetjes op haar website staan. Over smocken heeft ze zelfs een video staan en die is echt heel goed! Nog een andere tutorial vind je bij Pretty Ditty. Zij heeft trouwens ook een prachtige damesversie!

appel

Lili wilde het meteen passen, op de foto waarop ze voor model speelt zijn de lintjes nog wat te lang en staat de applicatie er nog niet op. Ik tekende een appeltje met steeltje en blaadje en knipte dat uit in vilt. Toch maar vastgezet met vliesofix om lubberen te voorkomen en vastgenaaid met borduurgaren. Ferm, al zeg ik het zelf!

Eigenlijk werkt het zo:
  • je neemt een rechthoekige lap stof.
  • je strijkt een zoompje in wat de bovenkant van het borststukje moet worden (eens het gesmockt is kan het ook nog maar dan is het al krullerig en moeilijker), je naait het nog niet vast want je kan de lintjes er nog tussen steken.
  • je windt manueel je spoeltje op met elastisch garen, zonder eraan te trekken zodat het niet rekt bij het opwinden.
  • als bovendraad neem je garen dat bij je stof past.
  • stik met de goede kant van de stof naar boven een rechte lijn (afstand van de zoom is naar believen), de elastiek moet aan de binnenkant zitten! De draad vastzetten bij het begin.
  • stik weer een rechte lijn evenwijdig met de eerste lijn, zonder de draad door te knippen, zo ga je rij na rij verder. Je merkt dan dat je al wat smock krijgt. Ik maakte 8 rijtjes. Bij ruitjesstof is het echt heel makkelijk om mooie rijtjes te vormen, bij andere stof neem je gewoon een voetje breed.
  • als je klaar bent de draad goed vastzetten.
  • Spray lichtjes wat water over het smockwerk en strijk over de elastiek met een heet strijkijzer (mijn strijkijzer heeft zo'n sproei-functie), zo gaat het smockwerk nog harder samentrekken!
  • dan meet je de borstbreedte van de drager en stik je een dwars stiksel over het smockwerk (dus daar waar je je enige naad wilt) om het smockwerk vast te zetten. Als er teveel gesmockt werd knip je dat gewoon af.
  • jurkje op lengte knippen en omzomen onderaan, of afwerken met een biaisbandje
  • lintjes tussen de reeds ingestreken zoom bovenaan steken en vaststikken
  • klaar!
Ik maakte vandaag drie zo'n kleedjes, er is er maar eentje helemaal klaar. Nochtans gaat het echt heel snel vooruit, zo'n jurkje is in een wip klaar! Maar ik had geen groen garen meer, en niet genoeg biais en ik twijfel nog over oranje of witte biais bij het jurkje voor Stella en ik moet nog een applicatie verzinnen op 1 van de jurkjes...Maar ik toon ze als ze af zijn, dra!


Opgelet! Lees eerst ook even deze post! Smocken is niet bij elke naaimachine evident, maar er zijn wel oplossingen voor problemen.

52 opmerkingen:

  1. O, zo fijn, zowel jurk als meisje!

    enne seutiepreutie, houden we er in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zó mooi! De damesversie is idd. ook prachtig, misschien die maar eens proberen bij gebrek aan een dochter :-) 'k Kijk er altijd naar uit dat er weer een naaiproject gaat verschijnen op jouw blog. Ik lees de hele blog graag, maar dat zijn toch mijn favoriete posts.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het filmpje bekeken en gezien dat het easy is.
    LEUK jurkje en appelicatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat kleed van PrettyDitty is inderdaad prachtig, hé, was 'm ook al verlekkerd tegengekomen. Ik maakte mijn smock dus anders, zizaggend over een elastiekje, maar dat is nu na 2 jaar dienst losgeschoten. Dus ik moet de juiste manier gauw eens toepassen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zalig8 Stella heeft net hetzelfde kleedje gehad... zonder de appel weliswaar.

