maandag 25 juli 2016

Witte zwanen, zwarte zwanen, wie gaat er mee naar Engeland varen?

Ik schrijf onze reisverhalen voortaan op een nieuwe blog, welkom op www.justinamarialouisa.com

We maakten al eerder korte tripjes maar nu was het voor echt! Op fietsvakantie voor drie weken! We fietsten van Gent naar Engeland en langs de Franse Westkust terug naar huis. Er kwamen twee ferry's en twee treinen aan te pas maar de volledige 875km trapten we zelf bij elkaar. Met veel genieten en doorbijten, met veel mopjes en natuurschoon om ons heen om na 20 dagen met een stel stevige kuitspieren, gekweekt zitvlees en heerlijke herinneringen terug thuis te komen.

Voor onze tocht gebruikten we drie verschillende routeboekjes:

1 juli 2016: Gent - Kingsdown 54km

Op de eerste dag van de grote vakantie ging onze wekker al vroeg af. Om 4u45 stonden we op, en fietsten we een dik kwartier later door een donker en slapend Gent naar het station. Met kriebels in de buik en een hart vol verwachting. Helemaal naar Engeland zeg! Daar waren vier van de vijf gezinsleden nog nooit geweest.
We namen de eerste trein naar De Panne. We kozen voor de eerste trein omdat we dachten dat die wel heel rustig zou zijn, want met vier fietsen, een aanhangfiets en een berg bagage op een trein van de NMBS stappen is geen sinecure. We hadden een heel half uur nodig om eerst op het perron te geraken en dan in de trein. Het was gelukkig een moderne trein waar we op klapstoeltjes naast onze fietsen konden blijven zitten. En gelukkig was de conducteur erg vriendelijk en was ze helemaal onder de indruk van onze fietsvakantieplannen. De trein was zo goed als leeg, dat maakte het relaxed vertrekken. Er zat in ons compartiment nog een man, een Afghaan die op dat moment aan het facetimen was met zijn kleuterdochtertje in Afghanistan. We hebben allemaal eens gezwaaid naar dat kleine meisje.

Een dik uur later stonden we op het perron van Adinkerke waar we de roetsjbanen van Plopsaland konden zien. Voor ons lag ons grote avontuur! We starten met fietsen om 7u15. Het was best koud en er stond een strakke westenwind. Wind op kop dus. We kozen voor de kortste route naar Duinkerke waar de ferry ons om 14u naar Engeland zou varen. We fietsten door de industrieterreinen rond de stad, de ferryhaven van Duinkerke ligt immers nog voorbij de stad. Het was daar bevreemdend fietsen maar tegelijkertijd ook erg cool! Tijdens de fietstocht doorheen Duinkerke begon het ook te miezeren met de wind op kop. Lili kreeg het koud en begon te brommen dat ze er geen zin meer in had.

Rond de middag zagen we de ferryhaven voor ons opdoemen. We moesten een heel stuk fietsen op een tweevaksbaan tussen auto's en vrachtwagens, maar gelukkig waren er wegenwerken waardoor de snelheid laag lag. We waren onder de indruk van de haven, zo groot en zoveel prikkeldraad. Door de strenge controles, de scans voor de vrachtwagens en de prikkeldraad kwam de hele vluchtelingenproblematiek voor ons en voor de kinderen wel heel dichtbij. Wat een gelukzakken zijn wij toch, met het juiste paspoort op zak mogen wij gewoon naar Engeland zeg!
We waren te vroeg voor onze geboekte ferry maar mochten mee op een ferry vroeger. De Britse bemanning was heel attent voor ons, fietsers. We mochten eerst op de ferry en ze zeiden ons om bij aankomst te wachten als laatsten zodat we niet tussen het vrachtverkeer zouden moeten fietsen.
We hadden veel bekijks, er waren nog twee andere fietsers maar zonder bagage.
De meisjes en ik hadden een pilletje tegen reisziekte genomen, maar vermoedelijk wel wat te laat want zelfs al vaart dat schip nog niet, die deining in het dok was voor mij al voldoende om al mottig te worden. En ook heel slaperig.

Al snel zagen we de kliffen van Dover opdoemen, ons hart maakte een sprongetje.
Eenmaal ontscheept in Dover moesten we de rode lijn volgen, dat geeft een traject voor fietsers weg van het zware verkeer. Goed gezien van die Britten! Al is het niet altijd even duidelijk aangegeven. We moesten al meteen links rijden, dat was heel raar maar wende echt ontzettend snel.
Het werd tijd om ons routeboekje boven te halen. Voor deze etappe gebruikten we het boekje van de Hart van Engelandroute. Al meteen hadden we prachtig zicht op het kasteel van Dover en de kliffen. Na Dover ging het rollend op en neer met een aantal prachtige offroadpaadjes.

A video posted by @stienschrijvers on

We hadden op voorhand een camping in Kingsdown gereserveerd. 50m voor de camping, die wat klimwerk vergde, kreeg Stella platte band. Tja iemand moet haar vader aan het werk houden.

Er was veel wind, maar geen regen en de zon kwam erdoor. De camping in Kingsdown is echt prachtig! Bovenop de top van een klif kijk je vanuit de tent uit op de zee. En omdat we er nog voor het echte hoogseizoen waren was het er heel rustig.
We maakten nog een avondwandeling op het strand en de kinderen kregen Engelse chips (oh wat een verbazing!) in de pub.

2 juli 2016: Kingsdown - Whitstable 63km

De dag begon met zon! Wat een prachtig uitzicht uit onze tent, met de zon op de zee! We fietsten al heel vroeg (leve het tijdsverschil!) een heel stuk langs de kust en hadden veel bekijks. Op sommige plekken was het niet zo heel duidelijk waar we naartoe moesten en dan waren er altijd behulpzame Engelsen. We hadden zeer mooie offroadstukjes, wat echt genieten is want ze zijn autovrij en onze fietsen zijn er met de dikke banden op voorzien.
 Het was best veel klimmen maar ook lekker afdalen op autovrije paadjes! We fietsten ook hele stukken langs wegen omzoomd met typische Engelse hagen, dat werd na verloop van tijd wel wat saai want je ziet weinig van het landschap.
We kwamen langs romantische dorpjes, met veel stokrozen en schattige huisjes en oude kerken. De graven op de kerkhoven waren al 300 jaar oud.
 Canterbury was heel druk, het zei ons weinig. De camping in Canterbury bleek gesloten, en toen we wilden bekomen op een terrasje in Canterbury om te beslissen wat we zouden doen kregen we een echte hoosbui op onze kop. Gelukkig konden we schuilen onder een afdak. De kinderen kregen het koud dus kochten we aan een kraampje een warme toast.
Daarna fietsten we door naar Whitstable, daar was immers de volgende dichtstbijzijnde camping. Het was ook nog maar vroege namiddag dus tijd zat! Een heerlijk autovrij stuk onder de bomen op brede grindpaden, dat steil omhoog en omlaag ging. Lekker sjezen!
De camping was wat vergane glorie met een douche met een zielig straaltje, maar wat een heerlijk vriendelijke mensen!
Whitstable is ook echt een heel fijne plek! Er hing een no-nonsense sfeertje en we aten heerlijk op het terras van Hotel Continental met zicht op zee. Dat hotel was zo de max, met een bar en een restaurant waar kinderen welkom zijn en waar een mix van mensen relaxed geniet. Ik wil daar nog eens naartoe! We zagen tijdens het eten de regenwolken over de zee aankomen maar ze waaiden gewoon over terwijl wij gewoon lekker in de zon bleven zitten. Zalig!
 Tot nu toe hebben we enkel nog maar Britten gezien en gehoord, hoe zalig is dat!
We betaalden 20£ voor de camping en de kinderen kregen nog een grote zak snoep mee voor onderweg.

3 juli 2016: Whitstable - Rainham 58km

Mooi weer vandaag, met veel zon en 22°! Ideaal fietsweer! In Faversham fietsten we door een reservaat met moerassen en schaapjes die gewoon loslopen.

In Newington was het ook zeer mooi, na een singletrack vol brandnetels kwamen we op de top van een heuvel en konden we in het dal de boomgaard met appelbomen zien. En ook de weg die doorheen de boomgaard weer omhoog slingert. Lili had echt een metamorfose doorgemaakt. Terwijl ze op dag 1 al hysterisch werd van de aanblik van een helling klom ze nu echt zoals een berggeitje. Zo trots op zichzelf!

Het was een zware dag vandaag, we hebben echt moeten doorbijten. We reden een heel stuk verkeerd rond Sittingborough waardoor we veel tussen druk verkeer hebben gefietst. We kochten ijsjes in de supermarkt. De B&B waar we op hoopten was gesloten, al googelend kwamen we uit bij het Premier Inn Hotel, waar ze gelukkig nog een familiekamer hadden! Dat we met vijf in een kamer voor vier sliepen was geen probleem, we hebben immers ons kampeergerief bij. Oh en ze hadden een BAD! Hoe zalig! En als je op hotel bent dan doe je ook gauw even een wasje want we hadden niet veel kleren mee.
We gingen Indisch eten, heerlijk!
We betaalden 69£ voor een familiekamer voor vier personen in het hotel.

4 juli 2016: Rainham - Abbey Wood 65km

De tocht begon in Rainham doorheen een natuurgebied langs de monding van een rivier. Wat ruwe vergane havenindustrie maakte het Riverside Countrypark heel bijzonder van sfeer. Daar kwamen we ook de eerste vakantiefietsers tegen. Een koppel uit Londen dat naar Zwitserland fietste en dat ons waarschuwde voor de irritante fietshekjes die je overal in Engeland vindt maar die in Londen blijkbaar nog irritanter zouden zijn. Het was telkens een hele klus om door zo'n hekje te geraken met onze hele cavalerie.

Na Rainham volgde veel verstedelijkt gebied, dat maakt het altijd wat moeilijker om de route te volgen en het was ook een van de minst kindvriendelijke stukken.
 Rochester is zeer mooi, Astor was helemaal weg van het kasteel! We dronken gemberbier op een bankje in de schaduw want het was warm!
Rond 17u komen we aan in Dartford en we zijn bijlange nog niet moe! Het tijdsverschil met het continent speelt nog altijd. We beslissen door te rijden tot Abbey Wood, de eerste camping in de wijde omgeving.
We volgen een stuk van het Thamespath, Londen komt dichterbij! Het is een singletrack die quasi is dichtgegroeid. Onze benen staan vol schrammen en beten en Lili valt een aantal keer (maar zacht in het hoge gras). De moraal blijft wel goed want het is vlak en we kunnen Londen bij wijze van spreken ruiken!

De laatste kilometers tot de camping zijn er echt teveel aan, zowel Lili als ik zijn doodop en zagen. Stella is dat evenzeer maar die geeft geen krimp. We komen rond 19u30u aan op de camping, zetten snel de tenten op en koken onze noodmaaltijd. We hebben altijd een noodmaaltijd bij, dit keer aten we pastazakjes van Knorr waar enkel wat water bij moet. Klaar op een wip en na zo'n dag smaakt echt àlles!
 De camping van Abbey Wood is prachtig. Het tentenveld ligt niet tussen de campers, maar onder veel grote beukenbomen, heel erg rustig en kraaknet. Er was ook een klein speeltuintje, Astor was in de wolken. Toen de kinderen in hun tent lagen en wij een glaasje wijn dronken zagen we de vos waar de campinguitbater ons voor gewaarschuwd had. Bijzonder! Kamperen in bosrijk Engeland staat gelijk aan schoenen en eten opbergen waar de vossen en de eekhoorns er niet aan kunnen. Onze buren waren ook vakantiefietsers uit Duitsland, zij vertelden ons dat een eekhoorn de voorbije nacht het tentzeil en een dure fietstas had kapot geknaagd. Niet leuk!

We betaalden 33£ voor de camping.

5 juli 2016: Abbey Wood - Crystal Palace London 46km

Na de zware dag van gisteren wilde Lili wel weten hoe ver het nu eigenlijk nog was tot in Londen. Niet ver zei haar vader, de navigator. We hadden de camping Crystal Palace al enkele weken geleden gereserveerd voor drie nachten, zodat we Londen konden verkennen. Lili wilde zo graag door Londen fietsen! Ze had er op school een werkje over gemaakt, de Londen Eye geknutseld. Dus ze was getiktakt om Londen te ontdekken. Het leek ons magisch om door Londen te fietsen naar de camping en pas daarna te citytrippen. We vonden het belangrijk om de eerste glimp van Londen op te vangen op de fiets daarom kozen we voor Crystal Palace in plaats van Abbey Wood om Londen te verkennen, hoewel beide campings ongeveer even ver van het centrum liggen.

