zaterdag 26 december 2009

voor de zuskes

Wij hadden met voor kerst vier lotjes getrokken. Op twee daarvan stonden de namen van mijn twee zussen. De ene perfectionistisch en volwassen, de andere vijftien lentes jong en ongelooflijk knap en frivool.
De zuskes kregen een handgemaakt kerstcadeautje, ahja! (De broerkes die op de andere lotjes stonden kregen een cadeautje uit de winkel)

Voor elk zuske een pakketje:

voor elk zuske een pakketje

Alles is gemaakt van stof uit Ikea. Op zich geen superoriginele samenstelling maar wel véél werk!

Voor elk een Buttercup Bag:

Buttercup voor Stephanie

buttercup voor Ulrike

Ik tekende de patroondelen over op 150% waardoor het een ruime tas is geworden, er past makkelijk een boek in. De draagriem is 1m lang. Het zakje binnenin is ook anders dan volgens de originele handleiding. Ik knipte een rechthoek, stikte biais aan de bovenrand en zoomde de drie andere zijden om. Ik stikte de rechthoek precies in het midden nog eens door, zo heb je twee vakjes.
Als sluiting kocht ik in de Veritas magneetjes, om te naaien. Die leken heel sterk te 'kleven' maar eens ingenaaid was er van aantrekkingskracht niks meer te merken. In de Veritas verkopen ze ook magneten met pinnekes, zoals in de originele handleiding bedoeld wordt. Maar die zijn fiks duurder en je moet bijna met een vergrootglas door de Veritas lopen om ze te vinden. Ik kwam ze tegen toen ik naar Wondertape zocht, bij de parels dus -roloog-. Er was er nog maar eentje en omdat ik wilde dat beide tassen helemaal gelijk waren gebruikte drukknopen van de Hema. Zoals u ziet ingenaaid. Helemaal geen klusje want mijn naaimachine deed dat allemaal in mijn plaats. Verdomd gemakkelijk!
Ik zette er ook een paspelbandje tussen, zelfgemaakte paspelband zelfs! Die heb ik gemaakt met een vrij dik touwtje zodat het een stevige ribbel is.
Zo gemakkelijk te maken, die sjakossen!

Voor allebei een portefeuille:

portefeuilles

Ik wilde een portefeuille met een ritszakje én een vak voor kaartjes én een vak voor briefjes. Al googlend op 'wallet' en 'tutorial' kwam ik veel tegen maar dit is de enige die aan alle eisen voldoet.
Het is een tutorial van Sew Christine (ik gebruikte ook al eens een tutorial van haar voor slofjes voor grotere babies). Heel duidelijk en gemakkelijk.

De eerste portefeuille ging bijzonder vlot. Klaar op minder dan 2 uurtjes, knippen inbegrepen. Al moet ik toegeven dat ik wel een aantal avonden zwaar peinzend doorbracht. Over die rits, en dan vooral over hoe die erin moest. Die rits dames en heren, die ligt dus wel netjes onder de stof enzo. Met een paspelzaksysteem zoals dat hier wordt uitgelegd. Maar ook in de tutorial zelf staat het heel goed uitgelegd. En het is dus echt keiproper en supergemakkelijk! Mijn favoriete onderdeel van de klus! Wel opletten dat je je 'gat' voor de rits niet te breed maakt (dan kan je de rits er niet meer onder stikken), dat had ik gedaan bij het rode exemplaar. Ik heb het opgelost door biais aan weerszijden aan de rits te stikken. Nog een leuk effectje.

Dit was mijn eerste versie:

proefmodelleke portefeuille

Probleem 1: het is de bedoeling dat je het keergat sluit door smal op de kant door te stikken. Welnu, ik vond dat niet schoon. Dat oranje stiksel op die blauwe buitenkant.

Probleem 2: De hoekjes wippen omhoog omdat er enkel in het midden een sluiting zit. Ja, alweer een ingenaaide drukknoop.

Mijn oplossingen leken eenvoudig: twee drukknopen en biais aan de randen. Oh en schoon  dat dat ging zijn enzo.
Mannekes, gezwoegd dat ik heb! En gevloekt! Die biais is er drie keer op en af geweest. Ik was zo slim geweest om zowel voor binnen als buitenkant canvas te nemen én die te verstevigen met vlieseline, voor de echte portefeuille-feel weet u wel... Wel, dat ging dus niet he. De breedste biais was te smal om netjes om het dikke pakje te plooien. Ook moesten de drukknopen precies op de goeie plek staan, van te voren ingenaaid zodat er aan de goede kant geen stiksel te zien was. En dat ging dus ook al niet he. Schots en scheef.

Biais eraf, drukknopen eraf (daarom staan op sommige foto's geen drukknopen). Drukknopentang en drukknopen gekocht. Gestikt zoals in de handleiding en het keergat met de hand dichtnaaien dan maar? Nope! In de naad zijn dat dus 6 lagen canvas met vlieseline, daar steekte niet zomaar eventjes een naaldje door. Dan maar met de naaimachine, niet zo proper maar onzichtbaar onder de flap.