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh wauw!

    ok, en dat is dus echt wel makkelijk!
    hmmmm.. Heb nog één dag 'ziekte'verlof voor ik weer moet gaan werken... misschien een ideetje voor vanmiddag!

    super leuk!
    en je tutorial is héél duidelijk!
    thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Wat een superschattig en supersmockerig jurkje! Zo zomers en fris..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voila, weer een ding bij op mijn "wat ga ik nog allemaal maken"-lijstje.
    Die crea-posts zijn zo slecht voor de studies he...
    Want ook al ga ik niet meteen over tot actie, ik kan de hele tijd aan niets anders denken :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjee, dat ziet er mooi uit!
    Ik ga me toch afvragen of ik de naaimachine van mijn moeder niet eens kan lenen... Ook eens proberen of mij dat lukt.

    k Kwam via Susan Insite op je site, en ik zie zoveel leuke maak-dingen, dat ik er jeukende vingers van krijg (en dat terwijl ik echt twee linkerhanden heb als het om naald en draad gaat...). Dus ik kom vast nog eens terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi mooi mooi. Echt gemakkelijk he? Die rode ruitjes en dat appeltje bij jou vind ik heel geslaagd. Ik ga nu een zomerblouse voor mezelf maken. Enkel smock van onder tot boven en strapless. Lijkt me wel mooi voor op een rokje of voor op een jeans.
    En Martha Steward seutepeteuterig? I love Martha Steward ;-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi kleedje... de rode vichy stof is ook super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had er geen idee van dat je dit soort dingen met een elastische draad maakt. Dat ga ik zeker eens proberen want die gesmockte jurkjes zien er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @vlijtig: ik heb enkele weken geleden een babytruitje gekocht in de kringloopwinkel voor een pop van Lili. Dat was ook gesmockt maar zonder elastische draad, het was duidelijk handgemaakt, met een geborduurde smock. Is wel erg mooi want zo kan je wat spelen met kleurtjes aan de voorkant, maar wel héél véél werk en héél moeilijk denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtig!, was er al langer over aan 't denken om eens te 'smocken', ... 'k ga er toch eens werk van maken!
    Martha zelf is ook niet my cup of tea, (zeker niet haar geklungel op TV als ze zelf iets maakt), maar haar ontwerpteam wel, zitten straffe mensen tussen denk ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. goh ja, Martha is gewoon té Amerikaans :-) Maar zeker en vast goed voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ohhhh kon ik maar iets dan maakte ik dit. Heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zeg en hoe groot was jouw lap stof?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Annemie: voor het meest recente jurkje voor Stella, dat met die bloemetjes en bijtjes dus, gebruikte ik 1m in de breedte. Maar het is afhankelijk van de soort stof hoe hard het smockt. Des te dunner de stof des te fijner de smock. Ook de afstand tussen de rijtjes is van belang, ik stik meestal een voetje breed, is het gemakkelijkste. Voor Lili's jurkje met de rode ruitjes stikte ik op de ruitjes, de afstand tussen de rijtjes smock is groter waardoor het minder hard smockt. Het is gewoon wat proberen. Martha smockte gewoon de hele breedte van de lap stof en knipte de rest eraf. Niet echt zuinig zo natuurlijk, maar voor Stella is 1m perfect, het zal nog lang passen want het rekt he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gisteren begonnen met zo'n leuk jurkje. Maar het trekt precies niet mooi samen (of hoe zeg je dat?)of trekt de stof dan vooral samen als je het strijkt? Het stikken op zich is inderdaad simpel.Maar blijkbaar doe ik toch iets verkeerd? help!