We vertrekken laat want Dries wilde absoluut English Breakfast. Hij was ook de enige die het echt lekker vond, wij vonden dat het enorm op de maag lag. We fietsten de hele dag door verstedelijkt gebied maar langs fietsvriendelijke wegen en langs de Thames. We voelden dat we Londen naderen. Greenwich is heel mooi en gezellig, na een steile klim kwamen we in het Greenwichpark aan waar we genoten van het uitzicht over de stad. We picknickten met de skyline van Londen op de achtergrond. De kinderen werden wat zenuwachtig want de grote stad kon nu toch echt niet meer zo ver weg zijn!

A photo posted by @stienschrijvers on

Het meest magische moment van de hele fietsvakantie was het moment waarop de kinderen voor het eerst de Tower Bridge in de verte zagen. Ze stuiterden van contentement en konden zelf amper geloven dat ze tot in Londen waren gefietst! De max gewoon!

We volgden het pad langs de Thames verder en fietsten zomaar ineens Londen binnen! Onze kinderen fietsten gelijk pro's in de grote stad en oh wat waren ze trots!

We waren rond 16 à 17u in hartje Londen, de avondspits was volop aan de gang. Het fietsverkeer raasde langs ons heen, daar wilden en konden we niet meer tussen fietsen. Het was echt opvallend hoeveel fietsers er reden maar allemaal jonge mensen, vooral mannen die moedig genoeg waren om op de smalle strookjes te racen met hun sportieve lichte fietsjes. Sommige stukken fietsten we, andere stukken stapten we. We waren een absolute bezienswaardigheid, maar onze kinderen deden dat goed en vonden het supercool! Dat maakte dat we pas heel laat op Crystal Palace aankwamen. We voelden de bui al hangen toen we aan de London Eye passeerden, even pauzeerden en genoten van het zicht. We probeerden de camping te bellen maar we kregen geen gehoor. Ietsje na 20u kwamen we op de camping aan, nochtans qua kilometers echt niet ver maar we vorderden zo traag in de stad! We hadden gereserveerd dus we dachten dat er wel ergens een briefje zou hangen waar we onze tent mochten zetten. Maar niets was minder waar. We stonden daar, uitgeput, oververhit en hongerig voor een gesloten camping. Toen kwam de campinguitbater aangewandeld en kregen we op een vermanende toon te horen dat er na 20u niemand meer wordt toegelaten op de camping en dat we voor 18u hadden moeten aanmelden "I thought we made that very clear!". Ja zeg! Alsof wij ergens hadden staan lanterfanten! En dan volgde "But you are here now, so we have to do something isn't it?". De strikte vermanende campingbaas werd toch wat milder, gaf ons een heerlijk rustig plekje onder hoge loofbomen en bracht ons het menu van het nabije Indische restaurant dat aan de bareel van de camping kwam leveren. De kinderen zaten heel laat in hun tent, Astor sliep zelfs al voor zijn chicken korma arriveerde. Ondertussen werden wij levend opgevreten door de muggen.

A photo posted by @stienschrijvers on

We betaalden voor deze camping voor twee plaatsen, omdat volgens de strikte Britse kampeer- en brandveiligheidseisen twee tenten minstens 3 meter uit elkaar moeten staan, scheerlijnen incluis, ongeacht of je 1 gezinnetje bent of niet (we onderdrukten net een roloog). We betaalden 130£ voor drie nachten. We vonden Abbey Wood een veel mooiere camping dan Crystal Palace, maar beide campings zijn heel ordelijk, groen en rustig. Verbazend eigenlijk wel, zo vlakbij een grote stad.

6 & 7 juli 2016: Citytrippen in London

Vlakbij de camping konden we bus 3 nemen, zo'n typische rode Londense dubbeldekker. De campingbaas gaf ons de tip om bovenaan links vooraan te gaan zitten, zo hadden we het beste zicht. De busrit duurde ongeveer 1 uur tot aan de Big Ben, de kinderen reden gratis. De eerste dag bezochten we de typische highlights zoals Tower Bridge, Tate Modern, Big Ben en lunchten we op een streetfoodmarktje in Borough Market. Voor Londen hadden we dit reisgidsje mee.

De tweede dag bezochten we Notting Hill, en picknickten we in een parkje met speeltuin. Het is pas op deze dag dat we voor het eerst Engelse kinderen zagen! In Notting Hill gingen we ook langs bij deze fietsenmaker en sloegen we praatje met de fietsherstelster. Ze vertelde dat ze in de wijde omgeving de enige was die met naafversnellingen overweg kon, en dat dat een zeldzaamheid was in Londen. Zowat iedereen rijdt er met derailleur zonder spatborden en bagagedragers. En er rijden al helemaal geen kinderen of bakfietsen rond. Ik geloof dat we twee keer een fiets met een kinderzitje achterop hebben gezien. De Londense fietscultuur is dus duidelijk nog groeiende. Ik ben eens benieuwd hoe het eraan toe gaat over pakweg 5 jaar. Misschien gaan onze oudsten over een aantal jaren wel eens alleen met hun vrienden (misschien ook wel met de fiets want hey zo ver is dat niet he!), hopelijk zullen ze zich herinneren hoe anders het was.

8 juli 2016: Crystal Palace London - Gatwick 53km

De twee 'rustdagen' in Londen deden verlangen naar de fiets. We waren allemaal blij om weer verder te kunnen trekken, hoe magisch Londen ook was. De moraal zat goed en we verlangden naar natuur. Vanuit Londen volgden we een nieuwe route, namelijk de Avenue Verte. Dat is een fietsroute tussen Londen en Parijs, bewegwijzerd en met routeboekje. Deze route sluit aan Westminster Abbey aan op de route uit onze vorige etappe. Op de website kan je alle etappes goed bestuderen en ook de hoogteprofielen etc. checken. De GPS-track is ook gratis te downloaden.

Na wat zoeken belandden we al snel weer van op de camping op onze route, en dus op de Wandle Trail, een autovrij pad dat langs de rivier loopt. Heerlijk groen, en we vonden een mooi picknickplaatsje aan een vijvertje met eendjes.
De Farthing Downs ten zuiden van Londen waren fenomenaal mooi. Aardig klimmen wel, maar een prachtig uitzicht en een sfeer van eeuwenoude geschiedenis met stenen waterputten, zeer oude bomen en graven. Stella kon niet verdragen dat haar zus sneller naar boven klom dan zij, wat al zeer uitzonderlijk was. Dat maakte dat ze een crisis kreeg en nog trager klom en nog luider kloeg, waardoor Lili natuurlijk nog sneller naar boven ging. Echte zusterliefde. Op de top moest Stella even bekomen, niet zozeer van de fysieke prestatie maar vooral van het feit dat haar kleine zus haar eraf had gereden.
Wat verderop kwamen we vier Franse vakantiefietsers tegen, het waren oudere mensen en die hadden blijkbaar nog nooit een fietsgps gezien. Op deze route kwamen we vaker vakantiefietsers tegen, veelal oudere Britten die naar Parijs reden. Nooit met een kampeeruitrusting en al helemaal niet met kinderen.

Toen we in Redhill doorheen de dorpskern fietsten werden we plots ingehaald door een man op een elektrische mountainbike die ons staande hield. Hij had een fietsenwinkel en wilde zo graag een fotootje en wat horen van ons verhaal. We wisselden ook businesskaartjes uit, natuurlijk!

De route gaat dwars onder de luchthaven van Gatwick door, dat stuk blinkt niet uit in natuurschoon maar wij houden wel heel erg van die variatie. De vorige route voerde ons ook al door industriegebieden, natuurreservaten en stedelijke gebieden. Dat maakt het zo boeiend! De luchthaven was echt een hit bij de kinderen, die zich tot ware vliegtuigspotters ontpopten.

Die nacht logeerden we weer in de Premier Inn, het hotel was eigenlijk volgeboekt maar toch werd er een familiekamer voor vier tevoorschijn getoverd. We genoten weer van een overheerlijk bad! Aaaahhhhh! We betaalden 71£ voor het hotel.

9 juli 2016: Gatwick - Rotherfield 45km

De dag startte met een aantal autovrije routes, de Worth Way en de Forest Way. Beiden spoorwegtracés die zijn omgevormd tot fietspaden. Wat betekent dat ze niet steil zijn en dat ze autovrij zijn. Bovendien fiets je zo in het groen en autovrij. Heerlijk! Het eerste deel was traag stijgend, het tweede deel traag dalend, zoals dat gaat met spoorwegen.
A photo posted by @stienschrijvers on

Ondanks het feit dat het eigenlijk geen zwaar terrein was was de moraal bij Lili echt niet goed. Na deze trails kwamen de stevige hellingen met écht stevige klimmen. Terwijl Stella zo eentje is die doorzet en op haar tanden bijt, en zich misschien wel zou overdoen om toch maar niet af te geven is Lili eentje bij wie de moed al snel in de schoenen zakt. We hadden haar al geleerd dat ze vooral moest blijven geloven in zichzelf en dat ze gerust mocht stoppen om te rusten om daarna met hernieuwde kracht verder te gaan. Dat kan ze en dat weet ze! Maar ze was die dag niet in topconditie, en ze vloekte en was zo brutaal als de pest tijdens het klimmen. Ze was in staat om Astor van zijn aanhangfiets te duwen, omdat dat joch natuurlijk vanuit zijn luxepositie makkelijk praten heeft tijdens een klim. Op een bepaald moment kon gilde ze "deze berg heeft geen top! Dit is een berg zonder top en jawèl papa die bestaan écht! Jij weet er helemaal niets van!". Zich focussend op haar colère kwam ze gestaag boven. Tijdens de afdalingen was ze echt razend enthousiast tot ze weer een helling zag komen. Het was ook echt een zware etappe. Toen we merkten dat de camping die we wilde nemen opgedoekt was en de volgende 20km en nog twee van die steile hellingen verderop lag durfden we het haar niet te zeggen. Ze klom en ploeterde en in Rotherfield was het op. Ze klom en ze huilde en ze kon echt niet meer. Soms bestaan wonderen echt want net op die top zag Stella, terwijl ze samen met mij op haar vader en haar zus wachtte, een onnozel blaadje hangen waar een tent op getekend stond. We namen een kijkje dichterbij en daar was de "Secret Cycle stop"! Oh zou het echt?! We reden de oprit van de boerderij op waar we een nors kijkende boer aantroffen, of we mochten kamperen op zijn weide? De man zei dat dat absoluut geen probleem zou zijn, 6£ per persoon en we mochten kiezen waar. De plek was prachtig, echt pal op de heuveltop!

De boer en de boerin bleken ook echt hele hartelijke mensen want ze brachten ons tafel en stoelen en een doos met speelgerief, maakten hun garage leeg zodat we daar konden schuilen als het weer te slecht zou worden 's nachts. Toen wij de tenten opstelden toonden zij onze kinderen de dertien pasgeboren biggetjes, lieten hen de geit aaien en deden samen met hen de kippen op stok. Hoe heerlijk! Onze kinderen genoten dat het geen naam heeft (zo moe waren ze dan eigenlijk toch niet), ze spreken er nu nog van!

Toen Dries naar de kruidenier in het dorp fietste om wat eten te scoren kwam hij onderweg twee vakantiefietsers uit Luik tegen die een inbussleutel wilden lenen, en die en passant vroegen naar een slaapplek. Ze hadden al hun hele trip wild gekampeerd en wilden wel eens douchen. Dus toen hij terugkwam met eten had hij ook gezelschap bij. Vonden we wel wat jammer, want het was zo idyllisch alleen op die top.
Het hoogteprofiel van deze etappe van Heatfield naar Groombridge (wij fietsten omgekeerd), de boer woont op de middelste top:

10 juli 2016: Rotherfield - Seaford 55km

Die ochtend werden we wakker met ons hoofd letterlijk in een wolk. Er hing nattigheid die zowat het midden hield tussen mist en miezerregen. Blijkbaar echt typisch Engels. Het gaf een mooi beeld, maar we werden er wel zeiknat van. De boer had dus niet voor niets zijn carport leeggemaakt, we maakten spek met eieren en hete koffie onder het afdak, en verbroederden wat met de andere Belgen. De boer verbaasde zich over onze Engels-Franse communicatie met onze landgenoten. We babbelden een uur weg met de boer, zo een vriendelijke man!
 Het was de eerste keer dat we moesten opkramen in de regen. Onze Waalse buren hielden het voor bekeken en gingen na hun ontbijt gewoon weer slapen. Wij pakten alle waterdichte fietstassen in in de grote tent met voortent en pakten de tenten nat in. We trokken onze regenjassen en fluohesjes aan, want de zichtbaarheid was echt heel beperkt. Ook reden we allemaal met onze lichten aan. Niemand vond de regen echt erg, op de fiets heb je daar eigenlijk weinig last van!