Voor de perfectionistische zus, een halsband voor haar hond. Assorti met haar sjakos. Een klein grapke, want zoals u wel weet ben ik géén fan van hondjes.

halsband voor den hond van mijn zuster

De halsband is verstelbaar en staat Casanova beeldig. Ahum. Ik gebruikte deze tutorial. Heel rap klaar, heel gemakkelijk. Maar wel wat denkwerk vooraf, beetje puzzelen.

Voor de andere zuster werd het een papierenzakdoekzakske:

papierenzakdoekenzakske

Gemaakt met de handleiding van Mme Zsazsa. Werkelijk waar; op tien minuten is het klaar!


Voor allebei een sleutelhanger:

sleutelhangers

Deze popjes herinnert u zich vast nog wel van toen. Dit keer zijn ze een pak kleiner, zowel voor als achterkant kon op een A4-tje transferpapier, ze zijn nog geen 10cm hoog. Ik stikte ze dicht met de achterkanten op elkaar, de vorige keer is gebleken dat dat het mooiste resultaat gaf. Ik liet een klein gaatje om ze op te vullen en stikte dat dan na het vullen weer dicht. Daarna pas timmerde ik de nestelogen erin. Dat was nog voor ik mijn drukknooptang kocht want dat gaat dus echt wel stukken makkelijker en preciezer.

En dan! Als laatste! Mijn favoriete onderdeel van het cadeautje!

appeltjes

Een juweeltje! Appeltjes van Fimoklei aan een kettingske van de Veritas.
De handleiding vind je hier. Ik heb voor deze twee wel 6 andere appeltjes gemaakt, groter, dikker, ovaler, hoekiger, geribbelder dan deze twee. Het vergt wat oefening. Als je met fimoklei werkt gebruik je best latex handschoenen zodat je geen vingerafdrukken hebt. Ik maakte de inkervingen met een kopspeld. Let erop dat je niet te hard drukt want de klei verandert bij de minste druk van vorm.
Let ook op de ondergrond waarop je boetseert. Bij mijn eerste exemplaren had ik blijkbaar wat stof tussen de klei en dat zag je heel hard na het bakken.
Bij fimoklei is de temperatuur waarop je de klei bakt belangrijk. Ongeveer een half uurtje op 110° à 120°. Langer kan geen kwaad, te heet bakken wel. Daarom gebruik je best een oventhermometer.  Ik kocht er eentje in de Banier maar die was al na de eerste bakbeurt (testje met cake) kadul. Daarna kocht ik er eentje aan een derde van de prijs bij Hema.
De appeltjes zijn na een bakbeurt gelakt met een soort vernis dat bij fimoklei hoort. Je kan allerlei benodigdheden voor Fimoklei kopen bij de Banier, Pipoos en Veritas.
De kettingen komen ook van de Veritas. Ze verkopen dat daar op de rol, de slotjes apart in een zakje. Het prutswerk van de kettingskes en hun slotjes liet ik over aan mijn lief. Ik ben namelijk gigantisch onhandig en ik had schrik dat ik de appeltjes zou beschadigen.
Op Flickr kan je veel inspiratie opdoen voor het werken van Fimoklei! Zoals deze ninja's bijvoorbeeld! Die zijn geweldig!
Ik ga zeker voor mezelf nog een appeltje maken, ik ben er echt weg van!

appeltjes

27 opmerkingen:

  1. Ooohhh, wat zijn die appeltjes geweldig mooi! Die moet ik zeker ook eens proberen te maken. Met de nadruk op 'proberen', want het ziet er wel een gepruts uit.
    Die buttercup bag heb ik al wel eens gemaakt, plezant hé! De magneetsluitingen kunt ge trouwens bij U-handbag kopen, 'k geloof da ze daar nie zo schandalig duur zijn als bij de Veritas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat mooi!

    Ik heb fimo-stretchings en in één ervan staan er inderdaad vingerafdrukken gebakken. Maar jouw appeltjes zijn goed gelukt zeg.

    Ik hoop dat ze er blij mee waren? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zussen van u zijn ferm met hun gat in de boter gevallen. Gij hebt nogal uw best gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super!Ik had al grote verwachtingen i.v.m.deze kerstcadeautjes...de buttercups was ik al tegengekomen en die vond ik al fantastisch,maar met die portefuillekes en de geweldige appeltjes erbij is 't echt helemaal WAAUW.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gaaf kado voor je zussen. Als ik dat zou krijgen zou ik echt heel dankbaar zijn alleen die stofjes al. En het werk dat je erin gestoken hebt. Het ziet er prachtig uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zussen van jouw hebben nogal een chance zeg, amai!! Je hebt er wellicht veel werk aan gehad, niet?