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Niek: is het dan misschien dikke stof? Smocken gaat het best met een licht/dun stofje. Heb je de juiste draad gebruikt? Elastische onderdraad of rimpelelastiek? Ben je al helemaal klaar, ik bedoel maar bij het eerste rijtje smockt het nog niet zo hard, bij elk rijtje meer en meer. Als je 't strijkt trekt het nog veel harder samen, maar wel eerst lichtjes nat sprayen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh ja, ik heb blijkbaar gewoon te weinig geduld! ;-) t ziet er na een paar extra rijtjes gestikt te hebben en er mijn stoomstrijkijzer op te zetten, al veel beter uit! Nu nog snel dichtstikken en afwerken en klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier begint dat smocken een kleine nachtmerrie te worden. Ik was te lui om eerst een klein lapje te proberen en blijkbaar klopt er iets niet met mijn spanning van boven- of onderdraad. Mijn frank had moeten vallen toen het smockwerk niet hard smockte, maar ik dacht dat dat allemaal wel zou komen bij het strijken. Nope dus. Kleine rimpeltjes, dat wel. Mooi ziet het er uit, maar de elasticiteit die het zou moeten hebben (en bijgevolg de brede rok onderaan) ontbreekt... Misschien ligt het aan mijn oude machine. Als ik de spanning te hoog zette, liep mijn draad steeds vast.
    Heb er nu bovenaan een brede elastiek achter gezet en ga er een nieuw, breder onderpand aanzetten... Grrrrr, 't leek hier zo simpel :-/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @An: oei! Het is anders echt heel simpel...Nu ja, veel hangt af van de stof die je gebruikt volgens mij... Sowieso, en dat zie je bij pretty ditty ook, moet je in 2 delen werken als je een volwassen versie maakt, omdat je anders idd niet breed genoeg gaat. Maar voor die simpele kinderjurkjes die ik al gemaakt heb is dat absoluut niet nodig. Ziet je smockwerk er dan raar uit ofzo? Bij mij zie je aan de achterkant de elastische draad en de steekjes van de bovendraad die erover gaan...Ik heb niks veranderd aan mijn spanning en ik heb ook niet de allerbeste machine. Probeer het anders nog eens op een heel dun stofje. Heb je de juiste draad gebruikt? Zo van die speciale elastische onderdraad? Misschien ligt het daaraan...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. 't Ziet er onderaan bij mij ook zo uit. Heb elastische draad van Veritas gebruikt, dat zou toch goed moeten gaan hé? De stof is dunne katoen, dus daar zou het ook niet aan mogen liggen. Het smockwerk trekt gewoon niet hard samen. Ik probeer het met wat creativiteit toch in orde te krijgen :-) En dan ga ik wat experimenteren op een klein lapje.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ondanks 't mislukte smockwerk is 't bloesje nog mooi geworden. 'k Heb er bovenaan een brede elastiek onder gezet en een apart onderlijfje gemaakt. Maar nu toch eerst wat experimenteren voor ik opnieuw begin te smocken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @An: ik zie er net een foto van denk ik...kan dat? Heb je het topje in 1 stuk gemaakt of een voor- en achterpand? Misschien dat dat het verschil maakt, zo moet het smockwerk niet zo hard uitrekken...toch vreemd want het ziet er op de foto een ideaal smockstofje uit. Ik ben nog volop bezig aan een volwassen versie...'k ben eens benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het bloesje staat op mijn Flickr-account (sew_an). Ik heb het bloesje uit één stuk gemaakt, eigenlijk gewoon jouw kleedjestutorial gevolgd. Ik denk idd. dat het niet aan de stof ligt. Volgens mijn mama (wiens oude naaimachine ik heb geërfd) ligt het aan de machine. De volgende 2 weken is zij op reis en mag ik haar nieuwe Brother lenen, kan ik eens goed experimenteren :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mij lukt het dus niet hé, en 't zou zo simpel moeten zijn... :-/ Net een smockpoging ondernomen met de machine van mijn mama en hetzelfde effect... Ligt het aan de elastische draad, mijn strijkijzer (zo'n stoomblok) of mijn techniek (maar ik doe écht wat jij en Martha zeggen) of...? Ik weet het niet. Heb het nu (in een ultieme poging tot rimpelen) nat in de droogkast gestoken op de warmste temperatuur. Maar ik vrees dat het hierbij blijft wat smocken betreft. Jammer :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  29. allez allez! Hoe kan dat nu toch??? Ik snap 't niet hoor, dat is dus eigenlijk reuzesimpel. Volgens mij ligt het niet aan je strijkijzer, ik spray het smockwerk nat en ga er dan met een hevig stomend strijkijzer over. Nu heb ik soms wel wat last van overdrijven dus moet het ook gaan als je gewoon al stomend erover strijkt.
    Aan de machine kan het ook niet liggen he, als het een nieuwe brother is.
    De draad is goed opgewonden op de spoel? Dus niet aan getrokken, zonder rek op de spoel gewonden? De elastische draad zit toch onderaan? En het is echt elastische draad bedoelt voor smockwerk? (ik dacht helemaal in het begin dat het gewoon hele dunne elastiek moest zijn en had die al bijna gekocht!).