Na twee stevige klimmen kwamen we bij het Cuckoo Trail aan, weer een spoorwegtracé waar een fietspad van gemaakt was, en het ging in onze richting alleen maar naar beneden! Dat hadden we wel verdiend! We regen de kilometers aan elkaar, zo ging dat wel vlotjes! Na de Cuckootrail kwamen we in Abott Wood dat weer wel goed steil was, maar oh zo prachtig! Een bos met quasi enkel grillige eikenbomen, het leek wel een sprookje. En er was niemand, alleen wij. Wat een genot!
 Na de middag hield de regen op, en waren wij snel weer warm en drooggefietst. Na het bos kwamen we in de Cuckmere Valley, in Alfriston, want daar was een camping. De camping stond vol jongeren en er was nergens een receptie te vinden. De toiletten en douches waren goor, vuiler dan je ze op festivals vindt. Dat zagen we absoluut niet zitten. We zagen in ons routeboekje ook een hostel staan dus fietsten we daarnaartoe langs een steile drukke weg. Dat hostel was al lang, aan de spinnenwebben en de ingegooide ruiten te zien, gesloten. Wat nu? Google toonde ons een campsite in Seaford. Ookal waren we allemaal al best moe, er was echt helemaal niks anders in de buurt dus doorfietsen maar! In Littlington zagen we het paard in de krijtrotsen, en de zon scheen op onze snoet. We fietsten langs de Seven Sisters, waren verrukt om de zee terug te zien en het uitzicht was fabuleus!
 Toen we op de campsite aankwamen vonden we het niet meteen, al googlend leerden we dat het een kampterrein van de National Trust was wat vooral voor (scouts)groepen bedoeld was. Geen camping dus. Maar we waren moe, dus kropen we langs het hek en zetten onze tenten op. De kinderen klommen in de kersenbomen en we aten ons noodeten, noodles met een smaakje. Iedereen sliep als roosjes, behalve ik. Ik heb de hele nacht liggen waken. Het waaide ook ontzettend hard die nacht, dat maakte het wildkamperen nog onheilspellender. Maar toen we 's ochtends opstonden scheen weer de zon!

11 juli 2016: Seaford - Newhaven 15km + Brighton heen en terug 20km

De boot in Newhaven was geboekt. We zouden de eerste boot nemen op 12 juli. Wat dus maakte dat we tijd zat hadden om van Seaford naar Newhaven te fietsen. We fietsten echt bovenop de kliffen, winderig maar man toch zo mooi! Het pad liep doorheen een golfterrein.
 In Newhaven aangekomen gingen we op zoek naar een hotel voor de nacht. We moesten immers al voor 8u op de ferryhaven zijn om in te checken dus de hele santenboetiek opkramen op een camping was niet realistisch. Tot onze verbijstering bleek elk hotel en elke B&B in Newhaven volgeboekt. Ook de Premier Inn waar de kinderen al van droomden. Wat stom van ons, want als we de boot boekten hadden we even goed een hotel kunnen regelen. We vonden uiteindelijk een kamertje in een B&B, en echt, zo vies en vuil...geen woorden voor. We kregen geregeld dat we slechts 1 kamer betaalden, want naast vuil was het ook nog pokkeduur. Die man wist wel dat er niks meer vrij was. We betaalden 100£ voor een piepklein vuil kamertje, de kinderen en ik sliepen samen in het bed en Dries sliep op zijn matje op de grond. Omdat de kamer niet de luxe van een proper bad en wat relaxruimte bood waar we zo naar verlangden wilden we onze vrije namiddag leuk besteden. We gingen zwemmen in het zwembad van Newhaven en fietsten naar Brighton, want ons gidsje gaf aan dat de fietsroute langs de kliffen daar zeer de moeite was. Dat was ook zo!

A photo posted by @stienschrijvers on

Het was heerlijk weer, en het zeewater golfde over de balustrades van het pad. Zelden zo spectaculair gefietst! Omdat de kinderen echt moe waren zijn we niet helemaal doorgereden tot in Brighton zelf, maar ooit gaan we terug!
We kochten in de supermarkt wat brood en beleg en een flesje bubbels. We picknickten in het wild, en namen al afscheid van Engeland. Oh wat een melancholie! Maar tegelijkertijd ook boordevol verwachting wat Frankrijk ons zou brengen!

12 juli 2016: Newhaven - Dieppe - Berneval 15km

Ferrymuil
Al vroeg stonden we klaar aan de ferryhaven van Newhaven. We wilden immers zo rap mogelijk weg uit die vieze kamer en voor het inschepen werden we weer een uur op voorhand verwacht. Het weer zag er best goed uit! Bij het wachten om in te schepen geraakten we aan de praat met een Brit die naar Parijs fietste en die verwonderd was dat onze kinderen de heuvels ten zuiden van Londen hadden aangekund. De meisjes straalden van trots! Er was nog een vader en dochtertje die met de tandem naar Parijs gingen, maar zij gingen elke nacht op hotel dus ze waren licht bepakt. Op deze ferry was er minder plaats voor fietsen dan in die van Duinkerke, we hadden gelukkig zelf twee spanbanden mee (die ook onze wasdraad zijn) om de fietsen mee vast te maken zodat ze niet over het hele vrachtruim schuiven tijdens de overtocht.
Tijdens de overtocht deden we allemaal een dutje, behalve Dries. Met het mooie weer konden we deze keer wel op het bovendek. Toen ik met natte teva's weer binnenging zwiepte ik van de binnentrap die bekleed was met gladde planken. Nochtans had ik de trappen buiten heel erg voorzichtig genomen en de kinderen daartoe meermaals aangemaand! Ik hield er een pekzwarte bil aan over voor de twee volgende weken. Typisch.
Op de boot konden we de kliffen nog lang zien, maar op een bepaald moment was er enkel en alleen maar grote blauwe zee te zien rondom ons. Na een overtocht van vier uur zagen we de krijtrotsen van Dieppe opdoemen. Ondertussen al een vertrouwd zicht, die witte kliffen.

In Frankrijk belandde we bij het ontschepen wél tussen het vrachtverkeer. De Franse bemanning had daar dus niet bij stilgestaan. We begonnen te fietsen maar voelden ons al snel onveilig tussen al die optrekkende tientonners dus reden we weer terug naar de haven om daar even te wachten tot alle bruut geweld was gepasseerd.

A photo posted by @stienschrijvers on

Het was warm in Frankrijk, en het was ook verre van plat. Toch waren de hellingen meteen heel anders dan in Engeland. Milder en overzichtelijker. Iedereen was wat groggy van de boot, en we hadden deze dag ingepland als relatieve rustdag. Dus gingen we al na 15 kilometer op de camping. Volgens de kaart konden we een shortcut nemen, nu hadden we al geleerd in Engeland dat shortcuts in heuvelachtig terrein eigenlijk meestal niet bestaan. Toch navigeerde de koptrekker ons een GR-pad op. Prachtig uitzicht, heerlijk graspaadje steil naar beneden woehoew! Tot het pad ineens stopte...en we onder een brandende zon ons hele hebben en houden weer naar boven moesten slepen. Daar zijn we zeker een vol half uur mee bezig geweest.
De campingbaas was echt vreselijk vriendelijk! Hij was getrouwd met een Belgische en we grapten en grolden wat aan de receptie. Hij reserveerde voor ons het enige restaurantje in het dorp, wij verlangden alvast naar de Franse keuken na 12 dagen Britse -ahum- kookkunst.

Meteen viel op hoe goedkoop de campings in Frankrijk zijn, we betaalden 17,5€!

13 juli 2016: Berneval-Le-Grand - Cayeux-sur-Mer 49km

Mooi weer en rugwind! Zoals het routeboekje al voorspelde hadden we in deze etappe quasi altijd rugwind. Dat trapt toch makkelijker, en vooral in de klimmetjes maakt dat een groot verschil. We fietsten vandaag de hele dag net achter een buienzone aan, het was dus belangrijk om niet sneller te fietsen dan de wind.

A photo posted by @stienschrijvers on

Onderweg stopten we geregeld aan een strand, zodat de kinderen in de branding konden spelen. Het was nochtans niet warm, 17°, maar wel zonnig. Ideaal fietsweer!

Volgens het routeboekje waren er twee campings vlakbij elkaar in Cayeux-sur-mer. In de ene camping hadden ze een verwarmd zwembad, dat leek ons wel leuk voor de kinderen. Maar toen ik in de receptie stond om te vragen of ze een plek hadden voor ons barstte daar een gevecht los tussen een campinggast en de campinguitbater. Onze kinderen stonden er bijna tussen. We waren erg geschrokken dus fietsten we maar naar de andere camping. Daar waren we welkom en er hing een hele ontspannen sfeer. De camping was wat vergane glorie, maar de uitbaters waren heel vriendelijk. Het sanitair was ouderwets maar schoon, alleen had een beetje warm water voor de afwas wel handig geweest. Toen de kinderen in hun bed zaten en wij nog een wijntje dronken voor de tent was de camping verlaten, ik denk dat de drie of vier gezinnen die er quasi woonden allemaal naar het vuurwerk voor de 14juillet waren gaan kijken. Bizar, zo helemaal alleen op een camping.

We betaalden 23€.

14 juli 2016: Cayeux-sur-Mer - Quend 52km

Cayeux-sur-Mer heeft een prachtig kiezelstrand. Vanuit het achterpoortje aan de camping reden we zo op onze route verder. We genoten ervan om door de rustige kustdorpjes te rijden. De kinderen speelden even op het kiezelstrand. Tot in Le Hourdel was het heerlijk rustig fietsen, duinen afgewisseld met dorpjes.

A photo posted by @stienschrijvers on

Zo kwamen we aan de Baai van de Somme waar het plotseling stikte van de toeristen. Zowel in de dorpjes maar ook op de fietspaden. En het klinkt misschien onverdraagzaam maar zondagsrijders op smalle fietspaadjes zijn echt lastig en soms zelfs gevaarlijk. Kinderen die geen instructies krijgen, gezinnen die plots in het midden van het fietspad stoppen om de eendjes te voederen, bejaarden op elektrische fietsen die ons half inhaalden en dan tussen onze kinderen en ons in kwamen fietsen... als het druk is is dat allemaal echt lastig. We konden dus niet echt genieten, onze kinderen waren ook de hele tijd geconcentreerd om hun fiets onder controle te houden.

In Quend kwamen we een camping tegen met verwarmd zwembad, het was toen 17u45 en het zwembad was nog open tot 19u. We parkeerden onze fietsen tegen de haag van het tentenveld, namen snel onze zwembroeken (die zitten allemaal samen in 1 tasje net om die reden!) en genoten ontzettend hard van wat zwembadpret.
De camping zelf was netjes en proper maar de mensen op de camping zelf...pffff...geen plek om lang te blijven.
We hadden een degout opgelopen van de drukte. We kregen heimwee naar Engeland, waar we rondfietsen in verlaten dorpjes en uitgestrekte natuur, waar er in wijde omtrek geen mensen te bespeuren waren, waar we met ons gezinnetje in onze cocon rondfietsten.  We waren bang dat het de hele verdere route zo zou blijven, dat de kust in Noord-Frankrijk nu eenmaal druk, marginaal en toeristisch was. We zochten tot 1u 's nachts naar een alternatieve route. In ons routeboekje lazen we dat er in Montreuil aansluiting was op de Groene Valleienroute. Die liep het binnenland in, en we hadden een kaart mee van het gebied. Zo zouden we tot in Doornik kunnen fietsen om van daaruit de Schelde te volgen tot in Gent. De GPS-track vonden we online.

We betaalden 41€ voor de camping met zwembad.