    Ben nu toch wel curieus hoe je zo drukknoopjes met je machine eraan zet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een super cadeau! Helemaal af, zoals we van u wel gewoon zijn, hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai seg, zo'n mooie cadeautjes! Met die Ikea-stof met rode en blauwe hartjes heb ik men kotzetel overtrokken.Hier(http://tinylooptopwolkjes.wordpress.com/tag/zetel/) kan je hem trouwens zien.
    Moest je ooit een give-away houden van die eerste appeltjes die je probeerde, doe ik zeker mee.
    Want ik vind ze gewoonweg schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Merci merci, de madammen waren er content mee. De stofkes passen zo goed bij hun persoontjes. Toen ik ze kocht wist ik al meteen voor wie de stof bestemd was.

    @Ilse: dat zijn innaaibare drukknoopjes van de Hema (nog geen drie € voor een doosje). Die naai je er dus in zoals een gewone knoop. Bij de uiteindelijke versie van de portefeuilles zijn het drukknopen die erin geknepen zijn met de tang. Op de foto van de blauwe buttercup kan je de ingenaaide drukknopen goed zien. Op de proefversie van de portefeuille ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, je hebt jezelf weer overtroffen! Ik begrijp trouwens gewoon niet waar jij al die handleidingen blijft halen, en dat tegen zo'n strakke deadline!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar zo schoon! Wat een goed idee! Ik ben al heel de week op zoek naar een toffe tas voor een vriendin. En dan kom ik hier deze twee tegen en die zouden perfect zijn eigenlijk! Héél schoon! En goed idee om dat patroon te vergroten! Daar was ik nu niet opgekomen zeg! Super hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil jou ook als zus! Zulke mooie, originele geschenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi mooi!

    Heel stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe doe je dat, zo'n patroon vergroten?

    Als je de afmetingen hebt, is het natuurlijk simpel maar met tekeningen in pdf? Kan je die gewoon 150% afprinten of moet je ermee naar het copycenter :-) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige cadeautjes!

    En fimoklei, dat is inderdaad plezant om mee te prutsen he.
    Ikzelf doe wel nooit handschoenen aan, vind die vingerafdrukken net leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @miestaflet: ik heb het patroon niet afgedrukt maar overgetekend van op mijn computerscherm. Dat is dan wel 1 keer scrollen en overtekenen op 2 A4tjes per deel. Dus na het tekenen nog wat knippen en plakken. Bovenaan in je pdf heb je een vergrootglas en ik geloof ernaast kan je dan 150% ingeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig wijs zeg. Nu ga je ons aan het kleien zetten ook!
    Ik maakte er kerstmannetjes mee voor de kerstmarkt op school.
    Leuk, leuk, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauw zeg, zo schoon, ge hebt er nog een kandidaat-zus bij ;-). de details zijn geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. die appeltjes zijn echt in orde!! Vet, echt. Je bent dan wel heel onhandig, hé, dat je die kettinkjes daar niet aan krijgt (roloog) Nee, chique!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. en wat is dat toch met cadeaus voor jongens/mannen, hé! Laatst gezien dat Obama vond dat hij beter cadeaus koopt voor zijun vrouw dan zij voor hem. Ik dacht: tja, maar wat geef je aan een vent? Boek, trui, cd en veder kom ik niet. Ik was zelfs eens content dat mijn vader beroofd was op Zaventem, dan kon ik hem een nieuwe laptoptas kopen... Maar er iets zelf voor maken, ik ken niemand die daar aan begint...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een tijdje zelfmaakstilte, vroeg me al af waar je op aan het broeden was. Dit dus, hopla! Schoon!

    En cadeaus voor mannen: de mijne vroeg een portefeuille aan ons moeder, voor kerst. Nergens in de winkel is er één te vinden die genoeg kaartenvakjes heeft, en tòch mag ik hem niet zelf maken van hem. Het enige waar ik ooit mee scoorde was een zakje voor zijn inbussleutels, een soort potloodrol...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jamaar seg, zowel die sjakosj met rood en zwart als de fimo-appeltjes staan op mijn to-do lijstje (heb zelfs de stof en klei al in huis) en nu ben jij me hier zo maar efkes voor seg! =P

    Kwenie hoe mooi gedaan jom! Ik zou ook wel zo'n zelfmaakzus willen! Maar ik heb al een zelfmaakmama, ook heel fijn =)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Tof he, zo een persoonlijk kado voor de zus afgeven? Echt heel mooi, die tassen, en die appeltjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hihi, zo leuk, ik heb drie weken ook een buttercup bag gemaakt met exact hetzelfde blauze ikea stofken! En ik was ook al heel lang op zoek naar een goed patroon om een portefeuille te maken, ik denk dat het uiteindelijk zo een zal worden: http://elily00.wordpress.com/tutorials/wallet/

    BeantwoordenVerwijderen