    Zo jammer dat het niet lukt he, er moet iets misgaan...maar wat???

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jieha!! 't Is me gelukt! Wel nog maar op een proeflapje, maar definitely 'smock' :-)
    Heel de blogwereld die kon smocken en ik niet, dat kon dus niet. Dus verder gezocht op allerlei sites met tutorials. Daarbij kwam ik er enkele tegen die zeiden: grootste steeklengte, lage spanning en de spoel met het elastisch garen 'strak' opwinden. Op de nieuwe Brother lukte dit niet, maar op mijn oude Singer... :-))) Op naar een eerste kleedje! Meisjesmama, bedankt om mee te blijven zoeken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik kwam een tijdje geleden voor het eerst op jouw site toen ik op zoek was naar simpele patronen. Inmiddels lees ik regelmatig jouw posts en heb ik ook een smock-jurkje gemaakt.

    Dank je wel voor de tips! Zie hier het resultaat: http://moosmade.blogspot.com/2009/09/smocken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ontzettend leuk en gemakkelijk om te maken! Goede tip ook van die ruitjesstof, toevallig had ik er nog liggen en dan had ik meteen een project voor die stof.
    Hier is onze versie:

    http://i663.photobucket.com/albums/uu353/linseydw/DIY/jurk1.jpg

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oooh ik probeer al de hele avond te rimpelen maar het blijft bij mij gewoon strak ik snap niet wat ik verkeerd doe help !!!!!

    Groetjes Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ja, ik heb het ook gedaan! Bedankt voor de uitleg! Ik heb trouwens wel gewoon dun elastiek gebruikt en wel met spanning op de spoel gewonden. Dat werkt op mijn goedkope Toyota prima! Heb een linkje naar je site op m'n blog gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hier is 't ook gelukt (na bijna opgegeven te hebben).. bedankt van de goeie uitleg! http://zelfgemaaktekleertjes.blogspot.com/2010/05/kleedjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Do you have these instructions in English? Everything is so cute that you make.
    tiffanihansen@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @Tiffi: Thanks! You can find English shirring-instructions at Martha Stewart and Pretty Ditty (you can find the links in my blogpost above). You could also buy a tutorial from Dana from Made. Good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat leuk die jurkjes met smock. Ik ben 14 dagen geleden oma geworden van ons eerste kleinkind...een meisje. Zelf hebben we drie zonen.Heel leuk dus zo'n klein meisje.
    Nu wil ik graag zo'n smockjurkje maken in maatje 62 maar hoeveel stof moet ik dan gebruiken?
    Alsvast bedankt. Een heel leuke site!!

    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @Sofie: ik dacht dat de regel was: borstwijdte x2. Maar ik ben niet zeker. Ik smockte hier gewoon 1m breed en knipte het overschotje af (er zit 1 naad middenachter).

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dank je wel.Ik zal eens gaan meten. Het onhandige is dat ze niet in de buurt woont.
    Ik zal nog laten weten of het gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik heb eergisteren voor het eerst genaaid en vandaag voor het eerst gesmockt!!!! Dikke bravo voor mezelve!
    Nog een vraagje: die schouderbandjes, zoom je die om of maak je er een lint van?
    Het is weer typisch voor mij om net daarop te zitten sukkelen terwijl het smocken heel goed ging.

    Groetjes,

    MP

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Het is een plezier om uw blog te volgen. Schitterend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo,
    Wat een leuk jurkje. Ik ben nu op de ouderwetse manier aan het smocken maar zou het ook graag op de machine willen doen. Kun jij mij vertellen welk elastisch draad ik daarvoor moet gebruiken en waar ik dat kan kopen?
    Groetjes
    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  45. wat een heerlijke blog, ik ben gek op naaien!
    Ga dit weekend een smock jurk maken voor mijn dochter van 6 jaar.
    De andere dochter van 9 jaar wil het niet meer...
    bedankt voor alle tips die je op je blog plaats.
    groetjes Maaike uit nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik vraag me af hoe je dat zou aanpakken om het te voeren, als je een stofje hebt die iets te doorzichtig is.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik zou dan beide stofjes gewoon samen nemen en tegelijkertijd smocken met 1 draad...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wat een superpatroon! Als je het leuk vindt om mijn versie te zien:
    http://tante-bet.blogspot.com/2012/01/laat-de-zomer-maar-komen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik heb laatst volgens jouw beschrijving een jurkje gemockt en hij is geweldig gelukt!
    Groetjes,
    Mariel.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. hoi meisjesmama,

    thanks voor je fantastische uitleg. Het is hier supergoed gelukt. De oudste is al content, nu nog eentje voor nr 2, die net zo oud is als jouw Lili. Daar wil ik toch een van je misbaksels voor proberen, nl het broekpak met shmock.ik hou je op de hoogte.

    liefs
    Prutske

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Supermooi kleedje!

    Ik ben vooral stapel op dit stofje. Van waar heb je dit gehaald? In een bepaalde winkel in de Sleepstraat in Gent? Merci op voorhand!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is gewone ruitjesstof hoor, vind je quasi overal. Ik kocht ze 3j geleden bij de Turk.

      Verwijderen