15 juli 2016: Quend - Montreuil (37km + 16km omgereden) 53km

We vertrokken om 10u30 en fietsten al meteen vlotjes een heel eind weg. We hoopten onderweg wel een bakker of supermarkt tegen te komen maar dat bleek niet zo'n evidentie. Iedereen voelde zich wat slapjes.
Het was een heel erg mooie etappe, die landinwaarts liep. Dat leek ons veelbelovend voor onze routewissel.
A photo posted by @stienschrijvers on

Rond de middag kwamen we aan in Montreuil, waar we in de supermarkt wat eten en drinken kochten en picknickten aan de fontein. Montreuil was rustig en echt een mooi stadje! In Montreuil weken we af van de route.
 We fietsten zo'n dikke 8km langs de Groene Valleienroute, maar deze D-weg leek een drukkere baan dan we gehoopt hadden. Er was niet zozeer veel verkeer, maar de snelheid lag echt heel hoog. De weg slingerde door de heuvels en het uitzicht was wondermooi, maar dat razende verkeer deed mijn hart en gemoedsrust geen deugd. Na wat twijfelen besloten we ons buikgevoel te volgen en terug te keren en toch de oorspronkelijke route uit ons routeboekje te volgen. Dan liever drukke toeristische maar veilige en vooral autovrije weggetjes. We baalden wel, want het was warm en we hadden heel wat geklommen voor niets en er dan niet eens van genoten! We fietsten al snel weer op een grindpaadje langs een riviertje, we hadden de juiste keuze gemaakt!

We fietsten naar de dichtstbijzijnde camping, die lag op een heuvelflank en was omringd door bossen. Ook hier weer een camping die serieus verouderd was, met een groep vaste bewoners maar allemaal vriendelijke mensen. Hier was ook een verwarmd zwembad, en dat hadden we voor ons alleen! 's Nachts hoorden we de uilen roepen.

We betaalden 26€ voor de camping.

16 juli 2016: Montreuil - Wimereux 54km

Vandaag was er heel veel zon! Het was soms te warm. Iedereen was bij het opstaan nog moe dus het opkramen ging langzaam. De route was vandaag weer erg mooi, met veel vergezichten en de zee in de verte! Maar ook heel wat klimmen. We namen een lange middagpauze na een lange steile afdaling, nadien ging het fietsen bij iedereen veel beter!
A photo posted by @stienschrijvers on

Lili viel bijna in een steile afdaling op dikke kiezelstenen. Ze was daar echt van geschrokken.
Toen we in Boulogne-sur-Mer aankwamen wilden we in de jeugdherberg slapen, maar er stond vlak voor de deur een uitgebrande auto...en het leek erop dat onze fietsen op straat moesten staan (er stonden al fietsen van trekkers geparkeerd). En dat zagen we absoluut niet zitten. Er zat dus niks anders op dan voorbij Boulogne een camping te nemen.
Boulogne was gezellig en mooi om door te fietsen, al was het er met het mooie weer natuurlijk ook heel druk aan het strand.
De eerste camping die we tegenkwamen lag net voor Wimereux op de top van een klif. De uitbaters hadden ook een cafeetje, zo'n ouderwets bruin cafeetje waar de Tour op televisie was. De oude man achter de biertap gaf onze zwetende kinderen spontaan een limonade en wilde daar niks voor. Zijn vrouw gaf ons een plaatsje waar wat rommel verzameld stond maar dat keurig gemaaid en zeker ruim genoeg was voor ons. De camping was eigenlijk volzet maar ze wilde ons wel een plekje geven. We installeerden snel de tenten en gingen mosselen eten op de dijk in Wimereux en zagen de zon zakken in de zee. Zo ontzettend genieten na zo'n pittige tocht!

17 juli 2016: Wimereux - Blériot-Plage 44km

Het was de laatste dag met heuvels, maar dan met echt heel veel heuvels en echt heel veel klimmen. Maar het ging goed, gestaag maar goed. En we hadden weer prachtige uitzichten.

We zagen Cap Blanc Nez al van ver liggen en fietsten een heel stuk nog hoger waardoor we al snel de krijtrotsen van Dover zagen in de verte. Dat zicht kwam eigenlijk vrij onverwacht, we waren verbaasd en waren ook echt trots. Hoe geweldig is dat wel niet, de krijtrotsen zien waar we twee weken eerder op fietsten.

Het routeboekje gaf een afwijking van de route aan om indien gewenst langs Cap Blanc Nez te fietsen. Maar er bleek geen veilige fietsroute naar de top, en om zo'n steile klim in die hitte naast razende auto's aan te vatten had geen van ons zin. De kinderen waren heel teleurgesteld, dus zijn we met hen maar eventjes op het strand gegaan. Maar zoals te verwachten wemelde het daar van de toeristen. We vonden die kapen wat overroepen, we hadden immers al zoveel mooier plekjes gezien onderweg! Even verderop picknickten we in alle rust in het stro.

We vonden een leuke camping, wat groter en professioneler Er waren nog heel wat andere trekkers maar niemand die echt wilde socializen. Het strand was op wandelafstand, de kinderen speelden in de zee met zicht op de ferry's die vanuit Calais en Duinkerke naar Engeland varen. Dat gaf een gevoel van melancholie. Iedereen mist idyllisch Engeland. We gingen uit eten in heel gezellig brasserietje.

18 juli 2016: Blériot-Plage - Looberghe 57km

Het was echt warm vandaag, al van 's ochtends vroeg. We hadden nochtans besloten van het rustig aan te doen vandaag. Dries bakte pannenkoeken als ontbijt voor de kinderen en spek met eieren voor ons. Toch konden we er moeilijk van genieten in de hitte. Het opkramen ging ook weer moeizaam omdat onze tenten in de zon stonden.
Na een aantal kilometers reden we al door Calais en toen we de fonteinen zagen konden we niet anders dan stoppen. Astor was door en door nat, maar het deed zo'n deugd!

A photo posted by @stienschrijvers on

In Calais zagen we heel wat vluchtelingen rondlopen, ook fietsten we langs de ferryhaven waar de ferrys toeterden. Bijzonder! De route van vandaag was helemaal plat, vooral Lili vond dat een heerlijk vooruitzicht. Dat maakte ook dat het echt saai fietsen was in vergelijking met de voorbije dagen. We misten al snel de glooiing. We fietsten langs Gravelines en Grand Fort Philippe en zagen ook enkele Monstertrucks klaarstaan voor een spektakel. Daar fietsten we eventjes voor om want Astor was er echt helemaal gek van.

We kampeerden in Looberghe op alweer een camping met vervallen caravannetjes en vaste campinggasten. De camping was ook hier weer quasi verlaten, al stonden er een aantal camionettes van bouwvakkers die met hun collega's in de stacaravans overnachten. We betaalden 19€ voor de camping.

We besloten ook om niet naar huis te fietsen maar gewoon zoals gepland de trein in De Panne te nemen. Het was heet, en de komende dagen zou het ook heet zijn. Ookal hadden we nog drie dagen over. Het landschap was plat en er was nergens schaduw, dat leek ons weinig meerwaarde te bieden. We verlangden allemaal al naar het comfort en de koelte van ons huis. We hadden de etappe in Frankrijk veel sneller gefietst dan gepland. We hadden bij het plannen het vermoeden dat we in Frankrijk meer campings hadden en dus al wat makkelijker eens ergens een dagje langer konden blijven. Maar in realiteit waren geen van de campings echt leuk genoeg om te blijven (en dat is zo wat een understatement!). Ze waren goed genoeg voor een trektocht, maar echt te armtierig of te marginaal of te oninteressant qua omgeving voor een rustdag. Dat willen we de volgende keer zeker beter bekijken!

19 juli 2016: Looberghe - De Panne 43km

Heet! 35° en amper schaduw langs de route. Het was platter dan plat, er was geen zuchtje wind. We stopten bijna elk half uur onder een boom. Het vorderen ging traag en we arriveerden quasi gesmolten aan de grens. Toen we daar een cafeetje zagen gingen we niet op het terras zitten maar binnen waar het zalig fris was én waar de cafébazin Nederlands sprak en Belgisch bier tapte! Ha! De kinderen kregen een welverdiende cola, wij dronken ijskoud bier.
We kampeerden in De Panne op de gigantische kust-camping Greenpark. We hadden deze camping uitgekozen om wille van de vele bomen, want oververhit zijnde wilden we enkel schaduw.
Eenmaal de tenten stonden gingen we naar het strand, aten we weer mosselen op de dijk en zwommen we in de zee. Een zalige afsluiter!
We betaalden 34€ voor de camping.

20 juli 2016: De Panne - Gent 7,5km

Bijna 1u op voorhand stonden we op perron van het station van De Panne. Ik kocht tickets voor de mensen en de fietsen en babbelde wat met de onderstationschef. Ik vroeg hem wat voor trein we konden verwachten en waar we best gingen klaarstaan met onze fietsen. De trein bleek een oude trein zonder fietscompartiment. Heel wat minder makkelijk als bij de heenreis dus. De conducteur was niet opgezet met het vooruitzicht van vier en een halve fiets in haar trein. Bij het uitstappen in Gent zouden er immers maar vijf minuten stilstand zijn.In de trein was er ook maar 1 fietshaak, dus eigenlijk ook maar plaats voor 1 fiets. Zucht. Maar al snel was de conducteur gecharmeerd door de reisverhalen van onze kinderen en ontdooide ze helemaal toen ze haar vertelden dat we wel helemaal van Engeland kwamen! Dries zette de fietsen in de pakwagen, wij sleepten alle tassen naar de coupé. Gelukkig was De Panne een beginstation, dus tijd genoeg om alles in te laden en te bedenken hoe we het in Gent gingen aanpakken. In Gent sprongen we als gekken uit de trein. Dries laadde de fietsen uit, de kinderen en ik alle tassen. Dan nog wat gesukkel om van het perron af te raken maar daarna konden we fietsen in onze hometown! We did it!

Nabeschouwing

Hoe was Engeland?
We maakten bij de overtocht van Newhaven naar Dieppe een evaluatie van Engeland. Engeland was zwaar de max! De variatie aan landschappen maakte het altijd boeiend!
In Engeland zijn automobilisten erg voorzichtig. We fietsten in streken waar we echt merkten dat automobilisten ons fietsavontuur genegen waren en waar we al eens aanmoediging kregen of een vriendelijke zwaai als we even aan de kant gingen om auto's te laten passeren. Maar er waren even goed streken waar we de ergernis konden voelen. Maar zelfs dan bleef de meerderheid van de automobilisten voorzichtig en ruimschoots afstand houden. Wat een hoffelijk volk, die Britten!
Campings zijn in Engeland niet zo dik gezaaid. En als ze er zijn is de kans groot dat ze enkel voor campers en caravans zijn en dat je met je tentje niet welkom bent. Of soms heb je ook een lidkaart nodig. Dat stond allemaal goed aangegeven in ons gidsje. De campings zijn in het algemeen heel keurig en netjes, het sanitair is proper en comfortabel en het was er nooit druk. Er waren ook zelden kinderen en tenten zijn een uitzondering.
De delen van Engeland waar wij doorgefietst hebben zijn eigenlijk niet eens de mooiste, zo hoorde we op voorhand. Maar we hebben echt meermaals per dag verbaasd gestaan van de natuurpracht die we gezien hebben. We fietsten heel lang zonder mensen of stadjes te zien. Dat is heerlijk om je even van de wereld te wanen, maar kan ook lastig zijn als net dan je brood of je water op is. Engeland deed ons verlangen naar nog meer uitgestrekte en ongerepte natuur. Eindeloze bossen, prachtige vergezichten, stilte, beekjes, oude kerkhoven, oude huisjes en overal bloemen en bloemen. We hebben in Engeland nergens van die toeristenvallen zoals Cap Blanc Nez gezien, de woeste vrije wilde mooie natuur is zo toegankelijk.
Velen vroegen zich af of het land geschikt is om met kinderen te fietsen, wij vinden alvast volmondig van ja! Het links fietsen hadden we allemaal snel onder de knie, er was altijd wel iemand die erop lette na ingewikkelde kruispunten, ronde punten of gewoonweg het weer vertrekken van de camping. De hoffelijkheid van de bestuurders en de routes die zoveel mogelijk langs autovrije paden liepen maakten het zalig gerust fietsen. Onze kinderen zijn ook wel echt streetwise wat fietsen in druk verkeer betreft, ze worden namelijk al jaren dag in dag uit gedrild en getest. Dat geeft een geruststellend gevoel, wetende dat ze je instructies ook meteen zullen begrijpen en uitvoeren en zelf al heel wat verkeersinzicht hebben.
De Engelse landweggetjes zijn minder overzichtelijk dan die in Frankrijk. Ze zijn smaller en dichter begroeid, maar er is gewoon veel minder verkeer.
Engeland is duur, ja. Zelfs nu de £ zo laag stond was het echt niet goedkoop. De campings zijn duur, maar ook de supermarkten zijn duur. Eten bij de Indiër of in een pub dan weer niet.
Engeland is niet superkindvriendelijk, de kinderen werden nooit echt aangesproken en er waren zowel in het straatbeeld als op campings erg weinig kinderen of speeltuintjes.
De supermarkten in Engeland zijn heel laat open.
In Engeland wordt weinig gefietst. Zelden kwamen we vakantiefietsers tegen en we waren zelf een bezienszwaardigheid, de kinderen nog het meest van al. De aanhangfiets ontlokte vaak verbaasde reacties.
In Londen wordt er veel gefietst, maar het is duidelijk een jonge hippe en sportieve voorhoede.
We fietsten veel offroad, dat ging heel vlot met onze dikke banden.
Het weer in Zuidoost Engeland is naar verluid vergelijkbaar met het onze, dat was naar onze ervaring ook zo.

We fietsten meer dan 500km in Engeland. De gemiddelde snelheid lag rond de 12,5 à 13km per uur. We hebben veel geklommen, vooral ten zuiden van Londen. Gemiddeld fietsten we 57km per dag.

Hoe was Frankrijk?
Frankrijk was zoals verwacht helemaal anders dan Engeland. De atmosfeer is relaxed, het maakt campingbazen niet zoveel uit waar je je tent zet, maar de plekjes op campings zijn vaak ook minder goed uitgekozen. Het ritme ligt er later, je kan in Frankrijk echt wel na 20u arriveren zonder drama. De infrastructuur is er over het algemeen minder keurig dan op Engelse campings, het is er ook goedkoper kamperen.
Automobilisten in Frankrijk zijn roekelozer, we fietsten meestel op een rijtje op drukkere banen. Dries voorop, de kinderen in het midden en ik nam de achterhoede. Op echt kalme weggetjes fietsten we naast elkaar. Als er dan een auto achterop kwam en ons wilde inhalen, dan deden ze dat in Frankrijk vaak heel dicht en sneden ze meer dan eens onze pas af. Ook inhalen in een bergachtige bocht is in Frankrijk doodnormaal.
Frankrijk blijft een oude bekende natuurlijk, terwijl Engeland zo verrassend nieuw was. Toch hadden we het gevoel dat de etappe in Frankrijk vooral uitbollen was, minder mooi dan Engeland en minder 'verlaten' en ongerept. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de kuststreek zelf.
Frankrijk is ook echt goedkoper dan Engeland, het eten is er beter en vooral het stokbrood en de rosé natuurlijk.
Heel veel windmolens en korenvelden, de wegen zijn er breder en overzichtelijker. Er wordt meer gefietst dan in Engeland.

Hoe waren de routes?
We zijn de routemakers van onze drie routes erg dankbaar! Het zijn stuk voor stuk prachtige routes waar er veel aandacht gaat naar fietscomfort, natuurschoon en veiligheid. Ze hebben elk hun eigen manier om de route te beschrijven, daarin vonden we de Hart Van Engeland-route de minst duidelijke (wij hebben de engelstalige gids). We vonden het een groot gemak om al even van tevoren te zien waar je je aan moet verwachten voor de rest van de route. Een overzichtje waar er speeltuintjes zijn onderweg zou nog fijner zijn! De keren dat we pauzeerden en dan tien minuten later een speeltuin tegenkwamen en dus liever niet meer stopten zijn legio. Maar dat zijn details.
De routes hebben ook allemaal GPS-tracks. Wij hebben een fietsGPS, alleen ontdekten we op dag 1 in Duinkerke al dat Dries vergeten was de kaarten te laden van Engeland en Frankrijk. Hij is eens op een zondag beziggeweest met de GPS maar toen hadden we nog plannen om elders te gaan fietsen, dus hadden we wél Italiaanse kaarten. Handig!

Hoe ging het voor- en natraject?
We gingen met de trein en de ferry. De trein heen ging al bij al vrij vlot, het was een moderne trein en we konden naast onze fietsen zitten. Het inladen en op het perron geraken nam veel tijd in beslag. Het was dus goed dat de eerste trein naar De Panne vanuit Gent-SintPieters vertrok en dus al ruim op voorhand klaarstond. De trein terug vanuit De Panne naar Gent was iets minder evident.
De ferry vanuit Duinkerke is niet zo duur en de fietsen hebben er goed plaats. Het boeken op voorhand is niet zo evident als je wilt boeken zonder auto mét fiets en mét kinderen. Het vergde heel wat verschillende telefoontjes, vooral voor de ferry van Newhaven.
We hebben wel besloten dat echt lange trajecten met veelvuldig overstappen liever niet aan ons besteed is. We hebben ook ontdekt dat er dus wél nog een ferry vaart van Zeebrugge naar Hull, maar dat de trein naar Welkenraedt je ook heel dichtbij Duitsland brengt. We zullen zien wat het volgend jaar wordt.

Wat zouden we anders doen?
We konden niet anders dan besluiten dat we heel erg tevreden zijn van ons materiaal! Zowel van onze fietsen als van ons kampeermateriaal. De grote tent is een Carl Denig en we vinden die van kwaliteit iets minder dan de kleine tent die van Vango is. De oogjes scheuren al wat door, iets wat wel te repareren valt (en er zijn er twee per lapje dus we hebben reserve). De kookpottenset bleek groot genoeg. De keukentas was de zwaarste tas van al, we moeten toch eens uitpluizen hoe we daar nog gewicht kunnen besparen. Meer over onze uitrusting vind je hier.

De meisjes willen voor de volgende keer ook graag een klein stuurtasje, zodat ze makkelijker hun ipod en papieren zakdoekjes, hun zonnebril, muntjes enzo terugvinden onderweg. Astor wil graag meer kaartlezen, dus misschien een kaart op kindermaat maken?

We deden ontzettend veel kilometers, en vooral in Engeland waren de afstanden soms te groot. We zouden makkelijker moeten durven wild te kamperen als we moe zijn of gewoon wat meer lef aan de dag leggen en een boer durven vragen of we op z'n weide mogen staan. De Britten mogen dan wat nors lijken maar we ontdekten toch telkens een hele warme en gastvrije kant.
De rustdagen zouden we ook beter plannen met een concrete camping in het achterhoofd, zodat we zeker zijn van comfort en een aangename camping om wat langer te blijven hangen. Ervan uitgaan dat bijna alle Franse campings wel ok zouden zijn was een inschattingsfoutje.
Op voorhand een hotel boeken in de stad waar je je ferry neemt 's ochtends vroeg is ook een goed plan!
Drie weken is lang. Er waren momenten dat ik echt verlangde naar meer comfort, dat ik het niet zo goed kon relativeren dat mijn bh weer klammig was omdat ik vergeten was 'm in een tas te stoppen. We gaan nog bekijken hoe we dat de volgende keer doen, misschien is het wel fijn om meer hotels te doen of om aan het einde van de reis ergens in een idyllisch huisje af te kicken van het fietsen?

1. Wat een reis! Ik volgde al met grote ogen mee op Instagram en bewonder jullie fietsavontuur! Iets om serieus trots op te zijn!

1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

Verwijderen
  2. Haha, niets zo vervelend als een klamme bh :-D Ik zei het al eerder: heel veel respect voor wat jullie deden. Dit avontuur vergeten jullie nooit. Geniet nog verder na van jullie trip!

3. Wat een avontuur! Mijn mond valt open van bewondering. Knap gedaan allemaal! Nagenieten nu en alvast dromen van een volgende trip?

4. Hoi Stien en co.Ik volgde je reisverhaal al op Facebook. En was toen al vol bewondering voor jullie reis. Wanneer Emma terug is van haar citytrip laat ik haar je reisverslag lezen. Ik las het in een ruk uit. Soms met een lach, veel bewondering en een krop in de keel. RESPECT kus Helene

5. Hoi Stien en co.Ik volgde je reisverhaal al op Facebook. En was toen al vol bewondering voor jullie reis. Wanneer Emma terug is van haar citytrip laat ik haar je reisverslag lezen. Ik las het in een ruk uit. Soms met een lach, veel bewondering en een krop in de keel. RESPECT kus Helene

6. wauw wat een reis, en wat een geweldige helden van kinderen!

7. IK had jullie reis gevolgd via instagram, dit verslag maakt het echt af. Wat een reis! Wat een dappere fietsers!

8. Wat gaaf! Ik zou ook wel zo'n vakantie willen. En wat goed dat jullie kinderen ook alles gefietst hebben.

9. Ik vond het geweldig om jullie reis te kunnen volgen via Instagram! Je kan ook af en toe een huisje huren voor een of twee nachten tussendoor misschien?

10. Dikke proficiat voor klein en groot ! Een onvergetelijk avontuur !
    Ria

11. Wat n leuk en uitgebreid verslag van jullie vakantie! Ben niet sportief, maar krijg wel weer helemaal zin in n fietsvakantie. Heb er slechts een gehad, in Nederland en we fietsten max. 40-50km op n dag, gebruik makend van trekkershutten. Einddoel was toen de Efteling. ;-) Vier meiden, we waren 15-16 en wilden toch onafhankelijk en goedkoop op vakantie, dus de fiets.

12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

13. Heerlijk reisverslag! Moet een erg fijne reis geweest zijn, mooie herinneringen.

14. Echt straf wat jullie met je gezin gepresteerd hebben. Op Instagram leek het alsof jullie hele reis rozengeur en maneschijn was. Goed dat je in dit uitgebreide verslag ook vertelt dat het soms best wel zwaar was en dat niet alles altijd zo vlot ging. Dit geeft een heel realistisch beeld van wat een fietsreis echt is.

15. Ik volgde jullie avontuur al op Instagram, maar deze blogpost was...boeiend!! Ik ga eerst aan mijn conditie werken, denk ik!!

16. Als ik jouw verslag lees en de foto's bekijk, heb ik meteen ook zin om mijn fiets vol te laden en te vertrekken!

17. Wow, stoer van jullie! En die meiden, respect <3 Addmloos uitgelezen, met wat ontroering ook her en der, haha. Zeker inspirerend, vroeger zelf ook gedaan, voor ons nu niet zomaar evident ;)

18. Wow, stoer van jullie! En die meiden, respect <3 Addmloos uitgelezen, met wat ontroering ook her en der, haha. Zeker inspirerend, vroeger zelf ook gedaan, voor ons nu niet zomaar evident ;)

19. een mooi avontuur , flinke trappertjes leuke snoetjes , super trots en blij dat alles goed gaat xxx

20. Ik las juist je reisverhaal van begin tot einde en ik ben sprakeloos! Wat een mooi gezin heb je en wat een topervaring moet zo'n vakantie niet zijn! Mijn twee jongens zijn nog te jong, maar ik sla deze post zeker op om de leuke campingplekken en routes in Engeland te onthouden! Bedankt daarvoor!

21. su-per-cool!!! Wij zijn net terug van zes weken tussen Wenen en Albanië/Griekenland, en tussen Venetië en Munchen; op dat laatste stuk (in de Dolomieten) zagen we ook een familie met een jong meisje dat zelf fietste (de Balkan is wat veel van het goeie voor kinderen denk ik: serieuze bergen en weinig fietspaden, al waren de chauffeurs uitzonderlijk galant). De Donau-route zou waarschijnlijk ook goed lukken voor jullie (wij fietsten het stuk van Wenen tot Vukovar in Kroatië). We fietsen met twee al keert de conversatie ook al eens naar "waar gaan we naartoe fietsen als we op termijn ooit met meer dan twee zijn", dan komen we zeker al jullie tips halen :) zonder tent hier ook, wegens gedacht dat dat te veel zou wegen voor de bergen, maar tegen het einde fietsten we met 12 boeken in de zak, dus dat had waarschijnlijk even goed een tent kunnen zijn qua gewist :) fietsvakantie for the win! (die coole kinderen van u for the win ook trouwens)

22. Ik vind het niet meteen terug, maar ik dacht dat jij gevraagd had naar grote wasnetjes? Ik zie er in de folder van Aldi staan, vanaf zaterdag!

23. Deze zomer kreeg ik ook al kriebels toen ik zag dat er n familievriendelijke fietsroute rond het Balatonmeer zou moeten zijn, maar aangezien mn oudste van 4 (bijna 5) het slechts een klim vol hield (wel n mega klim) zullen we zoiets nog enkele (eigenlijk heel wat) jaren uit moeten stellen... We zullen zien of mijn mannen over n jaar of 5-6 (minimaal) te porren zijn voor zo'n ambitieus plan.
    Good

24. Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , hij gaf me garantie, hij vroeg me te betalen voor items, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen die ik heb gedaan en een getuigenis geven van zijn helende kruiden is wat ik ga doen voor de rest van jullie die HIV hebben en andere ziekten kunnen het goede werk van Dr. Itua zien. Ik ontving zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die binnen 5 werkdagen bij mijn postkantoor kwam. Dr. Itua is een eerlijke man en ik waardeer hem voor zijn goede werk. Mijn GrandMa heeft gebeld hem om hem te waarderen en de rest van mijn vrienden ook, is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en het hebben van die dikke belle is een nachtmerrie. je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem hebt was ik Ik ben vrij en gezond. Bedankt aan Dr. Itua Herbal Center. Ik heb ook zijn agenda dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever- / nierinflamatie, epilepsie, onvruchtbaarheid, fibroïde, diabetes, dercum, copd, en ook Ex-minnaar terugbrengen ... Hier zijn contactpersoon .drituaherbalcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

25. Beautiful card, I love the image and the design.

26. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

27. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

28. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

29. Allereerst dank aan Dr. Ige Ajayi, voor het terugbrengen van mijn geliefde binnen 48 uur. Ik heb niets anders te zeggen dan je te bedanken en je te laten weten dat ik gelukkig ben.. Mijn geliefde behandelt me beter en hij brengt het grootste deel van zijn tijd met mij door nu hij me vertelt hoeveel hij van me houdt dan ooit tevoren.. Als je dat hebt gedaan neem voor problemen met je geliefde contact op met Dr. Ige Ajayi. via e-mail: ( drigeajayi@gmail.com ) of WhatsApp +2348130035939 omdat hij de oplossing is voor alle relatieproblemen.

30. Het is nu meer dan een maand geleden en alles voelt alsof het weer normaal is. Hij is me beter gaan behandelen en het is een genezingsproces voor ons beiden geweest. De nachtmerrie die bijna 2 jaar had geduurd is eindelijk voorbij. Het is alsof we opnieuw verliefd zijn geworden! We hebben allebei het verleden achter ons gelaten en proberen vooruit te gaan - en voor het eerst sinds lange tijd ziet de toekomst er veel rooskleuriger uit. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik dr. Ilekhojie ben! Het is alsof we eindelijk die dingen over elkaar hebben herontdekt waardoor we in de eerste plaats verliefd werden. Alle zorgen en stress zijn gewoon verdwenen. Bedankt dr. Ilekhojie voor het redden van mijn gebroken huwelijk. Ik en mijn man leven weer gelukkig. Allemaal dankzij Ilekhojie. Neem contact met hem op om uw huwelijk te herstellen E-mail: gethelp05@gmail.com Bel of Whatsapp +2348147400259

31. Ik ben 4 jaar lang afgewezen door mijn man en het doet zoveel pijn om de hele tijd te worden verwaarloosd. Ik confronteerde mijn man en hij zei dat het niet werkt en een scheiding nodig heeft. Ik voelde me depressief en had een oplossing nodig omdat ik zoveel van hem hou. Ik ging online voor een oplossing of advies en stuitte op een testimonial-pagina van mensen met een soortgelijk probleem als het mijne. Ik had het geluk dat een dame een e-mail achterliet waarmee ik contact kon opnemen, ik nam een moedige stap omdat ik zo depressief was en het gevoel had dood te gaan. Ik nam contact op met dr. Ilekhojie die een verzoeningsspreuk voor me uitsprak en mijn man kwam thuis en smeekte om mijn vergeving. Het zijn onze 3 maanden samen vandaag nadat de verzoeningsspreuk was voltooid en mijn man is nooit veranderd om van mij te houden. Neem vandaag nog contact op met dr. Ilekhojie via e-mail: gethelp05@gmail.com of WhatsApp/bel dit nummer +2348147400259

32. Deze vakantie heeft echt laten zien hoe eenzaam ik zou zijn geweest als het plan van een vreselijke breuk van mijn huwelijk zou werken. Onze kinderen zijn allemaal gesetteld en nu ik geacht wordt te genieten van het leven met mijn man, werd hij meegesleept door de receptioniste in zijn kantoor. 25 jaar huwelijk zou verloren gaan omdat een andere vrouw besloot mijn man te betoveren. Ik werd wanhopig en sloot me aan bij de opmerkingen van een groep vrouwen die hulp kregen van dr. Ilekhojie. Hij legde me uit over de duistere magie die op mijn man werkte, wat enkele dagen daarvoor ook werd bevestigd door een toekomstige verteller. Dr. Ilekhojie vertelde me alles wat ik nodig had om de duistere magie te doorbreken en binnen ex 3 dagen veranderde mijn man en begon hij zich te gedragen als iemand die pauze had. Hij werd de Sergi waarmee ik 25 jaar geleden trouwde. Alles is nu normaal en ik ben zo blij dat ik mijn hele familie bij elkaar heb gehad afgelopen vakantie. Bedankt dr. Ilekhojie dat hij me niet teleur heeft gesteld. Praat met hem over uw huwelijksproblemen en zoek naar oplossingen. E-mail: gethelp05@gmail.com of bel/Viber/Whatsapp +2348147400259

33. Mijn man verliet me voor een jongere vrouw. Het was alsof ze hem onder een kwade betovering had, hij keerde zich van de ene op de andere dag zonder enige waarschuwing tegen mij. Het gebeurde vorig jaar, ik was wanhopig, dus ik gebruikte elke website voor het casten van spreuken die ik kon vinden zonder resultaat. Een vriend stuurde me contact van Dr. Ilekhojie en ik nam contact met hem op. Hij begon in februari met mij te werken en als resultaat van al zijn geweldige werk zijn ik en mijn man weer bij elkaar. Ik ben zo blij en bevoorrecht dat ik zo'n geweldig persoon als jij aan mijn zijde heb. Bedankt! Dr Ilekhojie. Hulp nodig, WhatsApp Dr. Ilekhojie op +2348147400259 of e-mail gethelp05@gmail.com

34. Ik stond op het punt mijn huwelijk te verliezen toen dr. Ilekhojie tussenbeide kwam. Mijn man had een scheiding aangevraagd na een eindeloos geschil en emotionele mishandelingen die we allebei hadden geleden als gevolg van misverstanden. Hij verliet het huis en weigerde terug te komen. Ik zocht naar een echte oplossing, wetende dat ik niet nog eens berooid wil worden door echtscheidingszaken en het verlies van mijn man van 12 jaar. Ik voldeed aan zijn procedures voor verzoening, wat heel gemakkelijk was. De liefde en verbinding tussen mij en mijn partner werd hersteld en hij kwam terug en vroeg om de scheiding te annuleren. Het is allemaal een feit dat dr. Ilekhojie eerlijk en transparant is in het helpen van mensen en ook jij die dit leest, kan de oplossing vinden die je zoekt in je huwelijk of relatie. neem nu contact met hem op voor hulp. Hier zijn contactpersoon. WhatsApp: +2348147400259 E-mail: gethelp05@gmail.com

35. Mijn man verliet mij en mijn kinderen omdat we zoveel ruzies en ruzies hadden. Zijn moeder was ook tegen mijn huwelijk met hem. Ik hield zoveel van hem en had grote hoop dat we samen een mooie toekomst zullen opbouwen. Ik heb 6 maanden gewacht en hij is nooit meer bij mij teruggekomen. Dus moest ik contact opnemen met dr. Ilekhojie die er alles aan deed om ons te herenigen en de liefde en verbinding die we ooit deelden te herstellen. Hij keerde na 3 dagen terug naar huis, zoals dr. Ilekhojie me verzekerde en ik ben echt verbaasd over zijn geweldige daden. Ook jij kunt deze geweldige hulp krijgen en leven om hem dankbaar te zijn, want hij stelt nooit iemand teleur. Neem contact op met dr. Ilekhojie. E-mail: gethelp05@gmail.com Je kunt hem ook WhatsAppen op +2348147400259

36. Het begon met kleine misverstanden waarna hij me vertelde dat het goed zou zijn om een pauze te nemen, wat volgens mij in een breuk is veranderd. Hij zoekt me niet meer. Dit bracht me verdriet omdat we samen zijn sinds de middelbare school en hij mijn eerste en enige liefde was. Ik zocht overal op internet naar hulp en toen zag ik zoveel mensen getuigencommentaar plaatsen over Dr. help me om me binnen drie dagen met hem te verzoenen. Het is nu precies een maand geleden dat ik contact met hem heb opgenomen en alles is perfect verlopen en ik moest dit bericht naar buiten brengen omdat hij alle goede woorden verdient om mij te helpen. E-mail: gethelp05@gmail.com of neem contact met hem op via Whatsapp +2348147400259

37. Ik ben blij met hoe ik dr. Ilekhojie vertrouwde om mijn ex-man terug te brengen na bijna een jaar scheiding. Voordat ik dr. Ilekhojie ontmoette, heb ik veel websites doorzocht op zoek naar manieren om mijn ex-man terug te krijgen nadat hij zonder enige reden had gevraagd om van me te scheiden. Ik was er kapot van, maar dr. Ilekhojie gaf me hoop en de verzekering dat hij bij mij terug zal worden gebracht. Nadat hij de verzoeningsspreuk had gedaan, belde mijn man na twee dagen en vroeg om terug naar huis te komen voor mij en onze vier kinderen. De volgende dag kwam hij thuis en ik was erg blij hem weer te ontmoeten. Ik gebruik dit middel om dr. Ilekhojie te waarderen voor wat hij voor mij heeft gedaan en ook om zoveel andere mensen te helpen. Ik laat zijn contactpersoon achter zodat je contact met hem kunt opnemen als je soortgelijke problemen hebt. Whatsapp +2348147400259 en e-mail: gethelp05@gmail.com

38. Het is nu meer dan een maand geleden en alles voelt alsof het weer normaal is. Hij is me beter gaan behandelen en het is een genezingsproces voor ons beiden geweest. De nachtmerrie die bijna 2 jaar had geduurd is eindelijk voorbij. Het is alsof we opnieuw verliefd zijn geworden! We hebben allebei het verleden achter ons gelaten en proberen vooruit te gaan - en voor het eerst sinds lange tijd ziet de toekomst er veel rooskleuriger uit. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik dr. Ilekhojie ben! Het is alsof we eindelijk die dingen over elkaar hebben herontdekt waardoor we in de eerste plaats verliefd werden. Alle zorgen en stress zijn gewoon verdwenen. Bedankt dr. Ilekhojie voor het redden van mijn gebroken huwelijk. Ik en mijn man leven weer gelukkig. Met dank aan Ilekhojie. Neem contact met hem op om uw huwelijk te herstellen E-mail: (gethelp05@gmail.com Bel of Whatsapp +2348147400259

39. Mijn vrouw verliet me voor een andere man na 3 jaar huwelijk. Ik heb alle middelen geprobeerd om me met haar te verzoenen, maar ze stemde er nooit mee in om terug naar huis te komen en zei dat ze het huwelijk verveelde. Ik was op zoek naar manieren om haar terug te winnen toen ik een getuigenis tegenkwam over een oude man genaamd dr. Ilekhojie en de manier waarop hij veel mensen heeft geholpen. Ik nam contact met hem op en vertelde hem al mijn problemen. Ik geloof nooit in spiritueel werk, maar ik hield van mijn vrouw en wilde mijn lieve gezin niet kapotmaken. Hij vertelde me alles wat ik moest doen en binnen 3 dagen vroeg mijn vrouw om naar huis terug te keren naar mij en de kinderen. Het is nu 4 maanden geleden dat het steeds beter gaat. Als u moeilijkheden doormaakt in uw huwelijk / relatie en een snelle oplossing wilt, neem dan contact op met Dr. Ilekhojie. Zijn e-mail: gethelp05@gmail.com Je kunt hem ook WhatsAppen op +2348147400259

40. Ik nam contact op met dr. Ilekhojie om me te helpen mijn huwelijk te herstellen. Na 2 jaar gescheiden te zijn geweest, hield ik nog steeds van mijn man en wilde ik hem terug. Mijn man is van me gescheiden omdat hij op het werk een jongere vrouw ontmoette. Na 17 jaar huwelijk kon ik mijn man geen kind geven en ook al was het niet mijn schuld, ik waardeerde hem omdat hij jarenlang geduld met me had. Ik legde al mijn problemen uit aan dr. Ilekhojie en hij beloofde me te helpen als ik serieus ben en hem wil vertrouwen. Net binnen 72 uur reed mijn man, mijn man, kilometers naar ons huis en vroeg of we samen terug konden werken en ons konden verzoenen. Hij legde me uit hoe ellendig hij zich de afgelopen jaren heeft gevoeld en vroeg om terug naar huis te verhuizen. Dr. Ilekhojie gaf me ook kruiden voor vruchtbaarheid en nu is mijn huwelijk terug en heb ik bevestigd dat ik al 18 weken zwanger ben. Neem contact op met zijn e-mail: gethelp05@gmail.com of zijn WhatsApp-contactpersoon: +2348147400259

41. Ik heb mijn opties voor een operatie afgewogen; maar na een ontmoeting met een 65-jarige vrouw in ons plaatselijke ziekenhuis die me vertelde dat ze een operatie zou ondergaan om de baarmoeder te verwijderen, dacht ik dat het misschien niet nuttig zou zijn om vrouwen te adviseren een operatie na de menopauze te negeren met het idee dat de vleesbomen zouden krimpen. Er is een buurvrouw van mij die me een contactpersoon heeft gegeven van dr. Ilekhojie die haar wat kruiden heeft gestuurd om te gebruiken en nu is ze helemaal vrij en ik ben ook op dezelfde kruiden en het verbetert snel. Neem contact met hem op als u zich in dezelfde toestand bevindt via zijn e-mail gethelp05@gmail.com of bel hem op zijn directe lijn (+2348147400259)

42. Dingen komen pas goed als je de juiste keuze in je leven hebt gemaakt. In mijn leven heb ik de juiste keuze gemaakt toen ik contact opnam met dr. Ilekhojie, de man die gespecialiseerd is in het herstellen van verbroken relaties en huwelijken. Ik kom uit Albany, New York City, VS, en ben op deze blog om dr. Ilekhojie te bedanken voor het goede werk. Hij zorgde ervoor dat mijn man de scheidingsplannen na enkele maanden stopte en vroeg of we een raadslid zouden zien om onze meningsverschillen op te lossen. Ik zou mijn familie vandaag niet intact hebben gehad zonder de hulp van dr. Ilekhojie en daarom laat ik zijn e-mail gethelp05@gmail.com achter om je verbroken huwelijk of relaties te herstellen. Je kunt hem ook bellen of Whatsappen op +2348147400259

43. Ik ben dokter Ilekhojie zo dankbaar, die mijn man terugbracht die me verliet voor een andere vrouw. Op dat moment verliet mijn man me, verloor ik alles en ging ik wekenlang niet naar buiten omdat we al meer dan 20 jaar samen zijn. Dingen veranderden toen een vriend me Dr. Ilekhojie WhatsApp-contact gaf. Ik stuurde hem een bericht en vertelde hem de pijn die ik doormaakte en hij vertelde me dat hij ons zal helpen bij het verzoenen. Hij vertelde me wat ik moest geven en hij was heel eerlijk en waarheidsgetrouw tegen me. Binnen 3 dagen belde mijn man, die al een week van huis is, om te vragen naar mijn welzijn en begon zich te verontschuldigen. Met dank aan dr. Ilekhojie die dit mogelijk heeft gemaakt. Neem contact met hem op voor hulp. Whatsapp +2348147400259 of e-mail gethelp05@gmail.com

44. Na 7 maanden gescheiden te zijn geweest, hield ik nog steeds van mijn man en wilde ik hem terug. Mijn man is van me gescheiden omdat hij op het werk een jongere vrouw ontmoette. Na 23 jaar getrouwd te zijn geweest, ging mijn man op reis en ontmoette hij een jongere vrouw. Ik waardeerde hem omdat hij een goede echtgenoot en vader was voor onze 4 kinderen. Ik nam contact op met dr. Ilekhojie en legde hem al mijn problemen uit en hij beloofde me te helpen als ik serieus ben en hem wil vertrouwen. Slechts 3 dagen nadat dr. Ilekhojie een verzoeningsritueel had uitgevoerd om ons te herenigen, keerde mijn man terug naar huis. Hij legde me uit hoe ellendig hij zich de afgelopen maanden voelde en vroeg of hij naar huis mocht verhuizen. Het is als een wonder tot vandaag, ik bel nog steeds Dr. Ilekhojie om hem te bedanken voor zijn goede werk. Als je soortgelijke hulp nodig hebt, neem dan contact op met zijn e-mail: gethelp05@gmail.com en zijn WhatsApp-contact: +2348147400259

45. Iemand verliezen van wie je houdt, is alsof je je hart in twee stukken breekt, vooral als je erg verliefd bent op die persoon, liefde is een essentiële emotie en heeft de kracht om alles gelukkig en aangenaam te doen, maar er kwam een tijd dat ik in de steek werd gelaten door mijn ex-vriend van 3 jaar die me verliet voor een andere vrouw die onze verloving verbrak. Ik kan nog steeds niet geloven dat dr. Ilekhojie ons heeft kunnen herenigen omdat vrienden en familie hem niet konden overtuigen om terug te keren. het is nu 2 maanden geleden en onze bruiloft was vorige week. Darqut heeft me zo goed behandeld en ik weet dat ons huwelijk gezegend is. Bedankt dr. Ilekhojie voor het reinigen en opnieuw verbinden van ons samen. Als u een nieuwe start met uw partner wilt, neem dan contact op met dr. Ilekhojie met deze contacten. E-mail: gethelp05@gmail.com en zijn whatsapp/Viber-contactpersoon: +2348147400259

46. Het gebeurde zo snel en ik had helemaal niets te zeggen over de situatie. Hij heeft me gewoon gedumpt na 3 jaar zonder uitleg. Ik neem contact op met dr. Ilekhojie om ons te helpen bij het verzoenen, omdat het duidelijk was dat hij nog steeds van me houdt, maar bang was voor toewijding. In minder dan 3 dagen nadat hij een verzoeningsritueel had gedaan, kwam de verloofde terug en begon te smeken om wat hij me had aangedaan. Hij zei dat ik de belangrijkste persoon in zijn leven was en dat weet hij nu. Onze relatie is nu sterk en stabiel. Dank u meneer, u bent door God gezonden om een verbroken relatie te herstellen. Ik raad dr. Ilekhojie aan aan iedereen die hulp nodig heeft. Zijn e-mail: gethelp05@gmail.com Je kunt hem ook Whatsappen op +2348147400259

47. Mijn man is 4 maanden geleden van me gescheiden en ik was vervuld van tranen en frustratie, want ik wist niet wat ik moest doen om de problemen met hem op te lossen. Ik zocht op internet naar hulp over hoe ik hulp kon krijgen in mijn huwelijk en ik ontdekte geweldige getuigenissen over dr. Ilekhojie die vooruitstrevend is geweest met het verzoenen van paren. Ik nam contact met hem op, maar ik was sceptisch, maar ik had geen andere keuze dan met hem samen te werken vanwege alle goede recensies die ik van zoveel mensen zag en hoorde. Precies 3 dagen nadat ik alles had verstrekt wat dr. Ilekhojie vroeg, belde mijn man die me eerder blokkeerde me en vroeg naar de mogelijkheid om aan ons huwelijk te werken. Hij is nu weer thuis met zoveel liefde en zorgzaamheid en we bereiden ons voor om voor de tweede keer in een maand te trouwen. Als je een probleem hebt, neem dan contact op met Dr. Ilekhojie, ik geef je 100% garantie dat hij je zal helpen!! Bel hem +2348147400259 of e-mail: gethelp05@gmail.com

48. Mijn man heeft mij en mijn kinderen verlaten. Zijn moeder was ook tegen mijn huwelijk met hem. Ik hield zoveel van hem en had grote hoop dat we samen een mooie toekomst zullen opbouwen. Ik heb 6 maanden gewacht en hij is nooit meer bij mij teruggekomen. Dus moest ik contact opnemen met dr. Ilekhojie die er alles aan deed om ons te herenigen en de liefde en verbinding die we ooit deelden te herstellen. Hij keerde na 3 dagen terug naar huis, zoals dr. Ilekhojie me verzekerde en ik ben echt verbaasd over zijn geweldige daden. Ook jij kunt deze geweldige hulp krijgen en leven om hem dankbaar te zijn, want hij stelt nooit iemand teleur. Neem contact op met dr. Ilekhojie. E-mail: gethelp05@gmail.com Je kunt hem ook WhatsAppen op (+2348147400259

49. Ik en mijn man gingen scheiden na 7 jaar huwelijk. De scheiding stond voor de deur omdat het de laatste tijd niet goed met ons ging. Nadat ik de scheidingspapieren had ontvangen, brak het me en was ik mezelf een week niet. De man met wie ik alles had opgebouwd, heeft gevraagd om van me te scheiden. Ik heb zoveel berichten gestuurd om hem te overtuigen en hij wilde mij en onze 2 kinderen niet zien. Toen ik op een dag door het internet ging nadat ik in een depressie was geraakt, vond ik dr. Ilekhojie die me hielp om me te verzoenen met mijn man. Het is nu 2 maanden geleden dat hij de scheiding heeft geannuleerd en naar huis is teruggekeerd. Ik ben blij en vol opwinding met het delen van mijn ex-ervaring. Met dank aan dr. Ilekhojie en zijn voorouders die dit mogelijk hebben gemaakt. Ik ben hier om iedereen die problemen heeft in het huwelijk of relatie aan te bevelen contact op te nemen met Ilekhojie Whatsapp +2348147400259 of e-mail gethelp05@gmail.com

50. Het was heel zwaar voor me toen mijn verloofde me verliet voor een andere dame. Ik was er kapot van en kon mezelf niet terugkrijgen. Zijn vrienden en familie hebben er alles aan gedaan om ons te herenigen, maar het is mislukt. Ik was een paar maanden alleen en zag mezelf niet van een ander houden. Dus moest ik hulp zoeken bij dr. Ilekhojie, die me het voorrecht gaf om ervoor te zorgen dat mijn hartewensen werden vervuld. Hij herenigde ons en de liefde en het geluk waren volledig hersteld. Zijn woorden zijn aan hem gebonden en hij faalt nooit als hij iemand drie dagen belooft om de hereniging te krijgen, wat me verbaasde toen mijn eigen resultaat zich manifesteerde. Doe geen moeite om elders hulp te zoeken. Zijn e-mail: gethelp05@gmail.com of sms hem via WhatsApp: +2348147400259

51. Stop je relatiebreuk, echtscheiding of afwijzing van geliefden ... zelfs als je situatie hopeloos lijkt! Ik nam contact op met een echte spreukgieter die me hielp het hart van mijn man te veranderen in liefde en me weer te willen. Als u problemen heeft in uw huwelijk of relatie, zal dr. Ilekhojie u helpen de liefde en toewijding in uw huis te herstellen. De kracht van zijn betovering is zo effectief en kan gebroken huwelijk en relatie herenigen. Neem vandaag nog contact met hem op en bedank me later. Neem contact op met +2348147400259 of e-mail gethelp05@gmail.com

52. Na 2 jaar gescheiden te zijn geweest, hield ik nog steeds van mijn man en wilde ik hem terug. Mijn man is van me gescheiden omdat hij op het werk een jongere vrouw ontmoette. Na 17 jaar huwelijk kon ik mijn man geen kind geven en ook al was het niet mijn schuld, ik waardeerde hem omdat hij jarenlang geduld met me had. Ik legde al mijn problemen uit aan dr. Ilekhojie en hij beloofde me te helpen als ik serieus ben en hem wil vertrouwen. Net binnen 72 uur reed mijn man, mijn man, kilometers naar ons huis en vroeg of we samen terug konden werken en ons konden verzoenen. Hij legde me uit hoe ellendig hij zich de afgelopen jaren heeft gevoeld en vroeg om terug naar huis te verhuizen. Dr. Ilekhojie gaf me ook kruiden voor vruchtbaarheid en nu is mijn huwelijk terug en heb ik bevestigd dat ik al 18 weken zwanger ben. Zijn WhatsApp-contactpersoon: +2348147400259

53. Dit is het mooiste wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. Ik had nooit gedacht dat ik nog een keer zou glimlachen, nadat mijn man me met twee kinderen had achtergelaten. Alle pogingen om hem terug te brengen mislukten en ik was wanhopig en dacht dat ik hem niet meer zou zien, totdat ik op sociale media een dame ontmoette die Henna heette. die mij vertelde over ene Dr. Ilekhojie. Ze gaf me zijn WhatsApp-nummer, ik nam contact met hem op en hij verzekerde me dat mijn man binnen 72 uur weer thuis zou komen. Hij vertelde me dat hij een ritueel gaat uitvoeren om ons te herenigen. In minder dan 72 uur belde mijn man, die al een maand geen woord tegen me heeft gezegd, en vroeg of hij naar huis mocht. Ik ben tot nu toe nog steeds verbaasd over dit wonder, omdat het gewoon te reëel is om waar te zijn. Ik weet dat er zoveel vrouwen hier zijn met hetzelfde probleem, maar ik breng de contactpersoon van Dr. Ilekhojie naar hem toe om hem om hulp te vragen.

E-mail gethelp05@gmail.com
    WhatsApp +2348147400259

54. De nachtmerrie die bijna 2 jaar had geduurd is eindelijk voorbij. Het is alsof we opnieuw verliefd zijn geworden! We hebben allebei het verleden achter ons gelaten en proberen vooruit te komen – en voor het eerst sinds lange tijd ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dankbaar ik Dr. Ilekhojie ben! Het is alsof we eindelijk die dingen over elkaar hebben herontdekt waardoor we in de eerste plaats verliefd zijn geworden. Alle zorgen en stress zijn gewoon verdwenen. Bedankt dokter Ilekhojie voor het redden van mijn gebroken huwelijk. Ik en mijn man leven weer gelukkig. Allemaal dankzij Ilekhojie. Neem contact met hem op om uw huwelijk te herstellen. E-mail: gethelp05@gmail.com Bel of Whatsapp +2348147400259

55. Ik ben gewoon boos dat ik zo vaak ben opgelicht. Bedankt dokter Ilekhojie, ik wenste dat ik u eerder had gevonden, het zou me veel pijn en geld hebben bespaard. Ik heb veel spreuken, witte magie en energiegenezers geprobeerd. Ik heb het geprobeerd en geen van hen werkte. Ze beloofden me de maan en dat ik mijn ex-man terug zou krijgen, omdat de zaken ingewikkeld waren en mijn man is verhuisd. Ik heb genoeg geld uitgegeven om mijn droomreis naar Zuid-Amerika te maken, maar wat heeft het voor zin om een droomreis te maken zonder de liefde van mijn leven. Dr. Ilekhojie heeft mij hoop gegeven en zijn eerlijkheid is een verademing. Nu ben ik weer samen met mijn man en vader van mijn kinderen en alles gaat vlot. Bedankt voor uw hulp Dr. Bel/Whats-app: +2348147400259 of e-mail: gethelp05@gmail.com

56. Mijn ex-man en ik waren er altijd in geslaagd vriendschappelijk te blijven na onze scheiding in februari. Maar ik wilde altijd weer bij hem komen. Het enige dat nodig was, was een pagina bezoeken waar ik opmerkingen van Dr. Ilekhojie zag, omdat het mijn droom was om samen met mijn man een nieuwe pagina te beginnen en gelukkig met hem te leven. Dr. Ilekhojie vroeg om een verzoeningsritueel uit te voeren en ik accepteerde het. Na 48 uur werkte het ritueel voor mij en mijn man belde dat hij spijt had van al zijn verkeerde daden. Mijn man is terug en we treffen voorbereidingen om naar de rechter te stappen en onze scheidingspapieren zo snel mogelijk in te trekken. Dit is niets minder dan een wonder. Bedankt Dr. Ilekhojie voor uw krachtige rituelen. Woorden zijn niet genoeg om je goede werk te waarderen. Vraag hem om hulp. E-mail gethelp05@gmail.com en telefoon/WhatsApp +2348147400259

57. Ik ben na drie (10) jaar huwelijk door mijn man afgewezen, alleen maar omdat een andere vrouw hem betoverde en hij mij en onze drie kinderen in de steek liet. Ik kan het niet loslaten omdat ik echt van mijn man houd en de kinderen altijd naar hun vader vragen. Toen ik op een dag online aan het lezen was, zag ik een bericht over hoe Dr. Ilekhojie zoveel mensen heeft geholpen hun relatie terug te krijgen en huwelijk. Ik heb contact met hem opgenomen en hem alles uitgelegd. hij beloofde me te helpen mijn man terug te krijgen. Ik geloofde hem en vertrouwde op hem. Hij gaf mij instructies die ik nauwgezet opvolgde. Mijn man is terug en onbekend voor mij en de kinderen, mijn man heeft een nieuw huis voor ons gekocht in Dubai en we leven nu gelukkig. Ik heb dr. Ilekhojie beloofd dat ik dit alles aan de wereld ga vertellen... Dankzij dr. Ilekhojie staan hieronder zijn contactgegevens. U kunt overal ter wereld contact opnemen met Dr. Ilekhojie.

WHATSAPP/BELLEN via +2348147400259
    E-MAIL: gethelp05@gmail.com

58. MIJN VRIEND KREEG TERUG MET DE HULP VAN DR. ISIKOLO EN IK BEN ECHT OVERWELDIG
    Hallo allemaal, ik ben Marie Barend. Toen alle hoop verloren was om mijn relatie tussen mij en mijn vriend weer te laten werken, ging ik online op zoek naar hulp en ik las en nam contact op met DR ISIKOLO die kwam en alles repareerde en hij zal de rest van mijn leven door mij gewaardeerd blijven. Te vaak heb ik emotionele trauma's doorgemaakt vanwege de eindeloze problemen die ik had met mijn man en het leidde tot onze breuk en daarom zocht ik hulp en ontdekte DR. ISIKOLO die mij te hulp kwam. Hij vertelde me de procedures en spoorde me aan om eraan te voldoen, wat ik graag deed en hij stelde het proces van het vinden van oplossingen voor mijn problemen niet uit en ik kreeg het resultaat in slechts 2 dagen, zoals hij mij verzekerde. Doe geen moeite om elders hulp te zoeken, want hij is te goed in het helpen van mensen. Hij is betrouwbaar en eerlijk, dus sms hem nu via WhatsApp: +234-8133261196 of zijn e-mail: isikolosolutionhome@gmail.com

59. MIJN VRIEND KREEG TERUG MET DE HULP VAN DR. ISIKOLO EN IK BEN ECHT OVERWELDIG
    Hallo allemaal, ik ben Anne Francken. Toen alle hoop verloren was om mijn relatie tussen mij en mijn vriend weer te laten werken, ging ik online op zoek naar hulp en ik las en nam contact op met DR ISIKOLO die kwam en alles repareerde en hij zal de rest van mijn leven door mij gewaardeerd blijven. Te vaak heb ik emotionele trauma's doorgemaakt vanwege de eindeloze problemen die ik had met mijn man en het leidde tot onze breuk en daarom zocht ik hulp en ontdekte DR. ISIKOLO die mij te hulp kwam. Hij vertelde me de procedures en spoorde me aan om eraan te voldoen, wat ik graag deed en hij stelde het proces van het vinden van oplossingen voor mijn problemen niet uit en ik kreeg het resultaat in slechts 2 dagen, zoals hij mij verzekerde. Doe geen moeite om elders hulp te zoeken, want hij is te goed in het helpen van mensen. Hij is betrouwbaar en eerlijk, dus sms hem nu via WhatsApp: +234-8133261196 of zijn e-mail: isikolosolutionhome@gmail.com

60. Beste

Voor al uw financiële vragen kunt u contact opnemen met:

stefanroger13@gmail.com

Let op: Je hoeft niets vooraf te betalen, het is gratis

61. Mijn man heeft me nu ruim drie jaar verlaten en ik hield zoveel van hem. Sindsdien ben ik op zoek naar een manier om hem terug te krijgen. Ik heb veel opties geprobeerd, maar hij kwam niet terug en ik heb veel geld verspild. Ik bezocht een pagina online en zag getuigenissen van Dr. Ilekhojie en ik kon er niet voor terugdeinzen omdat het uitstekende getuigenissen waren. Ik sprak met hem en hij begeleidde mij als een vader en voerde een krachtig verzoeningsritueel voor mij uit. Binnen precies 2 dagen vroeg mijn man om terug te keren. Het was als een droom dat een man die mijn telefoontjes niet eens aannam, begon te smeken om naar huis terug te keren. Nu gaat het veel beter omdat Dr. Ilekhojie onze verbinding heeft hersteld en mijn familie vrede heeft. Bedankt meneer en ik zal mensen blijven vertellen over uw goede werken. E-mail gethelp05@gmail.com of WhatsApp/Telegram +2348147400259

62. Ik wil de wereld snel vertellen dat er een echte helper is die krachtig en oprecht is. Hij heeft mij onlangs geholpen om mijn relatie met mijn man te herenigen, ook al had hij al om een scheiding gevraagd. Ik zag verschillende getuigenissen van DR Ilekhojie op Facebook en Instagram. Ik aarzelde om contact op te nemen omdat ik de hoop had verloren, maar iets van binnen bleef me ertoe aanzetten het te proberen. Ik nam contact met hem op via Whatsapp en legde alles uit wat er in mijn huwelijk is gebeurd. Hij vertelde me eenvoudig dat mijn man onder slechte invloed staat en dat hij wordt gemanipuleerd, waardoor onze verbinding is verbroken en hem is gevraagd te vertrekken. Hij verzekerde mij dat hij een verzoeningsritueel gaat uitvoeren om de reeds verloren verbinding tussen ons te herstellen. Ik voorzag in alles wat hij wilde en zorgde ervoor dat alles wat nodig was beschikbaar was, omdat mijn man de enige man is die ik mijn hele leven heb gekend en ik hem niet bij mij en onze kinderen weg wilde hebben. Precies drie dagen later belde mijn man met een vreemd nummer en vroeg of hij met tranen naar huis mocht terugkeren. Ik dacht dat het een grap was totdat ik hem onze ranch zag binnenrijden. Het is nu 3 maanden geleden en we waren als middelbare scholieren, hij is nu terug met zoveel liefde en zorg. Ik dacht om zijn gegevens hier achter te laten voor het geval iemand om zijn hulp moet vragen. U kunt contact met hem opnemen via zijn e-mail (gethelp05@gmail.com of bel/Whatsapp +2348147400259

63. Ik probeer al 2 jaar zwanger te worden en had hulp nodig! Ik ben naar de dokters geweest, maar nog steeds niets. De artsen legden uit dat ik en mijn man vruchtbaar zijn en dat ik niet weet waar ik anders terecht kan. Tijdens een van mijn bezoeken aan het ziekenhuis ontmoette ik iemand met wie we van hart tot hart spraken en zij legde uit hoe ze 15 jaar had gewacht totdat ze dokter Ilekhojie ontmoette, die haar kruiden gaf waardoor ze slechts een maand later zwanger werd. Ze zei zoveel goede dingen over dokter Ilekhojie en ik moest het zelf zien. Het is 4 maanden geleden dat ik de kruiden kreeg en we zijn al zwanger. Dankzij dokter Ilekhojie ben ik zo opgewonden dat ik binnenkort moeder zal worden. Ik laat zijn contacthulp achter voor iedereen die problemen heeft met zwanger worden. Vertrouw me en vraag hem om hulp. E-mail gethelp05@gmail.com of bel/WhatsApp +2348147400259

64. Ik probeer al 8 jaar zwanger te worden en had hulp nodig! Ik ben naar de dokters geweest, maar nog steeds niets. De artsen legden uit dat ik en mijn man vruchtbaar zijn en dat ik niet weet waar ik anders terecht kan. Tijdens een van mijn bezoeken aan het ziekenhuis ontmoette ik iemand met wie we van hart tot hart spraken en zij legde uit hoe ze 15 jaar had gewacht totdat ze dokter Ilekhojie ontmoette, die haar kruiden gaf waardoor ze slechts een maand later zwanger werd. Ze zei zoveel goede dingen over dokter Ilekhojie en ik moest het zelf zien. Het is 4 maanden geleden dat ik de kruiden kreeg en we zijn al zwanger. Dankzij dokter Ilekhojie ben ik zo opgewonden dat ik binnenkort moeder zal worden. Ik laat zijn contacthulp achter voor iedereen die problemen heeft met zwanger worden. Vertrouw me en vraag hem om hulp. E-mail gethelp05@gmail.com WhatsApp +2348147400259

65. Ik was de grootste scepticus ter wereld. Ik heb nooit in magische spreuken of iets dergelijks geloofd, maar een betrouwbare bron (een zeer nauwe collega) vertelde mij dat dr. Ilekhojie een zeer effectieve persoon is. Het was een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan. Mijn liefdesleven was een puinhoop, ik had twee echtscheidingen achter de rug en stond op de rand van een derde. Ik kon gewoon niet nog een scheiding aan. Ik wilde mijn best doen om onze relatie te laten slagen, maar het leek mijn vrouw niets te kunnen schelen. Ik was in de war en wist opnieuw niet wat ik moest doen en besloot voor hulp contact op te nemen met Dr. Ilekhojie. Hij voerde een verzoeningsritueel uit en smeekte namens ons. Hij vertelde me ook dat mijn vrouw van me houdt, maar dat onze verbinding op geestelijk gebied laag is. Hij heeft het opgelost en nu zijn we gelukkig en gaan we niet meer scheiden. Deze man bestaat echt en hij kan je ook helpen je verbroken relatie te herstellen. Ik heb mijn vrouw terug! We gaan nu samen naar huwelijkstherapie. Ik laat zijn contactpersoon achter voor iedereen die hulp nodig heeft. E-mail: gethelp05@gmail.com Whatsapp/Viber: +2348147400259